Jump to content
Annons

Vad bör/kan man använda på masterkanalen


Soxic

Recommended Posts

jag gör så här

1 bla bla

2 bla bla bla

3 bla

4 bla bla blå

5 blå bla blå bla

6 bla bla blå blå bla

och sen kanske jag lägger på en blå bla bla eller bla blå blå

och om det passar så kör jag allt igenom en blåblablåbla

slutligen om det låter bra så är det bra, skitenkelt faktiskt.

"note" man kan polera en bajskorv jättenoga och länge men det är och förblir

en bajskorv trots allt, så använd inte bajs om det ska låta gott och ätbart.

my five cents of ignorance... fan det finns lika många "tekniker" som det finns tekniker

och ingen tekniker har haft helt rätt men det är väl ändå lyssnaren/konsumenten

(som inte vet ett skit om det låter bra eller dåligt) och inte musik/mix-polisen

du mixxar för hoppas jag, som ska lyssna på det i slutändan och som grädde på moset det är bara bra

låtar som säljer i slutändan inte bra produktioner även om det underlättar tänker man.

Jag har hört massor av superproduktioner på låtar som suger och hur bra mixxat det än är så är det

inte bättre än att om låten är skit så är det skit hur bra producerat den än låter.

mix on dude! do whatever it takes to get to your heaven, that's what matters.

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 188
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Die Hard (oregistrerad)

men det är väl ändå lyssnaren/konsumenten

(som inte vet ett skit om det låter bra eller dåligt) och inte musik/mix-polisen

du mixxar för hoppas jag, som ska lyssna på det i slutändan och som grädde på moset det är bara bra

Svenne banan som dricker öl och vill höra, nej kräver, att coverbandet ska köra Sweet Alabama och gillar vråla wooaooaaa, wooaaooaaa efter minst 5 bira, hör inte ett skit skillnaden på om det det är halvkasst mixat eller riktigt bra så nej det har aldrig varit att man bara mixar för kreti och pleti. Alla, vare sig de är amatörer eller proffs vill imponera på andra som håller på med samma sak och skivbolagen vill inte ha något annat än det bästa de kan få.

låtar som säljer i slutändan inte bra produktioner även om det underlättar tänker man.

Så det gäller allt som säljer?

Jag har hört massor av superproduktioner på låtar som suger och hur bra mixxat det än är så är det

inte bättre än att om låten är skit så är det skit hur bra producerat den än låter.

Va?

Link to comment
Dela på andra sajter

fan läser som han vill, det vore ju bättre om du tog med hela meningen och inte klipper av den mitt i och kallar den citat då är du bara infantil, t ex "my five cents of ignorance... fan det finns lika många "tekniker" som det finns teknikeroch ingen tekniker har haft helt rätt men det är väl ändå lyssnaren/konsumenten

(som inte vet ett skit om det låter bra eller dåligt) och inte musik/mix-polisen

du mixxar för hoppas jag, som ska lyssna på det i slutändan och som grädde på moset det är bara bra

låtar som säljer i slutändan inte bra produktioner även om det underlättar tänker man."

eller t ex "my five cents of ignorance... fan det finns lika många "tekniker" som det finns tekniker

och ingen tekniker har haft helt rätt men det är väl ändå lyssnaren/konsumenten

(som inte vet ett skit om det låter bra eller dåligt) och inte musik/mix-polisen

du mixxar för hoppas jag, som ska lyssna på det i slutändan och som grädde på moset det är bara bra

låtar som säljer i slutändan inte bra produktioner även om det underlättar tänker man."

förstår att du har svårt att förstå enkla saker som att skivbolag inte alls bryr sig om det är en bra produktion om materialet suger, det ska säljas, lysnna på t ex Nirvana och en massa annat, inget speciellt bra, vare sig produktion eller musiker men jävligt bra låtar, sålde guld helt enkelt för att folk tyckte det var bra musik och inte dålig musik med bra produktion...

gör dig inte dum i onödan utan se vad inlägget egentligen handlar om, det finns inga regler... what is good is good

ni ägnar så mycket tid till att spekulera istället för att bara producera och lära er att bli bättre på vad just "du" gör det lönar sig i längden men men detta forum är ju bara ett bland alla andra spekulerar-forum... ja ni är för roliga man garvar ihjäl sig...

whatever... who cares in a million years when I'm long gone dead and forgotten hahahahaha sicket patrask...

no intelligens found on planet earth, lets search elsewhere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

gör dig inte dum i onödan utan se vad inlägget egentligen handlar om, det finns inga regler...

Det sköter du själv så bra. :rolleyes:

ni ägnar så mycket tid till att spekulera istället för att bara producera och lära er att bli bättre på vad just "du" gör det lönar sig i längden men men detta forum är ju bara ett bland alla andra spekulerar-forum... ja ni är för roliga man garvar ihjäl sig...

Den enda som spekulerar är du.

whatever... who cares in a million years when I'm long gone dead and forgotten hahahahaha sicket patrask...

Uppenbarligen bryr du dig annars skulle du inte postat. :rolleyes:

no intelligens found on planet earth, lets search elsewhere.

Ja du framställer dig själv som intelligent. Lycka till att finna det någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry belial, jag tycker inte ditt inlägg tillförde så mycket. Jag vill lära mig av de bästa och det finns uppenbarligen erkända sätt att arbeta som utvecklats under många år bland branschfolk som vet hur man rattar till ett grymt ljud. Det du föreslår, där befann jag mig för 10 år sen kanske. Jag vill utvecklas helt enkelt, därför jag frågar alla kunniga på detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ja precis, ni som mastrar eran egen musik (eller andras också), vilket program och vilka pluggar är era favoriter?

Mastrar ni i samma DAW ni spelar in och mixar med? Eller har ni ett helt annat program?

Själv spelar jag in och mixar i Logic pro 9, men gör mina små mastringar i Cubase 5. Why? I don't know. Sen använder jag Iozone 5. Funkar bra för mig faktiskt. Lättarbetad plugg för både nybörjare och mer smått avancerade. Jag började min "inspelningskariär" med Cubase 5, de är väl därför jag stannat där, när det kommer till mastringen.

Hur är det för er?

Bonusfråga. Finns det några bra men relativt billiga (1000-2000kr) hörlurar för mixning och mastring? Bonusfråga #2. Låt oss säga att jag ska mastra en låt på min laptop, är det samma sak att använda datorns inbyggda ljudkort som att koppla in mitt Saffire pro40-kort, om jag ändå ska köra med hörlurarna som tillhör fråga nr 1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör "felet" att jag mastrar samtidigt som jag mixar. I princip.

Brukar mixa "färdigt" och sedan lägger jag på eq, compressor (ev. multibandskompressor också) och en limiter, sedan rattar jag dessa tills jag blir nöjd.

Kör allt i Logic och har Logics egna pluggar på masterbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv spelar jag in och mixar i Logic pro 9, men gör mina små mastringar i Cubase 5. Why? I don't know. Sen använder jag Iozone 5. Funkar bra för mig faktiskt. Lättarbetad plugg för både nybörjare och mer smått avancerade. Jag började min "inspelningskariär" med Cubase 5, de är väl därför jag stannat där, när det kommer till mastringen.

Hur är det för er?

Mastring – som idag knappast kan ses som annat än en de sista finjusteringarna i produktionen; slutmix, helt enkelt – gör du bäst i det program du känner dig mest hemma i. Även om det så är samma program som du använder för inspelning.

Att ha separata program (en för mixning, en för mastring) hör till pre-2000-talet och nyttjas helst bara av människor med gubbmentalitet födda före 1990. Det var bara förr mastring ansågs vara en "konst" som var förunnad endast människor med speciellt utvecklad superhörsel.

Jag gör allt i ett och samma program (REAPER), och jag får det att låta hur bra som helst. För allt bottnar ändå i följande:

Om du är god vän med dina musikproduktionsverktyg, så behövs varken separata verktyg eller superöronmänniskor för att färdigställa din produktion.

🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd det här. Jag har försöker att lära mig att mixa och mastra själv och iom det så testar jag gärna olika sätt att göra det på. Har just nu börjat att mastra samtidigt som jag mixar. Jag tror det passar mig bäst. Det spara även en massa tid om nu det är viktigt.

Jag använder Cubase 5 och Ozone 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Yrkeshemlighet 🙂

[Edit]

Helt allvarligt så har i alla fall jag en del spännande knep att plocka fram ur bakfickan vid mastering-jobb.... Tror till och med att jag är ensam om speciellt en teknik jag har.... 🙂

/Mikey

Sådär nu fick du skryta och känna dig viktig som en barnunge"jag har en hemlighet!"

Link to comment
Dela på andra sajter

TC Finalizer Plus burk. Den har en mkt bra grej, förutom vanlig bypassknapp har den en variant på bypass som tar bort alla eq, limitrar mm, men först mäter volymen så att den blir exakt den samma när man bypassar. Då kan man inte lura sig att tro att det låter bättre bara för att det är starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

TC Finalizer Plus burk. Den har en mkt bra grej, förutom vanlig bypassknapp har den en variant på bypass som tar bort alla eq, limitrar mm, men först mäter volymen så att den blir exakt den samma när man bypassar. Då kan man inte lura sig att tro att det låter bättre bara för att det är starkare.

Mycket bra funktion !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

TC Finalizer Plus burk. Den har en mkt bra grej, förutom vanlig bypassknapp har den en variant på bypass som tar bort alla eq, limitrar mm, men först mäter volymen så att den blir exakt den samma när man bypassar. Då kan man inte lura sig att tro att det låter bättre bara för att det är starkare.

Mycket bra funktion !!!

Finns samma grej i DAW-programmen? Jag använder bara burkar men är nyfiken. Utan den funktionen lurar man sig hur erfaren man är...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det är akustiskt och inte lika kinkigt med transienterna brukar det bli Waves SSL Comp ihop med L2 eller Voxengo Elephant, slänger på det tidigt och mixar in i det, ofta med masterkompressor som enda kompression på en del instrument. Musik med prominenta trummor brukar gå genom UAD Pultec följt av Waves API 2500 eller UAD 33609 och lite clipping.

Allt detta i Pro Tools.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Mastrar gör man väl bara för hela plattor för att se till att nivåerna på de enskilda låtarna inte sticker iväg för mycket? Vad gäller enskilda låtar lägger jag bara en "benvärmare" på masterregeln, bouncear ner tracksen, limiterar slutmixen och normaliserar till minus 0,5 dB. That's it. Har man skött nivåerna på de enskilda tracksen under mixningsfasen och låtit bli masterregeln, tycker jag att nivåerna blir likvärdiga på låtarna. Ljudkortet på laptopen tycker jag inte du skall använda till mixning/mastring. Saffiren är förmodligen av mycket högre kvalitet. Många avråder från att mixa i lurar ö h t eftersom de är mer "förlåtande" än monitorer. Själv använder jag lurar, mest för grannsämjan, ett par Ultrasone HFI 780, som kostar runt 1800 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

TC Finalizer Plus burk. Den har en mkt bra grej, förutom vanlig bypassknapp har den en variant på bypass som tar bort alla eq, limitrar mm, men först mäter volymen så att den blir exakt den samma när man bypassar. Då kan man inte lura sig att tro att det låter bättre bara för att det är starkare.

Finns samma grej i DAW-programmen? Jag använder bara burkar men är nyfiken. Utan den funktionen lurar man sig hur erfaren man är...

Det undrar jag också! Nån som har nåt tips? (Kör Cubase för egen del.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Många avråder från att mixa i lurar ö h t eftersom de är mer "förlåtande" än monitorer. Själv använder jag lurar, mest för grannsämjan, ett par Ultrasone HFI 780, som kostar runt 1800 kr.

Mixar oftast i hörlurarna och jämför sedan med högtalarna och tycker det går utmärkt mixa. Det handlar bara om att lära sig mixa med lurar precis som med högtalare. Ställa in nivåer däremot undviker jag med lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inga super konverterare du kan klippa igenom så är Izotope Izone 5 på IRC III mode den bästa limitern jag testat. Kan pressa på riktigt bra utan att förstöra transienterna.

Lite tips som OP kan läsa om är ju b.la M/S eq som kan vara mycket användbart och parallel komprimering är också ett användbart sett att skapa bredd och "större" master.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej har testat lite olika, men mastar i samma program som jag spelar in i Cubase 6.5 har kört Iozone 5 men har nyligen gått över till toontracks mastrings plugg (ez mix2) och har äntligen hittat ljudet jag söker och kanon lätt att ratta och ja!!!!!!!! jag kör med färdiga presens och det låter kanon för mig och varför göra det svårare än det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

TC Finalizer Plus burk. Den har en mkt bra grej, förutom vanlig bypassknapp har den en variant på bypass som tar bort alla eq, limitrar mm, men först mäter volymen så att den blir exakt den samma när man bypassar. Då kan man inte lura sig att tro att det låter bättre bara för att det är starkare. Finns samma grej i DAW-programmen? Jag använder bara burkar men är nyfiken. Utan den funktionen lurar man sig hur erfaren man är...

Jag brukar Bounca ner mixen till en stereofil och mastra den i ett nytt projekt i logic. Vad jag vet finns inte den funktionen men jag lägger mastringspluggarna på filens egna regel istället för masterregeln. Då kan jag kopiera stereofilen till ett nytt spår och lyssna på den helt omastrad. När jag AB lyssnar spåren sänker jag volymen på regeln med pluggarna tills jag tycker att det låter lika starkt. När mastringen är klar drar jag givetvis tillbaka regeln till noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsvarigheten torde väl vara typ L2an m fl. som sänker outputen i förhållande till thresholden så att man kan hitta sin sweetspot och sedan nolla outputregeln. Gör det ju enkelt att höra när limitern "förstör" för mycket. Men klart det vore skönt med en knapp som bypassade alla pluggar på masterregeln samtidigt. Finns dock en mod för det till Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en sdådan där "gammal gubbe" som Valle snackar om... 😉

För länge sedan började jag använda Wavelab till mastering och har fortsatt av bara farten, så jag kör fortfarande med Wavelab till det. Man kan inte göra PQ-kodning och bränna skivor i Cubase, men annars hade det förstås funkat att göra all mastering där också.

Jag tycker att det känns bättre att byta miljö för mixning respektive mastering, eftersom det lättare blir en tydlig brytning då och man tvingar sig själv att göra en riktigt bra mix innan man börjar med de sista små finputsningarna. Kör man vidare i samma program hela tiden så är det lätt att man fastnar i ett oändligt mixande...

Det funkar för mig i alla fall, men det är ju en smaksak hur man vill göra. Det ena sättet är inte mer rätt än det andra, utan det är resultatet som räknas. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag gör all mastering och även alla mina ljudeffekter i Wavelab. Jag använder mycket outboard-gear till mastering, men när det gäller plugins så är linearitet ett av de viktigaste kraven.

I min åsikt så är det mycket enklare att arbeta på det här sättet då programmet enbart är gjort för redigering och inget annat, samt stödjer PQ-kodning & bra konverteringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

TC Finalizer Plus burk. Den har en mkt bra grej, förutom vanlig bypassknapp har den en variant på bypass som tar bort alla eq, limitrar mm, men först mäter volymen så att den blir exakt den samma när man bypassar. Då kan man inte lura sig att tro att det låter bättre bara för att det är starkare.

Har velat prova en sådan, men ingen i den nära kretsen har någon.

För övrigt använder jag mig av Logic när det är dags att lägga sista touchen. Jag gör helt enkelt allt i Logic, från inspelning till färdig låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...