Jump to content
Annons

Vad bör/kan man använda på masterkanalen


Soxic

Recommended Posts

Om materialet däremot INTE ska till mastering utan man fixar det själv så är det förstås fritt fram att ösa på med godis på mastern men jag skulle ändå rekommendera att istället mixa först och sedan mastra.

EDIT: Stava...

Det är ju det låten inte ska, till mastring alltså. Därför blir ju min mixning även mastring. Amatörmässigt, men jag är inte ute efter absolut perfektion då det handlar om att ha kul först och främst om ni förstår vad jag menar. Kan man då säga att det är fritt fram att köra med limiter och kompressor på masterkanalen? 🙂

Jag tycker det är lättare att jobba med en stereofil när jag mastrar själv än att ha mixen framför sig också. Så känner jag iaf 😉 Så mitt förslag är att göra en bounce/mixdown av din mix och ta in den i en ny session för att mastra den.

//Anders

Något sådant hade nog jag också tänkt mig. Tack för svaret. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 188
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lite kompressor försiktigt på masterbussen är bara bra för att hålla ihop materialet. Ratio 2:1 typ.

Sen ser du till att utnivån från kompressorn inte går i taket. 🙂

Personligen gillar jag inte det generella i rekommendationen. Har jag en grym busskompressor til övers. Klart jag lägger den på mastern att mixa genom. Har jag en halvdan smör-och-bröd-kompressor skulle jag aldrig få för mig att lägga den där.

Helt enkelt, rätt kompressor på rätt plats. Har man halvdan koll på sina kompressorer eller kompressorn som verktyg, använd den sparsamt!

Exakt. Men å andra sidan har jag gjort mig av med alla kompressorer som inte är top notch. Jag har många av de bästa i mjukvaruväg och jag vet hur man använder dem. Så varför inte mixa rakt in i dem? Kan erkänna att när jag mixade med ren master vart det bara platt och tråkigt. Värdelöst helt enkelt. ME för dansmusik kommer ändå lassa på ett par kompressorer som får ligga där och puttra och svaja. Då kan jag väl lika gärna göra det själv och va glad?

Köpte precis UAD Precision Maximizern. Oj vad fint den lät. Den åker på först i kedjan nu. Fluffade upp bussen så mysigt. Inflator är skräp jämfört med den.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur pressar man upp låten för volym och boost om man inte använder kompressor och limiter på masterkanalen? Säkert skitdum fråga, men oklart för mig.

det är ju det mastringen är till för bla

så varför göra jobbet innan?

men huvudgrejen är att alla beståndsdelarna i mixen ska låta så bra som möjligt för att ge en helhetsmix som precis som nattvattnarn säger "smäller" redan innan mastringsjusteringar

en lite annan sak om du inte ska lämna iväg till mastring, men då tycker jag ändå det är bättre att göra mixning å mastring i två steg ist för allt på en gång - speciellt om du ändå vill "mastra" ihop ett helt album

disobedients arbetsgång tycker jag är helt förkastlig

hur gör han om det visar sig att hans resultat behöver lite mindre kompression totalt?

eller lite mer?

en bra mix från början låter bra innan mastring å efter mastring låter den förhoppningsvis ännu bättre

en mix som mixas för en viss mastring låter förmodligen inte som man tänkt den från början när man byter mastringseffekter

Link to comment
Dela på andra sajter

det är hur långt det är kvar tills signalen klipper, dvs slår i taket.

analogt från 0:an tills det distar - däremot inte under noll

under nollan är inte headroom

digitalt slår du i taket redan vid 0 - alltså inget headroom

i länken räknas däremot ett visst antal bitar man får extra i 24bit som headroom, men det är mer en definitionsfråga var nollan sätts

Digitalt har man headroom mellan -9 och 0.

intressant uppgift

var hittar du den?

aha, såg att -9 blev -20 nu

undrar fortfarande var du får detta ifrån?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

9/10 top 100 spår är mixade rakt in i en 2:1 kompressor, speciellt rock och pop.

så det säger du?

Nä, det är vad dom säger... Och när jag slutligen lyssnade efter lång obstinans ramlade poletten ner...

När jag tar av min masterkedja är balansen helt åt helvete.

Alla får ju göra på sitt sätt, bara det låter bra och blablabla.

Men nån surgubbe måste ju för fan säga det, så det kan lika gärna bli jag: Mixa bättre då! Smäller det inte utan 5 masterkompressorer är risken rätt stor att det inte smäller alls.

Du museievakten, du vet ju inte vad du pratar om. Du borde ha bannats för flera år sen när du började snacka bajs.

Det vore hemst trevligt om du kunde fokusera din energi på nåt konstruktivt ist för att låtstas kunna nåt på "gammal silverryggs vis"

Och ja, ALLA vet vad jag menar... Inkl du...

Kolla upp fakta så vet du vad jag pratar om.

Du kan väl dela med dig av dina gråa hårstrån?

Vi småttingar skulle bli hemskt glada.

Det är extremt svårt att gissa vad en ME kommer göra med din mix. Mixa allt utan komp duger inte. Balansen blir fel. TESTA då........

Antar att det blir krig nu... Men jag har redan gått vidare.....

Det blev inget krig, och du hade inte gått vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9/10 top 100 spår är mixade rakt in i en 2:1 kompressor, speciellt rock och pop.

så det säger du?

Nä, det är vad dom säger...

vilka "dom"?

Häng lite på Gearslutz och googla också så märker du snart vilka dom är. Dom är duktiga och förbereder mixarna för volym. Klart dom inte lassar på med kompressorer som jag gör. Men faktum är att om det är "hits" man mixar blir det enklare att ta beslut ang frekvenser och nivåer med en buss kompressor på.

När det gäller dansmusik är det massor av producenter som har samma koncept som jag på 2 bussen. Jag tycker det funkar jättebra och vill dela med mig. Men jag kanske inte borde göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

disobedients arbetsgång tycker jag är helt förkastlig

hur gör han om det visar sig att hans resultat behöver lite mindre kompression totalt?

eller lite mer?

en bra mix från början låter bra innan mastring å efter mastring låter den förhoppningsvis ännu bättre

en mix som mixas för en viss mastring låter förmodligen inte som man tänkt den från början när man byter mastringseffekter

Varför skulle den vara förkastlig? Det är ju helt ypperligt eftersom: (citerar mig själv)

1. Jag håller på med dansmusik vilket kräver ett relativt poppigt sound.

2. Med massor av rätt inställd kompression på mastern tar jag beslut mycket lättare angående nivåer och frekvenser.

3. Jag vill hypa mig själv med ett färdigt sound medans jag proddar och behöver dessutom inte byta från den kreativa meditationstillståndet till logiska tankegångar.

4. Jag vill helst inte gissa hur det kommer att låta med 10-12dB kompression plus några dB limitering när den kommer tillbaks från ME.

5. Jag måste tyvärr jaga volym för att vara med och konkurrera och att mixa rakt in i en kompressor gör det hela så mycket enklare.

6. Varför lämna bort jobbet när jag kan göra det sjäv.

Om jag behöver mindre kompression backar jag mina kompressorer lite. Behöver jag mer drar jag på dem lite. Hur svårt kan det vara? Vad är det du inte förstår? Fråga så kan jag förklara mig mer exakt 😳

Jag fungerar inte som alla andra. Jag har i flera år försökt prodda och mixa utan något på mastern men det blir bara skit för mig. Tycker inte att det låter tufft och då tycker jag låten inte är bra och så lessnar jag och kastar skiten i soporna. På det här sättet är jag glad från början till slut och det går undan )när jag väl sätter igång). Vad som funkar skitbra för mig kanske suger för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lite kompressor försiktigt på masterbussen är bara bra för att hålla ihop materialet. Ratio 2:1 typ.

Sen ser du till att utnivån från kompressorn inte går i taket. 🙂

Personligen gillar jag inte det generella i rekommendationen. Har jag en grym busskompressor til övers. Klart jag lägger den på mastern att mixa genom. Har jag en halvdan smör-och-bröd-kompressor skulle jag aldrig få för mig att lägga den där.

Helt enkelt, rätt kompressor på rätt plats. Har man halvdan koll på sina kompressorer eller kompressorn som verktyg, använd den sparsamt!

Ja men man ska vara försiktig med komprimering så det finns dynamik kvar att jobba med!

Många professionella produktioner är sönderkomprimerade.... tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
det är hur långt det är kvar tills signalen klipper, dvs slår i taket.

analogt från 0:an tills det distar - däremot inte under noll

under nollan är inte headroom

digitalt slår du i taket redan vid 0 - alltså inget headroom

i länken räknas däremot ett visst antal bitar man får extra i 24bit som headroom, men det är mer en definitionsfråga var nollan sätts

Digitalt har man headroom mellan -9 och 0.

intressant uppgift

var hittar du den?

aha, såg att -9 blev -20 nu

undrar fortfarande var du får detta ifrån?

Det hittar du om du läser om analogt / digitalt ljud. Googla på tex dBFS eller headroom. Lärde mig mycket om det där inom tv-produktion / teater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag gör i princip såhär nu. Kör lite kompressor på gitarr, sång, etc. Mixar och håller på och ser till att ha lite headroom. Gör en audio mixdown och för in filen i Cubase igen där jag mastrar med Ozone 3 som har många presets som man sedan kan latja lite med. I detta program drar jag upp input en del för att öka volymen. Det verkar fungera rätt okej tycker jag förutom att det känns som att mastringen färgar mixen en hel del.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör i princip såhär nu. Kör lite kompressor på gitarr, sång, etc. Mixar och håller på och ser till att ha lite headroom. Gör en audio mixdown och för in filen i Cubase igen där jag mastrar med Ozone 3 som har många presets som man sedan kan latja lite med. I detta program drar jag upp input en del för att öka volymen. Det verkar fungera rätt okej tycker jag förutom att det känns som att mastringen färgar mixen en hel del.

Ozone färgar! Gillade aldrig den pluggen om jag ska vara ärlig. Testa ett demo ( i ungefär samma prisklass har jag för mig) av McDsp ML4000 och du kommer höra skillnaden direkt 😕

EDIT: http://www.mcdsp.com/index.php?option=com_...3&Itemid=42

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten är det lustigt att de som hänger på musikerforum alltid tar så illa vid sig när någon kommenterar deras arbetssätt. Skillnaden mellan den känslostorm som disobedient släpper loss när jag ifrågasätter hans fem masterkompressorer, och den min 5-åriga dotter ger uttryck för när polarna på lekplatsen tycker hennes sandkakor är lite skeva, den är ganska liten.

För att inte tala om när någon har fräckheten att uttrycka sig surt om de program eller den hårdvara man själv använder.

Ska vi testa?

UAD-korten är i första hand till för glada hemmapulare, då deras snitsiga vintagedesign tycks vara långt viktigare för utvecklarna än att skapa vettig latencykompensation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör i princip såhär nu. Kör lite kompressor på gitarr, sång, etc. Mixar och håller på och ser till att ha lite headroom. Gör en audio mixdown och för in filen i Cubase igen där jag mastrar med Ozone 3 som har många presets som man sedan kan latja lite med. I detta program drar jag upp input en del för att öka volymen. Det verkar fungera rätt okej tycker jag förutom att det känns som att mastringen färgar mixen en hel del.

låter som en vettig arbetsgång för hemmabruk

om du utgår från presets så testa att koppla in/ur en del av stegen i ozone

har för mig det är flera olika moduler som samverkar där bla eq å enhancers ingår?

dessutom multibandskompressor

allt detta tillsammans kan lätt bli en hel del färgning

testa vilka olika kombinationer du gillar mer eller mindre så hittar du snart ett läge där du tillför något till din grundmix utan att ändra grundkänslan

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle den vara förkastlig?

just för att det bara funkar för dig, din musik å dina mål - att låta så högt som möjligt

det är inte bra arbetsgång rent generellt

också av anledningen jag skrev ovan att om du ändrar masterns förutsättningar är du tvungen att se över din mix igen

fast om man inte har så komplexa mixar så påverkar det förstås mindre

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga lite kompressorer och annat på master-kanalen behöver inte alls vara dumt oavsett vad gamla rävar säger. Så länge man själv har bra koll. Jag upplever till exempel ofta att volymförhållandena instrumenten emellan kan ändras något när man komprimerar och limiterar mixen i mastringen. Därför kan det i slutfasen av mixen vara klokt att testmastra låten med effekter på mastern för att höra hur mixen kommer låta på ett ungefär efter mastringen. Däremot kan det vara farligt att ha effekterna på redan från början då en kompressor på masterkanalen beter sig olika beroende på vad man skickar in i den. Om man exempelvis solo-lyssnar på trumpaketet för att få till ljudet bra kommer ju det gå igenom masterkanalens effekter, men då kommer dessa arbeta annorlunda mot vad det gör när hela mixen passerar senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hittar du om du läser om analogt / digitalt ljud. Googla på tex dBFS eller headroom. Lärde mig mycket om det där inom tv-produktion / teater.

du tänker på det utrymme man sätter som "standard" i olika lägen genom att flytta 0-punkten neråt i dB-skalan man använder för att skapa ett "headroom"

Lindos10.png

eftersom headroom "är" utrymmet mellan 0 å när det börjar dista - inte utrymmet upp till noll

headroom är egentligen ett begrepp från den analoga världen som ofta blev en form av kvalitetsmått för hur högt en ljudenhet pallade att leverera rent ljud över nollan

digitalt kan man inte passera noll utan att det distar men om man flyttar ner nollan i skalan kan man skapa förutsättningar som påminner om den analoga å därmed börja prata om headroom igen

överlag hade det varit bättre om den digitala standarden från början satt nollan vid en lägre nivå än uppe i taket, kanske vid dagens minus tolv

vi funkar ju så att vi dämpar oss lättare om vi passerar en gräns än om vi har hela vägen upp till taket på oss

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag som standard i min Masterkanal.

1. Maximus - Höjer låtens volym en aning och lägger lite kraft i Kicken.

2. Fruity Bass Boost - Höjer kickens låga Hz.

3. Fruity Parametric EQ 2 - Färgar låten.

4. Fruity Limiter - Sätter en gräns där kicken inte får överstiga.

5. Waves L1-Ultramaximizer - Höjer låtens volym och gör så att låten inte klipper.

6. Waves MaxxBass - Stärker basen.

Har bara en snabb fråga, spelar det någon roll i vilken ordning dom ligger i Masterkanalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har inte riktigt något med tråden att göra men, när man exporterar sin låt i FL Studio i WAV format... är man då färdig eller ska man importera WAV filen i Wavelabs och lägga på Dither?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag som standard i min Masterkanal.

1. Maximus - Höjer låtens volym en aning och lägger lite kraft i Kicken.

2. Fruity Bass Boost - Höjer kickens låga Hz.

3. Fruity Parametric EQ 2 - Färgar låten.

4. Fruity Limiter - Sätter en gräns där kicken inte får överstiga.

5. Waves L1-Ultramaximizer - Höjer låtens volym och gör så att låten inte klipper.

6. Waves MaxxBass - Stärker basen.

Har bara en snabb fråga, spelar det någon roll i vilken ordning dom ligger i Masterkanalen?

om du vill göra nåt med kicken - varför lägger du inte de grejerna på just kickens kanal istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag som standard i min Masterkanal.

1. Maximus - Höjer låtens volym en aning och lägger lite kraft i Kicken.

2. Fruity Bass Boost - Höjer kickens låga Hz.

3. Fruity Parametric EQ 2 - Färgar låten.

4. Fruity Limiter - Sätter en gräns där kicken inte får överstiga.

5. Waves L1-Ultramaximizer - Höjer låtens volym och gör så att låten inte klipper.

6. Waves MaxxBass - Stärker basen.

Har bara en snabb fråga, spelar det någon roll i vilken ordning dom ligger i Masterkanalen?

Du använder två limiters och en multibands kompressor/limiter. Någon av dem bör ligga sist i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det här har jag som standard i min Masterkanal.

1. Maximus - Höjer låtens volym en aning och lägger lite kraft i Kicken.

2. Fruity Bass Boost - Höjer kickens låga Hz.

3. Fruity Parametric EQ 2 - Färgar låten.

4. Fruity Limiter - Sätter en gräns där kicken inte får överstiga.

5. Waves L1-Ultramaximizer - Höjer låtens volym och gör så att låten inte klipper.

6. Waves MaxxBass - Stärker basen.

Har bara en snabb fråga, spelar det någon roll i vilken ordning dom ligger i Masterkanalen?

Du använder två limiters och en multibands kompressor/limiter. Någon av dem bör ligga sist i kedjan.

Helt överflödigt med två limiters och kicken ska mixas i sin kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...