Jump to content

ManJIT

Medlem
  • Content Count

    115
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ManJIT last won the day on December 29 2014

ManJIT had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutralt

About ManJIT

  • Rank
    Med i gänget

About me

  1. Har kört med min DELL U2410 i sex år . De senaste två åren har det varit påtagligt hur dålig den är jämfört med moderna skärmar. Så om en vecka sker den stora smällen - iMac 27" 5k retina. Snacka om uppgradering.
  2. Du behöver få ihop en vettig ljudkedja från din mun, via ett redigeringsprogram, ut till dina öron. Det innebär: Mikrofon. Många kör med stormembransmick för röst. En sån behöver så kallad fantommatning. Evetuellt någon sorts avskärmning runt micken beroende på hur illa ditt rum låter (eko, resonans). Popfilter framför micken. Billigt tillägg som tar bort puffar från inspelningen. Kabel till en förförstärkare (preamp). Ljudkort med inbyggd preamp eller både ett ljudkort och en preamp. Din preamp måste kunna fantommata om din mikrofon kräver det. Redigeringsprogram. GarageBand kostar $5 (kräver Mac). Reaper kostar $60. Logic X kostar $200. Cubase Elements kostar $100 plus moms. Det ger dig en uppfattning. Något sätt att lyssna medan du redigerar. Billigast är att bara köra hörlurar. Om du inte vill det så får du köpa vad som kallas "närfältsmonitorer". Högtalare, ofta med inbyggda förstärkare, som är till för att lyssna nära. Det är naturligt att börja billigt och sen bygga på vartefter man lär sig mer och känner specifika behov. Kolla begagnatmarknaden på http://vend.se. Många säljer av nybörjargrejer i takt med att de bygger om sin studio.
  3. Är det någon forummedlem som har erfarenhet av Shreddage 2? Eller föregångaren för den delen? Bra grejer? Är det svårt att få det att låta någorlunda äkta? Jag är orolig att det kommer låta statiskt och programmerat utan en massa handpåläggning. Någon som har kört kombo med Guitar Rig?
  4. Det gamla tricket att stänga av skärmen medan man lyssnar tar ju bort ännu en parameter — de olika synintrycken.
  5. Waves Universe är alltid billigare än Waves egna webbsida. Så även med Black Friday-rabatt. CLA Artist-paketet kostar $80,99 hos dem just nu. Jag har köpt Waves Gold via dem förut och det var inga konstigheter.
  6. Jag satt i ett par Heaven 57-mickar i min Epiphone LP Custom. Låter underbart. http://www.lundgren.se/mics/humbucker/ Men du verkar inte vilja ha ett bättre humbucker-ljud utan ett annat ljud.
  7. Om man satsar på en liten SSD plus en stor HDD enligt mitt recept ovan så kan man få pengar över till pluggar. Sämsta möjliga är ju att sitta med halvt oanvänd, dyr SSD i två år. Det gjorde jag första vändan vilket jag fortfarande är sur på. Kolla vad du behöver och köp inte bara det dyraste.
  8. När jag konfigurerade min senaste studiodator sent 2011 så grävde jag rejält i det här. Min slutsats då var: · SSD har sin största fördel i läshastighet, inte skrivhastighet. · Om man har en tillräckligt stor HDD och den inte börjar bli full så kan den skriva sekventiellt vilket är en fördel när man samplar stora filer. · Optimalt är alltså att ha sitt operativsystem, inspelningsprogram, pluggar och samplingsbibliotek på SSD men sina (samplingsintensiva) projekt på en stor 7200 rpm HDD. Dock ska sägas att SDD utvecklas snabbt så nu för tiden kanske de slår även en sekventiellt skrivande/läsande HDD. Då kokar det ner till 1) har du råd med en tillräckligt stor SSD och 2) behöver du högre prestanda än vad en sekventiellt skrivande/läsande HDD levererar?
  9. Nu kommer så kallade expertlistor på Spotify: http://9to5mac.com/2013/08/04/spotify-introduces-expert-playlists-rolling-out-to-iosandroid-users-gradually/ Det är ett exempel på hur filtreringen som förr sköttes av skivbolagen nu också frigörs. Jag säger det igen, jag skulle vilja att Studio facilitetar en sån lista med alster från forumdeltagarna. Antingen på Spotify om musiken finns där eller något SoundCloud-mässigt.
  10. Låt säga att vi år 2013 har frigjort vad vi kan lyssna på, både genom att alla som har ett musikaliskt budskap kan få ihop något till en rimlig penning och att det finns fria och tillgängliga distributionskanaler. Nästa steg kanske är att frigöra vad vi ska lyssna på. Radiokanaler, skivbolag och festivalarrangörer har länge bestämt vad som ska vara populärt. Kanske kommer snart pålitliga, crowd fund:ade och oberoende kanaler där en slipad hemmaproducent har samma chans som etablerade producenter och artister? Ta t ex idén om att blindlyssna, dvs lyssna utan att veta vem som gjort alstret. Att en community likt våran bestämmer sig för att kollektivt blindlyssna och betygsätta fem låtar i veckan. Studio-redaktionen skulle till och med kunna facilitera det. Sen utgör vår "bäst denna vecka" en gajd för andra. Över tid skulle det kunna formas pålitliga, nischade blindlyssningsgrupper som kan både odla sina egon och tjäna pengar på att välja åt massorna. Det är den makt skivbolagen och radio har haft men det har varit ett starkt korrumperat system.
  11. Men alla som nu köper hemmastudio och läser tidningar och forum. Kommer allt det mestadels resultera i en folklig hobby eller kommer vi faktiskt få tillgång till mer kvalitetsmusik? Vad gör vi av dessa nya möjligheter? Skakar vi verkligen om musikindustrin eller har vi bara fått utlopp för ungdomsdrömmar ungefär som att spela korpfotboll?
  12. Liberalisering i bemärkelsen att jag som enskild person är fri att göra allt själv, behålla alla rättigheterna och distribuera till hela världen. Tidigare skulle man känna rätt folk, flytta till storstan, böna och be, "bli upptäckt", skicka in demos i förhoppning att någon lyssnade och så vidare. Du kunde helt enkelt inte skapa din egen musik i rimlig kvalitet och sälja den globalt utan att få välsignelse från någon sorts gudfader eller ha ruggigt mycket pengar.
  13. Jag skulle vilja höra era åsikter och spekulationer om ett ämne jag har funderat en hel del på. De senaste ~tio åren så har det skett en liberalisering av musikproduktion. Idag kan man med tusenlappar skaffa väldigt välljudande utrustning, spela in, producera och distribuera till massorna. Parallellt med det så har kommersiell musik gått igenom en kris med illegal nedladdning och krigsförklaring mot fildelare. iTunes, Spotify, Wimp med flera blev svaret, alla sprungna ur något annat än EMI, Universal etc. Etablerade musiker har många fall frigjort sig tack vare att produktionsutrustning och distribution är så pass tillgänglig. Nu kan fans finansiera artister och band direkt, t ex via Pledge Music. Vi har alltså … En massa nya musikproducenter med bra utrustning hemma En musikindustri som tagit några rejäla smällar och helt nya spelare som blivit maktfaktorer (iTunes, Spotify …) Etablerade musiker som bygger hemmastudio och finansierar album direkt från fansen Vart leder det tror ni? Hur kommer hits att vaskas fram? Via stats på Spotify, rekommendation i radio, reklam, eller? Kommer hemmaproducenter att "komma loss" och få ut musik i någon större omfattning eller är det mest en hobby? Kommer mängden vettig musik att öka tack vare liberaliseringen?
  14. Burt Bacharach Jeff Porcaro Stevie Wonder Vangelis Barry Gibb
  15. 40+ minuter gratis introkurs till Logic Pro X: http://play.macprovideo.com/logic-pro-100-whats-new-in-logic-pro-x/intro
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.