Jump to content
Annons

Vad bör/kan man använda på masterkanalen


Soxic

Recommended Posts

Det här är en fråga som kanske ställts många gånger för, så ursäkta på förhand. Jag undrar vad man bör/kan använda på masterkanalen. T ex använder jag i en mix reverb, limiter och kompressor i den ordningen. Låter det vettigt eller helt fel? Hur mycket kompressor kan man t ex köra? Jag använder Kjaerhus classic plugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 188
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tumregel är ju att du ska göra din mix så att du tycker den låter rätt. Annars så brukar jag själv köra kompressor (inte alltid, och ytterst lite), EQ och kanske en limiter (men den får inte jobba alls mycket utan bara ta det värsta), reverb lägger jag nästan aldrig där (förutom en gång idag faktiskt när jag ville ha det på hela paketet). Kanske en EQ på slutet också ifall reverb, limiter har färgat ljudet på ett sätt som jag inte känner mig nöjd med. Inget är fel att lägga på masterregeln om du gör det för att uppnå din tanke och det är vägen att nå dit. Så resonerar jag iaf.

MVH

Anders

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tumregel är ju att du ska göra din mix så att du tycker den låter rätt. Annars så brukar jag själv köra kompressor (inte alltid, och ytterst lite), EQ och kanske en limiter (men den får inte jobba alls mycket utan bara ta det värsta), reverb lägger jag nästan aldrig där (förutom en gång idag faktiskt när jag ville ha det på hela paketet). Kanske en EQ på slutet också ifall reverb, limiter har färgat ljudet på ett sätt som jag inte känner mig nöjd med. Inget är fel att lägga på masterregeln om du gör det för att uppnå din tanke och det är vägen att nå dit. Så resonerar jag iaf.

MVH

Anders

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

Personligen kan jag inte se varför man skulle lägga reverb på masterregeln? 🙂 Har man lagt reberb på e t ex virveln, gitarren, sången etc, så blir det reverb på reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tumregel är ju att du ska göra din mix så att du tycker den låter rätt. Annars så brukar jag själv köra kompressor (inte alltid, och ytterst lite), EQ och kanske en limiter (men den får inte jobba alls mycket utan bara ta det värsta), reverb lägger jag nästan aldrig där (förutom en gång idag faktiskt när jag ville ha det på hela paketet). Kanske en EQ på slutet också ifall reverb, limiter har färgat ljudet på ett sätt som jag inte känner mig nöjd med. Inget är fel att lägga på masterregeln om du gör det för att uppnå din tanke och det är vägen att nå dit. Så resonerar jag iaf.

MVH

Anders

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

Personligen kan jag inte se varför man skulle lägga reverb på masterregeln? 🙂 Har man lagt reberb på e t ex virveln, gitarren, sången etc, så blir det reverb på reverb.

Men om det är dansbandsmusik så kan det aldrig bli för mycket reverb vettu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det finns en finess att ha så lite som möjligt på mastern vid mixning. Då tvingas man göra en riktigt bra mix från början. Liksom att göra grundarbetet i slöjden -- slipa, slipa, slipa. Kompressor på masterkanalen döljer liksom felen i underarbetet och gör att det låter bra för tidigt. En dålig mix ska rent av stinka surt, men för mycket jox på masterkanalen kan dölja det dåliga.

Det enda som räknas är dock slutresultatet och det finns många sätt att nå dit och vi är alla olika.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tumregel är ju att du ska göra din mix så att du tycker den låter rätt. Annars så brukar jag själv köra kompressor (inte alltid, och ytterst lite), EQ och kanske en limiter (men den får inte jobba alls mycket utan bara ta det värsta), reverb lägger jag nästan aldrig där (förutom en gång idag faktiskt när jag ville ha det på hela paketet). Kanske en EQ på slutet också ifall reverb, limiter har färgat ljudet på ett sätt som jag inte känner mig nöjd med. Inget är fel att lägga på masterregeln om du gör det för att uppnå din tanke och det är vägen att nå dit. Så resonerar jag iaf.

MVH

Anders

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

Personligen kan jag inte se varför man skulle lägga reverb på masterregeln? 🙂 Har man lagt reberb på e t ex virveln, gitarren, sången etc, så blir det reverb på reverb.

Men om det är dansbandsmusik så kan det aldrig bli för mycket reverb vettu. 🙂

Jag vet att denna gång ville jag ha ytterst lite reverb bara för att en känsla av att hela paketet befann sig i samma rum, nu snackar vi inga mängder här 😄 Att man alltid ska göra en riktig bra mix är ju en självklarhet (som kanske inte är självklart), jag snackar mer om ett finlir av hela paketet för att det ska kännas som ett. En putsning helt enkelt.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tumregel är ju att du ska göra din mix så att du tycker den låter rätt. Annars så brukar jag själv köra kompressor (inte alltid, och ytterst lite), EQ och kanske en limiter (men den får inte jobba alls mycket utan bara ta det värsta), reverb lägger jag nästan aldrig där (förutom en gång idag faktiskt när jag ville ha det på hela paketet). Kanske en EQ på slutet också ifall reverb, limiter har färgat ljudet på ett sätt som jag inte känner mig nöjd med. Inget är fel att lägga på masterregeln om du gör det för att uppnå din tanke och det är vägen att nå dit. Så resonerar jag iaf.

MVH

Anders

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

Headroom är verkligen bra skit i det här sammanhanget. Var med andra ord väldigt försiktig om du ska lägga på andra pluggar efter en "maximizer".

Om poängen med limitern är att "skydda" mot klipp på regeln så försvinner ju den poängen helt om ljudet filtreras efteråt. Nya beräkningar ger nya toppar osv... Om du däremot limiterar för att du gillar soundet av saker som går sönder så är det bara att gasa järnet, men fortfarande... Om du petar på någonting efter, skulle jag föredra att lägga på en limiter med ratio 1:1 nån halv dB under nollan allra sist för att garantera att det inte slår i bott.

Peace

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Smöra för nån mastrare eller betala för att han ska lyssna o ge dig massa feedback ist för att fixa till den. Då lär du dig bättre vad du behöver göra o får snart lite balls att köra på bara. Det blir din egen referens mix liksom.

Jag har massor på mastern. Skulle ha mer på men Cubase har bara 8 plugin slots 😛

UAD Neve 88RS > UAD LA2A > UAD Fairchild > UAD PBC > UAD DBX 160 > UAD 1176LN > UAD Neve 88RS > UAD PL

Ju längre ner i kedjan desto högre ratio, attack o release kör jag. Alla plockar lite grann. Låter fint tycker jag.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget.

Ja precis, har inte ens tänkt tanken att ha något på master kanalen under mix. Möjligtvis en analyzer och en mono plugg. Möjligen att man drar på en kompressor ibland för att kolla trycket och få en ungefärlig bild av hur det kommer att låta mastrat. Men aldrig under mix - varför?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämnför med "proffsen" inom rock/punk/poprock så använder man generellt sett inte limiter/reverb/kompressor på masterkanalen utan på enskilda spår? Känns jäkligt viktigt att veta sådant. Tack för många bra svar än så länge förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska skicka till mastering; inget.

Om du ska mastra själv; inget, alt. vad du vill, men ta bort vid mermix och mastra sedan.

Brukar även avråda från att använda limiter i mix på enskilda spår då man helst inte vill köra något genom en limiter två gånger. Hellre en kompressor med snabb attak och kanske 10-20:1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smöra för nån mastrare eller betala för att han ska lyssna o ge dig massa feedback ist för att fixa till den. Då lär du dig bättre vad du behöver göra o får snart lite balls att köra på bara. Det blir din egen referens mix liksom.

Jag har massor på mastern. Skulle ha mer på men Cubase har bara 8 plugin slots ☺️

UAD Neve 88RS > UAD LA2A > UAD Fairchild > UAD PBC > UAD DBX 160 > UAD 1176LN > UAD Neve 88RS > UAD PL

Ju längre ner i kedjan desto högre ratio, attack o release kör jag. Alla plockar lite grann. Låter fint tycker jag.

Vad vinner man på att ha massor av kompressorer jämfört med bara en?
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är dansbandsmusik så kan det aldrig bli för mycket reverb vettu. ☺️

Uuuuh ! Grav kränkning 😉 ;) 😄 , mycket sann dock !

Min inställning till masterplugins är att det ska vara så lite som möjligt, är mixen bra i grunden behövs egentligen inget. Det brukar i ärlighetens namn sluta med någon EQ, multibandkompressor & limiter ( oftast från Sonar´s medföljande pluggar ) - samtliga används väldigt sparsamt. Om något låter fel utan att jag kan avgöra vad med öronen kollar jag med analyser om det finns någon dip eller peak. Jag korrigerar dock hellre på respektive instrumentspår än i masterbussen.

Jag brukar mixa ner till stereo innan jag försöker mig på mastring, så blir det mindre att pilla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder tape saturation, kompressor, eq, deesser ibland. Dock aldrig reverb!

Kompressor på mastern brukar jag köra soft, typ Waves SSL G-Master Buss Compressor

Ratio 2, release 0,6 lr auto, attack 10, threshold efter situationen.

Lycka te ☺️

Det här är en fråga som kanske ställts många gånger för, så ursäkta på förhand. Jag undrar vad man bör/kan använda på masterkanalen. T ex använder jag i en mix reverb, limiter och kompressor i den ordningen. Låter det vettigt eller helt fel? Hur mycket kompressor kan man t ex köra? Jag använder Kjaerhus classic plugins.
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju helt på hur mixen låter, men i regel om mixen är bra:

1. De-esser som tar lite över 10khz (finns alltid jobbigt diskantslask där som inte behövs, om man inte städat upp ordentligt i mixen)

2. Eq, men low-cut runt 35-40hz, brant Q-värde, samt öppna upp lite i toppen över 10khz, luften

3. Kompressor, med ratio 2:1 till 4:1 så att den sänker 4 db som mest (Rock/pop)

4. Limiter

Självklart "behöver" man bra saker när man mastarar, det funkar inte med vilken kompressor/eq/limiter som helst.

Min erfarenhet är att waves SSL strereokompressor, oxford eq, samt waves L3 limiter gör jobbet på ett tillfredställande sätt.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att waves SSL strereokompressor, oxford eq, samt waves L3 limiter gör jobbet på ett tillfredställande sätt.

/Jon

Vi talar alltså om mjukvara för över tio tusen kronor. Kör du dom pluggarna hemma?

Det måste ju finnas billigare alternativ som duger gott i hemstudios.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Beror ju helt på hur mixen låter, men i regel om mixen är bra:

1. De-esser som tar lite över 10khz (finns alltid jobbigt diskantslask där som inte behövs, om man inte städat upp ordentligt i mixen)

2. Eq, men low-cut runt 35-40hz, brant Q-värde, samt öppna upp lite i toppen över 10khz, luften

3. Kompressor, med ratio 2:1 till 4:1 så att den sänker 4 db som mest (Rock/pop)

4. Limiter

Självklart "behöver" man bra saker när man mastarar, det funkar inte med vilken kompressor/eq/limiter som helst.

Min erfarenhet är att waves SSL strereokompressor, oxford eq, samt waves L3 limiter gör jobbet på ett tillfredställande sätt.

/Jon

Kompressor med ratio 2:1 till 4:1??? ☺️ Om mixen är välgjord så behövs som mest 2:1 mastringen men du slänger på det redan i mixen på mastern?? Skära bort i botten kan man lika gärna göra i mastringen med EQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara bra att köra med en master bus-kompressor på redan från början i mixen så att du

kan kompensera utefter hur den jobbar, annars kan ju ljudet förändras helt efter man mixat allt och sen

slänger på kompressorn. Men som sagt inget är väl rätt eller fel 😎

Jag själv tycker det är enklast att redan från början ha tex tape saturation eller kompressor på mastern

så att jag kan kompensera med nivåer eller eq.

Beror ju helt på hur mixen låter, men i regel om mixen är bra:

1. De-esser som tar lite över 10khz (finns alltid jobbigt diskantslask där som inte behövs, om man inte städat upp ordentligt i mixen)

2. Eq, men low-cut runt 35-40hz, brant Q-värde, samt öppna upp lite i toppen över 10khz, luften

3. Kompressor, med ratio 2:1 till 4:1 så att den sänker 4 db som mest (Rock/pop)

4. Limiter

Självklart "behöver" man bra saker när man mastarar, det funkar inte med vilken kompressor/eq/limiter som helst.

Min erfarenhet är att waves SSL strereokompressor, oxford eq, samt waves L3 limiter gör jobbet på ett tillfredställande sätt.

/Jon

Kompressor med ratio 2:1 till 4:1??? ☺️ Om mixen är välgjord så behövs som mest 2:1 mastringen men du slänger på det redan i mixen på mastern?? Skära bort i botten kan man lika gärna göra i mastringen med EQ

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom

Ja, jag skrev ju att det är viktigt med headroom till mastringen, eller förstår jag dig kanske inte nu med vad du ville säga med länken?

det var mer en hänvisning till begreppet headroom om någon inte har kläm på vad det betyder

tex ser du att headroom aldrig är utrymmet under 0dB utan från nollan upp till den punkt det distar

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom

Ja, jag skrev ju att det är viktigt med headroom till mastringen, eller förstår jag dig kanske inte nu med vad du ville säga med länken?

det var mer en hänvisning till begreppet headroom om någon inte har kläm på vad det betyder

tex ser du att headroom aldrig är utrymmet under 0dB utan från nollan upp till den punkt det distar

Ja, nästan sant om jag fattat det rätt då headroom är ett värde som du får beroende på vilken bit du har också. T.ex så har jag för mig att 16 bit ger ett värde på ca 65400 (vet inte exakt värde av vad) och 24 bit ger ännu mer värde. Detta värdet är fördelet så att hälften ligger under nollan och hälften över nollan. Och om summeringens värde överstiger värdet du har i ditt headroom så får du peakar. Så om jag inte fattat den förklaringen helt fel så betyder det att det även finns en teori om att headroom räknas under nollan också. Det är dessa värden som räknas ihop och som du sedan ser i din mätare. Ju bättre mätare desto bättre läser den av värdet från summeringen.

Eller har jag fel i detta så tar jag gärna emot det korrekta svaret. Så det betyder att vi fyller vårt headroom med värde och det vi kanske menar när vi säger headroom är det värde som återstår till vi fyllt det. Men som jag sa så tar jag gärna emot korrektioner om detta är fel, då det är något jag läst någon gång bara och kan minnas/fattat fel.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det här är en fråga som kanske ställts många gånger för, så ursäkta på förhand. Jag undrar vad man bör/kan använda på masterkanalen. T ex använder jag i en mix reverb, limiter och kompressor i den ordningen. Låter det vettigt eller helt fel? Hur mycket kompressor kan man t ex köra? Jag använder Kjaerhus classic plugins.

Är det här en fråga om vad man har på masterbussen medan man mixar, eller vad man ska använda vid mastering av en redan färdig mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom

Ja, jag skrev ju att det är viktigt med headroom till mastringen, eller förstår jag dig kanske inte nu med vad du ville säga med länken?

det var mer en hänvisning till begreppet headroom om någon inte har kläm på vad det betyder

tex ser du att headroom aldrig är utrymmet under 0dB utan från nollan upp till den punkt det distar

Ja, nästan sant om jag fattat det rätt då headroom är ett värde som du får beroende på vilken bit du har också. T.ex så har jag för mig att 16 bit ger ett värde på ca 65400 (vet inte exakt värde av vad) och 24 bit ger ännu mer värde. Detta värdet är fördelet så att hälften ligger under nollan och hälften över nollan. Och om summeringens värde överstiger värdet du har i ditt headroom så får du peakar. Så om jag inte fattat den förklaringen helt fel så betyder det att det även finns en teori om att headroom räknas under nollan också. Det är dessa värden som räknas ihop och som du sedan ser i din mätare. Ju bättre mätare desto bättre läser den av värdet från summeringen.

Eller har jag fel i detta så tar jag gärna emot det korrekta svaret. Så det betyder att vi fyller vårt headroom med värde och det vi kanske menar när vi säger headroom är det värde som återstår till vi fyllt det. Men som jag sa så tar jag gärna emot korrektioner om detta är fel, då det är något jag läst någon gång bara och kan minnas/fattat fel.

//Anders

Detdär är nog det mest förvirrande inlägg jag läst. Och det är helt åt skogen. Du blandar ihop det binära talsystemet och decimalsystemet hejvilt... Dessutom kombinerar du detta med en förklaring på vad headroom är som inte riktigt stämmer. Är detta egna antaganden eller har någon sagt att det ligger till på detta viset? Mitt förtroende för Artistens musiktekniksavdelning falnar...

Allt ljud ligger kring 0, det är svängningar vi jobbar med, inte likström. Var den virtuella nollan håller till när ett datorprogram ska sampla/spela ljud är ganska ointressant i sammanhanget. Att det inte är värdet 0 kan jag dock garantera då binära tal inte vara negativa.

Vad headroom är har dom allra flesta lite olika uppfattning om. På analogbandartiden var det en sak, internt i en DAW verkar det va en sak och mellan DAW och AD/DA en sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom

Ja, jag skrev ju att det är viktigt med headroom till mastringen, eller förstår jag dig kanske inte nu med vad du ville säga med länken?

det var mer en hänvisning till begreppet headroom om någon inte har kläm på vad det betyder

tex ser du att headroom aldrig är utrymmet under 0dB utan från nollan upp till den punkt det distar

Ja, nästan sant om jag fattat det rätt då headroom är ett värde som du får beroende på vilken bit du har också. T.ex så har jag för mig att 16 bit ger ett värde på ca 65400 (vet inte exakt värde av vad) och 24 bit ger ännu mer värde. Detta värdet är fördelet så att hälften ligger under nollan och hälften över nollan. Och om summeringens värde överstiger värdet du har i ditt headroom så får du peakar. Så om jag inte fattat den förklaringen helt fel så betyder det att det även finns en teori om att headroom räknas under nollan också. Det är dessa värden som räknas ihop och som du sedan ser i din mätare. Ju bättre mätare desto bättre läser den av värdet från summeringen.

Eller har jag fel i detta så tar jag gärna emot det korrekta svaret. Så det betyder att vi fyller vårt headroom med värde och det vi kanske menar när vi säger headroom är det värde som återstår till vi fyllt det. Men som jag sa så tar jag gärna emot korrektioner om detta är fel, då det är något jag läst någon gång bara och kan minnas/fattat fel.

//Anders

Detdär är nog det mest förvirrande inlägg jag läst. Och det är helt åt skogen. Du blandar ihop det binära talsystemet och decimalsystemet hejvilt... Dessutom kombinerar du detta med en förklaring på vad headroom är som inte riktigt stämmer. Är detta egna antaganden eller har någon sagt att det ligger till på detta viset? Mitt förtroende för Artistens musiktekniksavdelning falnar...

Allt ljud ligger kring 0, det är svängningar vi jobbar med, inte likström. Var den virtuella nollan håller till när ett datorprogram ska sampla/spela ljud är ganska ointressant i sammanhanget. Att det inte är värdet 0 kan jag dock garantera då binära tal inte vara negativa.

Vad headroom är har dom allra flesta lite olika uppfattning om. På analogbandartiden var det en sak, internt i en DAW verkar det va en sak och mellan DAW och AD/DA en sak.

Som jag sa så va detta något som jag läst någon gång för länge sedan, och att jag blandar ihop det är mycket möjligt. Så det kan jag backa på utan problem 🥰 Blir väldigt lätt att jag blandar ihop saker som jag läst någonstans (vet inte ens källa) med annat. Kanske börjar bli dags för mig att damma av lite av gamla saker jag läst och få ordning på min fakta känner jag. Jag ber om usäkt!

//Anders

EDIT: det va också anledningen till att jag sa att ni gärna fick korrigera mig, då jag kände att detta kunde vara ett sådant tillfälle när min förvirring spelade mig ett spratt 🙂 Jag tror att det är bäst jag är tyst nästa gång istället då jag får upp en sådan sak i huvudet.

EDIT 2: Det var i en pdf-fil som jag hade läst om detta hittade jag nu. Jag citerar så kanske det framgår min förvirring.

"Vad är då detta headroom? Jo, det är hur långt det är kvar tills signalen klipper, dvs slår i taket. Vi arbetar oftast med 16-bitars ljud, och detta innebär att det bara finns 65536 olika värden för ljudnivån (hälften över nollinjen och hälften under densamma). Försöker vi spela in högre än så så tar det stopp, hårt och brutalt. Det låter dessutom otroligt illa."

Jag ber än en gång om ursäkt om det kanske inte framgick i mitt inlägg hur osäker jag var på detta och att jag inte sa något som var sant, utan mer frågande formulering om jag hade fattat det rätt, vilket jag fått svar på nu att jag inte hade gjort 🙂 Och det tackar jag för!

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju helt på hur mixen låter, men i regel om mixen är bra:

1. De-esser som tar lite över 10khz (finns alltid jobbigt diskantslask där som inte behövs, om man inte städat upp ordentligt i mixen)

2. Eq, men low-cut runt 35-40hz, brant Q-värde, samt öppna upp lite i toppen över 10khz, luften

3. Kompressor, med ratio 2:1 till 4:1 så att den sänker 4 db som mest (Rock/pop)

4. Limiter

Självklart "behöver" man bra saker när man mastarar, det funkar inte med vilken kompressor/eq/limiter som helst.

Min erfarenhet är att waves SSL strereokompressor, oxford eq, samt waves L3 limiter gör jobbet på ett tillfredställande sätt.

/Jon

Kompressor med ratio 2:1 till 4:1??? 😛 Om mixen är välgjord så behövs som mest 2:1 mastringen men du slänger på det redan i mixen på mastern?? Skära bort i botten kan man lika gärna göra i mastringen med EQ

Nu pratade jag inte om effekter på masterbussen utan om mastring, men jag missuppfattade kanske frågan. På masterbussen kör jag sällan något alls, möjligen en inflator för att få upp volymen och tydligheten lite .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...