Jump to content
Annons

[Omröstning avslutad] Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Kulturell Figur (oregistrerad)

Den FTP som många av oss tankade hem spåren från .. går det inte att använda den?

Det borde ju funka. Bra idé! 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att ni lägger era röster baserat på soundcloud-filerna är för mig en helt otroligt!

Jämför man mot orginalet så finns där knappt någon luft i ljudet tillika stora mängder artefakter.

Uj uj uj...

....hade aldrig vågat!!!

/Crunch'

Beror nog lite på hur vissa har övermaxat sina mixar, jag tycker det var väldigt lätt att sålla ut 2 vinnare trots soundcludformatet, en bra mix når fram oavsett!!!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Kan man inte ha en delomröstning där man röstar fram 5 bidrag som går vidare?

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

exorsixten (oregistrerad)

Upptäckte den här tävlingen igår kväll när det egentligen redan var försent. Men har aldrig mixat något åt det här hållet ö.h.t. Bara Elektroniskt/Urban tidigare.

Ville även testa mitt nya Lexicon reverb så passade bra (därför den är lite väl blöt) 🙂

Här är mitt inofficiella bidrag:

Borttagen länk

Arrade upp det hela igår kväll och mixat idag.

Tycker själv att jag gjort det som går att göra med tanke på originalkvaliteten.

Även städat riktigt mycket i arret och styrt upp ett riktigt intro samt enligt mig ett bättre outro.

Hade kunnat putsa en hel del mer så klart, men tid är pengar så små saker får vara som de är.

Hoppas ni gillar =)

Om någon blir sugen på att anlita mig så tar jag 1000 kr per mix och 500 kr tilläg om jag ska agera "producent" och även arrangera om osv som jag tog mig friheten att göra här.

Om det är en del störande frekvenser osv som jag missat så har det att göra med att jag inte fått in mina nya Yamaha HS50m än så har inte haft någon bra referens lyssning utöver mina mainspeakers.

Må väl 🙂

Edit: Lyssnat igenom bidragen, kul att se att jag inte var ensam om att tycka hur introt borde varit =)

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den FTP som många av oss tankade hem spåren från .. går det inte att använda den?

Tyvärr inte, eftersom trafiken på den inte räcker till. Men dropbox bör räcka, när jag laddat upp en zipfil. Vilket jag borde hinna ikväll.

Ta soundcloud för vad det är. Snabbt och enkelt sätt att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte den här tävlingen igår kväll när det egentligen redan var försent. Men har aldrig mixat något åt det här hållet ö.h.t. Bara Elektroniskt/Urban tidigare.

Ville även testa mitt nya Lexicon reverb så passade bra (därför den är lite väl blöt) 🙂

Här är mitt inofficiella bidrag:

Borttagen länk även här

Arrade upp det hela igår kväll och mixat idag.

Tycker själv att jag gjort det som går att göra med tanke på originalkvaliteten.

Även städat riktigt mycket i arret och styrt upp ett riktigt intro samt enligt mig ett bättre outro.

Hade kunnat putsa en hel del mer så klart, men tid är pengar så små saker får vara som de är.

Hoppas ni gillar =)

Om någon blir sugen på att anlita mig så tar jag 1000 kr per mix och 500 kr tilläg om jag ska agera "producent" och även arrangera om osv som jag tog mig friheten att göra här.

Om det är en del störande frekvenser osv som jag missat så har det att göra med att jag inte fått in mina nya Yamaha HS50m än så har inte haft någon bra referens lyssning utöver mina mainspeakers.

Må väl 🙂

Edit: Lyssnat igenom bidragen, kul att se att jag inte var ensam om att tycka hur introt borde varit =)

Oj, det var rätt dyrt...det var en hel del gnissel/rassel i din mix.

Du får nog backa bandet lite.

Redigerat av Lundin
Läs nedan i denna tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag kör på dom här oxå då jag nog håller med om att om det låter bra från början så låter även en soundcloudad låt helt ok

Först ett hedersomnämnande av mix 30 ang. produktion. Jag gillar inte soundet på mixen eller instrumentljuden nåt vidare men går dock igång på ide´n/upplägget som gör att jag vill lyssna på hela låten.

För produktions låten blir det 27 som om några av ljuden och soundet hade varit mer i min smak och lite torrare hade blivit mitt första val för mixen. Jag gillar hur den byggs upp och hur leadvoxen dyker upp i ny skepnad lite spejsat så där (kunde dock ha meckats till lite mera så det smälte ihop bättre).

För mixen blir det 20 som är mjuk och fin med lagom separation då jag gillar det det där lite mera live läget, trummorna kanske skulle ner framför allt lite i partier av låten. Sången gifter sig inte riktigt heller men överlag gillar jag den här mixen bäst

I övrigt bra jobbat alla, även fast det är ett jättejobb att ta sig igenom alla låtar så har det varit skoj som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Eftersom jag upplevde att Soundcloud sönderkomprimerade mitt bidrag så kan ni hämta wav-filen här.

Redigerat av Lundin
Länk borttagen. Högupplösta filer kommer. Bara att vänta tills JoachimE är klar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag upplevde att Soundcloud sönderkomprimerade mitt bidrag så kan ni hämta wav-filen här.

Länk borttagen

Eller kanske i den zip-fil som Jocke-E kommer att tillhandahålla inom en inte alltför avlägsen framtid?

Alternativt länkar alla 37 deltagare till sina respektive bidrag. Det blir drygt.....och oanonymt...

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Bra mixat btw, KF! 🙂

Tack! Jag är nöjd med den. Sen kan man ju alltid ha olika åsikter utifrån egna värderingar och beroende på hur man uppfattar ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag testade att själv ladda upp en 16 bitars wav av mitt bidrag på Soundcloud och det lät kattskit. Därför tycker jag att Soundcloudfilerna inte borde läggas ut.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Nu försvann ju anonymiteten.

Om anonymiteten är viktigare än att musiken återges så som det är mastrat så väljer jag hellre att bli diskvalificerad och få möjligheten att presentera mitt bidrag så som det var tänkt att det skulle låta.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Soundclouds kvalité kan man diskutera. Men Joachime, i rollen som Gammelsmurf för det här evenemanget, har slagit fast att röstningen ska ske på anonyma bidrag, för att undvika vissa möjliga negativa bi-effekter.

Men i och med att du hängde ut ditt bidrag så vet alla teoretiskt sett vilket av bidragen som är ditt. Brott mot röstnings-villkoren ju. 🙁 Gör fler såhär, så .. säckar nog många centrala tankar med evenemanget samman.

EDIT: Du hann posta ovanstående inlägg innan jag postade detta. Nu förstår man mera hur du tänkte, även om Joachime har sagt att han jobbar på att lägga ut allt högupplöst.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om anonymiteten är viktigare än att musiken återges så som det är mastrat så väljer jag hellre att bli diskvalificerad och få möjligheten att presentera mitt bidrag så som det var tänkt att det skulle låta.

Jävla party pooper! Joachime var ju på väg med de högupplösta filerna!!!

Du kan vinkla det hur du vill och spela hur prestigelös du bara orkar, men bara det att du inte stod ut med den förhållandevis ynka tid som är kvar tills de andra filerna blir tillgängliga säger faktiskt mer än du vill påskina.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

När jag lyssnat på högupplöst och samma från soundcloud så skulle jag fortfarande ha valt samma så enligt mig så duger båda om originalet är bra som då är fallet i det här fallet. Ingen större skada skedd alltså. Akustiska kompguran är det som jag gillar minst i den här mixen och den låter lika lite rolig både högupplöst och från soundcloud.

Bra mixat KF jag gillart, det var ungefär hit jag ville med min men jag har ett tag kvar i skolbänken när det gäller mycket men framför allt att få till vettig separation och få till en bra bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja inte bråka nu i tråden är ni snälla, men helt rätt ändå: Låt JoachimE sköta filhanteringen så det inte blir massa klabb i tråden.

Lägg inte heller in inofficiella birdag via andra länkar, det hör heller inte hit.Vill man annonsera sina tjänster gör det i samarbeten eller via annons i tidningen.

Så var det sagt.

Angående röstningen: Det här var inte alls enkelt och jag kommer nog suga på karamellerna ett tag till, några favoriter har jag hittat och det är dem som har tydlig och bra placerad Lead + tyngaste trummorna.. 6 bidrag från Soundcloud ska bli 2 efter högupplösta filerna lyssnats igenom.

En sak är säker, man har ju hittat en hel del bra detaljer i många mixar som man kommer sno som en liten tjyv.. Muahahahahaha...

Försök inte komma o stämma mig för det bara, då slänger jag på ett filtersvep och försvinner 😄

Må bästa bidrag vinna.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att höra allas mixar. Jag väntar dock med röstandet tills jag hört de högupplösta. Hörde att min egen mix inte presenterades på riktigt rätt sätt, utan mellanregistret föll isär och bas fattades. Många av de små detaljer i mixen som gör låten speciell hörs inte. Jag antar att det är samma sak med många andra mixar, så det går inte att göra någon bedömning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad jag älskar det här 🙂 Lyssna på alla idéer och variationer som man själv aldrig hade kommit på, som aldrig ens slog en. Jag har redan sagt "jamen ååh, of COURSE!!" flera gånger. Lyssna t.ex. på ... shit det kan ja inte säga, för då fattar folk vilken .. aja ..

En grej jag tycker är kul, är att utav alla som bytt ut virveln (eller trummorna helt) så har i princip alla valt samma sorts virvel att ersätta med, lite låg, köttig och kort liksom. Och angående vissa detaljer vill man fråga mixaren hur i h-e han tänkte 'där'.

Men helsike vad svårt det är .. örat vänjer sig så förbannat mellan låtarna. När det kommer en låt som man normalt skulle tycka lät bättre än den föregående, så låter den off, bara för att örat har vant sig vid föregående låten som referens. 🤪

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad det låter skit! Tills jag hörde mitt bidrag och det lät precis lika kasst! Och då förstår man att det Soundcloud eller vad det heter är skräp!

Då är det ju bättre om man bara gör mp3 i 320 eller nåt, det blir iaf inte sämre än Soundcloud. Och SÅÅÅ jävla petigt behöver det väl inte vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jösses vad det låter skit! Tills jag hörde mitt bidrag och det lät precis lika kasst! Och då förstår man att det Soundcloud eller vad det heter är skräp!

Då är det ju bättre om man bara gör mp3 i 320 eller nåt, det blir iaf inte sämre än Soundcloud. Och SÅÅÅ jävla petigt behöver det väl inte vara?

Redigerat av Kulturell Figur
Försökte markera att vi låter JoachimE sköta de högupplösta filerna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...