Jump to content
Annons

[Omröstning avslutad] Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Jag tänkte ge lite kritik på några mixar. Försöker mig på lite konstruktiv kritik, men även snabbt nämna det som är bra. Får se om jag orkar fortsätta i den stilen på alla bidrag, men here it goes:

#1: Sången har väldigt mycket reverb jämfört med allt annat, vilket gör att sången hamnar bakom resten av instrumenten. Virveln låter pappigt (men inte dåligt), och det saknas botten generellt. Shaker/Tamburin hade tjänat på reverb och EQ i diskantregistret för att limma bättre. Trotts detta finns det en helheltsbalans i mixen som gör den lyssningsbar, absolut inte så att man vill stänga av den, men det finns som sagt även saker att jobba på.

#2: Rätt så göttig aproach. Låter lite 60-tal över det, med vibbar mot Surfing Bird! Slapdelay på virveln och pumpande kompression på masterkanalen. Balans i ljudbilden och intressant rörelse, men det fattas botten. Sångspåren har en frekvens som ackumuleras och stör, kring 500Hz tippar jag. Frågan är hur man skulle fått in mer botten utan att det bryter 60-talsillusionen. Helt OK.

#3: Här fanns mer botten. Virveln är förstklassig, sången är väl EQ:ad, dock hade jag föredragit mer punch i sången (mindre reverb). Över lag är instrumenten separerade och kontrollerade i dynamik, men gitarrerna kunde tryckts upp på refrängen!! Här fanns även bottnen med lite mer. Mer gitarr och aktivitet i lågdiskanten hade gett mer energi åt mixen. Bäst av de 3 första.

#4: Gott klipp i kicken (om än något hög i nivå), lustig EQ/reverb på virveln. Sången är lite instängd i förhållande till resten (i introt iaf), och sitter en bit bak i mixen. Sången låter pigg, men är lite låg tycker jag. Ingen katastrof dock. Är det dobron jag hör till vänster? Den är lite för torr och drar därmed åt sig uppmärksamhet från resten av mixen som är mer i balans. Annars god balans på mixen, bra jobbat.

#5: Sången sitter där den ska. Körerna på versen är nytänkande. Särskiljer mixen från de tidigare nämnda. Liknande balans i frekvensspektrumet som #4 = positivt. Det intressanta är att ackeguran är panorerad och EQ:ad på ett liknande sätt, även här torr vilket jag inte gillar. Mixen har en luftig topp som gör den lättlyssnad, med lättseparerade instrument. Det som behövs är mer tryck i sång och bas/trummor för att få fram drivet.

#6: Denna var intressant. Clapsen är helt klart bidragande, men kanske lite överanvända. Trevligt med utbytta trummor, men virvelljudet har mer fokus än sångspåret. Sticket går in i ett helt annat flyt än verserna och refrängen vilket är ett skönt avbräck. Virveln kräver dock alldeles för mycket fokus i slutet av sticket och vidare i låten. Jag hade önskat kompression, mer reverb och lägre nivå på denna, tillsammans med en något högre sång. Annars en lite särskiljande känsla i mixen, då den är rätt torr. Det passar bra med resten av valen i produktionen, men basen hade tjänat på en fet distorsion och gott om botten för resten av mixen att vila på.

#7: Första reaktionen är: för mycket reverb på både reverb och sång. Lite synd, för mixen låter annars välbalanserad genom frekvensspektrat. Sången behöver upp även här. Liksom många andra bidrag saknas lite bett i sången, enligt min smak. Basen har god botten som ligger stabilt hela vägen. Gitarrerna kunde fått mer nivå och botten/ryt. Virveln har, bortsett från reverbet, en jäkla god punch. I klass med 3#:ans virvel.

#8: Denna var spexig och unik! Introt är något alldeles särskilt.. Trummorna är intressanta här, med en fokus i centrum, god tyngd i dessa också. Virveln har någon form av slapeffekt som är lite lustig, men samtidigt inte helt fel - vet inte vad jag tycker om den. Syntharna och effekterna på sången för tankarna till flummig LSD-musik, men jag diggart!!! Haha. En jämförelse med de andra mixarna är knappt möjlig. Balans i mix är god, men det fattas lite ackordinstrument (nivå).

-------------------------------------------

Nu orkar jag inte mer ikväll.. En sak vill jag säga, och det är att jag fick ett helt annat intryck efter jag laddade hem filerna. SNÄLLA NI, sitt inte och rösta baserat på soundcloud-filerna. Alla särskiljande detaljer faller bort där och allt som återstår är de grövsta dragen i mixen! Över soundcloud fanns 3-4 mixar som lät njutbara, men nu hör jag att alla mixarna haft något intressant att presentera. Valet blir helt plötsligt mycket svårare!

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fibes är bra skit. Men är det inte dom galet dyra oxå?

Jo normalt sett så är dom det om man har tur att komma över de rätta kiten från 69-70' innan Martin tog över firman och serierna blev generellt sämre, jag hade råflax i Dec. och kom över ett fett rock'n roll kit coppershell med 24" bk och 4 feta pukor (varav 2 golv) för endast 4500:- dessutom i skapligt bra skick för sin ålder!

Ska bli jävligt kul och en utmaning att micka upp dessa i nya studion snart...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en tanke......

FInns det ett likatänkande i att varje röst, även delger sin lyssning.

Tycker mig skönja ett mönster redan nu efter att ha läst desvaengers fantastiskt utförda recensioner på mixarna,

Alla tillverkare av monitorer har olika kvalitéer som lyfter fram olika element i mixarna.

Det vore kul som attans att få fram lite lyssningsdata medlat genom lyssningsupplevelser.

Kalla det för en A/B-test.

Jag tror att vi kommer se liknande recensioner från folk här som sitter med liknande monitorer.

Nåt i stil med...

Bidrag XX och produktion XX pga mjuk och luftig diskant i orgeln. Jag lyssnar genom XX monitorer.

Anyone getting where I'm heading!?!?!??!

Piiiz bangeeerz!!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore kul som attans att få fram lite lyssningsdata medlat genom lyssningsupplevelser.

Tackar Cruncher. Ja, det kan ju inte skada i alla fall!

Jag sitter i ett obehandlat rum på 19 kvm, med ett par Focal Solo 6. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din detaljerade feedback desvaenger.

Mer sånt! 🙂

Edit: @Cruncher: Visst kan det vara så. Men troligtvis har det mest med preferenser att göra. Och därefter akustik.

Jag har lyssnat i ett par AKG K601.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp!

Klart som körven att det är akustik som påverkar allra mest.

Men kan likförbenat inte lägga en tilltroi att vi inte lever i en "formad" värld.

För att få fram lite data så bör ju då denna information gällande lyssning och monitor, hamna tillsammans med ens val av bidrag vid röstningen från en var.

Piiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få fram lite data så bör ju då denna information gällande lyssning och monitor, hamna tillsammans med ens val av bidrag vid röstningen från en var.

Okej. Den som ids. Ge oss lite info om din lyssningssituation i samband med att du lämnar röster/omdöma.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den som vill behöver ju inte göra samma som Desvaenger, utan kan bygga på Desvaengers recension; bara nämna dom punkter där man tycker annorlunda än Desvaenger, alternativt även fylla på något som borde nämnas.

Oändainnih%¤#"ete.. vilken skillnad det blev med de okomprimerade filerna.

Instämmer. Man hade väntat sig förändring, men inte alls såhär mycket. Tråkigt nog är min mix en av dom som uppvisar minst skillnad mellan soundcloud och icke-soundcloud. Alla andras blev bättre, inte min 😏 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hade ett Slingerland set en gång i tiden på mitt studentrum på Flamman i Linköping, fina grejor synd man inte kunde lira bara. Grannarna höll med till 100% men skoj var det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett Slingerland set en gång i tiden på mitt studentrum på Flamman i Linköping, fina grejor synd man inte kunde lira bara. Grannarna höll med till 100% men skoj var det.

Grannarna tycker alltid samma sak. Spelar ingen roll hur bra du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Oops glömde:

Obehandlat men ändå möblerat rum och Yamaha HS50 M på stativ en bit (ca. 2 meter) ut i rummet (avlångt och inga hörn i närheten så ganska vettigt ändå men långt långt ifrån optimalt) samt dubbelcheckat i AKG K240 lurar på dom som jag gillade. Mina röster kvarstår oavsett Soundcloud eller högupplöst.

Har dessvärre bara lyssnat utifrån om mixen och eller produktionen lockar mig att lyssna vidare. Men jag kan säga att i de fall där det inte gjort det så handlar det om för mycket antingen av reverb eller annan effekt och lite problem att uppskatta trummorna som inte riktigt gifter sig med resten. På Soundcloud filerna så upplevde jag och då som jag skrev även på min vinnare att trummorna låter för mycket, detta blir bättre på dom nedladdade filerna men .......

Det här är ju enligt mig baksidan med att vara tvungen att lyssna på alla dessa versioner på raken så enligt mig hade spridda skurar funkat bättre. Men det vet nu ju redan 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Grannarna tycker alltid samma sak. Spelar ingen roll hur bra du är.

Dom hade rätt 😄 kan knappt lira gura och trummor ska vi inte prata om 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Oändainnih%¤#"ete.. vilken skillnad det blev med de okomprimerade filerna.

Ja det går inte att jämföra. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Men den limiter som lagts på har ändå tryckt ihop transienterna jämfört med orginalet och det tycker jag inte om.

Det är mer tryck i min originalfil än den som jag hämtat via dropbox.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

När jag jämför min originalfil som jag själv dithrat til 16 bitar med den som finns bland bidragen så låter trummorna mycket bättre i originalfilen. Dom tränger igenom bättre och låter inte lika platt.

Dom där 3dB som limiterades genom samtliga bidrag är det som är orsaken. Eftersom den nu är ytterligare komprimerad så är det inte längre min slutproduktion som representeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev ett inlägg tidigare, men visste inte att det skulle dyka upp filer i bättre kvalité. Så vi tar det en gång till.

Skummade igenom alla bidrag och insåg hur svårt det är att lyssna med objektiva öron när man har suttit i timmar med sin egen mix/prodd.

Man är van att höra en sak, och så kommer nåt helt annat.

Nå väl.

Mix: nr 20

Har en virvel att dö för. Önskar att jag själv fått till nåt liknande. Ska bli kul att höra om det är triggat eller originalvirvel. Överlag bra balans i mixen. Hade gärna sett nåt litet eko på sången eller liknande. Lite för torr för att passa i mixen. Annars superbt! 🙂

Produktion: nr 35

Gillar främst idén med trummorna. Även om utförandet såklart kunde vara bättre. I originalet är det trumspåret som var den svaga länken. Blev en kul vändning på låten med nytt trumkomp. Autotunen var lite i värsta laget! 😱

Min lyssning:

Adam A7 + Sennheiser HD650. Fullt akustikbehandlat rum (om än gjort relativt nyligen, så viss ovana i lyssningen 😊)

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag jämför min originalfil som jag själv dithrat til 16 bitar med den som finns bland bidragen så låter trummorna mycket bättre i originalfilen. Dom tränger igenom bättre och låter inte lika platt.

Dom där 3dB som limiterades genom samtliga bidrag är det som är orsaken. Eftersom den nu är ytterligare komprimerad så är det inte längre min slutproduktion som representeras.

Sluta tjafsa. Trådskapare gick ut innan tävling med vad som skulle gälla. Alla bidragen behandlas lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den limiter som lagts på har ändå tryckt ihop transienterna jämfört med orginalet och det tycker jag inte om.

Det stämmer. Jag har limiterat ditt bidrag med upp till 0,9 dB på vänster kanal och 0,8 dB på höger.

Det är mer tryck i min originalfil än den som jag hämtat via dropbox.

Hur mäter du då? Jag har höjt RMS med 2,4 dB. Både om man mäter a-vägt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det stämmer. Jag har limiterat ditt bidrag med upp till 0,9 dB på vänster kanal och 0,8 dB på höger.

Hur mäter du då? Jag har höjt RMS med 2,4 dB. Både om man mäter a-vägt eller inte.

Du hade kunnat normalisera till önskad RMS nivå istället för att lägga en limiter. 😉

Eftersom jag var noga med hur mycket jag ville att transienterna skulle träda fram så är det bortkastat när det blev så här.

Jag har inte mätt. Jag har lyssnat.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nilsson du har fått fel filer det är inte samma låt som vi mixat och trummorna är lite höga och guran lite för långt bak. Det funkar under dom instrumentala delarna men inte när du sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson du har fått fel filer det är inte samma låt som vi mixat och trummorna är lite höga och guran lite för långt bak. Det funkar under dom instrumentala delarna men inte när du sjunger.

Det är alla ni andra som har konstiga ideer om att trummor är nåt skamligt som ska ljuddämpas bort och låsas in i madrasserade celler. Jag har nyss suttit och lyssnat på min egen låt på Soundcloud VS den brända skivan med WAV-filen. Att det var sån skillnad har jag inte fattat förrns nu. Soundcloud sabbar ljudet som fan, virveln låter inte alls lika pappig på mitt orginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du hade kunnat normalisera till önskad RMS nivå istället för att lägga en limiter. 😉

Jag har normaliserat till viss genomsnittlig nivå, och därefter lagt en limiter vid -0,1 dBFS för att hindra transienterna från att klippa. Något annat sätt finns inte, förutsatt att man inte tycker att digital klippning är att föredra.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag har normaliserat till viss genomsnittlig nivå, och därefter lagt en limiter vid -0,1 dBFS för att hindra transienterna från att klippa. Något annat sätt finns inte, förutsatt att man inte tycker att digital klippning är att föredra.

Men eftersom mina transienter låg långt under 0dBFS så finns ju ingen anledning att limitera för att upprätthålla en RMS på -12dBFS.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett Slingerland set en gång i tiden på mitt studentrum på Flamman i Linköping, fina grejor synd man inte kunde lira bara. Grannarna höll med till 100% men skoj var det.

Oj, vart detta en trumsets tråd:

Äger Ludwig Vistalite och Gretsch plus en massa virvel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...