Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Har fått ett skivkontrakt med en grindcoreband... bolaget pröjar mastring och pressning och allt sånt, men vi får stå för inspelningen själva. Jag har en liten, men väl fungerande studio så vi kör nog där.

Trummisen är väldigt mån om att trummorna ska vara tydliga och låta bra.. vilket jag håller med om. Han snackar om att trigga, vilket jag inte vill alls. Vill ha äkta ljud. Nu då till problemet...

Hur får jag hårt fett ljud i bastrummorna och virveln som är tydligt trots tusen slag i sekunden? Jag vill ha bastrumma som är mycket tyngd i samtidigt som det är en hård kick i den.

Jag sitte rpå en hög sure-micar... 57or 58or och en d112. Kan nog låna lite annat också om det skulle behövas. Alla tips är välkommna här. Jag har mest spelat in kängpunk och hardcore innan då det har kunnat vara lite mer skitigt och inte så jättenoga, hehe.

Tack!

/Ulf

inom grind finns ju ganska många olika skolor, för olika ljud!! oftast är svenskgrind väldigt likt nasum och då brukar jag göra så här:

trumsetet:

baskagge: oftast 22", lågt stämda skinn tjockt och klickigt, träklubbor smäller som fan! mick, jag använder TSMs bastrumme mick mt52 där, sätter den så nära skinnet det går för att slippa EQa för mkt!

virvelkagge:lågt stämd med tjock skinn, trävirvel, gärna Lönn, slagskinn relativt lågt stämt, underskinn högt stämt, sejarmatta stenhårt! grind är hårt, o ganska få mjuka slag överlag i denna musik..därför stämt såhär!!!

Pukor: stora o tunga. lågt stämda med tjocka skinn, närmickning om trummisen spelar mycket på dom! ( 13" häng 16" golv, är najs i grind..😏 )

OH: nära cymbalerna och cymbalerna får gärna vara stora.. dvs 14" hihat, 18" crash, 20"crash, 22"ride, 18" China.

kanske tillför ngt? avgör sj. 😄

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
...Ljudkortet är ett Delta 1010lt och vi ska spela in på en vanlig dell dator (cubase sx) och vi kommer ha tillgång till ett mixerbord med phantom matning, ett behringer 16 kanaler tror jag, ett sånt där med inbyggda effekter. Jag är MYCKET intresserad av att höra vad ni har att säga, ni verkar otroligt bevandrade inom ämnet och vorre kul att för en gångs skull micka upp ett trumset på ett bra sätt.

Om hårdvaran (dator, mixerbord etc) fungerar som det ska och rummet har en okej akustik så har du goda förutsättningar att få till en bra truminspelning.

Med så mpnga olika mickar har du ju möjlighet att experimentera dig fram också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
...Ljudkortet är ett Delta 1010lt och vi ska spela in på en vanlig dell dator (cubase sx) och vi kommer ha tillgång till ett mixerbord med phantom matning, ett behringer 16 kanaler tror jag, ett sånt där med inbyggda effekter. Jag är MYCKET intresserad av att höra vad ni har att säga, ni verkar otroligt bevandrade inom ämnet och vorre kul att för en gångs skull micka upp ett trumset på ett bra sätt.

Om hårdvaran (dator, mixerbord etc) fungerar som det ska och rummet har en okej akustik så har du goda förutsättningar att få till en bra truminspelning.

Med så mpnga olika mickar har du ju möjlighet att experimentera dig fram också.

Okej, tack! men lite mer utförligare, vilka mickar skulle ni rekomendera att använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

pukor: shure beta56. funkar galant, o låter asbra!!!

virvelkagge: shure beta56, eller vanlig sm57

baskagge: sennheiser md421, asnice om man vill ha livlig kagge med lagom tryck!

OH: jag använder tsm87s i A/B stereo och det låter helt OK!

cymbaler: adk sc1 småmembranare, hör med dess på ride o hihat i typ 50 graders lutning in mot klockan på dessa..

rumsmick: jag kör med en oktava mkl2500 rörmick, som låter ballebra, annars har jag kört med equitec EQII inne i ett hörn bara för att plocka upp rum. har en sweetass vintagemick från 60talet me som e en electretmick o den funkar me, fast den är ganska riktad, så den är bättre att köra riktad rakt mot kitet 2-4m ifrån..

hmm dessa mickar är ju sånt som jag kör med, men skaffa sjures beta56or. dom är rätt billiga o bra som fan!!

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pukor: shure beta56. funkar galant, o låter asbra!!!

virvelkagge: shure beta56, eller vanlig sm57

baskagge: sennheiser md421, asnice om man vill ha livlig kagge med lagom tryck!

OH: jag använder tsm87s i A/B stereo och det låter helt OK!

cymbaler: adk sc1 småmembranare, hör med dess på ride o hihat i typ 50 graders lutning in mot klockan på dessa..

rumsmick: jag kör med en oktava mkl2500 rörmick, som låter ballebra, annars har jag kört med equitec EQII inne i ett hörn bara för att plocka upp rum. har en sweetass vintagemick från 60talet me som e en electretmick o den funkar me, fast den är ganska riktad, så den är bättre att köra riktad rakt mot kitet 2-4m ifrån..

hmm dessa mickar är ju sånt som jag kör med, men skaffa sjures beta56or. dom är rätt billiga o bra som fan!!

Jonas

Av dom mickar jag nämnde ovan alltså. Som jag har tillgång till nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2st Beyerdynamic M 420

2st Röde NT1-a

Shure Beta 56

3st Sennheiser e604

AKG SE 300b

Shure Beta 91

Shure SM-57

3st Shure SM-58

Shure Beta 58A

2st Shure Beta 57A

2st ADK GC1

:rolleyes:

inte riktigt med.. vänta ska jag läsa..

Beta 56orna på pukor, sm57a på virvel, gillar du inte ljudet kna du lika gärna byta omt en 56a, det är i stort sett samma kapsel, men 56an är mer utformad för trummickning.

adk gc1orna kan du väl pröva i A/Bstereo om int gllar ljudet kan du väl pröva i X/Y eller så skiter du i dom mickarna, o tar röde nt1orna. jag har själv haft dom på överhäng och tycker dom funkar galant. men det är ju en smaksak.

grejjen är att på typ rockset o sånt är det ju standard med dynamiska mickar på pukor virvel o baskagge, medan cymbaler oftast låter bättre med kondingar eller bandmickar. så välj själv..

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

tjena !

är rätt van med att spela in trummor, men nu har jag bytt oh mickar till ett par rundupptagande, funkar det bra att kör omnis i x/y eller är det bara njurar som trivs med det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
tjena !

är rätt van med att spela in trummor, men nu har jag bytt oh mickar till ett par rundupptagande, funkar det bra att kör omnis i x/y eller är det bara njurar som trivs med det ?

Prova så får du se. Själv hade jag nog hållt mig till A/B på OH't (vilket jag iofs nästan alltid gör ändå). Stereobilden kommer sannolikt att bli väldigt väldigt smal med x/y med omnis.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

BUDGETINSPELNING AV BASKAGGE

För oss/er som inte har pengar att lägga på en dyr baskaggemick kan jag varmt rekommendera pluggen KT-drum som triggar midi från en ljudfil.

Micka kaggen med vilken "skitmick" som helst och ratta in parametrar i pluggen så den triggar endast på slagen.

Ingen fördröjning, vilket kagge ljud du vill, helt isolerat och billigt!

Använd Battery eller nån annan trevlig sampler.

Personligen tycker jag det är suveränt även om en del kanske tycker det är fusk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Brukar använda 4 mickar. En kick placerad till vänster eller höger om klubban ganska l¨ngt inne i kaggen ca 10-15 cm fån skinnet och en virvel placerad ca 1.5 cm från sargen riktad rakt fram mellan trummisen och golvpukan. Överhänget placerar jag sedan en småmembranare ca 15 cm över golvpukan riktad rakt fram mot hihaten. den andra överhänget placerar jag bakom trummisen rikta mot mitten av kicken typ där pukorna hänger. Det låter riktigt bra. Denna metod användes Bla av The Who och Led Zeppelin och deras trummsound är ju så jävla coolt.

Kick: 1 st D 112

Snare: 1 st Sm 57

OH: 2 st ADK småmembranare.

Chris Wigren

www.greenlinemusic.se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vill börja spela in lite smått i replokalen och funderar på om detta skulle kunna fungera:

Mickar upp trumsetet med fyra mikrofoner, in i en mixer, från mixern vidare in i min Fostex MR-8 HD, där allt (enligt mitt tänk) hamnar på en kanal.

Antagligen är jag helt ute och cyklar nu? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nystagmus (oregistrerad)

Behöver hjälp akut till hardcore-bandsinspelningen jag har tjatat om tidigare här på forumet.

Kom jättegärna med synpunkter på mick-val, placering, vilka delar av setet jag valt att micka upp osv... Drömsoundet för trummorna är det på the Bronx' självbetitalde platta men även om ni hört bandet vill jag väldigt gärna ha synpunkter och tips. Tänkte spela in utan EQ på samtliga kanaler, möjligen med ett högpassfilter på 100 hz på virvel, överhäng och hi-hat. Spelar in i replokalen så det är tyvärr lite krångligt att lyssna sig fram till det som är bäst, därför jättebra med alla tips som förbättrar utgångspunkten.

Såhär har jag tänkt änsålänge:

På 8 kanaler ska följande spelas in:

Baskagge:

Shure Beta 52

Riktad mot stället där klubban träffar skinnet, 5 cm från klubbskinnet, vinklad för att få med både kropp och snärt. (Eller ska den alltid vara placerad rakt?)

Överhäng:

2 Beyerdynamic MCE93 i X/Y 50 cm över cymbalerna, riktade mot cymbalernas nedre ytterkanter

Virvel:

SM57:a 2 cm ovanför, 3 cm från sargen, vinklad mot den yta som slås an av trumstocken och bort från hihaten

hihat:

Röde nt3

placerad på ovansidan 5 cm från kanten, riktad mot "klockan" och så långt ifrån virveln som möjligt

hängpukor:

2 JJlabs-skit-mickar placerade som på virveln fast med målet att undvika cymbalerna istallet för hihaten

Nu återstår en kanal. De mikrofoner som finns över är:

1 Beta58

1 7 mikroners JJ-labs budget-mikrofonset

1 SM57:a

Ska jag använda den sista kanalen till att spela in golvpukan eller undersidan av virveln? Eller ska jag skippa mickningen av hängpukorna och istället micka upp både golvpuka och undersida av virvel? Vilka mikrofoner föreslår ni att jag ska använda i sådana fall?

Edit: slarvfel

Redigerat av Nystagmus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vill du ha nytta av hängpukemikrofonerna tycker jag du ska sätta något på golvpukan för att kunna balansera upp. Väljer du att skippa pukmickning så micka hålet på bastrumman med Beta52:an och kör en SM57 där du först tänkt sätta Beta52. Då har du ju dessutom plötsligt två kanaler över som du antingen skippar eller sätter upp ett ambiens-par en bit längre bort från setet.

Eller mickar undersidan på vriveln (frågan är hur skoj det är.. slutar nästan uteslutande med att den kanalen är mutead när mixen är klar för mig. .men det är ju en smakgrej) och sätter en fulmik "mitt i" setet som du kan trasha i mixen (lite addkompressions-tankegång fast med en egen kanal, kan va ursnyggt ibland, urfel ibland).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Brukar använda 4 mickar. En kick placerad till vänster eller höger om klubban ganska l¨ngt inne i kaggen ca 10-15 cm fån skinnet och en virvel placerad ca 1.5 cm från sargen riktad rakt fram mellan trummisen och golvpukan. Överhänget placerar jag sedan en småmembranare ca 15 cm över golvpukan riktad rakt fram mot hihaten. den andra överhänget placerar jag bakom trummisen rikta mot mitten av kicken typ där pukorna hänger. Det låter riktigt bra. Denna metod användes Bla av The Who och Led Zeppelin och deras trummsound är ju så jävla coolt.

Kick: 1 st D 112

Snare: 1 st Sm 57

OH: 2 st ADK småmembranare.

Chris Wigren

www.greenlinemusic.se

Den där e bra, finns en 3 mickars variant på den också som jag inte minns exakt...

Man får en bra puk-närvaro inte minst jämfört med den traditionella, moderna OH varianten där cymbalerna kan bli för dominerande beroende på trummis/spelstil.

Testa även Zeppelins klassiska metod,med enbart ett par ambiensmickar på minst 8m avstånd som man manglar upp i en lämplig kompressor. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag körde en inspelning av lite trummor häromdagen.. kastade upp en neuman tlm 103 riktad mot höger crash/hihat/puka1 cirka 2 m från kitet.. fick jädrans schysst sound.. sen satte jag samma mick istället framför kitet cirka en meter. lät lite mindre närhet då, men lkite mer baskaggetryck!!!

iofs spelade jag in detta för att kunna rexa o så.. 😄 men det lät asbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
jag körde en inspelning av lite trummor häromdagen.. kastade upp en neuman tlm 103 riktad mot höger crash/hihat/puka1 cirka 2 m från kitet.. fick jädrans schysst sound.. sen satte jag samma mick istället framför kitet cirka en meter. lät lite mindre närhet då, men lkite mer baskaggetryck!!!

iofs spelade jag in detta för att kunna rexa o så.. 😉 men det lät asbra!

Less is moore!!! Ju justare trumsound och ju bättre trummorna låter så är det enligt min smak bättre med ju färre micar som möjligt.. T.o.m Mono ( 1 BRA mic. TLM 103 är braa) accepteras 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
jag körde en inspelning av lite trummor häromdagen.. kastade upp en neuman tlm 103 riktad mot höger crash/hihat/puka1 cirka 2 m från kitet.. fick jädrans schysst sound.. sen satte jag samma mick istället framför kitet cirka en meter. lät lite mindre närhet då, men lkite mer baskaggetryck!!!

iofs spelade jag in detta för att kunna rexa o så.. 🙂 men det lät asbra!

Less is moore!!! Ju justare trumsound och ju bättre trummorna låter så är det enligt min smak bättre med ju färre micar som möjligt.. T.o.m Mono ( 1 BRA mic. TLM 103 är braa) accepteras :rolleyes:

precis..har kört lite truminspelningar i nya studion nu senaste dagarna och upptäckt att det låter så jävla bra med en eller två kondingar bara!!

vi kastar nog alla dynamiska mickar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
jag körde en inspelning av lite trummor häromdagen.. kastade upp en neuman tlm 103 riktad mot höger crash/hihat/puka1 cirka 2 m från kitet.. fick jädrans schysst sound.. sen satte jag samma mick istället framför kitet cirka en meter. lät lite mindre närhet då, men lkite mer baskaggetryck!!!

iofs spelade jag in detta för att kunna rexa o så.. 🙂 men det lät asbra!

Less is moore!!! Ju justare trumsound och ju bättre trummorna låter så är det enligt min smak bättre med ju färre micar som möjligt.. T.o.m Mono ( 1 BRA mic. TLM 103 är braa) accepteras :rolleyes:

testa köra ingen mick så ska du se att du får ett riktigt bra resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
jag körde en inspelning av lite trummor häromdagen.. kastade upp en neuman tlm 103 riktad mot höger crash/hihat/puka1 cirka 2 m från kitet.. fick jädrans schysst sound.. sen satte jag samma mick istället framför kitet cirka en meter. lät lite mindre närhet då, men lkite mer baskaggetryck!!!

iofs spelade jag in detta för att kunna rexa o så.. 🙂 men det lät asbra!

Less is moore!!! Ju justare trumsound och ju bättre trummorna låter så är det enligt min smak bättre med ju färre micar som möjligt.. T.o.m Mono ( 1 BRA mic. TLM 103 är braa) accepteras :rolleyes:

testa köra ingen mick så ska du se att du får ett riktigt bra resultat

lajna cymbalerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tänkte bara passa på att fråga.

Är det nån idé att micka upp ett trumset för att

spela in en enklare demo med dessa tre mickar:

Studio Projects B1

Shure PG58

+ Nån sorts instrumentmick, vet ej vilken det är.

Är ny på området med att micka upp trummor.

Om det går, hur skulle du då sätta mickarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är det nån idé att micka upp ett trumset för att

spela in en enklare demo med dessa tre mickar:

Studio Projects B1

Shure PG58

+ Nån sorts instrumentmick, vet ej vilken det är.

Absolut!

Det kan räcka med SP B1'an. Experimentera med placeringen så kommer du säkert hitta en plats som funkar bra. Komplettera med de andra två mickarna ifall du vill framhäva en viss trumma. t ex sätta en av dem framför bastrumman, virvel eller golvpuka.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är det nån idé att micka upp ett trumset för att

spela in en enklare demo med dessa tre mickar:

Studio Projects B1

Shure PG58

+ Nån sorts instrumentmick, vet ej vilken det är.

Absolut!

Det kan räcka med SP B1'an. Experimentera med placeringen så kommer du säkert hitta en plats som funkar bra. Komplettera med de andra två mickarna ifall du vill framhäva en viss trumma. t ex sätta en av dem framför bastrumman, virvel eller golvpuka.

Det kanske räcker, ja!

Jag ska spela in metal i princip, med dubbelpedal och ganska mycket hihat, cymbaler, pukor, virvel, ja allt:P.

Jag tror ändå att jag kommer köra med två mickar pga att mitt ljudkort har två kanaler(I). Eller är det bättre med bara en?

Funderar fortfarande på vart jag ska placera mickarna/micken.

Inte för nära bastrumman för att inte dränka allt annat, men dubbelpedalen

måste ändå höras!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vi har ett trumrum på ca 18 kvm, 2m i tak. Mik-val varierar men dynamiskt på BK, Puk, Vk över, Vk under, Re20 HiHat (inte så dyra mikar nära en trummis som siktar dåligt). O/H i x/y typ konding KM84 eller liknande, mot cymbaler. Extra baskagge framför trummisens kagge som bara står och ringer med, en eller två U87-Fet på låga stativ för "floor sound" (botten och skrammel), typ en bandmik bakifrån ovanför trummisens huvud för "old snare sound". öppen dörr ut i lokalen och ett par kondingar för ambiens. En bra trummis....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är det nån idé att micka upp ett trumset för att

spela in en enklare demo med dessa tre mickar:

Studio Projects B1

Shure PG58

+ Nån sorts instrumentmick, vet ej vilken det är.

Absolut!

Det kan räcka med SP B1'an. Experimentera med placeringen så kommer du säkert hitta en plats som funkar bra. Komplettera med de andra två mickarna ifall du vill framhäva en viss trumma. t ex sätta en av dem framför bastrumman, virvel eller golvpuka.

Det kanske räcker, ja!

Jag ska spela in metal i princip, med dubbelpedal och ganska mycket hihat, cymbaler, pukor, virvel, ja allt:P.

Jag tror ändå att jag kommer köra med två mickar pga att mitt ljudkort har två kanaler(I). Eller är det bättre med bara en?

Funderar fortfarande på vart jag ska placera mickarna/micken.

Inte för nära bastrumman för att inte dränka allt annat, men dubbelpedalen

måste ändå höras!

Ja det ju ställer genast större krav på separation. Men eftersom du bara har 2 ingångar på kortet, testa att placera b1'an strax ovanför kaggens frontsarg riktad mot virveln. Förhoppningsvis klickig kagge & djupa pukor. Komplettera ev med närmick på virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
där allt (enligt mitt tänk) hamnar på en kanal.

Ett helt trumset i mono? Vad är det för genre?

Vill först bara säga att jag postade min fråga väl medveten om att kunna bli totalt idiotförklarad. Med tanke på de uteblivna svaren på frågan gissar jag att jag blivit det...

Skulle visserligen kunna tänka mig att dra en sladd från L-utgången och en från R-utgången från mixern in i portan så trummorna (uppmickade med fyra mikrofoner) hamnar på två kanaler. Målet är hur som helst att få så bra trumljud som möjligt på så få kanaler som möjligt. Portan klarar att spela in fyra kanaler samtidigt och åtta totalt för övrigt.

Har väl tänkt mig att spela in lite av varje; punkig rock, instrumentala surfliknande grejer, kängpunk. Instrumental surf är väl det som det spelas mest just nu, så det blir nog det första som ska spelas in.

Kan du ge mig tips och vägledning på något sätt angående hur jag ska gå tillväga skulle jag bli enormt tacksam!

Tack för svaret förresten!

Redigerat av Entombed
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...