Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Heej

Jag har Jllabs trummick -paket som innehåler: 5 st mickar för trummorna (bas,virvel,hängpukor, golvpuka) och 2 st för över hänget.

Sen har jag tillgång till en mixer (Alto l8) med 8 st ingångar. Men jag mixar allting i en och samma kanal in i datorn, så jag måste ställa in ljudet innan jag spelar in. (jag har inte tillgång till ett ljudkort så att ja kan mixtra med varje trumma för sig, utan d får jag göra på mixerbordet)

Det som ja behöver mest hjälp med är uppmickningen det vill säga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 på virveln eller 2 på baskaggen eller kanske bara en på dom ? så jag skita i överhängsmikrofonerna eftersom ljudet ofta går igenom ändå?

Skriv lite tips! så jag kanske får några nya ideér än mot vad jag brukar göra

Mvh J.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

johan - har du inte bästa rummet att spela in i, så skulle jag rekommendera att du mickar ganska nära med överhänget - typ 20-30cm över cymbalerna, riktade mot cymbalen / hihaten. så pukorna mickar du ganska nära dom med..

beroende på vad du ska ha för baskaggesound så kan du om du ska ha klickigt, sätta micken när klubbans träffyta innuti baskaggen, och för lite mer basigt och puffigt ljud ska du sätta micken utanför baskaggen.

virvelkagge lika så, vill du ha mkt övertoner i kaggen, så sätt en mick riktad längs med skinnet, mer attack - riktad mot mitten..

ta o läs igenom hela tråden!!

du kan dämpa rummet lite provisoriskt med ett gäng madrasser med. på så sätt får du en billig version av ett torrt rum..

men att rekommendera när man lirar in trummor är ett ljudkort med en ingång för varje mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Heej

Jag har Jllabs trummick -paket som innehåler: 5 st mickar för trummorna (bas,virvel,hängpukor, golvpuka) och 2 st för över hänget.

Sen har jag tillgång till en mixer (Alto l8) med 8 st ingångar. Men jag mixar allting i en och samma kanal in i datorn, så jag måste ställa in ljudet innan jag spelar in. (jag har inte tillgång till ett ljudkort så att ja kan mixtra med varje trumma för sig, utan d får jag göra på mixerbordet)

Det som ja behöver mest hjälp med är uppmickningen det vill säga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 på virveln eller 2 på baskaggen eller kanske bara en på dom ? så jag skita i överhängsmikrofonerna eftersom ljudet ofta går igenom ändå?

Skriv lite tips! så jag kanske får några nya ideér än mot vad jag brukar göra

Mvh J.

Var i landet bor du någonstans? Om du kontaktar Studio-redaktionen och framför önskemål om ett trumseminarium så är det kanske inte alls helt omöjligt att kunna genomföra detta i Stockholm, men det får du ju inget svar på om du inte ringer och frågar dem. Gör det tycker jag! Det här ämnet är som redan är sagt oerhört omfattande och väldigt svårt (ellersnarare omöjligt) att i skrivande text säga så mycket om det på ett riktigt vettigt sätt så att det verkligen tillför någonting. Det här MÅSTE upplevas på plats med både öron och ögon, men om man gör det så tillför det istället desto mer. En trumcklinic/seminarum vore ur det perspektivet inte helt fel tycker jag.

Generellt så kan jag säga att du har en extremt svår uppgift framför dig då du saknar möjligheten till att spela in trummorna på separata kanaler eftersom ditt ljudkort inte tillåter detta. Det är ett slags "skräckscenario" för den som ska spela in/mixa eftersom man då måste lyckas få rätt sound direkt! Och det är ju inte direkt lätt precis! I detta läge är det bra att ha så få mikrofoner som möjligt. Kanske kan enbart ett par overhead tillsammans med en mick på baskagge räcka? Det blir då visserligen ett helt annat sound på det sättet, men det blir enklare att lyckas få ett homogent sound då vilken kan vara en fördel eftersom du inte kan efterjustera i mixen när du måste spela in allt på ett eller två spår. Allt har sina för och nackdelar, så du får prova dig fram.

Om du nu ändå vill micka upp allting separat så är en slags standart det att man har overhead-mickarna ca. 1-1,5 m ovanför cymbalerna i en sk. X/Y-position. Denna placering och position kan du alltid använda dig av oavset hur många mickar du än har för övrigt. En mick på virveln och inte två rekommenderar jag i ditt fall. Samma sak med baskaggen. Placera då micken mitt i baskaggen, för då får du fram både anslagsklicket från klubban och det feta stora fläsket. För nära skinnet så tappar du tryck och fläsk. För långt ifrån tappar du anslaget. Balansen mellan klicket och fylligheten och fläsket är vad du ska leta efter.

Pukmickarna ska inte placeras så nära skinnet som många tycks tro! Då tappar man väldigt mycket av det fylliga soundet eftersom inte hinner utvecklas så nära skinnet. Soundet utvecklas och blir "färdig" och maximalt först 1,5-2 dm ovanför skinnet. Går man för nära så får man bara ett platt sound med mycket anslag men väldigt lite fyllighet eller klang som alltså inte har hunnit utvecklat sig ännu. En bit ifrån skinnet så får man därför både anslag och klang och det är när man får just detta som folk brukar kunna säga -"Åh fan....vilket shyst sound"! Det är alltså väldigt viktigt att hitta rätt avstånd.

På virveln kan man däremot ligga väldigt nära skinnet vid skinnspel. När man spelar kantslag (rimshots) så kan det däremot vara bättre att höja upp micken 2-5 cm just av precis samma anledning som på vilket sätt pukornas sound fungerar....alltså att rimshotens klang inte hinner utvecklas för än en bit högre upp ovanför skinnet. Det är mao. några cm ovanför trumsargen som rimschotens ljud låter som fylligast och bäst. Lite mer finns att läsa tidigare i den här tråden, (och även in andra trådar om trummor) men jag råder dig ändå till att kolla med redaktionen för att se om de inte kan ordna en trumclinic eller seminarium som en del säger. En sådan skulle nog kunna bena ut en hel del frågetecken vill jag påstå, så det vore kanske ingen dum idè alls! Men det är ju en fråga som redaktionen får svara på förståss.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Okej, jag ska testa att micka upp hela trumsetet med en överhängsmikrofon och sen ta en mick på varje trumma det kan nog bli bra, kanske lägger upp ett ljudklipp sen! ha d gott

Du bör helst ha 2 överhängsmickar för att få en fyllig stereobild. Och placera dessa i sk. X/Y, dels för stereobildens skull och dels för att undvika fasfel. Med endast en överhängsmick så blir ljudbilden plattare, mindre fyllig och stereobilden blir liten, men självklart går det också om du bara har tillgång till en överhängsmick. Jag ser för övrigt fram mot ett ljudprov, för det skulle kunna vara skoj! Lycka till!

Hälsnngar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad tycker ni om mitt trumljud?

http://home.no/creal/trumklipp0316.mp3

Jag är ganska nöjd med tanke på förutsättningarna jag haft för att mixa det där. 😄

är det bara virvel och bastrummemick??

baskaggen låter triggad som fanken!! virveln låter som gamla slayer.. på tok för nerstämd och torr för min smak. 😉

det låter som en trummaskin, då alla virvelslag låter likadant..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
Vad tycker ni om mitt trumljud?

http://home.no/creal/trumklipp0316.mp3

Jag är ganska nöjd med tanke på förutsättningarna jag haft för att mixa det där. :rolleyes:

är det bara virvel och bastrummemick??

baskaggen låter triggad som fanken!! virveln låter som gamla slayer.. på tok för nerstämd och torr för min smak. 😄

det låter som en trummaskin, då alla virvelslag låter likadant..

🙁

Det är ett riktigt trumset som är inspelat. Baskagge och virvel är dock samplade.

Vi vill ha en mörk och torr virvel.

Alla trumspår:

Baskagge

Virvel

OH vänster

OH höger

Hi-hat

Vad menas med triggad?

Vad tycker du jag ska göra för att det ska låta bättre då?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad tycker ni om mitt trumljud?

http://home.no/creal/trumklipp0316.mp3

Jag är ganska nöjd med tanke på förutsättningarna jag haft för att mixa det där. :rolleyes:

är det bara virvel och bastrummemick??

baskaggen låter triggad som fanken!! virveln låter som gamla slayer.. på tok för nerstämd och torr för min smak. 😄

det låter som en trummaskin, då alla virvelslag låter likadant..

🙁

Det är ett riktigt trumset som är inspelat. Baskagge och virvel är dock samplade.

Vi vill ha en mörk och torr virvel.

Alla trumspår:

Baskagge

Virvel

OH vänster

OH höger

Hi-hat

Vad menas med triggad?

Vad tycker du jag ska göra för att det ska låta bättre då?

inget illa menat på något sätt med mitt inlägg, men jag gillar inte när trummor låter likadant vid varje slag. så låter inte en riktig trumma!

triggad menas med att, som ni, använt samplingar för att ersätta bastrummespåret och virvelspåret exempelvis..

för att jag skulle tycka om de trumljudet, skulle det behövas mer överhäng, mer hihat, och mer rum på det.. kasta up volymen radikalt på överhänget och hihaten, och sen kör ett reverb på send och skicka all dit.. innan själva reverbet sätter du ett högpassfilter som skär allt under låt säga 200 hz.. Men leta inte efter kyrkorum, utan ett kort snyggt reverb som trycker ihop trummorna till en helhet..

vem vet.. j agkanske har helt fel gällande er låt. det kanske ska vara så som det är, när alla andra instrument kommer på..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men jag mixar allting i en och samma kanal in i datorn, så jag måste ställa in ljudet innan jag spelar in.

du bör ju kunna använda två kanaler - om det inte är så att du klämmer in resten av bandet på den andra?

två kanaler - alltså vänster + höger i ljudkortet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)
Vad tycker ni om mitt trumljud?

http://home.no/creal/trumklipp0316.mp3

Jag är ganska nöjd med tanke på förutsättningarna jag haft för att mixa det där. :rolleyes:

är det bara virvel och bastrummemick??

baskaggen låter triggad som fanken!! virveln låter som gamla slayer.. på tok för nerstämd och torr för min smak. 😏

det låter som en trummaskin, då alla virvelslag låter likadant..

😲

Det är ett riktigt trumset som är inspelat. Baskagge och virvel är dock samplade.

Vi vill ha en mörk och torr virvel.

Alla trumspår:

Baskagge

Virvel

OH vänster

OH höger

Hi-hat

Vad menas med triggad?

Vad tycker du jag ska göra för att det ska låta bättre då?

Jag tycker det jobbigaste med det där klippet är att bastrumma och virveltrigg ligger ur fas med OH där anslagen kommer tidigare. Flytta bak triggen några/nån ms. Sen håller jag med om att det är för lite OH. Hur det låter i ett sammanhang är ju en helt annan grej. Jag skulle jobba med med rum och parallellkompression och kanske dubbla samplingar eller en intressantare sample på virveln och kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
inget illa menat på något sätt med mitt inlägg, men jag gillar inte när trummor låter likadant vid varje slag. så låter inte en riktig trumma!

triggad menas med att, som ni, använt samplingar för att ersätta bastrummespåret och virvelspåret exempelvis..

för att jag skulle tycka om de trumljudet, skulle det behövas mer överhäng, mer hihat, och mer rum på det.. kasta up volymen radikalt på överhänget och hihaten, och sen kör ett reverb på send och skicka all dit.. innan själva reverbet sätter du ett högpassfilter som skär allt under låt säga 200 hz.. Men leta inte efter kyrkorum, utan ett kort snyggt reverb som trycker ihop trummorna till en helhet..

vem vet.. j agkanske har helt fel gällande er låt. det kanske ska vara så som det är, när alla andra instrument kommer på..

Ok, men det har inte jag nåt emot så mycket (att slagen låter lika). Det viktiga är att det låter bra. Behöver inte låta 100% verkligt. Det är inget man tänker på när allt annat är på.

Jag utgår efter en referens (se längst ner) och de har väldigt mycket virvel och baskagge. Men jag säger inte att det ska vara så som jag mixat nu, det ska nog vara lite mer överhäng. Vårt inspelade overhead-ljud låter dock inte så jättebra.

Reverb har jag redan. Och jag kör send precis som du beskrev. Har dels ett platereverb och dels ett rumreverb.

Jag tycker det jobbigaste med det där klippet är att bastrumma och virveltrigg ligger ur fas med OH där anslagen kommer tidigare. Flytta bak triggen några/nån ms. Sen håller jag med om att det är för lite OH. Hur det låter i ett sammanhang är ju en helt annan grej. Jag skulle jobba med med rum och parallellkompression och kanske dubbla samplingar eller en intressantare sample på virveln och kaggen.

Jasså, du reagerar på det? Hehe, jag trodde det bara var jag själv som tänkte på det nästan hehe. Men jag har faktiskt tänkt fixa det. Det är inte så lätt så att det bara är justera triggen fram/bak några ms. I samband med inspelningen så blev det nåt skit när vi skulle splitta upp virvelslagen, så varje virvelslag ligger inte helt synkat med OH. Samma sak med baskagge. Så jag måste gå igenom varje baskagge- och virvelslag och kolla så det synkar med OH.

Men det ska jag fixa.

Rumsreverbet har jag inte jobbat så mycket med, däremot har jag jobbat massor för att få fram ett bra reverb till virveln.

Men ja, jag ska jobba mer med allt reverb och fixa det.

Parallellkompression? Vad är det?

Förresten måste jag säga att jag inte har nå kompressor alls på varken baskagge eller virvel... vet du/ni nån bra VST-plugg som fixar det bra?

Bättre sample på virvel och baskagge tror jag inte att jag hittar tyvärr. Virvel är från AD och baskagge från EZ.

Det här är vår referens:

http://home.no/creal/kse_ref.mp3

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)
Det är inte så lätt så att det bara är justera triggen fram/bak några ms. I samband med inspelningen så blev det nåt skit när vi skulle splitta upp virvelslagen, så varje virvelslag ligger inte helt synkat med OH. Samma sak med baskagge. Så jag måste gå igenom varje baskagge- och virvelslag och kolla så det synkar med OH.

Men det ska jag fixa.

Ja då har du att göra 🙂

Parallellkompression? Vad är det?

Förresten måste jag säga att jag inte har nå kompressor alls på varken baskagge eller virvel... vet du/ni nån bra VST-plugg som fixar det bra?

Bättre sample på virvel och baskagge tror jag inte att jag hittar tyvärr. Virvel är från AD och baskagge från EZ.

Jag ska ladda upp ett klipp med vår referens. För det är inget traditionellt rockljud vi är ute efter. Stort, ganska torrt och mycket attack.

Parallellkompression (eller parallell-vadsomhelst) innebär att du skickar det du vill ha komprimerat via sends till en buss, där det ligger en kompressor. Ofta komprimerar man hårt, ibland så att det distar, vilket kan vara svårt med vissa mjukvarugrejjer. Jag brukar skicka pukor, virvel, och lite av kagge, oh och rum till en buss med hårt driven analog kompressor, så det "spricker".

Jag tror inte du kommer behöva mycket om ens någon kompression alls på dina samplingar eftersom de redan är så statiska, möjligen virveln om du envisas med att ha den samplingen.

Bra och dåligt är ju en fråga om tycke och smak, en sampling behöver inte passa bra för att den kommer från en känd trumplugg. Om du tycker det låter bra, så är det bra eftersom det är du som bestämmer. Sen hur pass "universal smak" man har är ju olika, de som lyckas bäst som mixare är (inte helt ologiskt) de som får till en ljudbild som många gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
Parallellkompression? Vad är det?

Förresten måste jag säga att jag inte har nå kompressor alls på varken baskagge eller virvel... vet du/ni nån bra VST-plugg som fixar det bra?

Bättre sample på virvel och baskagge tror jag inte att jag hittar tyvärr. Virvel är från AD och baskagge från EZ.

Jag ska ladda upp ett klipp med vår referens. För det är inget traditionellt rockljud vi är ute efter. Stort, ganska torrt och mycket attack.

Parallellkompression (eller parallell-vadsomhelst) innebär att du skickar det du vill ha komprimerat via sends till en buss, där det ligger en kompressor. Ofta komprimerar man hårt, ibland så att det distar, vilket kan vara svårt med vissa mjukvarugrejjer. Jag brukar skicka pukor, virvel, och lite av kagge, oh och rum till en buss med hårt driven analog kompressor, så det "spricker".

Jag tror inte du kommer behöva mycket om ens någon kompression alls på dina samplingar eftersom de redan är så statiska, möjligen virveln om du envisas med att ha den samplingen.

Bra och dåligt är ju en fråga om tycke och smak, en sampling behöver inte passa bra för att den kommer från en känd trumplugg. Om du tycker det låter bra, så är det bra eftersom det är du som bestämmer. Sen hur pass "universal smak" man har är ju olika, de som lyckas bäst som mixare är (inte helt ologiskt) de som får till en ljudbild som många gillar.

Jaha, ok.

Men... säg mig var jag kan hitta en bättre virvel då. Tro inte att jag inte lagt ner massor med tid på att leta på bra samples!

Jag tycker inte mina samples är bra, men bästa jag hittat. Du ska höra hur virveln låter utan eq, låter inget vidare.

Men om du lyssnar på vår referens så hör du att det är en mörk virvel vi ska ha.

Du tror att jag tycker det låter perfekt så som det är nu? Knappast, så vi behöver inte ha olika smak. Om du däremot tycker trummorna på vår referens låter skit så har vi helt olika smak 🙂

Men tack för hjälpen!

Tipsa gärna om nåt bättre sample, jag tror inte man hittar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Du tror att jag tycker det låter perfekt så som det är nu? Knappast, så vi behöver inte ha olika smak. Om du däremot tycker trummorna på vår referens låter skit så har vi helt olika smak 😏

Men tack för hjälpen!

Tipsa gärna om nåt bättre sample, jag tror inte man hittar det.

Problemet med den sample ni har valt är just att det bara är en sample. Du kan trixa hur mycket du vill med den. Den kommer låta trummaskin hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
Du tror att jag tycker det låter perfekt så som det är nu? Knappast, så vi behöver inte ha olika smak. Om du däremot tycker trummorna på vår referens låter skit så har vi helt olika smak 😏

Men tack för hjälpen!

Tipsa gärna om nåt bättre sample, jag tror inte man hittar det.

Problemet med den sample ni har valt är just att det bara är en sample. Du kan trixa hur mycket du vill med den. Den kommer låta trummaskin hur som helst.

Vad ska jag göra då? Ha 10 olika samples?

Jag tycker inte det låter trummaskin när allt annat är på.

Det är inte det jag stör mig på. Jag vill ha allmänt "bättre ljud".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad ska jag göra då? Ha 10 olika samples?

Jag tycker inte det låter trummaskin när allt annat är på.

Det är inte det jag stör mig på. Jag vill ha allmänt "bättre ljud".

Ja, det är en bra idé!

Appropå att spåren inte har samma tajming längre. Om du har kvar originalfilerna kan du importera dem i projektet på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad ska jag göra då? Ha 10 olika samples?

Jag tycker inte det låter trummaskin när allt annat är på.

Det är inte det jag stör mig på. Jag vill ha allmänt "bättre ljud".

Ja, det är en bra idé!

Appropå att spåren inte har samma tajming längre. Om du har kvar originalfilerna kan du importera dem i projektet på nytt.

Hejsan

Har inte läst precis alla inlägg, men tror jag greppat själva helhetsbilden iaf 😐

Varför inte göra dina egna samples? Sampla en virvel, och sampla den i så många olika anslag du kan. Då kan du ju även få precis det grundljudet du vill ha. Så hade jag nog gjort iaf om jag ville köra samples på trummorna.

(sedan kan jag ju slå ett slag för att spela in trummorna på riktigt, är riktigt roligt)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om du har lite pengar, men lite mer tid kan du alltid göra som vi gör (visserligen har det bara använts som test) i mitt band.

Du behöver:

- En sångmick

- En stereo/inspelnings mick

- Dator med Audacity

- Trumset

- Trummis (och allt vad det innebär)

Stäm först trumsetet som du vill att det ska låta.

Testa både med och utan öronproppar.

Om du har ett kit som liknar mitt kit med Ride och crash på ena sidan (eller bara ride) och chrash och HiHat (eller bara HiHat) så sätter du stereo micken ovanför HiHat och Crash och sångmicken ovanför riden och crashen.

Starta inspelningen. Spela lite (spelar några olika komp, tex. crash, ride, HiHat och puk -komp och några olika fill).

Sedan stoppar du och lyssnar på inspelningen. Inspelningen låter helt kass på min dator innan man gjort något med den.

Om det inte låter som du vill ha det (låter som om pukorna är plastlådor med mitt trumset) så ska du markera spåret genom att trycka på grejen som det står (hos mig) mono,44100Hz, så markeras hela spåret.

Sedan trycker du på (kan man kalla det fliken?) ''Effekt'' och trycker på ''Bassboost''.

Du måste kanske bassboosta två gånger, men med en relativt snabb dator tar det bara några sekunder.

Voila så har du fått en tillräckligt bra inspelning för en demo med två mickar, dator, trumset, dig och Audacity.

Vilket kostade mig sammanlagt 8 000 kr. (Dator 2 000kr, trumset 6 000kr, lånade mickarna av mamma och pappa).

Audacity är inte direkt ett proffs program, men om du inte vill köpa ett inspelningsprogram (tex. Cubase) för flera tusen så funkar detta program perfekt, det är gratis och kan hämtas här!

Redigerat av Staffonly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
Vad ska jag göra då? Ha 10 olika samples?

Jag tycker inte det låter trummaskin när allt annat är på.

Det är inte det jag stör mig på. Jag vill ha allmänt "bättre ljud".

Ja, det är en bra idé!

Appropå att spåren inte har samma tajming längre. Om du har kvar originalfilerna kan du importera dem i projektet på nytt.

Hejsan

Har inte läst precis alla inlägg, men tror jag greppat själva helhetsbilden iaf 🙂

Varför inte göra dina egna samples? Sampla en virvel, och sampla den i så många olika anslag du kan. Då kan du ju även få precis det grundljudet du vill ha. Så hade jag nog gjort iaf om jag ville köra samples på trummorna.

(sedan kan jag ju slå ett slag för att spela in trummorna på riktigt, är riktigt roligt)

MVH

Anders

Varför inte göra egna samples? För vi är dåliga på uppmickning av trummor plus att vi inte har någon bra virveltrumma som låter som vi vill. Vi vill ju ha en nedstämd och det har inte vi. Jag är allmänt dålig på inspelning av trummor men ska definitivt lära mig, mixning har jag dock blivit bättre på.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vad ska jag göra då? Ha 10 olika samples?

Jag tycker inte det låter trummaskin när allt annat är på.

Det är inte det jag stör mig på. Jag vill ha allmänt "bättre ljud".

Ja, det är en bra idé!

Appropå att spåren inte har samma tajming längre. Om du har kvar originalfilerna kan du importera dem i projektet på nytt.

Hejsan

Har inte läst precis alla inlägg, men tror jag greppat själva helhetsbilden iaf 😎

Varför inte göra dina egna samples? Sampla en virvel, och sampla den i så många olika anslag du kan. Då kan du ju även få precis det grundljudet du vill ha. Så hade jag nog gjort iaf om jag ville köra samples på trummorna.

(sedan kan jag ju slå ett slag för att spela in trummorna på riktigt, är riktigt roligt)

MVH

Anders

Varför inte göra egna samples? För vi är dåliga på uppmickning av trummor plus att vi inte har någon bra virveltrumma som låter som vi vill. Vi vill ju ha en nedstämd och det har inte vi. Jag är allmänt dålig på inspelning av trummor men ska definitivt lära mig, mixning har jag dock blivit bättre på.

Du får gärna läsa det som jag skrev, låter skitbra(!) och är billigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Glyn Johns-metoden skulle jag verkligen vilja veta mer om. Jag växte upp med Keith Moon, Charlie och Bonhamns underbara lir och sound. Här kan man läsa:

http://homerecording.about.com/od/recordin.../glyn_johns.htm

Är osäker på hur de menar att overheadmickarns ska sitta.

"Starting with one overhead mic, position it 40 inches from dead-center of the snare drum, facing directly downward to where the kick drum pedal is located".

Ska den micken sitta rakt över virveln, eller rakt över kaggepedalen? Ska den hänga över virveln, men vara riktad lite snett mot kaggepedalen? Och vad är dead-center?

Nästa overhead:

"Now, take your second overhead microphone. This microphone will be positioned to the drummer's right-hand side, with the microphone diaphragm pointing towards the high-hat, over the tops of the floor tom and snare drum. Confused? Basically, the microphone will be positioned facing the drummer on his right side -- easy as that!

Take the tape measure, and position the microphone's diaphragm exactly 40 inches from the center of the snare".

Den här micken ska ju vara nånstans på högersidan, och vara riktad mot vänster och hihaten det är ju solklart, och likaså att den ska vara en måttbandsmeter ifrån virvelns mitt. Men hur högt över golvet ska den vara? Man kan ju mäta upp en meters avstånd från virveln både till en punkt strax över golvpuksskinnen, (Vi har två golvpukor och en häng) då hamnar micken under cymbalerna, (två ride underst och en eller två crashar "normalhögt" ovanför,) eller också mäter man upp en meter från virveln till en punkt ovanför cymbalerna. Hur högt då?

Det nämns hur viktig placeringen av overheaden är för att det inte ska bli fasfel. Här har man ju liksom förskjutit detta dubbelmickpaket från mitten åt golvpukssidan. Blir inte cymbalerna på den sidan en hel del starkare i ljudbilden än hihat och crash på andra sidan? Och hängpukan, den kanske smiter in i mixen genom virvelmiken för att inte bli för tunn jämfört med golvpukorna? Och det här med fasfel. Avståndet till virveln blir ju det samma för bägge overheadarna, men till golvpukor och allt på den sidan blir det ju en rejäl skillnad avståndsskillnad. Hur tänker man där?

Sen har vi panoreringen:

"Pan your kick and snare mics to the center, as you'd do on any recording. Then, take your overhead mics, and pan the one above the snare halfway to the right -- this gives it a little balance, without taking it too far to the right (and, if you did this, would create an illusion of snare sound coming heavily from the right).

Next, pan your other overhead mic -- the one near the floor tom -- to the far left. This gives a depth and stereo image to the overall kit".

Micken ovanför virveln ska panoreras halvvägs till höger, det verkar solklart. Men att man sen ska panorera golvpuksoverheaden helt åt vänster? (to the far left) Blir inte stereobilden knepig då med golvpukor lite väl långt till vänster i mixen för att det ska bli tryck i rundpallarna?

Huruvida Glyn Johns satte kaggemicken inne i trumman eller framför nämns inte heller. Jag vet att både Who och Zeppelin ofta ställde upp trummor och rubbet väldigt tajt och spelade in allt på en gång så antagligen satte han kaggemicken inne i trumman. Vi har en 24" (eller är det 26?) Tamakagge som brukar låta suveränt hur man än gör med den. Jag ska troligen skaffa en AKG D112. Med en sån ska det nog gå bra att få fram både bottenfläsk och attack.

Man kan ju även fundera på hur riktade overheads man bör ha. en tanke är att använda AKG C1000S. Jag har redan en sån, och på dom kan man ju välja hur mycket riktad den ska vara i tre steg.

Vi kommer att spela in trummorna på fyra separata kanaler. Synpunkter på detta vore förträffligt. Gör man det här på rätt sätt får vi ju vårt drömsound, eller ganska nära i alla fall, så det är ju värt att skruva en vecka eller två på trumljudet...

post-8284-1222811911_thumb.jpg

Kan nämna att Tjalle även har ett äkta 60-tals Ludwigset av Ringomodell, tyvärr med en mindre modell på kaggen. Fast de är tunnare i ljudet än Tamaburkarna. Nu surrar han om att köpa nya Ludwig med 28"-kagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När jag spelat in med liknande uppmickningsteknik har jag panorerat den ovanför virveln halvvägs till höger och den andra halvvägs till vänster. Eftersom avståndet till virveln är detsamma upplever man att virveln ligger i mitten om panoreringen hålls symmetrisk. Pukorna brukar det inte vara något problem med, inte heller hihat.

Undvik riktade mickar. Tekniken bygger på att mickarna tar upp samma ljudkällor men sitter på olika plats i rummet. Stereobilden blir för bred när mickarna har ett riktat upptagningsområde.

Angående baskaggen tycker jag att en mick inuti ger ett för torrt ljud jämfört med de två överhängen. 10 cm framför frontskinnet, nära lufthålet (om det finns något) är en bra utgångspunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
När jag spelat in med liknande uppmickningsteknik har jag panorerat den ovanför virveln halvvägs till höger och den andra halvvägs till vänster. Eftersom avståndet till virveln är detsamma upplever man att virveln ligger i mitten om panoreringen hålls symmetrisk. Pukorna brukar det inte vara något problem med, inte heller hihat.

Undvik riktade mickar. Tekniken bygger på att mickarna tar upp samma ljudkällor men sitter på olika plats i rummet. Stereobilden blir för bred när mickarna har ett riktat upptagningsområde.

Angående baskaggen tycker jag att en mick inuti ger ett för torrt ljud jämfört med de två överhängen. 10 cm framför frontskinnet, nära lufthålet (om det finns något) är en bra utgångspunkt.

Ok, det var vad jag också tyckte borde vara vettigt ang panoreringen.

Hur kaggeskinn osv ser ut syns på bilden, det blir enkelt att testa olika avstånd.

Men var gör jag av micken på golvpukssidan? Hade Tjalle spelat med bara en golvpuka hade det varit lättare, då hade den fått bra plats vid den första golvpukan. Men sätter jag den där nu så tappar ju säkert den bakre golvpukan i tryck jmf med den främre, inte bra... Vad tror ni om att sätta den mellan golvpukorna, ungf där ridestativet syiker upp, sen mäter man avståndet till virvelmitten, som då kanske blir 130(?) cm, sen sätter/hissar man även den andra overheaden på exakt samma avstånd från virveln? Det blir ju bara marginellt längre än Glyn Johns enmetersavstånd.

Och angående lämplig overheadmick. Vad skulle vara bra, jag är som ni förstår en fattig fan. Om jag köper en till lika mick som på bilden, en AKGC1000S kan jag ju ändra riktningskaraktären med de medföljande kapslarna och köra dem icke riktade när vi ska spela in och rikta dem när det blir stomp live genom PA.

Jag tänker nog beställa både ZOOM 16HD, AKG D112 plus en eller två overhaad idag, frågan är bara vilka. CM3? Eller JJlabs BMC GP GoldPlated Jubilee som JAM säljer för bra 795 kr? De ser ju svinläckra ut. Skulle inte dessa stormembranare fungera bra live kan man ju köra andra grejer då, kanske ett sjumickars set, bara det att man använder D112 på kaggen.

post-8284-1222851659_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men hur högt över golvet ska den vara?

grejen är väl att den ska vara på samma höjd som den andra OH-micken

Nja, inte i Glun Johnsmodellen. Man ska ju enl Glyn Johns mäta avståndet till virveln med måttband, det ska vara en meter på bägge mickarna. Så golvpuksmicken hamnar ju då typ en meter lägre om man mäter från golvet.

http://homerecording.about.com/od/recordin.../glyn_johns.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
The four microphones should be positioned and panned as follows:

Overhead 1: in front of the drummer, 36-40” above the snare, pointing directly downwards at the bass drum pedal between the bass drum-mounted toms. Pan right (3 o’clock). Use your tape measure to measure the distance from the centre of the snare to the mic diaphragm.

Overhead 2: to the right of the drummer, 4-6” above the top of the floor tom pointing across the top of the snare towards the hi-hats. Pan left (9 o’clock). Measure the distance from the centre of the snare to the mic diaphragm: it must be exactly the same as the distance used for positioning Overhead 1, or you’ll encounter phase problems.

Snare: pointing at the centre of the top of the snare, 2-3” from the head, positioned between the hi-hat stand and the crash cymbal stand. Pan centre (12 o’clock). Don’t position the mic too close to the snare head or you’ll encounter proximity effect.

Bass drum: depending on the mic and your required sound, either inside the bass drum and close to the head (more attack) or outside the bass drum. Pan centre (12 o’clock). Again, don’t get the mic too close to the head.

http://www.blaxploitation.com/drums/

finns lite bilder också

får tillägga att jag själv aldrig testat denna uppställning

men som jag kan förstå så elimineras fasproblem för virveln - men dom andra delarna kan mycket väl hamna i ofas beroende på deras inbördes avståndsförhållande gentemot dom två OH-mickarna

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Underbara bilder! Underbart forum, tack, tack som f-n!

Bilderna styrker mina tankar att jag hellre bör ha vanliga stormmbranare än cymbalmickar typ JJlabs SMC1 eller Line Audio CM3

Vad tror ni om JJlabs BMC GP GoldPlated Jubilee? De skulle jag kunna använda i andra sammanhang som inspelning av körsång, ak gitarr mm. Kostar bara 795 kr, mer har jag inte råd med. Kan de vara nåt?

post-8284-1222858802_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

det finns många bra mickar under tusingen/styck.. har själv inte testat just den JJ labsmicken, men kan tänka mig att den låter helt ok. andra schyssta mickar i samma prisklass är TSM (de har väldigt många välljudande kopior på neumann och AKGmickar), ADK och StudioProjects..

Jag har själv 4 st. TSM MT87mickar och jag tycker dom låter riktigt bra för sin prisklass..

ta hem en 4sound-katalog och kolla igenom vilka TSMmickar de har.. annars har ju Thomann sina t-bone, som också är OEMtillverkade mickar.

just det ja, sE electronics finns ju med.

( http://wiki.kontrollrummet.com/OEM - OEM, förklarat på KR´s wiki..)

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...