Jump to content

Hellhoff

Medlem
  • Content Count

    255
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Hellhoff

  • Rank
    Medlem
  1. Kul, kul! Där var jag i höstas någon gång. Jag köpte ett rackskåp av dig och hade då bara en budgetstudio. Ditt bord inspirerade mig att köpa ett stort analogbord med 32 kanaler, och uppgradera övrig utrustning så mycket det gick. Tack för det.
  2. Ingen som vet hur sådant fungerar? Vilket protokoll ska jag använda i bordet, och hur aktiverar jag det i Cubase?
  3. Hej och hå! Jag har försökt till vansinne att få till detta, jag har läst dokumentation och provat och slitit mitt hår och får det inte att fungera, så nu sparkar jag bollen till er proffs! Jag har ett mixerbord som stödjer följande machine control-protokoll: MIDI Timecode Slave MIDI Timecode Master MIDI Machine Control (MTC) MIDI Machine Control (LTC) LTC Timecode (Slave) Alesis ADAT AI-2 Fostex G Series (MIDI) Foestex R Series (MIDI) Tascam DA-88 (LTC) Mixerbordet är ett Soundcraft DC-2000: På mixerbordet finns funktioner för Rew, FF, Play, Record enable, osv. Nu vill jag koppla ihop bordet och Cubase SX2(jag vet, dags att uppgradera) så att jag kan initiera alla cubase funktioner direkt från bordet. Det behöver inte fungera tvärtom, det räcker att kunna styra cubase från bordet. Det gör dock inget om det fungerar att styra bordet från cubase. Bordet har Midi IN, Midi THRU och Midi OUT. Hur ska jag gå till väga, och vilket protokoll ska jag använda mig av? Jag har köpt en midimodul och anslutit till min dator via USB. Det är en Edirol UM 2EX: Guide me, for I need guiding! Tack på förhand!
  4. Det beror lite på hur man ser det. Ett av de största tips jag kan ge dig är att ha tänket att man INTE kan rädda det mesta med EQ. Om du försöker att få grundljudet så bra som möjligt, så kommer EQ istället att vara möjligheten att forma ljudet på ett tilltalande sätt. EQ ska aldrig behöva vara räddningen från ett dåligt ljud. Din B1 ska räcka väldigt långt, men har du någon gång lite mer budget, satsa isåfall på exempelvis en Neumann TLM103(ca 9000 kr) som ger ett mycket behagligare inspelningsljud redan från början - då börjar det bli riktigt intressant att använda sig av EQ. Jag hade från början en ADK A51, som spelar i ungefär samma liga som B1(även om den sistnämnda ofta nämns som lite bättre), och att uppgradera till TLM103 gjorde en enorm skillnad och var värt vartenda öre!
  5. Claes, menar du en sådan häringen: http://www.thomann.de/se/benchmark_dac_1.htm Helt okey pengar, så det kan vara något för mig. Men menar du att den tillför något till ljudet, eller pratar vi nu om man t. ex har spelat in på band och vill bibehålla kvalitén så gott som det går?
  6. Jag har fått tips om en Studer B67 på ett annat forum, och det är den som tilltalar mig mest just nu. Övriga tips mottages tacksamt!
  7. Tack för svar! Jag vill helst inte sno 2 kanaler av Motun utan skulle vilja ha ytterligare två kanaler som kan tillföra något extra. Jag har redan en G-SSL planerad som masterkompressor så det vore kanon om vi kunde rikta in oss på inspelningsenheter. Jag är ju lite och nosar på idén med bandkompression och trevliga övertoner som en bandare kan generera, men du har absolut en tanke Claes. I sig är ingen halvdyr bandare något problem sålänge det finns band och reservdelar att tillgå, så tipsa gärna om sådana modeller, eller för den delen digitala inspelningsenheter som är sjyssta.
  8. Hej och hå! Eftersom jag eftersträvar att spela in helt och hållet med outboardutrustning börjar det nu bli dags att fundera på vart jag ska spela in masterkanalerna. Jag har i dagsläget enbart analog utrustning enda fram till sista skedet, dvs ljudkortet som är ett Motu 2408 utökat med 2 st Alesis AI-3. I framtiden planerar jag att ha möjlighet för Motu-kortet, men även en rullbandare på 24 kanaler. MEN, eftersom jag inte längre mixar i datorn vill jag ha tips på vad jag ska spela in masterkanalerna på. Teoretiskt sett så kan jag ju gå tillbaka till Motu-kortet som har rätt sjyssta omvandlare. Men ponera att jag vill spela in på något som kan tillföra mixen något mer än Motu-kortet. Möjligen något rörbestyckat, vad skulle ni tipsa om då? Är en masterbandare trevlig och i vilken prisklass måste jag då lägga mig för att överglänsa Motu-kortet eller bör jag satsa på någon digital burk? Bandare tilltalar mig mycket. Så finns det något trevligt alternativ för OK pengar som kan tillföra mixen något magiskt som inte digitalt kan så tar jag tacksamt emot tips(modellnamn och info), och har då även en slutgiltig fråga. När jag väl har det på band, hur går jag till väga för att få det på mp3 eller skiva? Måste jag sedan ta utgångarna från bandaren tillbaka till en digital inspelningsenhet? Tacksam för svar.
  9. Placebo eller ej. Jag upplever ALLTID en liten förändring från Cubase till exporterad låt, och faktiskt alltid till det mer positiva. Det låter mysigare efter exportering. Det kan vara inbillning, men jag mår bra av det så, it's working for me.
  10. Jag har personligen inte själv provat Studio Projects B1, men jag är helt övertygad om att det är en fin mikrofon att börja med baserat på vad jag har hört berättat om den från en mängd nöjda användare. Jag körde personligen med en ADK A51(ca 1000 kr) och den räckte gott och väl för mig i flera år. Sedan böt jag upp mig mot en Neumann TLM-103(ca 9000 kr) och skillnaden var förstås enorm. Men det jag vill säga är att för ändamålen kommer du säkerligen klara dig fint på B1:an ett bra tag. Det är svårt att tipsa om vilket man ska lägga mest pengar på, mikrofonen eller ljudkortet, eftersom båda är av stor vikt för ljudet. Jag skulle dock tro att du längden tjänar på att ha ett fint ljudkort och en lite sämre mick, än tvärtom. Så mitt tips är att du lägger pengarna på en B1a och ett ljudkort för 3-4000 och sedan uppgraderar mikrofonen i framtiden om behovet ökar. Vad du behöver i ditt sammanhang är ett ljudkort, med två kanaler in och två kanaler ut. Det intressanta i sammanhanget är att du kan spela in 2 separata ljudkällor samtidigt, om du skulle vilja. Behöver du t. ex spela in trumset med fler mikrofoner får du kanske satsa på ett ljudkort med 8 kanaler in, för att kunna ha 8 separata källor samtidigt, osv. Planerar du att mixa i datorn, utan externt mixerbord ser jag inget särskilt behov av att ha mer än 2 kanaler ut.
  11. Tänkte bara säga att jag hade exakt samma problem som dig förut. Hur jag än vred och vände på det hela så fick jag alltid ett lite luddigt ljud - Tills jag skaffade en till SM57 och laborerade med båda två. Tipset är att du drar upp mickarna med membranet rakt emot fronttyget/gallret utan att det nuddar. För min del har jag fått bäst resultat utan att vinkla mickarna(köra dem helt rakt framifrån) och brukar oftast köra den ena av mickarna precis vid mittkonens kant(där den övergår till resten av konan) och den andra 3-4 cm ut därifrån. Det händer att jag placerar den förstnämnda micken 1-2 cm längre åt vänster, dvs precis mitt i konan, men jag upplever oftast att jag får för mycket diskant där. En annan aspekt jag tycker är oerhört viktig är dubbningen. Innan jag insåg att man kan göra så var jag inte helt nöjd med soundet jag åstadkom. Men nu spelar jag alltid in två gånger med två mickar båda gångerna. Efter utpanorering får jag till ett ljud som är precis vad jag vill uppnå, och då pratar vi en ganska fet, men ren, dist.
  12. Du är väldigt välkommen om så är fallet. Det börjar bli studio utrustningsmässigt, men inte byggnadsmässigt och jag är så förvirrad. Det känns som de problem jag har är för knepiga att beskriva i text, så jag har länge funderat på att lägga upp ett litet filmklipp där jag pratar och visar, men hjälp på plats av någon som kan peka och vet vore ju guld. Daniel: Lycka till med bygget, det blir nog kanon det där! Skapa gärna en tråd med bilder, sånt är grymt!
  13. Fan, du har tur du, jag vill också ha Lee till min studio för tips om hur jag ska bygga, men jag bor ju typ 70 mil bort. Tågbiljetter OCH kaffe + kaka, Lee? *skrattar*
  14. En av de allra bästa raderna: Så begynner där den resning som oss sedan frihet gav, Fast hårt vårt regemente, detta arvet nu ni har! Ett språk, det er förenar, ett land, det enat är, Ett Sverige som trots strider - mot framtid folket bär! Jan Thörnblom, Ultima Thule, "I fäders spår"
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.