Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Har väl tänkt mig att spela in lite av varje; punkig rock, instrumentala surfliknande grejer, kängpunk. Instrumental surf är väl det som det spelas mest just nu, så det blir nog det första som ska spelas in.

Kan du ge mig tips och vägledning på något sätt angående hur jag ska gå tillväga skulle jag bli enormt tacksam!

Vet inte vad du har för mikrofoner, men ett tips är att jobba som jag tipsade mrbjoorn om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Mickning i all ära, men var börjar det?

Själv brukar jag gå över trummisens instrument.

Nästan utan undantag så måste det stämmas, vilket allt för få kan.

Sen brukar jag få trimma trummisen. SLÅ HÅRT. Även om det är mycket dynamik i spelet så ska det spelas med överlag bra tryck (jazz undantaget). God teknik ger detta, inte muskelstyrka. Det handlar inte om att banka på trummorna utan hårda rappa rena slag.

Nu är man redan halvvägs till välljudande trummor.

Motsatsen, ett taskigt efterhållet instrument med en trummis som "petar" fram slagen är nästan omöjligt att få till bra.

Mickning:

OH - en stereo mick, eller ofta två X/Y placerade Milab VM44, ställda bakom trummisen, höjda över huvet riktade ner mot trummorna. Hur mycket man vill ha med av cymbaler resp "slammer" avgör exakt vad man i första hand riktar mot.

BK - AKG D112 placerad olika nära klubbans träffyta beroende hur mycket klick man vill ha. jag faskollar också av mot OH mikarna genom att sola både OH och BK i mono. Fasvänder BK-kanalen o lyssnar om det försvinner bas eller tryck.

VK - SM57 ovanifrån, c:a 45 graders vinkel mot mitten av skinnet i riktning mot trummisen. Faskoll enligt ovan gentemot OH.

PUKOR - MD421 eller AKG C535EB. Utgår från samma vinkel som VK men justeras beroende på om man vill ha mer djup (mer vinkelrätt) eller mer attack (mer sluttande). Faskoll som tidigare. Panorering efter hur OH plockar upp stereobilden. Placerar alltså ut pukorna så de ligger på samma ställe.

HH - efter behov, gärna en Milab VM44 riktad rakt ner mot locket, men inte exakt där man slår. Faskoll o panorering enl ovan.

Läste också nånstans att Eric Gadd spelade in sina trummor i NY med en mik i baskaggen, och en liten konding ställd bakom trummisen riktad över dennes axel mot trumsetet. Inget mer.

Vettigaste inlägget jag läst på länge måste jag säga.

(skrev nyss detta i en annan tråd, men ni som nyss läst den får väl blunda 🙂 )

Jag är själv trummis och det går verkligen inte att poängtera nog hur viktigt det är med stämning och teknik. Och just det där om att slå hårt, men på rätt sätt.

Har spelat in ganska många demoband med trummisar som slår jättehårt, men med urusel teknik, så att det liksom inte blir några transienter alls, bara ett jävla bröt. Och cymbalerna klingar ju skitfult om man slår till dem osnyggt, oavsett hur bra cymbaler man har.

Alla trummisar (och kanske alla tekniker också?) borde lägga in i sitt övningsschema att stämma trumsetet från grunden typ en gång i veckan eller så för att lära sig. De som verkligen är duktiga på att stämma trummor kan ju få vilken skit som helst att låta grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Right on target man! 😄

Fast jag tycker det skulle vara bekvämt med en drumtech likaväl som en pianostämmare som kom en gång i veckan...stååålar 🙂 mer stååålar...

Annars är det trummisens jobb liksom, kan han/hon inte stämma trummor är det beklagligt, finns rätt få som gör det bra, varför vet jag inte... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Detdär med att teknikern ska stämma trummor vet jag inte om jag vill hålla med om... När jag anlitar trummisar gör jag det för deras sound, och där ingår ju liksom rubbet. Spelstil, trumset, hur dom stämmer.. blabla osv.. Givetvis kan det hända att jag kommer med förslag på hur jag vill att det ska låta, men att själv börja skruva på någon annans trummor skulle jag inte göra i första taget... Vill jag ha en nerstämd virvel så ber jag om det och trummisen ordnar.

Kul med Gaddgrejen, bästa trumsoundet jag fått till bestod av ett stereopar ovanför "felriktat" åt sidorna och en konding mot baskaggen. Fast då handlade det inte om någon rockinspelning å andra sidan..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Brukar använda 4 mickar. En kick placerad till vänster eller höger om klubban ganska l¨ngt inne i kaggen ca 10-15 cm fån skinnet och en virvel placerad ca 1.5 cm från sargen riktad rakt fram mellan trummisen och golvpukan. Överhänget placerar jag sedan en småmembranare ca 15 cm över golvpukan riktad rakt fram mot hihaten. den andra överhänget placerar jag bakom trummisen rikta mot mitten av kicken typ där pukorna hänger. Det låter riktigt bra. Denna metod användes Bla av The Who och Led Zeppelin och deras trummsound är ju så jävla coolt.

Kick: 1 st D 112

Snare: 1 st Sm 57

OH: 2 st ADK småmembranare. 

Chris Wigren

www.greenlinemusic.se

Den där e bra, finns en 3 mickars variant på den också som jag inte minns exakt...

Man får en bra puk-närvaro inte minst jämfört med den traditionella, moderna OH varianten där cymbalerna kan bli för dominerande beroende på trummis/spelstil.

Testa även Zeppelins klassiska metod,med enbart ett par ambiensmickar på minst 8m avstånd som man manglar upp i en lämplig kompressor. 😆

Måste tillägga en till trumuppmickning som jag har kört med som är superrolig med endast tre mickar, låter lixom färdigt och klart.

Sen ska du helst spela som Bonham oxå....

Kräver dock att man har ett bra rum som låter fint och bra mickar.

Kallar den "Glynn Johns" då han typ använde denna på flera Led Zeppelin-skivor.

- en go rörmick (exempelvis Neumann TLM 149 Tube) ca 1 meter framför trumsettet, i höjd med bastrummans överkant.

Två kondingar (exempelvis Neumann U87), en 5 cm ovanför golvpukan, vid ytterkanten, riktad mot hi-hat. Den andra i huvudhöjd brevid trummisens huvud riktad mot virveln.

Fett!!

Sen kör man en parallellkomprimering på det vid mixningen oxå så blir det ännu fetare

Over and Out

😕

Får man citera sig själv? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Sjukt intressant tråd!

Jag är på gång att köpa lite utrustning inklusive mickar och dylikt så jag äntligen kan spela in lite av mitt trumset och sedan dränka det i flummiga effekter.

I alla fall, jag skulle gärna vilja höra lite fler ljudexempel med bara trumspår ochlite fakta om hur ni spelat in det? Tror det kan vara till nytta för alla. Speciellt lite "annorlunda" uppmickningar och dyl. är välkommna. även mixade trummor, alltså med fx och dylikt vore cool.

spread your ideas!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hejsan

Tänkte jag skulle dela med mig av min senaste trumminspelning. Tyvärr kan jag inte lägga ut nått lyssningsexempel då låten ska ut nästa vecka.

Men så här mickade jag.

Kanal:

1 - Kick a (Tryckzonsmick, vet ej märket, inne i kaggen)

2. Kick b (D112 på framskinnet)

3- Kick trigg

4 - Snare a (Beta56 över)

5- Snare b (sm57 under)

6- Snare trigg

7 - Snare 2 (sm57 en extra virvel)

8 - Snare 2 trigg

9 Hi hat (En condenser mick, minns inte modellen jag valde)

10 - Over L (Minns inte heller här vilka mickan jag hade, men för mig det var ett par AKG Condenser)

11 - Over R

12 - Tom 1 (Senneiser tror den hette BF501)

13 - Tom1 trigg

14- Tom 2

15 - Tom 2 trigg

16 - Room (En stormembrans mick)

Detta var min uppmickning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Va i kontakt med Trevor på Sontronics igår och Mattias på toontrack då jag är ute efter nya grymma overhead mickar. Jag fick rekommendationen från båda att Sontronics Sigma skulle vara asgrym på detta. Nån som har erfarenhet av denna mick i detta användningsområde eller tidningen kanske skulle vilja göra ett test. Om ni gör det så skulle det vara intressant med ett test på sontronics Apollo också som rumsmick för trummor. Är nämligen i fasen att uppgradera mina trummickar. Min tanke än så länge är:

Kagge - Audix D6, samt shure beta 91 eller Beyerdynamics opus 51

Virvel - Audix D2 samt D4 som också tänkt till pukor

Hi hat - ej bestämt än

Overhead - Sontronics Sigma

Room - Sontronics Apollo

Om ni har testat nån av mickar i det användningsområde jag är ute efter så tveka inte att skicka ett PM och berätta vad ni/du tyckte och gärna kunna ge lyssningsexempel.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Va i kontakt med Trevor på Sontronics igår och Mattias på toontrack då jag är ute efter nya grymma overhead mickar. Jag fick rekommendationen från båda att Sontronics Sigma skulle vara asgrym på detta. Nån som har erfarenhet av denna mick i detta användningsområde eller tidningen kanske skulle vilja göra ett test. Om ni gör det så skulle det vara intressant med ett test på sontronics Apollo också som rumsmick för trummor. Är nämligen i fasen att uppgradera mina trummickar. Min tanke än så länge är:

Kagge - Audix D6, samt shure beta 91 eller Beyerdynamics opus 51

Virvel - Audix D2 samt D4 som också tänkt till pukor

Hi hat - ej bestämt än

Overhead - Sontronics Sigma

Room - Sontronics Apollo

Om ni har testat nån av mickar i det användningsområde jag är ute efter så tveka inte att skicka ett PM och berätta vad ni/du tyckte och gärna kunna ge lyssningsexempel.

MVH

Anders

D6:an har jag, d112 och beta 52 oxå. D6 äger. Den är helt galet bra, faktiskt. Rätt köttig, kan bli lite väl ibland. Jag blandar med fördel med Yamaha Subkick, som är väldigt rund och fin.

Audix d2 & d4 är jättefina mickar, men själv kör jag beta 57 ovan och beta 56 under virvel.

Beta 91 låter helt stört bra på virvel, faktiskt. Den tar lite plats och kan vara lite meckig att få dit, men är väl värd det.

Audix på pukor är helrätt, om man inte råkar ha ett gäng MD421 liggandes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Va i kontakt med Trevor på Sontronics igår och Mattias på toontrack då jag är ute efter nya grymma overhead mickar. Jag fick rekommendationen från båda att Sontronics Sigma skulle vara asgrym på detta. Nån som har erfarenhet av denna mick i detta användningsområde eller tidningen kanske skulle vilja göra ett test. Om ni gör det så skulle det vara intressant med ett test på sontronics Apollo också som rumsmick för trummor. Är nämligen i fasen att uppgradera mina trummickar. Min tanke än så länge är:

Kagge - Audix D6, samt shure beta 91 eller Beyerdynamics opus 51

Virvel - Audix D2 samt D4 som också tänkt till pukor

Hi hat - ej bestämt än

Overhead - Sontronics Sigma

Room - Sontronics Apollo

Om ni har testat nån av mickar i det användningsområde jag är ute efter så tveka inte att skicka ett PM och berätta vad ni/du tyckte och gärna kunna ge lyssningsexempel.

MVH

Anders

D6:an har jag, d112 och beta 52 oxå. D6 äger. Den är helt galet bra, faktiskt. Rätt köttig, kan bli lite väl ibland. Jag blandar med fördel med Yamaha Subkick, som är väldigt rund och fin.

Audix d2 & d4 är jättefina mickar, men själv kör jag beta 57 ovan och beta 56 under virvel.

Beta 91 låter helt stört bra på virvel, faktiskt. Den tar lite plats och kan vara lite meckig att få dit, men är väl värd det.

Audix på pukor är helrätt, om man inte råkar ha ett gäng MD421 liggandes.

Hur placerar du Beta 91 om du använder den på virvel? Nu är det bestämt iaf...har inte hört nått enda dåligt om Audix, så dom står högt på listan nu 😲 Har du testat beta 91 inuti kaggen nån gång?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hejsan

Tänkte jag skulle dela med mig av min senaste trumminspelning. Tyvärr kan jag inte lägga ut nått lyssningsexempel då låten ska ut nästa vecka.

Men så här mickade jag.

Kanal:

1 - Kick a (Tryckzonsmick, vet ej märket, inne i kaggen)

2. Kick b (D112 på framskinnet)

3- Kick trigg

4 - Snare a (Beta56 över)

5- Snare b (sm57 under)

6- Snare trigg

7 - Snare 2 (sm57 en extra virvel)

8 - Snare 2 trigg

9 Hi hat (En condenser mick, minns inte modellen jag valde)

10 - Over L (Minns inte heller här vilka mickan jag hade, men för mig det var ett par AKG Condenser)

11 - Over R

12 - Tom 1 (Senneiser tror den hette BF501)

13 - Tom1 trigg

14- Tom 2

15 - Tom 2 trigg

16 - Room (En stormembrans mick)

Detta var min uppmickning.

Och nu finns det att lyssna på, Singeln släpps nästa vecka och ni kan provlyssna på http://www.myspace.com/thereseneaime Det är blandat livetrummor med programmerade, men jag står som sagt bara för livetrumornas inspelning. Låten heter How could I

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det låter väl jättebra...

Tjejen var snygg... Låten tycker jag dock inte var så stark....

Men österut i Syd-Europa så kan den säkert plåga någon på radion... ☺️😑

Jo, jag tycker uppmickningen funkar. Men det är mycket som måste göras bättre, och så var det en oerhörd erfarenhet att få vara med i ett sådant projekt med riktigt branschfolk och vilka krav som ställs på dig som ljudtekniker osv... Men det var riktigt kul måste jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

det är jätteviktigt hur man stämmer trummorna för att få tag på soundet många trummisar stämmer trummorna efter hur de låter där trummisen sitter och slår och hur de låter i rummet...

detta är helt korrekt om man vill ha ett bra omickat ljud. men man bör tänka lite annorlunda tycker jag när man ska spela in dem i en studio.

lyssna hur trummorna låter ungefär där micken är placerad där ringer har trumman ofta betydligt mycket ton, vilket gör att det är lätt att stämma med för mycket sjung vilket kan bli lite knasigt vid gatening etc.

virveln har en tendens att bli platt.. prova att stämma ner underskinnet rejält, flertalet gånger har mitt under skinn och sejjare hängt likt en anan ica kasse men det funkar för att få de sound jag var ute efter. , det är farligt att börja eq:a förmycket stämm annorlunda och och byt mickplacering till att börja med.

gällande pukor kan det ofta fungera att tabort underskinnet helt prova att micka den underifrån, i dett fall slipper man flera toner och det kan i vissa fall bli lite mer kontrolerat exprimentera bara!

ett bra grundljud är en bra start.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Fasfel är när samma ljudkälla tas upp av två eller fler mikrofoner som inte ligger i samma tidsmässiga fas.

Jag tycker fasfel kan orsakas av både tidsmässiga och fasmässiga förskjutningar. Ta t ex en virvel som du mickar både upptill och nedtill. Det är stor sannolikhet att signalerna kommer att vara linjära tidsmässigt men samtidigt skilja sig 180 grader fasmässigt.

Sen är det givetvis så att överhängsparet kan man flytta fram o tillbaks för att minimera fasfelet också. Ju längre isär mikarna står desto lägre ned kommer då fasfelet att hamna.

Menar du förutsatt att mickarna är på lika avstånd från ljudkällan? Genom att ha riktigt stora avstånd mellan mikrofonerna i ett stereopar har andra nackdelar, som att stereobilden blir skev (kick i höger, virvel i vänster t ex). Samtidigt så kan man eliminera fasfelet genom att sätta mickarna på exakt samma position (teoretiskt då alltså).

Jag har haft så kul med nånting jag trodde var bara skit! Jag köpte JJLabs tre röda bandmikar i paket bara på skoj och för att de var snygga. (Två små och en stor för kagge) och satte kaggemicken en par deci framför en fronskinnslös 20 tummare och de två småmikarna i knähöjd på varsin sida framför trumsetet med lika långt avstånd till virveln Inget annat. Resultaatet blev att allt gick in jämt, balanserat och fint från hela settet och i och med att mikarna ligger så lågt så får man lagom mycket cymbaler. Ljudbilden var lätt att variera med olika inställningar på kompressorn (från BOOOM till "tight") och med EQ:n kompenserar man lite av bandmikarnas diskantfattighet. Passar väl bäst till sextiotalsliknande inspelningar och en del retrorock, men jag blev så överraskad att de brusiga bajs-kinamickarna faktiskt var så användbara. Roligast var de i ett helt torrt rum, med avskruvade underskinn på ttrummorna för att få till en gammal Zeppelin eller Faces-ljudbild. Kaggemicken tar upp mycket botten och är rund och fin. Fast det är inga allroundgrejor, passar bäst i speciella sammanhang.

En annan oavsiktlig bonus som jag fick för några veckor sedan (med ett mer ordinärt sjumickat trumset), var när jag glömde att par stormembranare på som var nedsänkta i flygeln som står långt från trumrummet. Med dörren till trumrummet på glänt, så läckte det in i flygelmickarna, som när jag komprimerade dem och släppte in dem i trum-mixen gav ett otroligt sjysst Motown-boom med härligt rum.Tillfälliheter, lek och ett öppet sinne kan skapa det mest otroliga sound..:-D

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vi ska börja dema med bandet. Jag tycker det är sjukt kul med ljud och inspelningstekniker, tyvär delar inte resten av bandet mitt intresse. Jag skulle mer än gärna experimentera med mic placeringar men de andra har inte tålamod. Syftet med våra demos är egentligen mest att dokumentera vad vi kommer fram till när vi repar in nya låtar för att sen spela in i en "riktig" studio. Eftersom jag måste jobba snabbt skulle tips från er som är erfarna guld värda!

Jag har tillgång till 5 kanaler. En bra preamp (Studio Projects B1) samt 4 ok preamps (Gammal Mackie 1202 mixer). Alltså 5 kanaler sammanlagt varav en låter lite bättre än de andra.

Micarna jag har tillgång till är:

1 st ADK Hamburg eller Studio Projects B1 (Vi har inte köpt den än)

2 st Line Audio CM2

3 st Shure Beta58

1 st Sennheiser MD421

Soundet vi är ute efter är väl modernt pop/rock-ljud med en touch av vintage 70-tals känsla. Produktionen blir nog hyfsat "luftig", med andra ord inte gitarrmattor och pumpande 8-dels bas utan mer sparsmakade dansanta svängiga prylar.

Trummisen är duktig, trummorna låter bra, lokalen låter ganska illa men vi har 4 st feta flyttbara dämp-skärmar, tjocka mattor och en del dämp i taket..

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har tillgång till 5 kanaler, en bra preamp (Studio Projects B1) samt 4 ok preamps (Gammal Mackie 1202 mixer). Alltrå 5 kanaler sammanlagt varav en låter lite bättre än de andra.

Micarna jag har tillgång till är:

1 st ADK Hamburg eller Studio Projects B1 (Vi har inte köpt den än)

2 st Line Audio CM2

3 st Shure Beta58

1 st Sennheiser MD421

Soundet vi är ute efter är väl modernt pop/rock-ljud med en touch av vintage 70-tals känsla. Produktionen blir nog hyfsat "luftig", med andra ord inte gitarrmattor och pumpande 8-dels bas utan mer sparsmakade dansanta svängiga prylar.

Trummisen är duktig, trummorna låter bra, lokalen låter ganska illa men vi har 4 st feta flyttbara dämp-skärmar, tjocka mattor och en del dämp i taket..

Har ni tänkt lägga en trum-grund och sedan jobba er framåt, eller satsar ni på så mänga instrument som möjligt i första tagningen?

Tänker ni lägga trummor först finns det gott om kombinationer:

Kick - Beta58, MD421 eller B1/Hamburg

Snare - MD421 eller Beta58

Överhäng - 2 st CM2

Ambiens- 2 st CM2 eller B1/Hamburg

Pukor - Beta58 med eventuellt MD421 på golvpuka

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Har ni tänkt lägga en trum-grund och sedan jobba er framåt, eller satsar ni på så mänga instrument som möjligt i första tagningen?

Tänker ni lägga trummor först finns det gott om kombinationer:

Kick - Beta58, MD421 eller B1/Hamburg

Snare - MD421 eller Beta58

Överhäng - 2 st CM2

Ambiens- 2 st CM2 eller B1/Hamburg

Pukor - Beta58 med eventuellt MD421 på golvpuka

Vi kommer lägga endast trummor till att börja med och sen jobba oss vidare så vi har tillgång till samtliga 5 kanaler och samtliga micar endast till trummorna och ingen risk för läckage från andra instrument.

Dina tips var ju ganska allmäna, jag vet nog ungefär vilken mic som KAN användas till vad. Jag har tänkt ett scenario så här:

Hela trumsetet i mono med ADK Hamburg / B1 och bästa preampen

Kick - MD421

Snare - Beta58 underifrån för mycket seja (gillar seja)

CM2 närmicka hihat, panna lite vänster

CM2 närmicka ride, panna lite höger.

Använda mest av mono-trumset-micen och förstärka och skapa lite stereobredd med resten. Tänker jag rätt? Hur hade ni gjort?

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Lite överraskad blev jag allt. Tycker personligen inte det finns så mycket att hämta under virveln. I alla fall som huvudmick. Men du kanske tänker dig att merparten av virvelljudet kommer från Hamburg/B1.

Som jag ser det är det överhäng- och ambiensmickar som ofta ger karaktären åt trummorna. Vill du ha mono så ska du självklart börja där. Jobba med placering till du hittar vad du söker. Testa t ex klassikern att placera micken bakom och strax ovanför huvudhöjd på trummisens högra sida, riktad mot hängpukorna.

För att spara tid och ligga på den "säkra sidan" kan du köra hyffsat konventionellt på resten. Kanske en Beta58 cirka tio centimeter framför frontskinnet. En Beta58 på ovansidan virvel, men sög sju centimeter från sargen för att även plocka upp sejare.

Hihatmick och ridemick undrar jag om det behövs. Du får förmodligen tillräckligt genom Hamburg/B1.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

mickar hit och dit...

tror många förlitar sej på mickar... Ha ett bra trumsätt, och kan du inte stämma be någon stämma. Och givetvis rummet är ju som masken i jorden...

Iaf hur jag gör, har 2 ADK sc2 som överhäng, en sm57 på virvel, md 421 på pukor, SM 7 på baskaggen. Och bara en TSM mt47 till rumsmick... 7 mickar perfekt till Digi 002an...

Inte så mkt mer... funkar bra för mej... Och skulle man mixa nå rock eller metall projekt, så soundreplacar jag ända all skit ändå för jag är ändå så kass på att mixa fett trumljud, så skulle egentligen klara mej bra på OH mickarna och bara hitta alla slag för tex virveln, ihärdigt men skulle funka, kanske? Egentligen kanske jag skulle helt övergå till DFH? Okej mina truminspelningar kommer aldrig att låta like bra som DFH, men det är något med egna inspelade trummor som får en att le när det låter bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Va i kontakt med Trevor på Sontronics igår och Mattias på toontrack då jag är ute efter nya grymma overhead mickar. Jag fick rekommendationen från båda att Sontronics Sigma skulle vara asgrym på detta. Nån som har erfarenhet av denna mick i detta användningsområde eller tidningen kanske skulle vilja göra ett test. Om ni gör det så skulle det vara intressant med ett test på sontronics Apollo också som rumsmick för trummor. Är nämligen i fasen att uppgradera mina trummickar. Min tanke än så länge är:

Kagge - Audix D6, samt shure beta 91 eller Beyerdynamics opus 51

Virvel - Audix D2 samt D4 som också tänkt till pukor

Hi hat - ej bestämt än

Overhead - Sontronics Sigma

Room - Sontronics Apollo

Om ni har testat nån av mickar i det användningsområde jag är ute efter så tveka inte att skicka ett PM och berätta vad ni/du tyckte och gärna kunna ge lyssningsexempel.

MVH

Anders

D6:an har jag, d112 och beta 52 oxå. D6 äger. Den är helt galet bra, faktiskt. Rätt köttig, kan bli lite väl ibland. Jag blandar med fördel med Yamaha Subkick, som är väldigt rund och fin.

Audix d2 & d4 är jättefina mickar, men själv kör jag beta 57 ovan och beta 56 under virvel.

Beta 91 låter helt stört bra på virvel, faktiskt. Den tar lite plats och kan vara lite meckig att få dit, men är väl värd det.

Audix på pukor är helrätt, om man inte råkar ha ett gäng MD421 liggandes.

Hur placerar du Beta 91 om du använder den på virvel? Nu är det bestämt iaf...har inte hört nått enda dåligt om Audix, så dom står högt på listan nu 😆 Har du testat beta 91 inuti kaggen nån gång?

MVH

Anders

Får vi se om bildjäkeln funkar men här är bild från inspelningen:

IMG_3046.jpg

Sitter lite snyggt bredvid 57:an. När inspelning var klar hittade jag även mickfästet till den... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej! Jag är visserligen nybörjare på det här med mickning av trummor, och det mesta inom inspelning men känner mig inte helt lost. Mitt band ska spela in en demo med min Fostex Mr8-HD med 4 samtidiga inspelningsspår, vi har två halvdana sångmickar och två sm57:or att tillgå. Jag tänkte göra så att ta baskaggen och pukorna från mitt digitalset (i och med att de faktiskt låter riktigt bra) på ett av de fyra spåren. Hur tycker ni att jag ska placera ut de tre sista mickarna, själv tänkte jag: En sm57:a på virveln, placerad ca 5 cm över skinnet riktad mot hi-haten för att fånga upp den i samma mick, och två andra mickar som OH på tre cymbaler. Bör detta gå vägen tror ni, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på fröhand! 😉

ps. jag hinner inte prova innan det är dags för inspelning.

Redigerat av EkL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej! Jag är visserligen nybörjare på det här med mickning av trummor, och det mesta inom inspelning men känner mig inte helt lost. Mitt band ska spela in en demo med min Fostex Mr8-HD med 4 samtidiga inspelningsspår, vi har två halvdana sångmickar och två sm57:or att tillgå. Jag tänkte göra så att ta baskaggen och pukorna från mitt digitalset (i och med att de faktiskt låter riktigt bra) på ett av de fyra spåren. Hur tycker ni att jag ska placera ut de tre sista mickarna, själv tänkte jag: En sm57:a på virveln, placerad ca 5 cm över skinnet riktad mot hi-haten för att fånga upp den i samma mick, och två andra mickar som OH på tre cymbaler. Bör detta gå vägen tror ni, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på fröhand! 😉

ps. jag hinner inte prova innan det är dags för inspelning.

Funkar nog. Men hi hat kommer tas upp av OH mickarna så använd din sm57till att få så mycket virvel du kan istället 😄 Har själv aldrig spelat in på just det sättet med ett digitaltrumset plus akustiska. Blir det inte svårt att spela det tight? Jag skulle nog göra följande.Köra helt akustiskt då jag tror musikaliteten skulle tjäna på det. Ha en mick på kagge, en på virvel samt två överhäng, alternativ en X/Y stereomickrofon framför trummorna istället för överhäng och låta den ta lite snett uppifrån.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej! Jag är visserligen nybörjare på det här med mickning av trummor, och det mesta inom inspelning men känner mig inte helt lost. Mitt band ska spela in en demo med min Fostex Mr8-HD med 4 samtidiga inspelningsspår, vi har två halvdana sångmickar och två sm57:or att tillgå. Jag tänkte göra så att ta baskaggen och pukorna från mitt digitalset (i och med att de faktiskt låter riktigt bra) på ett av de fyra spåren. Hur tycker ni att jag ska placera ut de tre sista mickarna, själv tänkte jag: En sm57:a på virveln, placerad ca 5 cm över skinnet riktad mot hi-haten för att fånga upp den i samma mick, och två andra mickar som OH på tre cymbaler. Bör detta gå vägen tror ni, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand! 😉

ps. jag hinner inte prova innan det är dags för inspelning.

Funkar nog. Men hi hat kommer tas upp av OH mickarna så använd din sm57till att få så mycket virvel du kan istället 😄 Har själv aldrig spelat in på just det sättet med ett digitaltrumset plus akustiska. Blir det inte svårt att spela det tight? Jag skulle nog göra följande.Köra helt akustiskt då jag tror musikaliteten skulle tjäna på det. Ha en mick på kagge, en på virvel samt två överhäng, alternativ en X/Y stereomickrofon framför trummorna istället för överhäng och låta den ta lite snett uppifrån.

MVH

Anders

Tack för det snabba svaret!

Det är så att pukorna till setet, som för övrigt inte är mitt verkligen låter jätte-illa. Jag har försökt att stämt det för att få fason på det men har inte lyckats så bra. Det kan nog bli som du säger, lite svårt att spela på både digitala och aukustiska trummor, men det är värt ett försök. Slutligen, tycker du att jag ska sätta en sm57 på kaggen och en sångmick som överhäng eller tvärtom?

Redigerat av EkL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Tackk för det snabba svaret!

Det är så att pukorna till setet, som för övrigt inte är mitt verkligen låter jätte-illa. Jag har försökt att stämt det för att få fason på det men har inte lyckats så bra. Det kan nog bli som du säger, lite svårt att spela på både digitala och aukustiska trummor, men det är värt ett försök. Slutligen, tycker du att jag ska sätta en sm57 på kaggen och en sångmick som överhäng eller tvärtom?

SM57 funkar på kaggen, Men den kommer bli rätt tunn, men mitt råd är att testa båda sätten och välja det du tycker låter bäst. Kom ihåg en sak då detta är rätt nytt för dig. Lek med mickar och placeringar och lyssna vad som händer med ljudet. Ge det lite extra tid nu i början. Att få ett bra trumljud är inte lätt och tar sin tid, det viktigaste är då att du ger dig själv den tiden. Lek..Lär..HA KUL!!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

God kväll kära medlemmar. Har gått i veckor har nu och funderat på hur jag ska sätta upp min lilla hemstudio och tror jag "landat" nu på vad uppsättningen kommer bestå av. Skulle verkligen uppskatta lite input på uppsättningen och om där finns något ni tycker jag bör ändra på. Jag kan väl börja med att säga att det som i huvudsak kommer spelas in är brutal, teknisk metal med en slänga av "rock" också. Trumsetet är rejält stort också, för intresserade finns lite bilder här: http://www.pearldrummersforum.com/showthre...age=1&pp=20

Allting ska köras via min Macbook-laptop, och till den har jag planerat att köpa en Presonus Firepod. Baskaggarna micas INTE, utan triggas mad Axis E-kit-triggar kopplad till en Alesis DM5-modul. Troligtvis kör jag dom via MIDI-kanalen istället, så jag har alla 8 ingångar på Firepoden lediga till annat.

Planen ser ut såhär:

sm57or till pukor och virvel(sidovirveln kommer inte vara med vid inspelning alls). Eftersom jag har 6 stycken pukor har jag in princip uteslutit individuell micning av dom, och tänkt att det nog är lättast att sätta en mic mellan 2 pukor, så med andra ord blir det 3 stycken sm57or till pukorna. Jag vet att det inte är att föredra, men det finns inte så många alternativ, eller? Kan mycket möjligt hända att jag köper tex en Firepod till i framtiden och "daisy chainer"(tror jag det kallas) ihop dom när jag känner mig redo för fler kanaler, men tills vidare iaf!

Till virveln då, räcker det med en sm57a på slagskinnet eller ska jag satsa på en under också direkt?

Anledningen till att tjatar så mycket om sm57or är för att jag får en jättebra deal på dom.

De största frågetecknet gäller cymbalerna. Som det ser ut nu lär det väl bli två stycken överhängsmicar, har bland annat kollat in dessa Oktava-micarna som jag hört mycket gott om: http://www.thomann.de/se/oktava_mk_012_matched_pair.htm

Hur mycket bättre skulle dom vara än sin lillebror? http://www.thomann.de/se/oktava_mk_01201_m...atched_pair.htm

Och vad finns det annars för lämpliga alternativ i den prisklassen?

Summa summarum så ser det ut såhär då, kanalmässigt:

3kanaler: pukor

1kanal: virvel

2kanaler: cymbaler

Det ger mig två extra kanaler att leka med isåfall. Vad skulle ni rekommendera att jag lägger ner krutet på där isåfall? Fler pukmicar? En extra mic på sejersidan av virveln? Ett par cymbalmicar till?

Slutligen har jag en sista trög fråga. Mikrofonkablar. Behöver man lägga ner mer pengar än ett gäng "sssnake"-kablar från thomann för 50-lappen styck eller blir det märkbar kvalitétsförbättring om man pungar ut mer slantar? Vad rekommenderar ni isåfall?

Anledningen till att denne arma amatör ni ser här vill införskaffa allt detta är för att jag har pengar och ett gediget intresse, vill kunna spela in mycket grejer hemma och sitta dagar i ända och experimentera och ha mig för att kunna skapa så bra demos som det bara går hemifrån. All hjälp uppskattas och ursäkta det långa inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...