Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Nu har jag beställt mickar o porta, ingen återvändo finnes! Jag tog en AKG D112, ett säkert kort till våldsam bastrumma, sen blev det två st Audio Technica AT2020, dessa föreslogs ju som bar till Glyn Johns-metoden.

http://www.blaxploitation.com/drums/

Porta till mitt mobila recording blir en ZOOM HD16. Då får jag ju möjlighet att ev lära mig att redigera och dona med Cubase i datorn oxå, även om det känns gruvsamt svårt. Huvudsaken att jag kan komma igång snabbt.

Tackar för alla goda råd och länkar här. Man kan ju bli helt hispig av att försöka ta beslut om vad man ska inhandla, nu känns det ändå som bra val jag gjort. 🙂

Eder Håkan Nilsson, Guitar 66.

post-8284-1222862635.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tänkte på att du kanske var ute efter lite mer bandmick-sound!?

finns massvis med billiga bandmickar o köpa idag.. GoldenAge, JJ Labs, TSM etc har sådana som inte låter helt fy skam!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Efter drygt 30 års yrkesmässigt spelande i olika skivstudios så har jag nog hunnit med att testa de flesta (alla?) mickar som är värt att testa för inspelning av trumset och percussion. Personligen tycker jag att det finns otroligt många mickar som duger gott och fungerar alldeles utmärkt, men det är få som utmärker sig så där alldeles extra enligt min smak och tycke. En otroligt bra mick enligt min smak är Sennheiser MD 421. Den låter kanonbra oavsett musik och spelstil. Nackdelen med den micken är att den är vansinnigt stor och klumpig vilket gör att den blir mycket svårplacerad på trumsetet, i synnerhet om det är ett trumset med många cymbaler. MD 421 bygger helt enkelt på tok mycket på höjden så att XLR-kontakten/kabeln lätt tar i cymbalerna. Detta medför också att det kan inverka hämmande på trummisens spel. Men rent ljudmässigt så är alltså MD 421 väldigt bra.

Nu har det sedan en tid tillbaka kommit nya mickar från Sennheiser och som har blivit mina absolut största mick-favoriter för just trumset: Sennheiser Evolution 900-serien. Jag kör numera enbart på Sennheiser e902 för baskaggen, e905 för virvel och e904 för pukor. Ljudet är helt fantastiskt bra oavsett musik, spelstil eller hur höga ljudkrav man än har eller oavsett vilket ljudideal man än har! e900-serien har helt enkelt en ljudkvalitet i absolut översta toppklassen törs jag nog påstå utan att blinka. e900 låter väldigt snarlikt MD 421 i sin ljudkaraktär men bygger otroligt lite i höjd och bredd eftersom dessa mickar är väldigt små. De är löjligt lättplacerade och är aldrig i vägen ens på ett jättestort trumset med många cymbaler. Jag är otroligt kräsen i mina krav på ljudkvalitet, men faktum är att jag tycker att dessa mickar från just e 900-serien är de allra bästa mickar som jag överhuvudtaget har testat på just trumset under alla mina år och då oavsett prisklass och typ. Själv spelar jag all slags musik och e900 fungerar till allt både live och i studio. Sennheiser e-900 serien vill jag gärna rekommendera för den som vill ha det allra bästa i mikrofonväg för trumset och slagverk. En annan positiv sak med dessa e900-mickar är att de inte är så fasligt dyra även om de inte tillhör de billigaste på marknaden. Men det är fullt rimliga pengar även för den som inte är miljonär och värt vartenda öre enligt min mening! Har för mig att t.ex. e905 (till virveln) och e906 (pukor) kostar ca. 1500 kr/st. om jag inte minns helt tokigt. e 902 runt 2200 kr. Är dock lite osäker på den exakta prisbilden, men ungefär här någonstans ligger dem. Sennheiser har även en billigare e600-serie. De låter väl bara "hyfsat" bra tycker jag, och har en bra bit kvar till e900-seriens ljudkvalitet. Men de är helt klart prisvärda för den som inte vill satsa fullt ut på e900-serien. e600 passar dock bättre live än i studio medan e900 fungerar precis lika bra i båda sammanhangen oavsett om det är live eller studio. Har testat själv i båda situationerna.

Vill man ha ett mycket billigt alternativ till Sennheiser e900 eller e600-serien så har Behringer en väldigt bra (för pengarna) men superbillig mick i XM8500. Den låter löjligt snarlik Shure SM-58 i soundet (fast bättre!) och fungerar utmärkt på virvel och pukor. Priset ligger bara runt 200-300 kr men låt dig inte luras av det låga priset! XM8500 låter faktiskt väldigt bra så länge man inte kräver ljudkvalitet i absoult högsta toppklass! Men den låter tillräckligt bra för att kunna fungera i mång professionella sammanhang om vi talar om t.ex. "vanlig" pop-musik. I hemmastudion fungerar de alldeles ypperligt och rekommenderas varmt för den som vill ha en bra mick till ett extremt lågt pris. XM8500 fungerar dock inte alls till baskaggen. Till den bör man i så fall skaffa en separat bastrummick.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har tänkt kunna spela in både mig själv och andra band live, då inbillar jag mig att bandpass kan vara sämre, med oönskat oväsen och skum akustik runt orkestern. Jag ska försöka följa Glyn Johns koncept så gott det går så nu har jag beställt de rekomenderade Audio Technica AT2020, de kostade 1195:- hos JAM, 1795:- hos ett par andra. Man kan ju leta hur länge som helst, det kommer ju nya och billigare pryttlar hela tiden. Tycker ni jag gjorde bort mig?, nu är det ju för sent att ångra sig. Jag har ju lite andra mickar också sen förut. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har tänkt kunna spela in både mig själv och andra band live, då inbillar jag mig att bandpass kan vara sämre, med oönskat oväsen och skum akustik runt orkestern. Jag ska försöka följa Glyn Johns koncept så gott det går så nu har jag beställt de rekomenderade Audio Technica AT2020, de kostade 1195:- hos JAM, 1795:- hos ett par andra. Man kan ju leta hur länge som helst, det kommer ju nya och billigare pryttlar hela tiden. Tycker ni jag gjorde bort mig?, nu är det ju för sent att ångra sig. Jag har ju lite andra mickar också sen förut. 😳

Om du har gjort bort dig? Nja, det vet jag väl inte direkt att jag skulle vilja påstå för det vore nog att överdriva det hela. Men personligen skulle jag inte ha tvekat en sekund att ha valt just Sennheiser e900-serien som jag för övrigt redan använder. Mellanskillnaden upp till e900 är ju ganska liten och det är mickar som fungerar till alla musikstilar, spelstilar och trumset. Jag tycker att det är mickar som känns väldigt säkra kort helt enkelt och byggkvaliteten är den allra högsta liksom ljudkvaliteten. Men detta är ju bara vad jag tycker.

Det som är en jätteviktig aspekt är ju att just du blir nöjd med de mickar som du ska ha t.ex. med de som du nu har beställt. Vad det sedan står på emblemet och/eller prislappen spelar ju ingen som helst roll så länge som du är nöjd. Men om du tycker att det verkar finnas någon tveksamhet med de mickar som du har beställt så kanske du har möjlighet att avbeställa för att fundera lite till? Eller också chansar du och hoppas att dessa mickar låter bra även hemma hos dig. Det här kan ju bara du själv avgöra liksom om de ljudmässigt uppfyller dina krav eller inte.

Vad du bör tänka på är att mickarna ska låta bra just i ditt sammanhang hemma hos dig och inte genom andras inspelningar. Det är inte alla mickar som gör låter bra i en hemstudio men som kan låta rätt bra i en mer professionell studio. En bra mick ger bra förutsättningar även i en hemstudio menar jag och utan något krav på att den behöver en professionell förutsättning innan den låter bra. Med andra ord så bör du helst låna hem de mickar du är nyfiken på för att testa hemma om du är osäker och om möjligheten till lån finns. Om du är nyfiken på att testa Sennheiser så vet jag var du kan vända dig för att eventuellt få låna hem för att testa såvida du inte har bestämt dig för att köra med de mickar som du redan har beställt. Annars kanske du kan tala med butiken om att du får byta ut mickarna om du blir missnöjd. Att ta de på öppet köp alltså, men att byta till andra mickar istället för att få pengarna tillbaka. En sådan deal är ju alltid tryggt och bra att ha i ryggen.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hm. Du (Ludgo-Pelle) nämner både Sennheiser E902 (små tänkta att närmicka pukor?) och E906 till pukorna. 906 är ju en större apparat som kanske är kanon att köra avståndsmickning ala Glyn Johns? Jag tittade på databladet för den, är den nog fläskig i botten, tyckte kurvan flackade ut nere i basen. Och vid 5000 hz var det en puckel. Nån närmickning av pukor blir ju inte aktuellt, men de här kanske är så mycket bättre än Audio T att jag bör avstyra dem och köpa två E906 i stället?

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=4973

Jag har ju en liten förhoppning om att ta åt mig lite inspelningar och utmickningar av körer och framträdanden i kyrkor etc. Jag kan nog mäkta med att det blir dryga tusingen dyrare, jag märker ju att du vet vad pratar om. Serien hade ju fått pris också såg jag.

Till baskaggen kan jag nöja mig med AKG D112 och SM 57 till virveln men är det vettigt att lägga till stålar till två Sennheiser E906 så gör jag det.

Vem sålde dessa till bra pris då?

Undrar föresten om inte gitarrpolarn köpte en sån Sennheiser E906 att mika gitarrstärkarn med, och det aldrig lät bra, mycket sämre än SM57? Men det kanske var en billigare variant med liknande utseende?

Hm. Ser att det finns en 606 som ser lika ut. Det var kanske en sån vi testade.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hm. Du (Ludgo-Pelle) nämner både Sennheiser E902 (små tänkta att närmicka pukor?) och E906 till pukorna. 906 är ju en större apparat som kanske är kanon att köra avståndsmickning ala Glyn Johns? Jag tittade på databladet för den, är den nog fläskig i botten, tyckte kurvan flackade ut nere i basen. Och vid 5000 hz var det en puckel. Nån närmickning av pukor blir ju inte aktuellt, men de här kanske är så mycket bättre än Audio T att jag bör avstyra dem och köpa två E906 i stället?

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=4973

Jag har ju en liten förhoppning om att ta åt mig lite inspelningar och utmickningar av körer och framträdanden i kyrkor etc. Jag kan nog mäkta med att det blir dryga tusingen dyrare, jag märker ju att du vet vad pratar om. Serien hade ju fått pris också såg jag.

Till baskaggen kan jag nöja mig med AKG D112 och SM 57 till virveln men är det vettigt att lägga till stålar till två Sennheiser E906 så gör jag det.

Vem sålde dessa till bra pris då?

Undrar föresten om inte gitarrpolarn köpte en sån Sennheiser E906 att mika gitarrstärkarn med, och det aldrig lät bra, mycket sämre än SM57? Men det kanske var en billigare variant med liknande utseende?

Hm. Ser att det finns en 606 som ser lika ut. Det var kanske en sån vi testade.

Jo, e 902 är en mikrofon för i första hand bastrumma. Den fungerar jättebra även på andra basiga akustiska instrument och t.ex. el-bashögtalare. Denna mick har en mycket bra botten, men även en väldigt bra balans i övergångarna till mellanregistret och en jättesnygg topp som ger ett skönt klick och renhet i t.ex. bastrumman utan att klicket blir hård och kantig. En avsevärt bättre mick för baskagge än t.ex. AKG D12 eller D112. AKG fungerar ju naturligtvis också och har gjort så i rätt många år nu, men den micken har hakat efter rätt mycket nu jämfört med t.ex. e902. Skillnaden i ljudkvalitet är rätt stor. e902 ger "rätt ljud direkt" om du förstår hur jag menar. Det är bara att placera micken och sedan får man rätt sound på en gång utan att behöva lägga till/dra ifrån någonting alls eller bara ytterst lite beroende på rummets och instrumentets sound. En bekväm mick att ha att göra med för den som rattar ljudtekniken.

Lika enkel att hantera är e904 och e905. e904 är små mickar tänkta för i första hand pukor. Fungerar kanon även på många andra percussion-instrument som t.ex. congas, bongos osv. Funkar bra även för vissa blåsinstrument som t.ex. trombon, trumpet, klarinett, sax och diverse flöjter. Fungerar rätt bra till gitarrförstärkare också även om e905 är ännu bättre just för detta. e904 monterar man antingen direkt på trumsarjen eller på vanligt mickstativ som utan tvekan är att föredra av flera olika anledningar. (Man bör aldrig montera mickar direkt på trumsarjen för inspelning! Live fungerar det, men aldrig på inspelning.)

e905 är i första hand avsedd för virveltrumma. Den fungerar kanonbra även till gitarrförstärkare. Shure SM57 är ju en klassisk mick för just virvelkaggen (även till pukor), och är ett säkert kort för detta ändamål. Nackdelen med SM57:an tycker jag är att den låter lite instängd och tar inte virveltrummans hela register. Jag gillar SM 57:an på just virveln, men den låter lite luddig/otydlig och diskantfattig även om det i mixern går att öppna upp. e905 låter mycket renare, luftigare och klarare samtidigt som man får ett sanslöst bra "smack" i stockens anslag mot skinnet. Den är väldigt lätt att få låta fläskig och med mycket tryck om man vill. Men den fungerar precis lika bra i jazz-sammanhang också just för att den fångar upp hela registret på ett skönt sätt. Om det är värt att lägga mellanskillnaden från en Shure SM57 upp till en e905? Om du frågar mig så tvekar jag inte en sekund på det! Efter att ha kört med e-serien nu ett tag så tycker jag att SM57 låter som en lågbudget-mick! Och detta är helt ärligt utan att överdriva alls. e905 är som hela e-serien mycket bra mikrofoner för i första hand trummor.

e906 har jag inte så stor erfarenhet av som de övriga mickarna i e900-serien. Så pass lite att jag inte vågar uttala mig om hur den låter. Men den tror jag är bättre lämpad för upptagning på ett annat område än närmickning av trumset. Fungar nog bra till basförstärkare och vissa blåsinstrument kan jag gissa. Kanske även till gitarrförstärkare och som rumsupptagning av trumset. (Ej att förväxla med overhead-upptagning.) Men som ren overhead eller som kör-mick så skulle jag tveklöst välja e914 istället, för i detta sammanhang tror jag inte alls att e906 är särskillt lämplig! Men e914 är absolut rätt e-mick till just kör och OH.

Du säger att du vill spela in körer och andra sorters framträdanden i kyrkor. För att spela in körer så är ju helt klart kondensatormickar att föredra. De e-mickar jag har nämt här är ju dynamiska mikrofoner allihop. Men det finns en mycket bra kondensatormick även i e900-serien. Den heter e914 och är väldigt bra för just körer, akustiska gitarrer, pianon/flygel och som overhead för trumset. Men då snackar vi lite andra pengar. e914 ligger väl runt 4000-4300 kr skulle jag nog tro. Men det är som sagt en mycket kompetent mikrofon på alla sätt och vis och är förhållandevis rätt billig sett ur ljudkvaliteten. Neumann K184 är dubbelt så dyr och är enligt min mening inte alls dubbelt så bra även om det naturligtvis är en toppenmick. En aning bättre än e914, men inte alls någon hiskelig jätteskillnad. Sett ur perspektivet pris/prestanda så får man tveklöst betydligt mer ur en e914 än ur Neumann. Om pengarna inte är ett hinder så är däremot Neumann ett bättre val. Men som sagt: Skillnaden är inte alls så enormt stor tycker jag.

Beroende på hur avancerade krav du ställer på inspelningarna och i vilket slags syfte du ska spela in så tycker jag att det är värt att lägga lite extra pengar på just bra mikrofoner. Merkostnaden har du igen både i ren ljudkvalitet, men även på hur pass mer snabbjobbat det blir i ljudhanteringen. Med bra mickar behöver du inte ratta så vansinnigt mycket eftersom du har betydligt större odds att få bra ljud direkt från början. Ytterst små justeringar kan i vissa fall behövas, men det är oftast det enda som brukar krävas. Ja....åsså rätt mickplacering då förståss vilket ju är en grundförutsättning oavsett vilken mick man än använder.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hm. Du (Ludgo-Pelle) nämner både Sennheiser E902 (små tänkta att närmicka pukor?) och E906 till pukorna. 906 är ju en större apparat som kanske är kanon att köra avståndsmickning ala Glyn Johns? Jag tittade på databladet för den, är den nog fläskig i botten, tyckte kurvan flackade ut nere i basen. Och vid 5000 hz var det en puckel. Nån närmickning av pukor blir ju inte aktuellt, men de här kanske är så mycket bättre än Audio T att jag bör avstyra dem och köpa två E906 i stället?

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=4973

Jag har ju en liten förhoppning om att ta åt mig lite inspelningar och utmickningar av körer och framträdanden i kyrkor etc. Jag kan nog mäkta med att det blir dryga tusingen dyrare, jag märker ju att du vet vad pratar om. Serien hade ju fått pris också såg jag.

Till baskaggen kan jag nöja mig med AKG D112 och SM 57 till virveln men är det vettigt att lägga till stålar till två Sennheiser E906 så gör jag det.

Vem sålde dessa till bra pris då?

Undrar föresten om inte gitarrpolarn köpte en sån Sennheiser E906 att mika gitarrstärkarn med, och det aldrig lät bra, mycket sämre än SM57? Men det kanske var en billigare variant med liknande utseende?

Hm. Ser att det finns en 606 som ser lika ut. Det var kanske en sån vi testade.

Hm. Du (Ludgo-Pelle) nämner både Sennheiser E902 (små tänkta att närmicka pukor?) och E906 till pukorna. 906 är ju en större apparat som kanske är kanon att köra avståndsmickning ala Glyn Johns? Jag tittade på databladet för den, är den nog fläskig i botten, tyckte kurvan flackade ut nere i basen. Och vid 5000 hz var det en puckel. Nån närmickning av pukor blir ju inte aktuellt, men de här kanske är så mycket bättre än Audio T att jag bör avstyra dem och köpa två E906 i stället?

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=4973

Jag har ju en liten förhoppning om att ta åt mig lite inspelningar och utmickningar av körer och framträdanden i kyrkor etc. Jag kan nog mäkta med att det blir dryga tusingen dyrare, jag märker ju att du vet vad pratar om. Serien hade ju fått pris också såg jag.

Till baskaggen kan jag nöja mig med AKG D112 och SM 57 till virveln men är det vettigt att lägga till stålar till två Sennheiser E906 så gör jag det.

Vem sålde dessa till bra pris då?

Undrar föresten om inte gitarrpolarn köpte en sån Sennheiser E906 att mika gitarrstärkarn med, och det aldrig lät bra, mycket sämre än SM57? Men det kanske var en billigare variant med liknande utseende?

Hm. Ser att det finns en 606 som ser lika ut. Det var kanske en sån vi testade.

Jo, e 902 är en mikrofon för i första hand bastrumma. Den fungerar jättebra även på andra basiga akustiska instrument och t.ex. el-bashögtalare. Denna mick har en mycket bra botten, men även en väldigt bra balans i övergångarna till mellanregistret och en jättesnygg topp som ger ett skönt klick och renhet i t.ex. bastrumman utan att klicket blir hård och kantig. En avsevärt bättre mick för baskagge än t.ex. AKG D12 eller D112. AKG fungerar ju naturligtvis också och har gjort så i rätt många år nu, men den micken har hakat efter rätt mycket nu jämfört med t.ex. e902. Skillnaden i ljudkvalitet är rätt stor. e902 ger "rätt ljud direkt" om du förstår hur jag menar. Det är bara att placera micken och sedan får man rätt sound på en gång utan att behöva lägga till/dra ifrån någonting alls eller bara ytterst lite beroende på rummets och instrumentets sound. En bekväm mick att ha att göra med för den som rattar ljudtekniken.

Lika enkel att hantera är e904 och e905. e904 är små mickar tänkta för i första hand pukor. Fungerar kanon även på många andra percussion-instrument som t.ex. congas, bongos osv. Funkar bra även för vissa blåsinstrument som t.ex. trombon, trumpet, klarinett, sax och diverse flöjter. Fungerar rätt bra till gitarrförstärkare också även om e905 är ännu bättre just för detta. e904 monterar man antingen direkt på trumsarjen eller på vanligt mickstativ som utan tvekan är att föredra av flera olika anledningar. (Man bör aldrig montera mickar direkt på trumsarjen för inspelning! Live fungerar det, men aldrig på inspelning.)

e905 är i första hand avsedd för virveltrumma. Den fungerar kanonbra även till gitarrförstärkare. Shure SM57 är ju en klassisk mick för just virvelkaggen (även till pukor), och är ett säkert kort för detta ändamål. Nackdelen med SM57:an tycker jag är att den låter lite instängd och tar inte virveltrummans hela register. Jag gillar SM 57:an på just virveln, men den låter lite luddig/otydlig och diskantfattig även om det i mixern går att öppna upp. e905 låter mycket renare, luftigare och klarare samtidigt som man får ett sanslöst bra "smack" i stockens anslag mot skinnet. Den är väldigt lätt att få låta fläskig och med mycket tryck om man vill. Men den fungerar precis lika bra i jazz-sammanhang också just för att den fångar upp hela registret på ett skönt sätt. Om det är värt att lägga mellanskillnaden från en Shure SM57 upp till en e905? Om du frågar mig så tvekar jag inte en sekund på det! Efter att ha kört med e-serien nu ett tag så tycker jag att SM57 låter som en lågbudget-mick! Och detta är helt ärligt utan att överdriva alls. e905 är som hela e-serien mycket bra mikrofoner för i första hand trummor.

e906 har jag inte så stor erfarenhet av som de övriga mickarna i e900-serien. Så pass lite att jag inte vågar uttala mig om hur den låter. Men den tror jag är bättre lämpad för upptagning på ett annat område än närmickning av trumset. Fungar nog bra till basförstärkare och vissa blåsinstrument kan jag gissa. Kanske även till gitarrförstärkare och som rumsupptagning av trumset. (Ej att förväxla med overhead-upptagning.) Men som ren overhead eller som kör-mick så skulle jag tveklöst välja e914 istället, för i detta sammanhang tror jag inte alls att e906 är särskillt lämplig! Men e914 är absolut rätt e-mick till just kör och OH.

Du säger att du vill spela in körer och andra sorters framträdanden i kyrkor. För att spela in körer så är ju helt klart kondensatormickar att föredra. De e-mickar jag har nämt här är ju dynamiska mikrofoner allihop. Men det finns en mycket bra kondensatormick även i e900-serien. Den heter e914 och är väldigt bra för just körer, akustiska gitarrer, pianon/flygel och som overhead för trumset. Men då snackar vi lite andra pengar. e914 ligger väl runt 4000-4300 kr skulle jag nog tro. Men det är som sagt en mycket kompetent mikrofon på alla sätt och vis och är förhållandevis rätt billig sett ur ljudkvaliteten. Neumann K184 är dubbelt så dyr och är enligt min mening inte alls dubbelt så bra även om det naturligtvis är en toppenmick. En aning bättre än e914, men inte alls någon hiskelig jätteskillnad. Sett ur perspektivet pris/prestanda så får man tveklöst betydligt mer ur en e914 än ur Neumann. Om pengarna inte är ett hinder så är däremot Neumann ett bättre val. Men som sagt: Skillnaden är inte alls så enormt stor tycker jag.

Beroende på hur avancerade krav du ställer på inspelningarna och i vilket slags syfte du ska spela in så tycker jag att det är värt att lägga lite extra pengar på just bra mikrofoner. Merkostnaden har du igen både i ren ljudkvalitet, men även på hur pass mer snabbjobbat det blir i ljudhanteringen. Med bra mickar behöver du inte ratta så vansinnigt mycket eftersom du har betydligt större odds att få bra ljud direkt från början. Ytterst små justeringar kan i vissa fall behövas, men det är oftast det enda som brukar krävas. Ja....åsså rätt mickplacering då förståss vilket ju är en grundförutsättning oavsett vilken mick man än använder.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Hmm! Har nu setat o goglat på E906, och den verkar i första hand vara byggd för gitarr. Audio Technican har nog jämnare frekvens med mer botten. Jag kommer ju inte att närmicka pukorna så både den fyrkantiga e906 och pukmicken e904 blir fel... Jag ska ju micka hela setet en bit ifrån typ bilderna en nedscrollningsbit på denna länk:

http://www.blaxploitation.com/drums/

Audio Technican får bra rescensioner, men de skriver att det finns de som är snäppet bättre i samma prisklass. Men inte vilka? Någon tyckte den susade lite mycket, en annan att det var bra att den var så tyst! Kanske jag gjort ett bra val ändå? Ska vi få till en riktigt knäckande bluesskiva hänger det ju på så många andra parametrar, mest hur vi spelar förstås, att det inte gör nån större skillnad i micval i spannet ungf runt det jag betalat. Jag fick ju nedsatt pris hos JAM å.

Så just nu tycker jag återigen att jag gjort ett bra val.

Och om tio minuter har jag säkerligen återigen ångest över felval. Nån som känner igen detta fenomen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jaha, okay....jag har nu tittat på din länk och förstår nu vilken slags upptagningsteknik du är ute efter. Jag förstår helt klart ditt dilemma och "ångest" över om du har gjort rätt eller inte när du nu har beställt dina mickar. Om jag inte tar någon hänsyn till detta och är lite "småtaskig" så skulle jag fortfarande ha valt Sennheiser-mickarna. Men då kanske 2 st. e914 istället för pukmickarna e904. Men det är ju lätt för mig att säga som vet och har testat. Samtidigt så tycker jag nog så här:

Invänta tills du får hem de mickar som du nu har beställt och testa de snabbt men grundligt så fort du har hämtat ut dem från butiken. Är du nöjd så är du. Om inte så får du väl tala med butiken och fråga om du får köpa andra mickar istället. Om du nu skulle hamna i denna situation så kan du fråga om du får prova andra mickar innan du bestämmer dig för att köpa dessa.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Men Ludgo, har du överhuvudtaget använt de AT mickar han har beställt? Och om de mickar du rekommenderar skulle låta bättre, vad spelar det för roll? De är dubbelt så dyra och ovanför hans prisgräns.

I fyratusenkronorsklassen finns det mycket annat att välja bland.

Att du pratar på, långt och varmt, om Sennheisers 900-serie när han letar överhängsmickar luktar nästan dold marknadsföring.

Btw, 906 utgår från den klassiska 406 som lämpar sig väl till närmickning av stärkare och blås.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men Ludgo, har du överhuvudtaget använt de AT mickar han har beställt? Och om de mickar du rekommenderar skulle låta bättre, vad spelar det för roll? De är dubbelt så dyra och ovanför hans prisgräns.

I fyratusenkronorsklassen finns det mycket annat att välja bland.

Att du pratar på, långt och varmt, om Sennheisers 900-serie när han letar överhängsmickar luktar nästan dold marknadsföring.

Btw, 906 utgår från den klassiska 406 som lämpar sig väl till närmickning av stärkare och blås.

AT-mickarna som han har beställt har jag "spelat på" på en skitlåt i ett oseriöst och privat sammanhang. Något stortest har jag inte gjort men det är sällan man behöver göra det för att bilda sig en uppfattning. Visst finns det många andra mickar att välja bland i fyratusenkronorsklassen. Men nu råkar jag gilla mina modellförslag själv väldigt mycket och då delger jag bara detta. Det är alltså orsaken varför jag talar så varmt om dessa. Om du tror att jag har någon egen vinning av att tala väl om Sennheiser (eller något annat fabrikat) så är du helt ute och cyklar! Någon egen vinning har jag absolut inte. I sådana fall hade jag ju knappast nämt t.ex. Behringer. Jag tycker bara att det är de bästa trummickarna. Svårare än så är det inte.

Vad jag däremot missade (pga. ren lathet) är att det inte var frågan om att närmicka trummorna. Tog dessvärre för givet att det var sedvanlig närmickning som avsågs. Annars hade jag inte nämnt något om t.ex. pukmickarna. e914 är riktigt bra kondensatormickar och visst är de dyrare. Men jag vill ändå ge min syn på saken. Något köptvång finns väl knappast bara för det. Eller ens lyssna på mina råd och förslag. Dessutom har jag talat om att han nog borde vänta på de mickar som han nu har beställt för att testa dem först innan han köper någonting annat. Detta har jag även skrivit till honom i ett personligt meddelande. Jag visste heller inte från början att han hade beställt dessa AT-mickar. Det framgår nog om du läser turordningen. Näe....jag har rent mjöl i påsen törs jag lova! Om du trots detta skulle vara misstänksam så är det upp till dig, men själv kommer jag sova gott i natt! Ha det så gött du också.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nä, fyratusenkronors mickar har inte jag råd med. Då ska väl preampar och allting vara ett snäpp bättre med. Jag har annat som suger pengar med, tex en segelbåt. För den summa genuan kostade till den hade jag fått en skaplig mick. Men jag får lita till min millimeterkänsla i nivåerna. Det kanske går att det att låta som tidiga Fleetwood Mac, då har man ju gjort en ljudbragd.

Om jag vill testa dyrare gerjer utan köptvång kan jag säkert låna hem precis vad som helst från Börsen i Gävle.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fick mail att JAM varken hade AKG D112 eller Audiotechnica hemma. Så jag annulerade hela ordern och kan nu ändra alla beslut utan krångel...

Det finns en annan bastrummick, EV N/D868 N/DYM-SERIE, jag googlade på den och fick upp diverse kaggediskussioner och många håller den för bäst. Så nu lutar det år en sån plus två CM3! Audio technica brusade lite mycket har jag läst, och det spelar väl mindre roll när det är slamriga trummor som spelas in, men är ju skit i många sammanhang.

Så nu kan ni ge mig fler ideer ändå om ni vill. Obs att jag håller fast vid Glyn Johns-metoden med kaggemic och två avståndsmickar, så trummickspaket vill jag inte ha, ej heller några att skruva på sargen.

Vad är bäst kaggemick? Och vad är bäst kondensatormick på lite avstånd. CM3 går från 20 till 20.000 Hz...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag gillar EV 868 bättre än både akg d112 och Shure b52. Den låter mer neutralt.

Line audio cm3 funkar, men för lite mer får du ett par oktava mc012 (njure) som låter bättre på det mesta.

Har du provat AKG C1000S? Jag har redan en sådan, det kanske vore ide att köpa en till likadan i stället för två CM3 eller två Octava? Akg´n har ju utbytbara plastkapslar inutu också så man kan rikta den mer när man spelar live.

http://www.thomann.de/se/akg_c1000s.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag gillar EV 868 bättre än både akg d112 och Shure b52. Den låter mer neutralt.

Line audio cm3 funkar, men för lite mer får du ett par oktava mc012 (njure) som låter bättre på det mesta.

Har du provat AKG C1000S? Jag har redan en sådan, det kanske vore ide att köpa en till likadan i stället för två CM3 eller två Octava? Akg´n har ju utbytbara plastkapslar inutu också så man kan rikta den mer när man spelar live.

http://www.thomann.de/se/akg_c1000s.htm

För sjutton år sedan var C1000 en av de få mickar jag hade tillgång till så jag har (liksom du kanske) använt den till det mesta. Vill minnas att den är lite stickig/klistrig i diskanten.

Jag tror du får ett bättre resultat med två cm3'or. Större chans att de låter ungefär lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)
Jag gillar EV 868 bättre än både akg d112 och Shure b52. Den låter mer neutralt.

Line audio cm3 funkar, men för lite mer får du ett par oktava mc012 (njure) som låter bättre på det mesta.

+1 för 868an. Sedan om man vill ha ett klickigt kaggeljud så går det att skruva fram väldigt snyggt ur den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag gillar EV 868 bättre än både akg d112 och Shure b52. Den låter mer neutralt.

Line audio cm3 funkar, men för lite mer får du ett par oktava mc012 (njure) som låter bättre på det mesta.

+1 för 868an. Sedan om man vill ha ett klickigt kaggeljud så går det att skruva fram väldigt snyggt ur den också.

Kul med svar. Att EV 868 är det bästa till kaggen verka de flesta tycka, så en sån är spikad. Men ang CM3 har jag läst några kommentarer att de är lite tunna i basen. Jag har en föreställning, (säkert fel) att en mick med stort membran ger mer fläsk, särskilt vid avståndsmickning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hallo!

Är det viktigt att micka inne i bastrumman, jag har inget hål i frontskinnet. Bör jag göra det för att få bra ljud? Jag har en AKG dynamisk bastrummemick?

Mvh - Erik

Jag lägger härmed ut hur jag brukar spela in trummor. Detta gör jag inte för att jag känner att jag har något att komma med i detta fall, mer för att Du som vill ska kunna tipsa mig om förslag på förändringar/ förbättringar.

Trumsetet brukar vara ett Pearl i 35 000:- klassen som låter bra när vi fått pillat lite med det. Små dimensioner på trummorna, bastrumma är t ex 18". Två hängpukor, en golvpuka, ride och två crashar. Vi brukar ha vanligt, vitt skinn på virveln och oljeskinn på resten av trummorna. Bastrumklubban brukar bli den i trä och om musiken är väldigt hård, brukar vi också tejpa fast en femkrona där klubban träffar skinnet. Musiken som brukar spelas in är från skramlig indiepop till Black Metal. Vi har ett akustikreglerat, välljudande fast lite litet studiorum i vilket trummorna står.

Allt spelas in på Protools LE via Digi 001 och 2 Alesis A_DAT II, varav den ena tjänar som A/D-omvandlare till Protools. Vi får på detta sätt möjlighet att spela in upp till 16 kanaler samtidigt. De första 8 blir 48KHz/24 bit och de 8 som går via A-DAT II blir 48KHz/20 bit. En Mac G4 med dubbla processorer och en Lacie firewire-disk på 250 GB är också med i matchen.

Bastrumma: Brukar mickas med antingen Shure Beta 52, Shure 91 eller, ganska ofta bägge två. Dessa får också varsin kanal i Protools. Beta 52:an sticks in genom frontskinnshålet och brukar hamna 3 - 10 cm innanför klubbskinnet. Här brukar vi också vara noga med vinkeln på micken så att den verkligen siktar på det ställe där klubban träffar skinnet. 91:an brukar vi lägga mitt i bastrumman på en liten filt som också fungerar som dämpning. Jag upplever det som att 52:an ger ett ganska naturligt ljud medans 91:an ger ett rejält knyckljud.

Virvel: Ofta två mickar här också. En ovanifrån 3 - 7 cm från skinnet, placerad vid sargen och riktad in mot det ställe där pinnen träffar skinnet för det mesta. Den andra micken placeras ca 10 cm under sejamattan om trummisen tänker lägga skuggslag. Vi brukar här laborera med vinkeln. Ibland hamnar micken rakt upp mot centrum, ibland vinklad ut en aning mot sargen. Mickval brukar bli SM 57, BETA 57 eller en av varje. Jag upplever BETA 57 som lite mer städad, snäll och snygg medans SM 57 känns punchigare, elakare. Även dessa får varsin kanal i Protools.

Pukor: BETA 57, SM 57 eller BETA 56. Precis som med övermickningen av virveln använder vi oss av SHURE:s mickhållare som fästes i sargen. Funkar jättebra och det är så skönt att slippa skogen av bomstativ. Här brukar jag micka på samma sätt som i fallet med övermicken på virveln. Dock brukar jag försöka sätta micken så att den riktas bort från virveln för att slippa få problem vid gateningen. Det har väl hänt en och annan gång att virveln stört lite för mycket, speciellt på första pukan. Försöker vara nogrann med att sikta micken mot det ställe där pinnen förväntas träffa skinnet.

Hi-hat: Milab-kondensator (har glömt beteckningen). Här försöker jag att sikta på det ställe där pinnen träffar och samtidigt bort från virveln. Har upptäckt att denna teknik skiljer sig en del från vad många andra gör. Jag upplever mig dock annars få problem med en virvel som vill läcka in alltför mycket annars.

Överhäng: Två Milab-kondensatorer med samma bortglömda beteckning placerade i X/Y ca en halv meter ovanför cymbalerna. Den som är vinklad mot "Ride-hållet" brukar jag försöka vara extra noga med. Jag upplever det som viktigt att den micken är riktad mot just riden, crashar går liksom in ändå.

Rumsljud: Har fått totalt hjärnsläpp här. Kan inte ens komma ihåg vad för märke det är just nu, ber att få återkomma om det. Det är dock en rörbestyckad stormembramsmikrofon som går att köra i stereo. Jag ställer ut stereobredden maximalt och leker sen med lite olika avstånd. Här har jag jättesvårt att säga något om avstånd. Jag tycker det är en smaksak och en fråga om vad som passar den aktuella låten. Här brukar det dock vara svårt för mig att uppnå en god separation, speciellt när avståndet ökar. Micken har alltid varit placerad efter centrum i bastrumman och vara riktad rakt mot trummorna.

"Skitljud": Har jag tid, brukar jag slänga in en mick till. En studiotekniker berättade om ett knep som han påstod att han hade lärt sig genom att läsa om Phil Spector. Enligt denna tekniker brukade Spectorponken sätta en mikrofon ganska nära golvet snett bakom trummisen. Denna riktades lite snett uppåt mot virveln men fortfarande så att bastrumma kommer med (resten hörs också). Denna mick befinner sig alltså en till två dm ovanför golvet och ca 30-80 cm ifrån bastrumman. Sen "komprimerade han skiten ur denna mick". Jag brukar använda mig av en SM 57:a här. Svårt för mig att beskriva effekten men med Bombfactorys gratis-kompressor ställd på extrema värden så brukar den här micken kunna uträtta små underverk.

Jag tar in all signal rakt av utan att köra via några gatear, kompressorer eller EQ. Vi brukar flytta runt mickar tills vi tror att det är bra.

Förutom ovan nämnda mickar har vi också tillgång till: 2 rundtagande Bruel & Kjaer, 2 Microtech-Gefell (exakt den typen som användes i Studios inspelningstips av akustisk gitarr) med ställbar karaktäristik, 1 Milabkondensator till av samma bortglömda modell som tidigare nämnda och ett antal BETA 56, 57, 58.

Vad säger Ni? Vad gör jag fel? Vad finns för alternativ? Saknar Du någon mick i min arsenal? Har Du några goa historier om de stora mästarna och truminspelning? Har Du erfarenhet av att komplettera med Sound Replacer/ Big Fucking Drums och hur funkar det?

Jag kommer så småningom att lägga in hur jag efterarbetar trummorna. Det gör jag i den nitade tråden under "Mixning/Mastering".

Slå gärna ner på allt jag har skrivit, jag är här för att lära mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hallo!

Är det viktigt att micka inne i bastrumman, jag har inget hål i frontskinnet. Bör jag göra det för att få bra ljud? Jag har en AKG dynamisk bastrummemick?

Mvh - Erik

Hejsan

Visa mickar inne i kaggen. Jag gjorde det förr men tycker att man får bättre ljud framför frontskinnet. Så nu för tiden mickar jag aldrig inuti kaggen vid studioinspelning. Live gör jag däremot det.

Men om du vill ha ett hål i frontskinnet så är det inte så svårt att göra själv.

Testa gärna att ha en mick nära frontskinnet och en bandmick eller kondensatormick lite längre ifrån. Håll bara koll på fasen och tidsförskjutningen som blir då ena micken tar upp ljudet nästan direkt och det blir en fördröjning på den andra. Och ihop kan det bli som en delayeffekt som man inte vill ha. Man brukar få kompensera manuellt för att det ska låta perfekt ihop. Ju närmare kanten på frontskinnet du ställer micken desto mer basigt ljud får du.

Men det är ju bara min personliga åsikt och hur jag mickar upp en kagge.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Halloj och tack för tipset!

Jag har problem med att det låter "konstigt". Jag har en overhead ADK ovanför setet, en shure 58 på hh och sd samt AKG bastrummemic (dynamisk) på bas. Kan det vara fasfel? Vad gör jag åt detta, kan jag fixa det i Cubase? Basmicen är en besvikelse eftersom det inte låter särskilt bra om basen, jag har satt den mitt framför frontskinnet ca 1 cm från? Tips mottages tacksamt!

Mvh - Erik

Hallo!

Är det viktigt att micka inne i bastrumman, jag har inget hål i frontskinnet. Bör jag göra det för att få bra ljud? Jag har en AKG dynamisk bastrummemick?

Mvh - Erik

Hejsan

Visa mickar inne i kaggen. Jag gjorde det förr men tycker att man får bättre ljud framför frontskinnet. Så nu för tiden mickar jag aldrig inuti kaggen vid studioinspelning. Live gör jag däremot det.

Men om du vill ha ett hål i frontskinnet så är det inte så svårt att göra själv.

Testa gärna att ha en mick nära frontskinnet och en bandmick eller kondensatormick lite längre ifrån. Håll bara koll på fasen och tidsförskjutningen som blir då ena micken tar upp ljudet nästan direkt och det blir en fördröjning på den andra. Och ihop kan det bli som en delayeffekt som man inte vill ha. Man brukar få kompensera manuellt för att det ska låta perfekt ihop. Ju närmare kanten på frontskinnet du ställer micken desto mer basigt ljud får du.

Men det är ju bara min personliga åsikt och hur jag mickar upp en kagge.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Basmicen är en besvikelse eftersom det inte låter särskilt bra om basen, jag har satt den mitt framför frontskinnet ca 1 cm från?

Tänk på att skinnet vibrerar vid varje tillslag. Ett frontskinn på bastrumma kan nog röra sig mer än ± 1 cm.

Testa att flytta ut micken en bit eller sätt den framför lufthålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)
Basmicen är en besvikelse eftersom det inte låter särskilt bra om basen, jag har satt den mitt framför frontskinnet ca 1 cm från?

Tänk på att skinnet vibrerar vid varje tillslag. Ett frontskinn på bastrumma kan nog röra sig mer än ± 1 cm.

Testa att flytta ut micken en bit eller sätt den framför lufthålet.

Bas tar dessutom tid på sig att "födas" eftersom det är så låga frekvenser. 1cm är förbaskat nära skinnet, man får mer bas längre ut som jocke säger.

Förövrigt så skulle jag vilja slå ett slag ( :rolleyes: ) för mono-överhäng. Det verkar inte vara speciellt vanligt att man ens tänker på att man kan köra mono-OH.

Jag tycker det underlättar en hel del i musik som innehåller många element och man slipper anpassa mixen för att ride, crashar och hihats ligger olika i stereobilden. Det går att leka runt mer med rytminstrument och mixen blir mer lättjobbad i allmänhet. Det funkar förståss inte till allt, men till förvånansvärt mycket. Hellre mono överhäng och stereorum än tvärtom för mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej jag har en realtivt liten budget, så jag har inte det absolut bästa.

Det här är min mic set up.

TSM MT56 x2 till hängpukor

TSM MT81 en till överhäng på högersidan och en till hi-hat(det låter faktiskt bra)

Samma serie till baskagge, inte säker vad den heter.

DM57 till virvel(Jams kopia på SM57)

Är det något jag bör tänka på? Är de här sakerna någonting att ha?

Jag har funderat på att köpa ett annat kit, där en beta 52 och 3 sm57:or ingår. Är det värt det? Hade annars kanske tänkt att köpa en till överhängsmic. Förslag?

För övrigt tänkte jag också köpa nya hörlurar, jag har funderat på ett par vic firth isolerande hörlurar, är det en bra idé? Ska bara ha dom till trummisen och möjligtvis sångaren när de spelar in.

Sen tänkte jag också köpa en hörlursförstärkare till det här, har kollat på diverse, bla. samson S. Och JJlabs hörlursförstärkare, den tror jag dock inte är något att ha....

Några förslag?

Ivrig för svar 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
För övrigt tänkte jag också köpa nya hörlurar, jag har funderat på ett par vic firth isolerande hörlurar, är det en bra idé? Ska bara ha dom till trummisen och möjligtvis sångaren när de spelar in.

Sen tänkte jag också köpa en hörlursförstärkare till det här, har kollat på diverse, bla. samson S. Och JJlabs hörlursförstärkare, den tror jag dock inte är något att ha....

Några förslag?

Vic Firth dämpar bra men saknar frekvensåtergivningen hos lurar från Beyer, Sennheiser, AKG etc i samma prisklass.

Jag rekommenderar att du tittar på Sennheiser HD 280 istället.

Till hörlursförstärkning kan jag rekommendera den här modellen från Thomann. Bra pris, lagom med krut och inga onödiga funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
För övrigt tänkte jag också köpa nya hörlurar, jag har funderat på ett par vic firth isolerande hörlurar, är det en bra idé? Ska bara ha dom till trummisen och möjligtvis sångaren när de spelar in.

Sen tänkte jag också köpa en hörlursförstärkare till det här, har kollat på diverse, bla. samson S. Och JJlabs hörlursförstärkare, den tror jag dock inte är något att ha....

Några förslag?

Vic Firth dämpar bra men saknar frekvensåtergivningen hos lurar från Beyer, Sennheiser, AKG etc i samma prisklass.

Jag rekommenderar att du tittar på Sennheiser HD 280 istället.

Till hörlursförstärkning kan jag rekommendera den här modellen från Thomann. Bra pris, lagom med krut och inga onödiga funktioner.

Sennheiser HD 280 använder jag jämt när jag spelar med mitt enmansband. På krogen kan PA-nivån bli rejält kraftig, med de lurarna kan jag ändå ha ganska lågt på (i lurarna) och på så sätt klara öronen under fem timmars lir.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
För övrigt tänkte jag också köpa nya hörlurar, jag har funderat på ett par vic firth isolerande hörlurar, är det en bra idé? Ska bara ha dom till trummisen och möjligtvis sångaren när de spelar in.

Sen tänkte jag också köpa en hörlursförstärkare till det här, har kollat på diverse, bla. samson S. Och JJlabs hörlursförstärkare, den tror jag dock inte är något att ha....

Några förslag?

Vic Firth dämpar bra men saknar frekvensåtergivningen hos lurar från Beyer, Sennheiser, AKG etc i samma prisklass.

Jag rekommenderar att du tittar på Sennheiser HD 280 istället.

Till hörlursförstärkning kan jag rekommendera den här modellen från Thomann. Bra pris, lagom med krut och inga onödiga funktioner.

Ok, de var inte mycket dyrare. Fast grejen är det att jag ska bara ha hörlurarna som typ metronom monitor till trummor och sång. Bara så att man vet vad som händer typ:P Och ska kolla vidare på hörlursförstärkaren, antar att den är bra 🙂 Det viktigaste är nog bara att den har ganska bra krut så att den som lyssnar i dem hör vad de ska höra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ok, de var inte mycket dyrare. Fast grejen är det att jag ska bara ha hörlurarna som typ metronom monitor till trummor och sång. Bara så att man vet vad som händer typ:P Och ska kolla vidare på hörlursförstärkaren, antar att den är bra 🙂 Det viktigaste är nog bara att den har ganska bra krut så att den som lyssnar i dem hör vad de ska höra 🙂

Udda att lägga sång mot metronom. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...