Jump to content
Annons

Vilka referensplattor lyssnar ni på när ni mixar/mastrar?


Bodhi

Recommended Posts

Vad brukar ni lyssna på som referens när ni mixar eller mastrar? Skriv gärna genre 🙂

Här är några av mina referensplattor:

Emmylou Harris - Wrecking Ball (country, rock)

Björk - Homogenic och Vespertine (alternative dance, electronica)

Daniel Lanois - Shine (alternative rock)

Robbie Robertson - (första soloplattan -87) (alternative rock)

Marc Anthony - Iconos (latin pop)

U2 - Achtung Baby (rock)

Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around (country) hårt limiterad, men tycker det funkar på den plattan

Madeleine Peyroux - Half The Perfect World - (jazz) fantastisk inspelning...

Nat King Cole - Ramblin' Rose (jazz)

Miles Davis - Kind Of Blue (jazz)

Rufus Wainwright - Want One (alternative, pop)

Rihanna - Loud (dance, pop)

Coldplay - A Rush Of Blood To The Head (pop)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som referens både när jag lyssnar in monitorhögtalare och kalibrerar deras position samt inför Mastering så drar jag på antingen Steely Dan's Gaucho eller remastered, oöverträffat sound precis så som det skall vara, eller Robert Plant's Fate of Nations som är jävligt bra mixad och mastrad eller kanske nån platta m Zappa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Samlings-cdn Legend med Bob Marley. Ofta mycket fet bas, men det funkar bra att lyssna på i både i lillaste köksradion och genom större PA-system. När jag ska ställa mastervolymen på PA-t när jag ska spela live kör jag alltid ut Marleys "Is this love", då är det enkelt att ställa volymerna bak på aktiva toppar o subbas (numera subbasar 😛 )

När jag spelat en stund och det ökat med folk som fyllnat till mer kör jag låten igen och går en runda i lokalen o lyssnar, och höjer sen lite lagom på alla högtalarna. Mycket lättare att få kontroll på det hela då jämfört med att köra de aktiva lådorna på max och sakta smyga upp masterregeln på mixern.

Emmylou Harris - Wrecking Ball lät intressant, den måste jag lyssna på. Jag har alldeles för få plattor att referera till.

Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)

Jag kör alltid Lynyrd Skynyrd "Second Helping" från 74 som check först, vansinnigt varmt och tight proddat av Al Kooper där...

Annars: Black Crowes "By Your Side" trumljud, gitarrljud, Alison Krauss "Lonely Runs..." sångljud, acke... och Gov't Mule för inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

??? har du missat den ??? skynda synda, den + Now and Zen är ju bäst + några spår sporadiskt fr hans övriga plattor är oxå süper*

Har faktiskt inte köpt en soloplatta med Plant sedan Pictures At Eleven och Honeydrippers. Ingen godtagbar ursäkt finnes... Såg honom live på KB för några år sedan dock, det var gött!

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Emmylou Harris - Wrecking Ball lät intressant, den måste jag lyssna på. Jag har alldeles för få plattor att referera till.

Den är magiskt... Inte en traditionellt proddad countryplatta på något sätt, men... magisk 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte kolla så ofta utan låter det fett så är det ju fett. Men annars brukar jag slänga på lite olika melodöds och metalcore låtar. Gillar speciellt daniel bergstrands mixar, tycker han får till väldigt fräna ljudbilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... vad gäller overall-soundet så "återanvänder" jag som princip aldrig tidigare referenskällor. Det blir en ny referenskälla för varje nytt påbörjat projekt. Gärna något nyligen släppt.

När det gäller trummor brukar jag nästan alltid ha Louise Hoffstens Rhythm & Blonde som utgångsläge; jag är dessutom fullständigt betuttad i hur Leif Larsson har rattat fram de enskilda instrumenten, särskilt trummorna, på den skivan.

När det gäller samspelet/balansen mellan bas och trummor är Michael B Tretow ännu oslagen kung. Allt med ABBA från och med 1976 går bra.

Övrigt/övriga källor – sång, gitarrer, klaviatur etc – är väl knappast något man nödvändigtvis vill hämta från referenskällor, eller?

För övrigt är att mixa gitarrer världens tråkigaste skitgöra, näst efter att programmera trummor... Fast det hör förstås inte hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alltid Lynyrd Skynyrd "Second Helping" från 74 som check först, vansinnigt varmt och tight proddat av Al Kooper där...

Mmm mums vilken bra platta! 🥰

För att hålla mig till ämnet så väljer jag oftast referens efter tillfälle. Sen brukar det ändå inte låta som jag hoppats i slutändan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...