Jump to content
Annons

Hur mycket ramminne har ni?


staxxon

Recommended Posts

Annons

Jag har 4 i min arbetsdator men i datorn som jag har till studiodator sitter det bara 2,250 Gig.

Jag kör Cubase och det fungerarar bra tills dess att jag börjar dubba och få över 8 spår.

Men jag skall sätta i så att jag har åtminstone 4 Gig nu nästa vecka då pengarna ramlar in för månaden.

:rolleyes:Edit :

men hur mycket RAM du kan utnyttja beror på bitarana på ditt OS.

64 bitar kan utnyttja från 4 RAM medans äldre OS endast kan använda runt 2..

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

pxm: har winxp och moderkortet tar 8 gig

pxm: 8 spår?? Låter lite tycker jag,

skinner: ja, undrar om jag inte kommer använda en hel del pluggar ändå, Guitarrigg bla, tror nog 4 spår där, ezdrummer,interna vst-reverb,a1, osv.

jag skulle nog tippa på en ganska normal användning.

4 gig tycker jag borde vara gränsen eller räcka någorlunda?

Redigerat av staxxon
Link to comment
Dela på andra sajter

4GB har jag eftersom jag fortfarande bara kör XP. Det går förstås bara att utnyttja strax över 3GB, eftersom det är 32-bit operativsystem, men ändå... 😉

Kommer att bygga en ny burk under hösten där jag ska köra W7 64-bit, men jag har inte bestämt mig ännu för om jag ska ha 8 eller 16GB RAM i den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte heller kommit över från xp än 32 bit, och sitter på 4 gb. Det räcker gott och väl så länge jag inte kör så mycket tyngre pluggar som ewqlso, då brakar det iväg snabbt. Men men... det går ju att frysa spåren. Orkar inte bygga dator nu när det ligger så mycket på den jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade 2000 kr extra för att boosta upp minnet till 16 gig på min PC... Kör Cubase, det här är kanske det bästa jag gjort! Klipper även en hel del film, på min laptop med 4 gig i minne tar en rendering av en musikvideo ca 2,5 timma med alla sluteffekter. På min nya dator tar samma grej 20 min!!!

/ Fred

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Kör Cubase 6 på båda mina datorer. En stationär och en Laptop that is.

16gb i stationära och 8gb i laptopen. Flyter fint än så länge. Gör sällan produktioner under 20 spår iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 GB i bärbara och i studion. Varför?

Jo, jag använder sällan samplingsbibliotek.

Ja - då är det inga större problem.

Samplingsbiblioteken kör ju streaming direkt från disk, men de har också en liten buffer och så mappas diskens innehåll dessutom upp i RAM, så därför stjäl de mycket minne...

Mindre än 2GB skulle jag däremot inte gärna köra oavsett vilket.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

mit största ramminne var när jag hade lånat farsans cykel och hoppade i storhoppet, och gled av sadeln...

😆 Ja och hur förbannat ont det gjorde. 😆 Det där gjorde man några gånger minst innan man lärde sig. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Samplingsbiblioteken kör ju streaming direkt från disk, men de har också en liten buffer och så mappas diskens innehåll dessutom upp i RAM, så därför stjäl de mycket minne...

Hur menar du nu? Pratar vi samma språk här nu?

"Samplingsbiblioteken", så som jag menar det, är Superior, spectrasonics mm. Det laddar ju in i minnet. Medans alla audiospår streamas direkt från hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...