Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Hej, har lite frågor här som jag känner att jag behöver ha svar på då jag håller på att byta all möjlig utrustning här hemma i studion.

Jag planerar alltså att gå över till Mac och därmed använda Logic.

1. Hur fungerar Logic 8 med externa skärmar?

Jag läste på Apples hemsida att de har ändrat layout helt och att allt är som ett fönster eller såkallad "Single-window design".

2. Jag hade tänkt att satsa på en Imac 24", hur långt räcker dessa datorer med Logic 8?

Hur mycket kan de expanderas i form av minne? Hur många Firewire-portar är de utrustade med och går det att lägga till fler? Hur mycket i övrigt kan man med tiden uppgradera sin Imac på olika sätt?

3. Hur lämpligt är det att köpa en dator begagnat som skall användas för musikproduktion?

Jag har hört att Mac till skillnad från PC har ett bättre andrahandsvärde iochmed att dem oftast inte blir segare med tiden etc. Hur bra fungerar Imac med extern hårdvara i form av kompressorer, eq's etc?

Vore väldigt tacksam om jagkan få lite hjälp ang dessa frågor, för jag längtar att kunna byta upp mig snart.

MvH Viktor D

1: Det funkar fint med flera skärmar

2: Du kommer garanterat klara dig med det. Har en 20" o det flyter grymt fint med 3GB i RAM

Tror att 20"aren har lika många som 24" och då är det två FW portar.

Du kan ha upp till 4Gb i minnet.

3: Tycker att du skall köpa en ny ifrån butik, tror helt ärligt inte att det skiljer så mkt i pris,

Om du vill ha hrdvaru effekter så behöver du jue en mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara

Det fins hubbar till fw om du behöver fler portar.

Har inte maxat datorn, men har nog kört 10 audiospår med eq reverb / dalay o lika många midi med samma effekter utan att det strulat.

Om dina hårdvaruprylar har fw/usb så funkar det jue. Annars får du köra med mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
1: Det funkar fint med flera skärmar

2: Du kommer garanterat klara dig med det. Har en 20" o det flyter grymt fint med 3GB i RAM

Tror att 20"aren har lika många som 24" och då är det två FW portar.

Du kan ha upp till 4Gb i minnet.

3: Tycker att du skall köpa en ny ifrån butik, tror helt ärligt inte att det skiljer så mkt i pris,

Om du vill ha hrdvaru effekter så behöver du jue en mixer.

Tack för svar Thomas!

Kan du utveckla lite? Te x när flyter det grymt fint? Hur många kanaler, effekter, loopar, samplingar etc..

Kan man bygga ut eller på något sätt expandera antalet FWportar?

Ang. att köpa ny i butik så har jag hittat ett gäng 24"or för runt 12-15000.

Okej, jag trodde man kopplade in dem te x via FW/USB-liknande och sedan använde dem i sitt DAW.

Hur kommer en mixer att gå ihop med mitt FW-ljudkort med micpreamps och allt det? Har just nu Focusrite Saffire, men kommer byta upp mig till PRO-varianten.

Ifall det underlättar kan jag beräta hur jag arbetar och med vad jag arbetar.

Ofta flera Audio/Midi-spår samtidigt med effekter på.

Midispåren är ofta kopplade till program som EWQL SIlver Edition och liknande.

Jag spelar sällan in flera spår samtidigt utan ett spår i taget.

MvH Viktor

(Jag ber om ursäkt ifall mina frågor innehåller lättillgänglig information från tex Apple, men jag har sökt runt lite och ansett att det var bäst att fråga på ett musikforum såklart).

Du behöver absolut ingen mixer för att inserta hårdvara i Logic. Du kopplar bara hårdvarans in och utgångar till ditt ljudkorts I/O, sen slänger du på en I/O plugg med rätt in och utgångar valda. Kom ihåg att Logic inte kompenserar för latencyn som DA/AD omvandlingen ger, så du måste själv kolla upp din latency.

Jag har en channelstrip preset med DEN HÄR PLUGGEN och en I/O plugg efter. Det är inte svårt att räkna ut sin latency, bara att ta nåt och kopiera upp till två kanaler och sen kolla att det kommer tillbaka exakt i fas. Kom ihåg att latencyn är olika vid olika samplingsfrekvens.

En annan grej att tänka på är också att inte driva hårdvaran för hårt. Om du skickar ut en signal som är nära nollan i den digitala domänen är det jävligt starkt för en analog burk att ta emot, så sänk gärna gain (6 db förslagsvis) med I/O pluggen innan det går ut till hårdvaran.

mvh /Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Mjo. var nog lite snabb i svaret ang mixern.

Utgick ifrån mig själv då kjag har få ingångar på mitt kort.

Men om du har lediga in på kortet funkar det.

Annars blir det via mixer

Du måste ändå ha lika många lediga I/O på ljudkortet om du vill kunna använda analoga burkar om det inte handlar som effekter som körs via sends tex reverb, delay och viss parallellkompression. Så en mixer blir ändå ingen lösning på nåt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Elof. du har nog rätt.. var nog inne på send när jag skrev först.

Vad en beg iMac kostar vet jag faktist inte riktigt.

Men för 15tusen får du jue en helt ny fräch dator.

Givetvis kan du formatera datorn o lälgain osx på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har lite frågor här som jag känner att jag behöver ha svar på då jag håller på att byta all möjlig utrustning här hemma i studion.

Jag planerar alltså att gå över till Mac och därmed använda Logic.

1. Hur fungerar Logic 8 med externa skärmar?

Jag läste på Apples hemsida att de har ändrat layout helt och att allt är som ett fönster eller såkallad "Single-window design".

2. Jag hade tänkt att satsa på en Imac 24", hur långt räcker dessa datorer med Logic 8?

Hur mycket kan de expanderas i form av minne? Hur många Firewire-portar är de utrustade med och går det att lägga till fler? Hur mycket i övrigt kan man med tiden uppgradera sin Imac på olika sätt?

3. Hur lämpligt är det att köpa en dator begagnat som skall användas för musikproduktion?

Jag har hört att Mac till skillnad från PC har ett bättre andrahandsvärde iochmed att dem oftast inte blir segare med tiden etc. Hur bra fungerar Imac med extern hårdvara i form av kompressorer, eq's etc?

Vore väldigt tacksam om jagkan få lite hjälp ang dessa frågor, för jag längtar att kunna byta upp mig snart.

MvH Viktor D

A1. Ja, Logic fungerar med flera skärmar. Det apple menar med "Single-Window design" är att man gjort så att allt man behöver se skall få plats på en skärm. Ju större skärm, ju mindre "plottrighet" om man vill se allt Logic presenterar på en gång. Ta en titt på Logics hemsida så får du kanske en bättre uppfattning.

A2. Om man avser att använda uteslutande mjukvarusynthar, mjuvarueffekter, samplingar som är större än 1GB (drog bara till med något stort på måfå) i realtid är en Mac Pro bättre än en iMac. Frågan är om man är tvungen att köra allt i realtid? Är svaret ja rekomenderas en Mac Pro. Den senaste iMacen klarar upp till 4GB RAM (2x2GB) och är utrustad med 1xFireWire 400 och 1xFireWire800. Dessa vad jag förstått på samma FireWire-kontroller vilket innebär att vissa ljudkort som kräver en egen dedikerad FireWire-kontroller inte kommer att fungera OM man kopplar in något annat på FW400 eller FW800. iMacen har också 3xUSB2.0 portar och en mini DVI utgång samt ljud in/ut. För mer detaljer rekomenderar jag dig informationen du får på Apple Store. Man kan inte expandera en iMac internt rent hårdvarumässigt på något sätt med undantag för RAM-minnet.

A3. Macar brukar rent allmänt ha ett bättre andrahandsvärde jämfört med PC. Anledningen är kanske att en Mac har en längre "bäst före datum" d.v.s. man kan som jag fortfarande använda en Mac från 2002 och ändå hänga med hyfsat i musikvärden. Enligt egen mening skall man tänka sig för både en och två gånger innan man köper en Mac utan Intel processor. Anledningarna är att PowerPC-processorerna är på väg att fasas ut och det är enbart en tidsfråga innan Apple slutar helt med uppgradera mjukvara till PPC, att PPC blir varma och därmed kräver bättre kylning och därmed låter mer p.g.a. högre varvtal på fläktar.

Hur väl en Mac fungerar med tredjepartsmjuk-/hårdvara får man kolla upp, precis som för PC, hos tillverkaren av tredjepartsmjuk-/hårdvara.

Går själv (fortfarande) och funderar på att köpa mig en iMac men jag väntar nog tills det att Apple uppgraderar iMacen men det är mitt val 😛

EDIT: Förtydligande

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har lite frågor här som jag känner att jag behöver ha svar på då jag håller på att byta all möjlig utrustning här hemma i studion.

Jag planerar alltså att gå över till Mac och därmed använda Logic.

1. Hur fungerar Logic 8 med externa skärmar?

Jag läste på Apples hemsida att de har ändrat layout helt och att allt är som ett fönster eller såkallad "Single-window design".

2. Jag hade tänkt att satsa på en Imac 24", hur långt räcker dessa datorer med Logic 8?

Hur mycket kan de expanderas i form av minne? Hur många Firewire-portar är de utrustade med och går det att lägga till fler? Hur mycket i övrigt kan man med tiden uppgradera sin Imac på olika sätt?

3. Hur lämpligt är det att köpa en dator begagnat som skall användas för musikproduktion?

Jag har hört att Mac till skillnad från PC har ett bättre andrahandsvärde iochmed att dem oftast inte blir segare med tiden etc. Hur bra fungerar Imac med extern hårdvara i form av kompressorer, eq's etc?

Vore väldigt tacksam om jagkan få lite hjälp ang dessa frågor, för jag längtar att kunna byta upp mig snart.

MvH Viktor D

A1. Ja, Logic fungerar med flera skärmar. Det apple menar med "Single-Window design" är att man gjort så att allt man behöver se skall få plats på en skärm. Ju större skärm, ju mindre "plottrighet" om man vill se allt Logic presenterar på en gång. Ta en titt på Logics hemsida så får du kanske en bättre uppfattning.

A2. Om man avser att använda uteslutande mjukvarusynthar, mjuvarueffekter, samplingar som är större än 1GB (drog bara till med något stort på måfå) i realtid är en Mac Pro bättre än en iMac. Frågan är om man är tvungen att köra allt i realtid? Är svaret ja rekomenderas en Mac Pro. Den senaste iMacen klarar upp till 4GB RAM (2x2GB) och är utrustad med 1xFireWire 400 och 1xFireWire800. Dessa vad jag förstått på samma FireWire-kontroller vilket innebär att vissa ljudkort som kräver en egen dedikerad FireWire-kontroller inte kommer att fungera OM man kopplar in något annat på FW400 eller FW800. iMacen har också 3xUSB2.0 portar och en mini DVI utgång samt ljud in/ut. För mer detaljer rekomenderar jag dig informationen du får på Apple Store. Man kan inte expandera en iMac internt rent hårdvarumässigt på något sätt med undantag för RAM-minnet.

A3. Macar brukar rent allmänt ha ett bättre andrahandsvärde jämfört med PC. Anledningen är kanske att en Mac har en längre "bäst före datum" d.v.s. man kan som jag fortfarande använda en Mac från 2002 och ändå hänga med hyfsat i musikvärden. Enligt egen mening skall man tänka sig för både en och två gånger innan man köper en Mac utan Intel processor. Anledningarna är att PowerPC-processorerna är på väg att fasas ut och det är enbart en tidsfråga innan Apple slutar helt med uppgradera mjukvara till PPC, att PPC blir varma och därmed kräver bättre kylning och därmed låter mer p.g.a. högre varvtal på fläktar.

Hur väl en Mac fungerar med tredjepartsmjuk-/hårdvara får man kolla upp, precis som för PC, hos tillverkaren av tredjepartsmjuk-/hårdvara.

Går själv (fortfarande) och funderar på att köpa mig en iMac men jag väntar nog tills det att Apple uppgraderar iMacen men det är mitt val 🥰

EDIT: Förtydligande

Tack för ett väldigt utförligt svar! Jo givetvis är en Mac Pro mycket bättre, men den är också väldigt mycket dyrare, samt en apple skärm till det :S Dock kanske det fungerar fint med en vanlig skärm?

MvH Viktor

(Ursäkta om frågor framstår som dumma men jag är otroligt ny när det gäller Macintosh, vill dock lära mig.

Vanlig skärm funkar kalas, fins adapter till imacen så du får vga/mindvi

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...