Jump to content
Annons

Trummis = bra låtskrivare = falskt?


Valle

Recommended Posts

...tillhör en av de där gamla trumslagarna som lämnade kitet för att bandmedlemmar inte fattade vad jag såg och hörde musikaliskt!

Vansinning på att inte få fram mina idéer och jag sög monkeypoo på gura.

Rensar lite av vad du skrev Cruncher...fast det är så jag känner nu...fan vad allt blir som jag inte har tänkt mig så nu gör jag låtarna själv med dom få medel jag har.

Det är allt från akustisk gitarr till att nynna som en retard för nån gitarrist att sätta ackord på.

Men så får jag styra upp varenda anslag för att skiten ska rocka...vad är det för fel på alla gitarrister med dessa "tjejarmar", måste man alltid lyfta deras stärkarelådor och deras musik!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trummisar borde ha en massa att skriva om kan jag tycka. Man hör att dom blir behandlade som skit av det övriga bandet. Får nästan aldrig stå med som upphovsman till en låt, trots att dom oftast hjälpt till med en hel del av utvecklingen av en låt. Dom får oftast sparken om dom klantar sig. Och som om inte det skulle vara nog, så under konserten har dom ju då kört ett super träningspass( jag har tränat kampsport, och att stå och slå på en sandsäck i 90min är sjukt ansträngande 🙂 ) för att efter konserten få groupies som blev ratade av sångaren , gitarristen och bassisten. Så när övriga bandet har vilda orgies i turnebussen med playboy modeller, så går trummisen gråtandes, hårt påverkad av träningsvärk och orättvist behandlad till sängs 🙂

Så man tycker att dom borde ha en hel del att skriva om? 🙂

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisar borde ha en massa att skriva om kan jag tycka. Man hör att dom blir behandlade som skit av det övriga bandet. Får nästan aldrig stå med som upphovsman till en låt, trots att dom oftast hjälpt till med en hel del av utvecklingen av en låt. Dom får oftast sparken om dom klantar sig. Och som om inte det skulle vara nog, så under konserten har dom ju då kört ett super träningspass( jag har tränat kampsport, och att stå och slå på en sandsäck i 90min är sjukt ansträngande 🙂 ) för att efter konserten få groupies som blev ratade av sångaren , gitarristen och bassisten. Så när övriga bandet har vilda orgies i turnebussen med playboy modeller, så går trummisen gråtandes, hårt påverkad av träningsverk och orättvist behandlad till sängs 🙂

Så man tycker att dom borde ha en hel del att skriva om? 🙂

Mvh

Du menar som Tommy Lee...

Du vet väl att när vi trummisar pratar stock är det inte musikförknippat såklart.

Och vem har tid att grina, vi måste ju bära ner princessan med sugrörsbenen och sexsträngar innan nån roadie sätter på han av misstag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar som Tommy Lee...

Du vet väl att när vi trummisar pratar stock är det inte musikförknippat såklart.

Och vem har tid att grina, vi måste ju bära ner princessan med sugrörsbenen och sexsträngar innan nån roadie sätter på han av misstag.

Hehe 🙂

Tommy lee var en smart man, när övriga bandet var helbrända på heroin såg han möjligheterna. Det gjorde att han fick första tjing på groupies, intervjuer osv 🙂 sen när groupisen upptäckte att han hade en grekisk souvlaki mellan benen gjorde säkert inte det saken sämre. Han måste frågat vince och nikki om det här med att köra ut trumstället i publiken, när dom varit helbrända på heroin 🙂 dom bara yea man whatever.

Skämt o sido 🙂

Är det fler än 10 trummisar på världsplan ? som det gått så bra för rent kändis mässigt som för tex Tommy Lee, Phil Collins osv

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är världsplan...Ringo Starr, Gene Krupa, Bonham , Mick Tucker, Egel Johanssen, Buddy Rich, Peter Criss, Brian Downey!?

Eller världsklass!?

Eller en Hendrix utan trummis och basist!?

Vad heter gitarristen i Ultravox!?

Eller Depesche Mode...fan, jag har glömt!?

Hehe 🙂

Tommy lee var en smart man, när övriga bandet var helbrända på heroin såg han möjligheterna. Det gjorde att han fick första tjing på groupies, intervjuer osv 🙂 sen när groupisen upptäckte att han hade en grekisk souvlaki mellan benen gjorde säkert inte det saken sämre. Han måste frågat vince och nikki om det här med att köra ut trumstället i publiken, när dom varit helbrända på heroin 🙂 dom bara yea man whatever.

Skämt o sido 🙂

Är det fler än 10 trummisar på världsplan ? som det gått så bra för rent kändis mässigt som för tex Tommy Lee, Phil Collins osv

Mvh

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisar borde ha en massa att skriva om kan jag tycka. Man hör att dom blir behandlade som skit av det övriga bandet. Får nästan aldrig stå med som upphovsman till en låt, trots att dom oftast hjälpt till med en hel del av utvecklingen av en låt. Dom får oftast sparken om dom klantar sig. Och som om inte det skulle vara nog, så under konserten har dom ju då kört ett super träningspass( jag har tränat kampsport, och att stå och slå på en sandsäck i 90min är sjukt ansträngande 🙂 ) för att efter konserten få groupies som blev ratade av sångaren , gitarristen och bassisten. Så när övriga bandet har vilda orgies i turnebussen med playboy modeller, så går trummisen gråtandes, hårt påverkad av träningsverk och orättvist behandlad till sängs 🙂

Så man tycker att dom borde ha en hel del att skriva om? 🙂

Mvh

Skulle nog vilja påstå att det är _ytterst_ få gånger som det skulle vara lika ansträngande att spela trummor som att bearbeta en säck under motsvarande tid. Annars bör man nog som trummis slipa "en hel del" (försiktigt uttryckt) på sin teknik.

Edit: Stavfel och förtydligande

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

De jag har spelat med som gjort egna låtar (typ :väldigt länge sedan) hat trummisarna varit aktiva och med hela tiden i låtskapandet.

rolleyes.gif

Edit:

typ exempel.

JAG: jag vill att du spelar crach bang bang tam do där -till trummisen....

TRUMMISEN:jag tycker att det skulle låta coolt om du vandrade nedför tonerna tillbaka till Bm7 där... -till mig.

:det fanns ett band i dalarna för längesedan där trummis sjöng och gjorde låtarna.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Dave Weckl har skrivit låtar.

:rolleyes:

...och Paul Motian, Jack DeJohnette, Jeff “Tain” Watts, Matt Wilson, Terri Lyne Carrington, Bill Stewart, Jim Black, Max Roach, Tony Williams,

Louie Bellson, Philly Joe Jones, Kenny Clarke, Tito Puente...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta i band tror jag det handlar om att man som trummis får en roll som just enbart trumslagare. Sällan uttalat och jag tror också att det kan komma inifrån också, att man hindrar sig själv från att komma med låtidéer till bandet. Det blir att varje person sköter sitt instrument, även om trummisen kanske hanterar gitarren lika bra som bandets gitarrist. Jag är själv trummis och när jag spelade i band så hade jag massvis med låtidéer och skrev låtar vid sidan av, men dom var aldrig aktuella för bandet. Istället var det gitarristen och sångaren som skrev låtarna, det ingick aldrig i min roll att göra det (även fast mitt låtskrivande aldrig var en hemlighet utan dom andra lyssnade på det jag gjorde). Därför tror jag att trummisar i mindre utsträckning är kompositörer i band; eftersom det inte förväntas av dom gör man det inte, trots att man kanske faktiskt har passande låtar till bandet. Vid jammande kan man som trummis inte heller göra så mycket mer än spela just trummor heller, vilket blir en naturligt begränsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför förväntas det inte av dem?

För att gitarrister, basister och annat löst folk inbillar sig att man bara kan spela ett instrument.

Den begränsningen ligger i stället oftast hos de som har den illusionen till att börja med.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

hur då?

Kan inte Triumph's historia men...

Båda av dom var trummisar i 3piece band.

Dom startade och var "bandledare".

Och högst delaktiga i låtmaterialet.

Och som störst blev bägge banden på 80- talet.

Det var det jag syftade på eller är jag ute och cyklar!?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att gitarrister, basister och annat löst folk inbillar sig att man bara kan spela ett instrument.

Den begränsningen ligger i stället oftast hos de som har den illusionen till att börja med.

Här är vi inte rädda för att generalisera... 🙂

I övrigt så tycker jag att det verkar lite fånigt att skylla på någon annan. Det är ju ändå rätt sällan det funkar att ha total demokrati i ett band, lättare om någon eller några styr lite mer. Annars blir det lätt för mycket diskussioner utan att man kommer någon vart. Och trivs man inte får man väl hitta några att spela med som är mer inne på samma linje som en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte Triumph's historia men...

Båda av dom var trummisar i 3piece band.

Dom startade och var "bandledare".

Och högst delaktiga i låtmaterialet.

Och som störst blev bägge banden på 80- talet.

Det var det jag syftade på eller är jag ute och cyklar!?

jaha 🙂

trodde du var ute efter nånting med skägget å namnet men fick inte ihop det med moore... eller att beard sjöng men det gör han ju inte

så jag var lite lost där ett tag 😄

men nu är jag med

visste inte att beard var bandledare däremot

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag har aldrig fattat varför inte trummisar ska få sin beskärda del av procenten. Ett komp är väl fan ryggraden i en låt om något! Oooh baby I love you, I miss you kan ju vilken jävel som helst kraxa fram någorlunda, men det kräver fan en hel del musiköra att drämma rätt kroppsdel på rätt trumdel vid rätt tillfälle! Ett flygplan är ju ett flygplan även utan fotogen i tankarna, men det kommer knappast flyga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen som jag brukar lira med är förutom en svinbra trummis även en duktig sångare och låtskrivare, svängig gitarrist och spelar även bas och piano. Han är en av de mest inspirerande människor jag har haft förmånen att arbeta med, det är rent ut sagt svårt att köra fast i något projekt så länge han är inblandad.

I band som jag spelat med i yngre år har även där trummisen varit väldigt involverad i låtskapandet. Jag tror jag skulle ha svårt att arbeta med en trummis som "bara var trummis", såvida det inte handlar om rena studiosessions. Jag upplever generellt att trummisar ofta ser musiken från ett annat håll än jag själv gör, och kan tillföra mycket i den kreativa processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BWAAHAA! Vilket skittråd! (Har folk verkligen inget bättre för sig än att starta sådana här tönttrådar...)

Anyways... @ Bodhi:

Well, sammanfattningsvis, av vad du skriver, får man väl då anta att du antingen har varit mer lyckligt lottad än de flesta eftersom du har hittat "rätt" trummisar oftare än vad som gör ryktet* gällande, eller att du är snuskigt rik som kan svänga dig med vilka trummisar du vill.

(Förresten, känner du Ståhlstierna?)

Edit: * Alltså, ryktet som insinuerar att trummisar bidrar mindre, kreativt sett

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 för den som nämnde Levon Helm (även med som skum vapenexpert i filmen Colombiana)

+1 för den som nämnde Don Henley, bra röst och vilka stämmor mmmmmm...det är bara Eagles+CSN+The Byrds som kan stoltsera med så läckra och proffsiga stämmarrangemang*

...men ingen har nämnt en mkt produktiv och svinduktigt smattrande trummis & gitarrist/låtskrivare vid namn Albert Bouchard, han var ju medkompositör på nästan alla låtar i B.ö.C = Blue öyster Cult = världens hårdaste band då det begav sig!!!

http://www.youtube.com/watch?v=ivuKa5FBEYQ

http://www.youtube.com/watch?v=Y6OebxSXgQ4&feature=related

osv dom var bäst runt 1975 och On your feet or on your knees äR den bästa plattan dom gjort!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Anyways... @ Bodh:

Well, sammanfattningsvis, av vad du skriver, får man väl då anta att du antingen har varit mer lyckligt lottad än de flesta eftersom du har hittat "rätt" trummisar oftare än vad som gör ryktet gällande, eller att du är snuskigt rik som kan svänga dig med vilka trummisar du vill.

(Förresten, känner du Ståhlstierna?)

Jag har nog varit lyckligt lottad för rik har jag aldrig varit 😄

Klart jag känner Ståhlstierna! Gammal kompis 🙂 Har inte träffat honom på ett tag, han beor jo mitt ude po lannet neu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...