Jump to content
Annons

Trummis = bra låtskrivare = falskt?


Valle

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag såg en film/dokumentär om Rolling stones för ett bra tag sedan, dom hade hyrt en villa i frankrike och skulle spela in en skiva.

Det är just den "villan" min story kommer ifrån angående "Honky".

Edit: Tror jag.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är just den "villan" min story kommer ifrån angående "Honky".

Edit: Tror jag.

Jag kommer heller inte riktigt ihåg allt från den filmen, men var det inte någons son som var den som återberättade allt?

Tyvärr har svt tagit bort filmen från svt play 🙁

http://svtplay.se/v/2275609/rolling_stones_-_exile_on_main_street

Den hette Rolling Stones - Exile on main street

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja man kan ju undra varför det är så få trummisar som blir bra låtskrivare. Det enda jag vet är att Phil Collins, Dave Grohl, Lars Ulrich har en sak gemensamt. Dom har missbrukat droger och sprit i mängder, och det kanske är det som är den stora skillnaden.

Det enda Dave missbrukar är typ kaffe och cigg a'la zappa 😛

http://www.youtube.com/watch?v=fhdCslFcKFU

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Av alla gamla polare som är seriösa trummisar så har alla slutat som frontmän i diverse konstellationer!

En annan trummis som hittat vägen bort från trumsättet är ju tex Nicke Andersson (Hellacopters)

och listan kan göras lång.

Vad sorgligt det låter. Som att alla trummisar desperat skulle vilja söka sig bort från förarsätet,

för att anamma andra ornamentinstrument som gitarr e.d. Om de helt har lagt av var de inte seriösa till att börja med dessvärre.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har en bakgrund som trummis och idag spelar jag ALLA instrument själv inklusive sång, jag kanske inte är skitbra på det men jag behärskar det.

Jag är nästan lite rörd över hur du läger upp det... men det hade varit superhäftigt med lite demos där du lirar "ALLA instrument själv inklusive sång".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trummis och skriver rätt mycket musik själv, dock är det av helt annan karaktär än den vi spelar med bandet. Därför bidrar jag kanske inte överdrivet mycket med låtskriveri i bandet, men det är ingen i bandet som verkar va ledsen över det. Jag brukar ju förstås alltid säga vad jag tycker och körar gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trummis och skriver rätt mycket musik själv, dock är det av helt annan karaktär än den vi spelar med bandet. Därför bidrar jag kanske inte överdrivet mycket med låtskriveri i bandet, men det är ingen i bandet som verkar va ledsen över det. Jag brukar ju förstås alltid säga vad jag tycker och körar gärna.

Det är kanske liksom lite det som är grejen, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

...tillhör en av de där gamla trumslagarna som lämnade kitet för att bandmedlemmar inte fattade vad jag såg och hörde musikaliskt!

Vansinning på att inte få fram mina idéer och jag sög monkeypoo på gura.

Kastade kitet åt hela havet och köpte en gura.

Lärde mig lira så jag kunde producera min musik.

Insikten om att bas lirar annat än guror hade jag ju med mig från trummorna så det blev lite sånt oxå.

Kan inte ett smack av teori och skriver inga hitar men får till ett bra jävla gung som jag tror att musiker utan rytmikkunskaper sällan kan få fram.

Har dock hittat tillbaka till trumsetet igen på senare år....

Ville bara bekräfta trådskaparens frågor.

Dock beror det inte på trummisarna....

...det är musikerna runt omkring som inte hajjar vad dom missar!!! Mohahahahah!!

Piiiz bangeeerz!

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från vår gitarrist när jag nämnde att jag funderade på att prova på lite låtskriveri till bandet (jag är trummis):

"Kör hårt, ska bli intressant att höra. Jag tror inte det kommer bli särskilt bra. "

Link to comment
Dela på andra sajter

...tillhör en av de där gamla trumslagarna som lämnade kitet för att bandmedlemmar inte fattade vad jag såg och hörde musikaliskt!

Vansinning på att inte få fram mina idéer och jag sög monkeypoo på gura.

Kastade kitet åt hela havet och köpte en gura.

Lärde mig lira så jag kunde producera min musik.

Insikten om att bas lirar annat än guror hade jag ju med mig från trummorna så det blev lite sånt oxå.

Kan inte ett smack av teori och skriver inga hitar men får till ett bra jävla gung som jag tror att musiker utan rytmikkunskaper sällan kan få fram.

Har dock hittat tillbaka till trumsetet igen på senare år....

Ville bara bekräfta trådskaparens frågor.

Dock beror det inte på trummisarna....

...det är musikerna runt omkring som inte hajjar vad dom missar!!! Mohahahahah!!

Piiiz bangeeerz!

/Cruncharn'

HÄSTFITTA va bra sagt!

Eller korrigering. Intressant... Sa jag HÄSTFITTA?

Ja intressant faktiskt!

häst

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv lever jag med övertygelsen att förmågan att skriva låter inte ligger i om man kan traktera något instrument – det underlättar givetvis, men jag går aldrig med på att det skulle vara en förutsättning. Att skriva musik, melodier och text finns som en talang i huvudet, inte fingrarna.

Jepp! Håller helt och hållet med!

Jämför med analfabeter, de är inte oförmögna att hitta på historier bara för att de inte kan skriva...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa människor förstår bara inte.

Jag lägger ner min del i den här diskussionen.

Jag förstod också; du spelar ALLA instrument själv och du behärskar det. No biggie.

Tråkigt att du vill lämna tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har annars ofta tänkt att det hänger lite ihop med på hur man definierar låtskrivande. Om jag har skrivit en låt och sångaren kommer på en bättre melodi eller text, så är det aldrig någon diskussion om att han/hon ska få låtskrivar-kredits.

Om däremot trummisen spelar ett annat komp (det gör dom oftast... 🙂), väljer att markera hihat-slag annorlunda, kommer på några andra fill, eller vad det nu kan vara, än vad jag har programmerat på demon, så ska det ändå _väldigt_ mycket till innan dom får någon låtskrivar-kredit för sina förbättringar.

D v s, jag tror att man tänker för mycket att låtskrivande handlar om melodi och text, och inte så mycket rytm.

Roger Taylor är ju annars en trummis som skrivit en del ganska bra låtar. Och som jag förstod det, haft väldigt mycket att anmärka på på allt annat också, under inspelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla band som jag på ett eller annat sätt varit involverad i har trummisarna i flesta fall haft 0% med bandets (egna) låtar att göra. Fenomenet är inte nytt utan verkar ha existerat ett bra tag.

Vad beror det på?

Är trummisar för lata för att bry sig?

Eller suger de helt enkelt på låtskriveri?

Eller är det så att övriga bandmusiker generellt sett sätter sig emot bidrag från trummisar?

Nyfiken.

Va fan, är du ute efter mig igen, K*K ska du ha!?😆:rolleyes:

Det är ju inte så tonalt instrument.😱

Vänd på det...hur många keyboard killar har ett sväng i sig!?

Eller varför har alla trummisar så enormt coola rockröster som Peter Criss, Roger Taylor & Dave Grohl mfl!?

Link to comment
Dela på andra sajter

...tillhör en av de där gamla trumslagarna som lämnade kitet för att bandmedlemmar inte fattade vad jag såg och hörde musikaliskt!

Piiiz bangeeerz!

/Cruncharn'

Rensar lite av vad du skrev Cruncher...fast det är så jag känner nu...fan vad allt blir som jag inte har tänkt mig så nu gör jag låtarna själv med dom få medel jag har.

Det är allt från akustiskgitarr till att nynna som en retard för nån gitarrist att sätta ackord på.

Men så får jag styra upp varenda anslag för att skiten ska rocka...vad är det för fel på alla gitarrister med dessa "tjejarmar", måste man alltid lyfta deras stärkarelådor och deras musik!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...