Jump to content
Annons

Trummis = bra låtskrivare = falskt?


Valle

Recommended Posts

I alla band som jag på ett eller annat sätt varit involverad i har trummisarna i flesta fall haft 0% med bandets (egna) låtar att göra. Fenomenet är inte nytt utan verkar ha existerat ett bra tag.

Vad beror det på?

Är trummisar för lata för att bry sig?

Eller suger de helt enkelt på låtskriveri?

Eller är det så att övriga bandmusiker generellt sett sätter sig emot bidrag från trummisar?

Nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dave Grohl och Phil Collins är väll ändå helt okej på att skriva och sjunga 🙂

Annars tror jag det beror mycket på att trummisar mest tänker i rythmer snarare än musik, i alla fall 99% av dom trummisar jag träffat är helt vilse på ackord, harmonier och allmän musikteori 😛

Så ja.... dom flesta är nog bara lata 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!

...och haha igen. Jag tror att alla tre aspekter är relevanta.

Vissa trummisar spelar enbart trummor, men majoriteten, mig själv inkluderad, kan oftast ta

ton på andra instrument och har satt sig in i dessa. För egen del bas och piano, med tillhörande

ackord- och harmonilära. Motsatsen är mindre vanlig: att basister eller gitarrister har satt sig in

i slagverkandets ädla konst. Rhythmically challenged så att säga - och det märks tamigfan. Låtskrivandet beror nog mer på att melodiinstrumentalisterna sitter mer med sina instrument, vilket inte nödvändigtvis betyder att skiten de får ur sig låter bra. Sedan står de med instrumenten i replokalen, och många låtar kommer ju från ett framjammande. Många trummisar gör sedan helt och hållet eget material (Dave Weckl, Billy Cobham, Vinnie etc.) Självklart förekommer fenomenet att bandmedlemmar (om man nu är i ett "band") motsätter sig batteristers låtideér. Kanske för att vissa trummisar är melodiskt och ackordmässigt kassa, men minst lika ofta för att de har en trummis perspektiv, och vi är ofta mer intresserade av rytmikens universum med udda taktarter, polyrytmik, metrikmodulering, förskjutningar osv. Framlägger man detta för en självskolad bluesgitarrist så blir det bara full back då de helt enkelt inte kan greppa konceptet - än mindre spela det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kallar honom trummis? Är det inte mer nå'n slags dansk maskot?

såja

ulrich-bashingen börjar bli tröttsam

bara för att man inte lirar på samma sätt med samma renodlade tekniska briljans som dina idoler betyder inte det att man inte "är trummis"

ulrichs sätt att spela har satt oerhört mycket större avtryck i ett bands sound och låtar än vad dom flesta "bättre" trummisars spel skulle gjort

sen att han senaste tio-15 åren verkat för lat för att repa in låtarna eller är för lite fokuserad på vart fan han befinner sig i en vers är en annan historia (förvisso en tråkig sådan)

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

såja

ulrich-bashingen börjar bli tröttsam

bara för att man inte lirar på samma sätt med samma renodlade tekniska briljans som dina idoler betyder inte det att man inte "är trummis"

ulrichs sätt att spela har satt oerhört mycket större avtryck i ett bands sound och låtar än vad dom flesta "bättre" trummisars spel skulle gjort

sen att han senaste tio-15 åren verkat för lat för att repa in låtarna eller är för lite fokuserad på vart fan han befinner sig i en vers är en annan historia (förvisso en tråkig sådan)

Jag förstår genast var plusettan kommer från ☺️ .

Jag överdriver iofs. Även om jag har förebilder betyder inte det att jag inte uppskattar helt "andra typer" av trummisar. Elitism är aldrig att föredra, och jag pallar heller inte med folk som måste påvisa academic credibility genom att namedroppa Simon Phillips eller Chambers i tid och otid. Det är Ulrichs avslagenhet jag sätter mig emot. Men jag tycker dock isf att Ringo Starr är roligare än Ulrich.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart förekommer fenomenet att bandmedlemmar (om man nu är i ett "band") motsätter sig batteristers låtideér. Kanske för att vissa trummisar är melodiskt och ackordmässigt kassa, men minst lika ofta för att de har en trummis perspektiv, och vi är ofta mer intresserade av rytmikens universum med udda taktarter, polyrytmik, metrikmodulering, förskjutningar osv.

Det där är ett rätt så intressant resonemang egentligen. Man låter övriga bandmedlemmar utgå ifrån att trummisar (med givna undantag) helt enkelt är mer rytmiska framför musikaliska och att brist på biinstrument (som gitarr, klaviatur etc) diskvalificerar trummisar från att bidra med låtar.

Själv lever jag med övertygelsen att förmågan att skriva låter inte ligger i om man kan traktera något instrument – det underlättar givetvis, men jag går aldrig med på att det skulle vara en förutsättning. Att skriva musik, melodier och text finns som en talang i huvudet, inte fingrarna. Däremot är gitarrister (den tråkigaste och fåfängaste musikern av dem alla) duktiga på att komma med häftiga riff. På den fronten brukar trummisar vara rätt så fjolliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv lever jag med övertygelsen att förmågan att skriva låter inte ligger i om man kan traktera något instrument – det underlättar givetvis, men jag går aldrig med på att det skulle vara en förutsättning. Att skriva musik, melodier och text finns som en talang i huvudet, inte fingrarna. Däremot är gitarrister (den tråkigaste och fåfängaste musikern av dem alla) duktiga på att komma med häftiga riff. På den fronten brukar trummisar vara rätt så fjolliga.

Det kan jag hålla med om. Det finns många svinduktiga instrumentalister som suger på att skriva låtar, eller teman eller vad som helst. Musiken sitter alltid i huvudet först och främst. Har träffat folk som har degrees från Berklee, MI och alla möjliga ställen som visst är hyfsat "virtuosa", men många erkänner att de helt enkelt inte kan skriva låtar, utan spelar helst. Sedan sitter hemmapulare som knappt vet var mellersta C ligger o radar upp hits.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter är att trummisarna inte sällan är de bästa musikerna i bandet, eftersom de oftast kan spela både trummor och de övriga instrumenten.

Har faktiskt aldrig träffat på en trummis som inte varit precis lika duktig på övriga instrument. Hur många gitarrister (ex.vis) kan spela trummor på sådan nivå att det håller för en produktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har faktiskt aldrig träffat på en trummis som inte varit precis lika duktig på övriga instrument. Hur många gitarrister (ex.vis) kan spela trummor på sådan nivå att det håller för en produktion?

Shit! Aldrig, alltså? Jag tycket det vimlar av dem. Själv har jag aldrig träffat en dedicerad trummis som är lika bra på (t.ex.) gitarr som han/hon är på sina trummor. Som jag var inne på ovan, de flesta trummisar tolkar bas- och gitarrlir på ett ganska så märkligt sätt; ju seriösare de vill få det att låta desto fjolligare blir det. Man ler liksom lite överseende och säger "ja ja, vi kan nog slipa till det där...".

Lika sällan träffar jag icke-trummisar som kan spela trummor utan att det låter AMATÖR! (uttalas på Göteborgska; amma-thuur) av det hela. Mina två bröder och jag (min fru samt en polare) spelade tillsammans i ett par konstellationer (parallellt) under 90-talet. Ibland skulle vi imponera på publik/åskådare genom att skifta instrument mellan låtar – men det var inte ofta jag läts sätta mig bakom trummorna... En gång fick vi bryta i "Black Magic Woman" på grund av att jag hade massuppfittat titeln och drog iväg med världens shhuffle... Pinsamt, då det var brudparets önskelåt. grinbig.gif

EDIT: Jag blir så trött på skrifvel...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja man kan ju undra varför det är så få trummisar som blir bra låtskrivare. Det enda jag vet är att Phil Collins, Dave Grohl, Lars Ulrich har en sak gemensamt. Dom har missbrukat droger och sprit i mängder, och det kanske är det som är den stora skillnaden. Det kanske inte är så kul att köra ett trummpass på 2timmar, tex hög på lsd ,cocain och sprit.( det är nog inte många som klarar av det)

Jag är säkert ute på hal is, men många av "världens bästa låtar" har skrivit i ett rus, eller liggandes i svår ångest dagen efter.

Hehe 🙂

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Aldrig, alltså? [...]

Nej, faktiskt inte. Jag kan ju inte tala för någon annan än mig själv, men jag känner inte alls igen mig i det "klassiska påståendet" att trummisar är "mindre begåvade" musiker.

Däremot har jag hört en och annan halvtafflig trummis vars övriga instrumentkunskaper för mig varit okända. Dåligt trumspel signalerar ju inte direkt att man är bättre på något annat instrument om man kallar sig trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja man kan ju undra varför det är så få trummisar som blir bra låtskrivare. Det enda jag vet är att Phil Collins, Dave Grohl, Lars Ulrich har en sak gemensamt. Dom har missbrukat droger och sprit i mängder

Phil? Droger och sprit i mängder? Nah...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säkert ute på hal is, men många av "världens bästa låtar" har skrivit i ett rus, eller liggandes i svår ångest dagen efter.

Du är inte ute på hal is alls. Det hade du varit om det inte var sant; att de flesta låtar som ligger till grund för den musik vi hör nu är frukterna från låtar komponerade på 60-/70- och 80-talet, av ungdomar i vars ådror det forsat herionblandat blod. En av världens absolut bästa låtar, "Honky Tonk Women", skrevs av Richards på några timmar, efter att han hade låst in sig på dass med en flaska JD, ett par gram heroin och sin femsträngade (ja, 5) Telecaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, faktiskt inte. Jag kan ju inte tala för någon annan än mig själv, men jag känner inte alls igen mig i det "klassiska påståendet" att trummisar är "mindre begåvade" musiker.

Jag håller med dig! Valle har nog haft otur med trummisar.

Kan det bero på (inte Valles otur, utan varför trummisar är så duktiga) att dom lyssnar på harmonierna och rytmerna istället för att titta på greppbrädan/tangenterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig! Valle har nog haft otur med trummisar.

Kan det bero på (inte Valles otur, utan varför trummisar är så duktiga) att dom lyssnar på harmonierna och rytmerna istället för att titta på greppbrädan/tangenterna?

Watch it, Bozo! Att jag inte har träffat trummisar som är lika duktiga på sitt biinstrument som på sina trummor betyder inte att jag inte har haft äran att jobba med riktigt imponerande trummisar. Om du och Jetblack har träffat professionella, dedicerade trummisar som är precis lika "pro" på sina biinstrument – Grattis!

Dessutom: Även om du inte direkt påstår det så kan man tolka ditt inlägg som att jag har sagt att trummisar skulle vara mindre begåvade musiker, vilket är fel om man läser mitt inledningsinlägg.

Bara sådär i all hast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle bli besviken om jag träffade trummisar som var lika duktiga på ett biinstrument. Hade jag hört det via omvägar hade jag nog undrat hur mycket

tid och kraft de lägger på att utvecklas på sitt faktiska huvudinstrument (da drums). Om de är lika duktiga på bas/gitarr/flöjt etc. tolkar jag det instinktivt

som att de inte håller en lika hög nivå som andra fullt dedikerade trummisar utan mer upprätthåller en "lagomnivå". Man har inte all tid i världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

"-Du är trummis, som bara ska hålla takten. Så håll käft & låt oss andra, som kan, skriva musiken!"

Det VET jag existerar. Trummisar som kvävs!

Det roliga är att många som kan skriva låtar hör inte ens om guran är ostämd, eller att dom sjunger surt!

Men det är faktiskt okej. Många trummisar har en förmåga att inte bry sig. Bara döda fiskar följer strömmen.

Gillar bara att lira och ha kul. Sen finns det naturligtvis undantag.

Vet trummisar som aldrig hållt i en gitarr. Får lägga guran i studion pga att där finns tajtheten, speciellt med aggresiv tugga-musik.

Men i slutändan så får dom flesta skylla sig själva. Och alla ego-kukar kan brinna i helvetet! Så länge det är ett band det handlar om. Annars? Well... smattra själv då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lite engelska. Citerat från uncylopedia

Phil later admitted that his fervent drug experimentation during this era was the inspiration for these hits and their mystical, obscure lyrics and complex, odd time signatures.

http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Phil_Collins

Mvh

Men hallå...du är medveten om vad det är för sida du hänvisar till...?

Annat citat från sidan:

It is now quite widely known that a Phil Collins cult is in existence. Loosely based on Christianity, just as Christians believe that God is in some sense everyone's father, Collinsians believe that Phil Collins is in some sense everyone's uncle.

Redigerat av Drake
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå...du är medveten om vad det är för sida du hänvisar till...?

Annat citat från sidan:

It is now quite widely known that a Phil Collins cult is in existence. Loosely based on Christianity, just as Christians believe that God is in some sense everyone's father, Collinsians believe that Phil Collins is in some sense everyone's uncle.

Eller den här:

"Collins, who by this time was well-known around London as a drumming messiah and a successful economist, was down on his luck and had resorted to anal prostitution and other acts of heresy to gain inspiration for his latest musical endeavors."

Link to comment
Dela på andra sajter

Watch it, Bozo! Att jag inte har träffat trummisar som är lika duktiga på sitt biinstrument som på sina trummor betyder inte att jag inte har haft äran att jobba med riktigt imponerande trummisar. Om du och Jetblack har träffat professionella, dedicerade trummisar som är precis lika "pro" på sina biinstrument – Grattis!

Dessutom: Även om du inte direkt påstår det så kan man tolka ditt inlägg som att jag har sagt att trummisar skulle vara mindre begåvade musiker, vilket är fel om man läser mitt inledningsinlägg.

Bara sådär i all hast.

En "😉" hade nog varit på sin plats i mitt inlägg, var inte fullt så allvarlig som du tog mig för. Dock en helt berättigad tillrättavisning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom: Även om du inte direkt påstår det så kan man tolka ditt inlägg som att jag har sagt att trummisar skulle vara mindre begåvade musiker, vilket är fel om man läser mitt inledningsinlägg.

Syftar du på mig? För att förtydliga det hela: Med "det klassiska påståendet" syftade jag i första hand på att trådarna med musikhumor (som de flesta av oss säkert har läst) främst innehåller vitsar som driver om hur "dåliga" och "ointelligenta" trummisar påstås vara. Det syftade alltså inte på något som du skrev (för i så fall hade jag quotat). Brukar inte använda citattecken för att citera ett tidigare inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inte ute på hal is alls. Det hade du varit om det inte var sant; att de flesta låtar som ligger till grund för den musik vi hör nu är frukterna från låtar komponerade på 60-/70- och 80-talet, av ungdomar i vars ådror det forsat herionblandat blod. En av världens absolut bästa låtar, "Honky Tonk Women", skrevs av Richards på några timmar, efter att han hade låst in sig på dass med en flaska JD, ett par gram heroin och sin femsträngade (ja, 5) Telecaster.

Jag såg en film/dokumentär om Rolling stones för ett bra tag sedan, dom hade hyrt en villa i frankrike och skulle spela in en skiva. Som dom knarkade och festade. Knark kanske inte är så bra, men för musiken har den gjort underverk.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå...du är medveten om vad det är för sida du hänvisar till...?

Annat citat från sidan:

It is now quite widely known that a Phil Collins cult is in existence. Loosely based on Christianity, just as Christians believe that God is in some sense everyone's father, Collinsians believe that Phil Collins is in some sense everyone's uncle.

Jag har läst det innan om hans missbruk, men kommer inte ihåg vart. Detta var det första som kom upp när jag sökte på google efter det. Jag granskade inte sidan ordentligt innan jag posta länken här

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...