Jump to content
Annons

Allt om digitalpianon - tips och erfarenheter


Pluffo

Recommended Posts

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Så som ovanstående talare så stämmer jag in.. Du får endera välja Roland eller Yamaha.. Och så mycket som 5000:- tror jag inte du ska behöva betala för ett beggat 73 tangenters keyboard med juste action heller 😉 Har själv bara snabbtestat Clavinova.. Och om man gillar känslan i keyboarden så är det suveränt.. Tyvärr älskar jag den plastiga snabhetten i min Kurzweil K2000 (låter gôrbra den också.. Du får en för 5000:- i dag.. meeen bara 61 tangenter.. Fast du får alla världens tänkbara sound på köptet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tips blir det, men jag vill istället varna. Yamaha p-200 tror jag det hette som jag hade på senaste konserten. Pianoljudet låter otroligt dåligt!! Tog ett elpianoljud istället bara för att det rena pianoljudet lät så illa. Trist, men konserten blev ändå bra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej.

Planerar att köpa ett digitalpiano snart. Har för tillfället en gammal Casio WK-1600, med andra ord allt för elektroniskt ljud och för dålig känsla/lätta tagenter. Vill egentligen köpa ett riktigt piano men kan inte pga att jag bor i lägenhet och vill gärna ha MIDI.

Jag letar efter ett digitalt piano som ska likna ett riktigt piano så mycket som möjligt i ljud och i känslighet hos tagenterna (tunga), så att man kan utvecklas i sitt pianospelande, jag vet att inget slår ett riktigt piano men man kanske kan komma i närheten. Extra ljud och finesser tycker jag bara är jobbigt så vill ha så "rent" som möjligt.

Tänkte mig i prisklassen runt 7000kr. Någon som har tips, erfarenheter, vilka märken som rekommenderas osv? Alla svar uppskattas, är egentligen trummis så är helt newbie när det gäller att handla klaviatur.

/matte

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Emaj7 (oregistrerad)

Vill du ha ett piano med inbyggda högtalare? Ska du kunna bära med dig det (stagepiano) eller ska det vara ett piano av möbeltyp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Nån tusenlapp mer spelar ingen roll för mig om kvaliten ökar, har tänkt att köpa något som ska hålla och användas länge. Behöver inte kunna bära med det, så antar att det hamnar under möbeltypen? Fast är inte jätteviktigt. Kommer mest spela med hörlurar så antar att inbyggda högtalare inte heller är ett måste.

Jag kollade först lite på casio PX 700 men efter att ha läst på forumet verkar dom flesta avråda från casio. Kollade på Yamaha P70S, är det ett bättre alternativ isåfall? Någon som testat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skulle köpa ett digitalpiano så testade jag en hel del. Jag fastnade för Yamaha och Roland, främst för känslan i klaviaturen. Ljuden är också bra även om inbyggda högtalare inte på långa vägar gör dem rättvisa. Casio tyckte jag alltid var svaga i klaviaturen, kändes inte riktigt riktiga.

Det slutade med ett Yamaha P140 - något dyrare än jag tänkt mig (vilket var P80) - främst pga klavituret. Men efter några månader så var den utgiften insparad och jag har aldrig ångrat mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
permi (oregistrerad)

Yamaha´s el-pianon är säkra kort och många gillar piano-ljudet. Personligen gillar jag deras el-piano ljud bättre. I mina öron är pianoljudet lite burkigt. Undvik Casio. Inget slår dock Kawai när det gäller pianoljud och klaviaturkänsla! Lite dyrare men fantastiska instrument!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat lite mer, verkar hamna i prisklassen 9000 just nu.

Har kollat främst på yamaha YDP 131 som verkar bra, någon som kanske har den? vet något om den eller finns det bättre alternativ? Var och testade några casio också men tyckte ljudet lät plastigt jämfört med yamaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För den som fortfarande är i köpartagen och befinner sig i Stockholm, så har Tyresö Musik just nu rea på lite av varje, däribland digitalpianon. Fick just deras reklamblad i lådan.

Yamaha P-70 med stativ för 6500 kr (ord 8495)

Yamaha P-140 för 12500 kr (ord 15300) [som för övrigt kan lyssnas på här]

Yamaha CLP-265 för 31000 kr (ord 56600)

Roland FP5 för 10800 (ord 17990)

I övrigt monitorer, gitarrer, tvärflöjt, saxar, digitaltrummor, cymbaler, strängar mm.

Tyvärr verkar det inte finnas nån info på deras hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dags att prova på att spela lite, vilket betyder att jag inte tidigare ägt någon synth eller keyboard.

Vad jag nu vill ha hjälp med är att välja en vettig modell och gärna tips om vad jag bör tänka på.

Läst lite om skillnader mellan synth och keyboard och det är keyboard jag vill ha.

Är ute efter en relativt billig (definitivt under 4000kr) och vad jag nu ska tänka på då jag väljer vill jag ha hjälp med.

Funderar på dessa två i nuläget:

Yamaha PSR-E403

Yamaha DGX-220

Kom gärna med andra förslag och åsikter

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta möjligtvis strider mot någon regel, har svårt att tänka mig det, men..

Jag har en Nord Stage 88 i nyskick som jag haft i några månader nu. Är supernöjd med ljuden i den, mest använt orgeln och pianot dock, och klaviaturen som är anpassad både för piano och orgelliret faller mig helt klart i smaken, men hade tänkt sälja den då jag numera mestadels sitter i studio och hade tänkt mig att övergå helt till mjukvara alt. en ljudmodul. Känner du att en Nord Stage är vad som passar dig så kan jag låta den gå för 24.000 (som tidigare sagts, som ny). kvitto, papper och kartong finns givetvis kvar. Finns i Växjö.

Annars kan jag rekommendera Yamaha S90ES, XS-serien, Motif ES, Korg Triton, X50 (usb-möjligheter att kontrollera synten via datorn, jag har en sådan också. Bra ljud för pengarna men kass klaviatur), Roland Fantom X- serien mm.

Hoppas du hittar vad som passar dig! /Robin

retyle@hotmail.com

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Nord Stage, och det är inte konstigt att den har vunnit pris som bästa stagepianot. Den är otroligt månsidig (det ända jag saknar är stråkar), och jag tycker klaviaturen är mycket skön att spela på. Flera jazznördar, som jag har som vänner, har även de berömt klaviaturet. Och de är väldigt noga med känslan. Men absolut har yamaha riktigt bra klvaiatur på sina modeller. Min pappa kör med en Yamaha cp30 och där är klaviaturen ett strå vassare, och även pianoljudet. Men det är ungefär vad den har, de resterande ljuden som följer med är inget att hänga i julgranen, så man får mycket mer för pengarna om man köper en Nord Stage .

Den är ju tyvärr rätt dyr, men jag resonerade så att jag kommer inte behöva uppgradera med ett nytt keyboard på många många år. Det är helt enkelt värt pengarna i längden. Det kommer ju nya uppdateringar till den titt som tätt också. Nord Stage Compact finns ju också. Den innehåller precis samma som storebrorsan, men har inte vägda tangenter utan kör semi-vägda tangenter precis som electron. Men den väger också 10 kg mindre och går att bära med sig på ryggen. Otorligt smidigt.

Så jag röstar för en Nord Stage i någon av dess form. Otroligt mycket för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

103914.jpg

Har vart på gång nu i ett par sekler att köpa mig ett nytt motherkeyboard. Vet att den här ska vara rätt okej.

Jag kör med Ivory, Spectrasonics Trilogy, Atmosphere, Stylus RMX, EXS24. Kör med Logic Pro 7 & 8.

Kör mycket med DFHS, C&V och Vintage Add-on..MEN det ska jag köpa ett digitalkit till längre framöver, typ Roland.

Är absolut ingen "filterdragarproducent" så egentligen är det kanske overkill?

Men hur är den ihop med Powermac + Logic pro 7 (&8)?

Skön att lira på? Kom gärna med era erfarenheter eller om ni hört nåt om den...

Den verkar ju rätt kompetent för sina 4 papp..?

Tacksam för hjälp..

MrKill 😉

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Är också väldigt intresserad av att köpa den! Köpte en Axiom 61 för ungefär en månad sen, men jag kände att jag ville ha bättre känsla i tangenterna och mer tangenter. Så då verkar ju 88:an passa mig bättre. Hoppas någon har en i sin ägo och kan dela med sig av sina erfarenheter och åsikter om den 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

103914.jpg

Har vart på gång nu i ett par sekler att köpa mig ett nytt motherkeyboard. Vet att den här ska vara rätt okej.

Jag kör med Ivory, Spectrasonics Trilogy, Atmosphere, Stylus RMX, EXS24. Kör med Logic Pro 7 & 8.

Kör mycket med DFHS, C&V och Vintage Add-on..MEN det ska jag köpa ett digitalkit till längre framöver, typ Roland.

Är absolut ingen "filterdragarproducent" så egentligen är det kanske overkill?

Men hur är den ihop med Powermac + Logic pro 7 (&8)?

Skön att lira på? Kom gärna med era erfarenheter eller om ni hört nåt om den...

Den verkar ju rätt kompetent för sina 4 papp..?

Tacksam för hjälp..

MrKill 🙂

Jag köpte en pro 88 för ett år sen lite drygt när jag skulle skaffa midiklaviatur, och jag köpte den mest eftersom jag tyckte att specarna verkade riktigt sjyssta. Dum som jag var så testade jag den inte ordentligt innan jag köpte hem den... 🙂 Jag stod bara och fingrade lite på den i musikaffären och sen slog jag till....vilket jag inte skulle ha gjort insåg jag ganska snart efter att jag kom hem 🙂

För det första var den i mina ögon onödigt krånglig att programmera när man skulle assigna midikommandon och styra inspelningsprogrammet med rattar/reglar, och dessutom var ju klaviaturet minst sagt undermåligt, i alla fall om man vill ha någon form av pianokänsla, jag upplevde den till och med som sämre än mitt Casio privia digitalpiano som jag hade innan...så jag bytte in den illa kvickt igen till fördel för en separat midikontroller (behringer control fader 2000) och ett nytt digitalpiano, vilket såhär i efterhand tyvärr blev lite dyrare men definitivt har gett mig mer glädje i studion 😉

Men den ger ju absolut värde för sin prislapp, för den fungerar ju även om jag hade lite för höga krav. är inte klaviaturet det viktigaste och man inte har något emot lite krångel för att få allt att funka så är ju pro 88´an guld med tanke på priset:)

Men hade jag gjort valet idag att köpa ett masterkeyboard så hade det nog blivit t.ex. ett fatar eller liknande istället.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står i valet och kvalet mellan denna klaviatur och CME UF80. Det skiljer visserligen 1500 i pris, men jag måste säga att tangenterna på CME'n är ett strå vassare. Jag är liksom tidigare skribenter i tråden intresserad av ett omdöme från någon som kör endera klaviatur i dagsläget.

En kul finess är att CME'n har trådlös Midi vilket minskar sladdhärvan mellan dator och keyboard lite...

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett och älskar det! Skönare piano-känsla har jag aldrig haft på ett klaviatur. Massor med funktioner och kontroller att vrida på men dom har jag faktiskt aldrig ens använt. Fick det billigt och jag vadr i behov av ett full-size-klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett och älskar det! Skönare piano-känsla har jag aldrig haft på ett klaviatur. Massor med funktioner och kontroller att vrida på men dom har jag faktiskt aldrig ens använt. Fick det billigt och jag vadr i behov av ett full-size-klaviatur.

Ja, det är så alltså? Hmm? Ja, det finns ju dyrare om man vill det. Men det här verkar vara mycket för pengarna och om det nu har skön känsla i tangeterna så...

Tror det här skulle passa mig perfekt. Dax att ringa och beställa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett och älskar det! Skönare piano-känsla har jag aldrig haft på ett klaviatur. Massor med funktioner och kontroller att vrida på men dom har jag faktiskt aldrig ens använt. Fick det billigt och jag vadr i behov av ett full-size-klaviatur.

Ja, det är så alltså? Hmm? Ja, det finns ju dyrare om man vill det. Men det här verkar vara mycket för pengarna och om det nu har skön känsla i tangeterna så...

Tror det här skulle passa mig perfekt. Dax att ringa och beställa..

Har du aldrig provat det? Jag köpte iofs mitt begagnat och gav 2500kr för det. Nu ska man väl iofs inte stirra sig blind på priset heller men det var en amerikansk recensent medan jag läste på om det som skrev att det var det bästa klaviatur hade hade spelat på under 10.000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger inget själv, men har spenderat en del tid vid den där klaviaturen. (över en 40 timmars arbetsvecka iaf.)

Har inga som helst problem med funktionerna, rattar och knappar trots att jag aldrig öppnat manualen, men då gör jag inga större operationer med knappar och rattar heller.

Däremot så tycker jag absolut inte om tangentbordet som känns väldigt onaturligt att spela på.

Anslaget känns först ok, men när tangenterna bottnat känns det hela väldigt plastigt som det tidigare nämnts i tråden och tangenternas återfjädring känns alldeles för trött och seg och man får inte in rätt "snärt" känns det som.

Det kanske skall påpekas att jag inte är någon pianist egentligen, utan främst organist/keyboardist, men har av naturliga själv plinkat på riktiga pianon från gång till gång och den keybed som används på denna klaviatur kändes inte riktigt bra.

En annan sak som stör mig är att man valt att skicka med en liten extern tranformator som man får plugga in istället för att bygga in den och skicka med en kabel med standardkontakt vilket förenklar som satan ifall saker går sönder/slits ut/kommer bort när man är ute och spelar mycket live.

Om den enbart skall användas i studiosammanhang är detta inget problem dock.

Det var mina 49,5 cent.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
TimeStop (oregistrerad)

Jag har tänkt köpa ett digitalpiano och har researchat lite grann. Det enda jag inte har hittat svar på är om deras tangenter är lika stora som dem på ett riktiga piano.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt köpa ett digitalpiano och har researchat lite grann. Det enda jag inte har hittat svar på är om deras tangenter är lika stora som dem på ett riktiga piano.

Jorå, storleken är densamma. Sen kan det ju skilja lite på spelkänslan på olika klaviaturer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...