Jump to content
Annons

Allt om digitalpianon - tips och erfarenheter


Pluffo

Recommended Posts

1. Någon skrev att om man har ljud i klaviaturen så kan det vara sämre en ett rent master-keyboard vid styrning av midi. Är det allmänt vedertaget?

2. Varför vill man ha midi via USB, eller vill man det? Är det inte långsammare?

3. Slutligen, kan man få ett schysst (master)keyboard för under 4000. Tänker 76 eller 88 tangenter.

1. Det är väl snarare så att om det ingår ljud så betalar du en del för denna funktion. Köper du ett masterklaviatur utan ljud i samma prisklass får du antagligen bättre klaviatur för pengarna.

2. Tja, det är smidigt att koppla, och många klaviaturer kan strömförsörjas direkt via USB:n.

3. Kanske om du köper begagnat ( alt. snor ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Av alla klaviaturer med viktade tangenter jag spelat på/snabb-testat så har (nästan) de enda bra varit dom med inbyggda ljud!

Dom är många gånger obetydligt dyrare samt som sagt (av ngn underlig anledning) nästan alltid skönare/mer likt ett riktigt piano.

Det fanns i musikaffärer för några år sedan en del bra rena master-keyboard (Fatar? och nån till) men dom som finns nu har sämre tangenter, M-Audio/CMF.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

korg_sp250_pimx_189377.jpg

Tänkte bidra med en snabbrecention av Korg SP-250, ersättaren till SP-200 & SP-300, tror jag bestämt.

Har själv länge gått i köptankar av ett, inledningsvis billigt, fullstort klaviatur med vägda tangenter osv att erstätta min gamla yamaha-skräp med. Såg en dag ett SP-200 till mycket fördelaktigt utförsäljningspris på jam, med de var givetvis slut, så jag tog rundan inom musikbörsen och hem kom jag med ett Korg SP-250.

Till att börja med ska det nämnas att jag inte är någon världspianist utan blåsmusiker.

Hur som helst uppfattar jag korgs skapelse som trevlig, relativt hårt anslag i tangenterna, men i mitt tycke med bra känsla. Det mekaniska ljudet från tangenterna kan uppfattas något störande vid längre ljudnivå, men tror det är ungefär samma på alla stage-klaviatur?! De inbyggda högtalarna ger tillräckligt med kräm för att öva hemma och samplingarna låter ännu bättre med ett par ordentliga lurar istoppade (finns två hörlursutgångar för övrigt). På baksidan bjuds L/R ut, midi och damper-pedal. Många billiga stage-klaviatur saknar lineutgångar och bjuder bara hörlurar, vilket är värdelöst i live sammanhang.

Stativet är inte världens snyggste skapelse, men enormt smidigt och framför allt stabilt. Underbart att pedalen hakas fast i det och inte glider runt.

Det var några spontana tankar, hoppas de kan komma till användning.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Av alla klaviaturer med viktade tangenter jag spelat på/snabb-testat så har (nästan) de enda bra varit dom med inbyggda ljud!

Dom är många gånger obetydligt dyrare samt som sagt (av ngn underlig anledning) nästan alltid skönare/mer likt ett riktigt piano.

Det fanns i musikaffärer för några år sedan en del bra rena master-keyboard (Fatar? och nån till) men dom som finns nu har sämre tangenter, M-Audio/CMF.

Håller helt med. Det fick mig att köpa Casio PX-310 i stället. Jag har alltid tyckt att Casio ska hålla sig till klockor, men deras nya klaviatur är faktiskt rätt sköna och prisvärda.

Nu är ju PX-310 inte något rent midi-klaviatur egentligen, men jag använder det bara till det även om ljudbankerna är ok för priset. 6-7000kr eller vad jag gav för det nytt.

Jag upptäckte dock att det saknar pitch bend och det kan ju en del inte klara sig utan. Det var lite surt, men jag ska nog överleva. Jag har provat de flesta renodlade fullskaliga midi-klaviaturen, men inget har varit särskilt skönt.

edit/ jag slog till på casios klaviatur för att det var billigt dock. helst skulle jag ha velat haft yamaha GT 2, men 70 lök är lite saftigt för midi-ändamål 😕

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hello folket.

Sitter just nu med ett sånt här:

B00005U7SC.01._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

dvs Yamaha P80 och är överlag nöjd – gillar anslaget (det viktigaste för mig) men hade gärna haft fler ljud när man är ute och lirar live.

Nu har jag blivit erbjuden att sälja det (till bra pris) och blev lite sugen på att uppgradera... – vet ni nåt liknande med bra klaivatur men fler (bättre) ljud. Dvs bättre rhodes, gärna trevliga stråkar. Ju mer desto bättre.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte en laptop eller en sampler? eller en sweetass racksynth??

tx7an e ju schysst.. 🙂 om man är inne på 80tals musik.. 😉

TX7 säger du... och sen knappa in mina arrangemang med:

virtualsynthesiscapslock20040930.jpg

Caps-lock keyboardet i Logic eller?!

Nja, jag har en sån här redan som sköter mina FM-ljud-behov 😎

ys200.jpg

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej! Har nyss hittat hit via ungdomar.se, mycket bra sida må jag säga!

Nå väl, jag har spelat synth ett tag, dock så saknar min synth (en YAMAHA DX21'a från 1986) något riktigt pianoljud, så jag tänkte köpa ett digitalpiano (inte en akustiskt då det inte får plats hemma hos mig), så jag tänkte kolla med er som vet lite mer än vad jag gör; vilket digitalpiano är bäst för under 4000kr? Det måste finnas i Sverige, och jag har kollat på tradera.se, blocket,se samt musikborsen.se och de lokala butikerna, dock inget som nappar.

Så det vore göttans om ni kunde tipsa mig om lite schysta digitalpianon för cirka 4000kr, helst under!

MVH, Alex.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Digitalpianon under 4000:- som är shyssta hittar du inte tyvärr. Iallafall inte med min smak.

Okej, så detta piano är inget att hänga i granen? http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=380746&artno=176399

Dock är ju orginalpriset 7000:-, men dom kanske skriver så för att folk ska nappa för att det är så billigt.

Ska göra det android, tack. :-)

Redigerat av Alex-n
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För 4000 hittar du inte något nytt digitalpiano. Beg kanske kan gå. Men du kan nog hitta en

beg bra synt med hyfsat piano ljud. Tex en yamaha ex7 eller roland jv80. Alesis QSx är inte

alls dumma de heller. Men då blir det utan piano klaviatur!

Link to comment
Dela på andra sajter

Casio CDP-100 är faktiskt riktigt schysst. kostar 3995 nånstans vill jag minnas... börsen tror jag. tyckte pianoljudet lät riktigt schysst när jag testade det.. känslan i tangenterna var också bra. dock har den ju bara 5 olika ljud och inget mer...

Grejen är den att jag bara vill ha det klassiska pianoljuden, jag har redan en synth som jag får använda till andra tillfällen! Och det är ju Casio CDP100 jag länkade till i en tidigare kommentar, kul att veta att det är ett helt okej digitalpiano iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha S90ES eller Roland RD700SX kanske?

eller varför inte kolla runt efter en yamaha motif es8, nu kommer priserna att sjunka då dom kommer med en ny version som heter XS, så hittar du en begagnad kan du göra en kanon deal, du får samma klaviatur, tror jag om inte bättre, hundra ton med ljud och möjligheter. Har själv en sån och kör med den 3 ggr i veckan! Hel nöjd! Den har dock 1 nackdel, med mitt holmberg case väger den 50kg... så man får skaffa sig vänner först 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenafan.

Nord Stage har inte i så bra klaviatur som din Yamaha om du är van vid stabila vägda tangenter. Stage är bra men jag testade den noga och valde bord den mot Yamaha CP33 (13 000 kr) och kompleterande synt.

CP33an (mkt bra namn för svenska marknaden) har överlägsna pianoljud jämfört med Nord, vars ljud låter mossiga, distar och är ojämna. Clavia har däremot bra rhodes, hammonds etc.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du nöjd med klavet så lägg till en racksynth med fler ljud.

också bra alternativ tänk dock på att om du lirar i band så måste du både släpa med dig pianot, racken, dubbla stativ, 2 midikablar och 4 telekablar, 2 strömsladdar! Det bli genast fler moment som kan vara frusterande... Men det lär vara det billigaste och smidigaste alternativet. Från min sida som har haft motif i 2 år skulle föreslå dig att kolla på motif ES eller XS rack enheten. Man får den under 8000 beg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenafan.

Nord Stage har inte i så bra klaviatur som din Yamaha om du är van vid stabila vägda tangenter. Stage är bra men jag testade den noga och valde bord den mot Yamaha CP33 (13 000 kr) och kompleterande synt.

CP33an (mkt  bra namn för svenska marknaden) har överlägsna pianoljud jämfört med Nord, vars ljud låter mossiga, distar och är ojämna. Clavia har däremot bra rhodes, hammonds etc.

Mvh Omni

Jag håller med, Nord Stage hade varit lika lockande som ett gäng vilda amazonkvinnor i en ganska liten badbassäng om den haft bättre klaviatur. Klaviaturet är bättre än bra, men inte perfekt pianokänsla(enligt min definition!).

Nord Stages ljud däremot låter finfint tycker jag(det där är en smaksak... som alltid... 😱 )

CP33 och P80 skiljer sig i och för sig inte jättemycket vad gäller ljudutbud. Visst, det är några fler ljud och det låter aningens bättre, men jämfört med en racksynt/synt av något slag så är det ljusårs skillnad om man vill ha tonvis med olika ljud och så vidare. Dock så bör det påpekas att många rack saknar ett bra renodlat pianoljud(expansionerna brukar dock låta bra, återigen, det är en smaksak vad man gillar...)

Pianomässigt däremot så är en CP33 alldeles alldeles underbar för sin prisklass!

Men det är i detta sammanhanget en annan historia och som sagt min högst personliga åsikt! 😄

Ut på stan med dig och prova runt bland alla vilda ljudvarianter som finns i diverse musikaffärer.

Bestäm dig sedan.

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
MagnusSweden (oregistrerad)

t1.jpg

En hederlig gammal Korg T1 fungerar alldeles utmärkt som grund.

Otroligt bra kvalitet på den maskinen,

(....yapp....jag har en själv men den är tyvärr inte till salu 🙂;-) )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena

Bytte mitt eget P90 mot ett nord stage 88 med ben och notstativ. Trots att jag föredrog P90's tangenter innan är jag fullkomligt nöjd med nord stagens nu.

I helgen uppdaterades stagen till v2.2. Det innebär bl. a. förbättrade anslagskurvor. Yamah XL känns helt annorlunda att spela på till det bättre. Man bör nog ta kommentarerna om nords pianoljud(vilka nu är inaktuella) med en nypa salt och lyssna själv.----Stagen är ett dyrt men fantstiskt välljudande alternativ som är lätt att bära.

Har kört min Yamaha P90 med en kurzweil k2600R och TR rack och en nord electro ovanpå, vilket innebar fantastiskt ljud och kontroll samt sladdtrassell ifrån helvetet. Så jag skulle tänka två gånger innan jag körde modulvarianten med ett yamaha digital piano utan pitch bend, wheel och ctrl pedl ingång. ---Behålla P80'n med midimodul innebär sladdtrassel som fungerar hemma men skall du ut och spela är det lite oflexibelt.

Ett nytt alternativ som släpps i sommar är kurzweil PC3, men den kanske kan vara lite svår att hitta i en musikaffär här i sverige.

Om du gillar Yamaha digitalpianon så kan jag verkligen rekommendera S90ES, bäst piano i hela motifserien, har inte provat motif XS 8 än men den är ju enormt dyr och klumpig. Håller med om schyssta deal med Motif ES serien, priset på MO8 borde ju också sjunka. Men betänk att Yamaha har nya pianon i varje ny motif/stagepiano så de låter olika.---Yamaha stagepiano, mo och motif serien väger häck men låter jättebra.

Roland har ju sin RD300sx och 700sx som också låter ok.

Det finns ju en uppsjö begagnade syntar och emedans ett relativt nytt digitalpiano oftast är lättsålt gäller inte samma sak för bara några år gamla workstations så du borde kunna göra flera begagnat klipp.

Ta en tur till en musikaffär och pröva runt.

Lycka till

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sorry för en lite kidnappning av ämnet, men är det någon som har provat Yamaha P70? Piano är inte mitt primöra instrument utan behöver något att öva på. Duger den? Finns det några uppenbara brister med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja, jag behöver lite råd. Pianot ska användas både stand alone och tillsammans med Sonar (så MIDI är ett måste, men det finns väl som standard i alla modeller idag... eller?) och min budget ligger på 5000-6000 kr. Vad rekomenderar ni i den prisklassen?

Tack på förhand!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att leta efter ett begagnat Yamaha Clavinova. Det är hyfsad mekanik även i de enklare modellerna. Kolla blocket, där finns de rätt ofta.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...