Jump to content
Annons

Allt om digitalpianon - tips och erfarenheter


Pluffo

Recommended Posts

Dah... man kör ju inte genom syntens högtalare 🙂 Eftersom du använder ett samplingsbibliotek i datorn så kör du ju genom dina monitorer/hörlurar...

Det är dock värre Live, men då kör du ju inte genom de inbyggda högtalarna heller, då kör du ju genom PA;t eller hur!? :rolleyes:

Om du inte använder synthens ljud, och inte synthens högtalare, varför då ens satsa på ett piano med ljud och högtalare, och inte ett vanligt masterklaviatur?

Anyway, för livebruk är det väl inte det allra viktigaste med perfekt ljudkvalité, så då kan de interna högtalarna funka rätt bra som monitorer. Jag letar fortfarande efter ett digitalpiano där line in inte måste gå till line out. Då hade jag nämligen kunnat höra min egen mix i högtalarna utan att sabba för människan nere vid mixerbordet. Nu måste man ju ändå ha med sig en monitor om man ska spela live. *suck*

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Någon som vet något om Rolands nya RD-700sx?

Funderar mer och mer på den pga dess eventuellt bra pianoljud jämfört med Yamaha s90 och Motif.

Hur är orgelljuden? Roland hävdar förstås att de är väldigt realistiska för att man kan använda dragreglagen osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

orgelljuden i rd-700? nä, det är inge vidare. Men det beror på vad man kräver. Men ett rd-700 köper man nog för dess klaviatur och pianoljud. För orgel finns clavias nord electro eller mjukvarsynthen b4

EDIT: ojdå såg att du menade rd-700(sx) och inte den tidigare rd-700. Jag hade bara testat den gamla versionen men om jag får gissa så är inte orgelljuden så där överdrivet bra. Det man betalar för är pianoljudet och klaviaturen.

Redigerat av trocadero
Link to comment
Dela på andra sajter

Dah... man kör ju inte genom syntens högtalare :rolleyes: Eftersom du använder ett samplingsbibliotek i datorn så kör du ju genom dina monitorer/hörlurar...

Det är dock värre Live, men då kör du ju inte genom de inbyggda högtalarna heller, då kör du ju genom PA;t eller hur!? 😆

Om du inte använder synthens ljud, och inte synthens högtalare, varför då ens satsa på ett piano med ljud och högtalare, och inte ett vanligt masterklaviatur?

Anyway, för livebruk är det väl inte det allra viktigaste med perfekt ljudkvalité, så då kan de interna högtalarna funka rätt bra som monitorer. Jag letar fortfarande efter ett digitalpiano där line in inte måste gå till line out. Då hade jag nämligen kunnat höra min egen mix i högtalarna utan att sabba för människan nere vid mixerbordet. Nu måste man ju ändå ha med sig en monitor om man ska spela live. *suck*

// David

Jojo, till Live, men där är det ju inte så jättenoga med ljudkvalitén...

Eller visst, det är ju bra om det låter fint, men det är ju trots allt inte lika viktigt som i studion =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Växjö idag och kollade in Roland RD-700sx. Faktisk riktigt sköna tangenter och pianoljudet fanns det inte så mycket att klaga på (kanske då att tangenterna inte påverkar varandra som i yamahas dyrare i clp-serien) men för de pengarna ska det inte vara mycket att sakna... (23000kr). Hade lite ont om tid så jag testade inte orgel så mycket (dessutom är jag inte van vid användar interfacet så det tog sin lilla stund att forcera).

Frågade efter ett s-90 men det hade inget. Dock så fanns det en snubbe som ville sälja sitt för 15000kr. Inte för att jag har pengarna nu men det låter i mina öron som ett ganska bra pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Recension av CMEs UF8 i Keyboard magazine (länk).

Verkar riktigt lovande tycker jag...

Nån som vill köpa en kosmetiskt sliten, men fullt fungerande Korg Wavestation för en sisådär fem tusen...? 🙂

Tack för recensionen android. Har letat efter en länge.

Så fort någon inskaffar sig en pjäs från den här serien så är det obligatorisk uppställning i den här tråden. Kom ihåg det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Har som sagt kollat med musikcentralen i Växjö, men de hade inte fått in dom än... Men så fort de fått det så ska jag åka dit och testa!

Och så fort du har åkt dit och testat vet du vad du måste göra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ShabOOOOM!

Nu har jag ÄNTLIGEN varit och testat CMEs UF8 ( på Musikbörsen i Göteborg ).

Jag hade låga förväntningar men jag blev faktiskt positivt överaskad. Anslaget känns bra även om det var lite för tungt för min personliga smak.

Pianot känns väldigt solit och robust. Ingenting man slänger över axeln och knatar iväg med precis.

Knapparna och reglarna känns dock inte lika klockrena men de funkar absolut. Pitch- och modulationshjulet känns ruggigt lyxiga.

Det enda som var lite skumt var egentligen utformningen på de svarta tangenterna. De kändes lite urgröpta på toppen och inte lika lena som de vita. Detta känns dock inte som något större problem utan mer en vanesak.

Som det känns nu så blir det nog ett sådant nu till sommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Slog en flukt här och hittar godo ord om både Yamaha P60 och Korg SP 200, men förstod nästan att P60 är aningen bättre?

Hur som helst, letar främst efter ett billigt stagepiano att ersätta min gamla yamaha synt med. Hittade P60 pianot på thomann för 6465,75:-, är inte det sjukt billigt? (jämfört med 8.995 på musikbörsen motsvarande)

Prismässigt ligger alltså P60 och SP 200 rätt lika i pris vid import, men vilken är egentligen bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär....

Efter månader av suktande, funderande och diskuterande tog jag mig igår äntligen till en riktig musikaffär och provspelade en CME UF8!

Nu var det ju längesedan jag spelade nån längre stund på ett piano, men för mina ovana fingrar kändes det görbra! Stabilt och snyggt och lagom lättspelat...

Testade lite andra "pianon" runtomkring (bl.a. ett Yamaha Clavinova) och de flesta kändes mycket plastigare...

Så nu står det alltså ett styck svartrött "elpiano" hemma i studion och glänser...

😄

Edit: Kan förresten meddela att det är stort som ett hus!! Fick nästan möblera om för att få plats med det i dubbelstället... Och höll på att dö när jag skulle bära in paketet... 😳

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär....

Efter månader av suktande, funderande och diskuterande tog jag mig igår äntligen till en riktig musikaffär och provspelade en CME UF8!

Nu var det ju längesedan jag spelade nån längre stund på ett piano, men för mina ovana fingrar kändes det görbra! Stabilt och snyggt och lagom lättspelat...

Testade lite andra "pianon" runtomkring (bl.a. ett Yamaha Clavinova) och de flesta kändes mycket plastigare...

Så nu står det alltså ett styck svartrött stagepiano hemma i "studion" och glänser...

😳

Uhhh....nu blir jag avis. Jag ska köpa ett så fort jag får chansen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bidrar med lite info om mitt SP-200 (Korg).

Tangentljud när man spelar: Ja

Detta är störande för omgivning: Ja

Störande för en själv: Endast vid låga volymer

Klaviaturen i övrig: Trevlig, men anslaget är samma över hela.

Medföljande ljud: Trevliga - särskilt när man spelar med dubbla ljud.

Knäppigheter: Ger låga velocityvärden i Cubasis VST 5 när man spelar in midi.

Inbyggda högtalare: Nej - tack och lov.

Snygghetsfaktor: Hög med ett bra stativ.

Recension av svårimponerad repetitör från Hamburgs Stadsopera: Wow!

Dennes insatthet i teknik: Inte så hög.

Dennes professionella erfarenhet: ca 20år.

Han spelar annars: Flygel, vanliga auk. pianon och äldre digitalpiano (Yamaha tror jag).

Min recension: Värd pengarna, men jag skulle nog köpa en modell med lite midi-kontrollers på. Själv offrar jag gärna ljuden och lite av det goa anslaget för att styra mjukvarusyntar lättare. Spelade musikskola en 14-15 år, men nu är jag ringrostig och stör mig på det tunga (autentiska) anslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Några tankar om Clavias nya Stagepiano?

Filmer:

Harmony Cantral

Sonic State

Funderar mest på anslaget och pianoljudet som jag inte tycker man får en klar bild av i filmerna.

Jag är också nyfiken. Är det någon som har testat det?

Isf, hur känns det att spela på, hur är känslan?

Hur låter det, pianoljuden och elpiano främst?

Tacksam för svar! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kunniga keyboardister.

Jag vill lära mig att spela keyboard ordentligt vilket får ta sin tid samt naturligtvis använda det som masterklaviatur till datorn.

Jag antar att jag inte skall satsa på en sladdrig syntklaviatur utan något bättre. Frågan är är det väldigt individuellt vad olika keyboardister gillar att spela på eller är det i längden alltid bättre med en klaviatur som ger ganska mycket motstånd. Typ en flygel. Skall man satsa på Semi-vägda vad det nu är etc.

Någon skrev att om man har ljud i klaviaturen så kan det vara sämre en ett rent master-keyboard vid styrning av midi. Är det allmänt vedertaget?

Varför vill man ha midi via USB, eller vill man det? Är det inte långsammare?

Slutligen, kan man få ett schysst (master)keyboard för under 4000. Tänker 76 eller 88 tangenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Köpte mig ett Yamaha P140 här under helgerna och är mkt nöjd med köpet. Å andra sidan så är jag ingen pianist så vi får väl se om jag är lika nöjd om ett år när jag har hunnit öva upp mig lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...