Jump to content
Annons

Allt om digitalpianon - tips och erfarenheter


Pluffo

Recommended Posts

Jag är personligen både för och emot digitalpiano. Mest emot, därför att de är dyra och inte alls har samma känsla som ett riktigt piano. Strängar och mekanik är ersatt av elektronik.

Vad gäller priset är det är bara att kolla på blocket så får ni se att det finns t o m folk som skänker gamla pianon mot avhämtning.

Två fördelar finns dock med de digitala varianterna. Det går att spela med hörlur och de har oftast MIDI och autokomp.

Om jag själv fick välja skulle jag skaffa ett akustiskt piano med MIDI-styrning, men det tror jag tyvärr att man får bygga själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Filip (oregistrerad)
Om jag själv fick välja skulle jag skaffa ett akustiskt piano med MIDI-styrning, men det tror jag tyvärr att man får bygga själv.

Yamaha's silent-pianon finns ju annars, men de kostar en hel del också tyvärr, men det finns flera sätt att bygga in MIDI i ett akustiskt piano..

Man kan köpa till Moogs pianobar, pianot blir inte tyst då men man får MIDI, för att tysta ner det så skulle man kunna bygga in en liten anordning som hindrar klubborna från att träffa strängarna, t.ex. någon av Pianodiscs eller QRS musics annordingar.

Pianodisc och QRS ska också ha kompletta system för just det ändamålet, men båda sensorer som monteras under tangenterna och en stoplist, som tystar ner pianot. De är nog dock till skillnad från moogs pianobar inte lätta att installera, bör nog göras av en pianotekniker (anledningen till att jag själv har ett Pianodisc QuietTime system liggande i kartong fortfarande).

När det gäller vanliga digitala pianon så finns som tidigare nämnt, Yamahas GranTouch serie, med GT-2, GT-20 mfl, som kör med ett riktigt pianos mekanik, och kostar tyvär därför också en hel del.

Ett sånt där möbelpiano jag testade på Estrad för några veckor sedan tyckte jag faktiskt var väldigt trevligt att spela på, det var en Yamaha CVP-nånting med Yamahas nya GH-3 mekanik, vore coolt om det kom något i stage format utan en massa extragrejs med den mekaniken, för den där CVP modellen var nog inte så billig. Tyckte anslaget var bra mycket bättre än det i P-serien.

Jag ville själv ha ett digitalt piano med ett anslag så nära ett akustiskts som möjligt...så det slutade därför med att jag beställde ett sånt där QuietTime system från Tyskland (4 -5 år sedan) för att själv installera det i mitt akustiska piano, men det ligger som sagt kvar i kartongen, eftersom det visade sig att sensorerna inte går att montera under tangenterna på mitt piano (för trångt), det skulle kräva en hel del ingrepp på pianot, vilket skulle kosta skojrtan, och undviker helst att utsätta pianot för något sånt. Önskar att Moogs pianobar fanns på den tiden.

Jag fick därför nöja mig det ett vanligt digitalpiano, gillade Rolands FP-3 mest då, av det som fanns att välja mellan...så ett sånt blev det. Men ett par år senare sålde jag det och köpte ett Kawai MP9500 och det är jag jävligt nöjd med nu.

Men jag har ännu inte gett upp drömmen om ett akustiskt piano med MIDI, som jag ska köra ihop med Gigastudio 😱

Anslaget på Korg, Casio och Fatar gillade jag aldrig, tycker inte de kom i närheten av de andra (Yamaha, Roland mfl.). Andra märken som kan vara värda att kolla upp (om de går att hitta i Sverige) är bl.a. GEM (sägs att de ska ha sjysst pianoljud) och Kawai.

Kolla in Fogwalls coola sida med pianogodis:

http://www.af.lu.se/~fogwall/piano.html

//Filip

Redigerat av Filip
Link to comment
Dela på andra sajter

japp. Helt okey, men jag valde P90 eftersom jag tyckte mekaniken var skönare och så är det bättre ljud i P90. Framförallt mekaniken. Tyckte inte högtalarna var så värst bra - men visst är det ballare med högtalare i än inte. P90 har ju inga högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Varför jag egentligen vill ha högtalare inbyggd är för att jag ska kunna dra iväg och spela på minispelningar och kompa sång. Men det är ju en ide att skaffa P90 och liten PA anläggning oxå... men lite dyrare då förståss...

Näe. Jag får nog åka iväg och provspela lite....

Tackar för svar iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har prövat dem här stora digitalpianoflyglarna som finns lite här och var ( är väl b la sådana som dem har i det förbannat trevliga familjeprogrammet "Så ska det låta" )? På riktigt då alltså. Jag har bara suttit i musikaffärer och försökt överösta alla wannabe rockers som står och provar senare whatever-förstärkaren på nivå 11 så jag har haft lite svårt att få en vettig uppfattning om dem.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Jag har fått ett erbjudande att köpa ett "Technics SX-PR250"-digitalpiano för 5000:-. Han som säljer det försöker övertyga mig om att det är det bästa klippet jag någonsin kommer att göra. Men pianot är ju från 1990. Jag har inte förstått vad som direkt skulle vara så fantastiskt med det här pianot. Att köpa t ex ett Roland FP-3 för 7000:- låter som en mycket bättre affär i mina öron. Har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Technics pianot är bra men Roland är bättre. Försök få ner priset till 4.000 så har du en bra affär säger Skotten i mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Technics pianot är bra men Roland är bättre. Försök få ner priset till 4.000 så har du en bra affär säger Skotten i mig.

Men det är ju såååååååå gammalt. Och Roland är sååååååå nytt.

Edit: Det enda som verkar bra med Technics är att den har stor yta att ställa Ibooken på 😉 Hmm...nä, jag får tänka på saken.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag kommer och snor tråden här, men...

Är det någon här som har testat Nordic Upright Piano?

Jag sitter och gör sista justeringar på ett material (som förhoppningsvis ska bli en platta) och känner att de pianosamplingar jag använt inte håller i vissa låtar.

Jag har främst använt NS Piano (SF2) eftersom jag föredrar små pianon. Det var därför jag blev nyfiken på nordic upright.

Bra pris också! $70 (under femhundra spänn) om man tankar ner filen från nätet.

Dela med er av era erfarenheter av nordic (eller andra justa billigare pianosamplingar) eller kom hemskt gärna med synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som grundare av den här tråden ser jag helldre att vi glider ifrån ämnet lite, snarare än att låta tråden dö ( och så jäkla OT är det ju inte heller ).

Nu kanske jag inte har någonting att tillföra ämnet men efter att ha lyssnat på demon kan jag säga att jag tycker att det verkar skilja sig rätt rejält från andra pianosamplingar. De flesta försöker ju att emulera stora och dyra flyglar men ibland vill man kanske helt enkelt ha den där vardagsrumskänslan i ljudet vilket jag tycker att man får här. Själv är jag ganska svag för det där stora och dyra soundet men det här kan absolut passa in många musiktyper.

Att jag mest får ångest av ljudet och tänker typ; "Pianolektioner hos tant Agda" hör egentligen inte hit 😉

OT: Om man har en specialversion av Kompakt, inbakad i EWQLSO Silver så kan man knappast använda den för att ladda in andra ljud va? Synd, för annars tycker jag att det här företaget verkar göra schyssta grejer till ett pris som man inte trillar av pinn för.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

efter att ha lyssnat på demon kan jag säga att jag tycker att det verkar skilja sig rätt rejält från andra pianosamplingar. [...] ibland vill man kanske helt enkelt ha den där vardagsrumskänslan i ljudet vilket jag tycker att man får här.

Det är den typ av sound jag är ute efter, men när jag lyssnat deras mp3'or (i datorhögtalare) så har jag också fått en känsla av pianolektioner. Lite för okänsligt anslag, liksom.

OT: Om man har en specialversion av Kompakt, inbakad i EWQLSO Silver så kan man knappast använda den för att ladda in andra ljud va? Synd, för annars tycker jag att det här företaget verkar göra schyssta grejer till ett pris som man inte trillar av pinn för.

En dum fråga: Vad är EWQLSO?

Link to comment
Dela på andra sajter

En dum fråga: Vad är EWQLSO?

Frågan är varken dum eller obefogad.

EWQLSO är ett symfoniorkesterbiblotek som helt enkelt låter väldigt bra. Finns i tre olika versioner; Silver, Gold och Platinum. ( Kommer även att komma pro varianter av samtliga versionerna ). Ta dig en närmare titt här:

Soundsonline.

OT: Dock är jag just nu rejält irriterad på det här företaget. Min Silver Edition har fastnat hos FedEx eftersom jag vägrar betala den för höga införslemoms jag har fått krav på, och min betalning har strukits från Soundsonline. Allt detta pga att

1. East West har en oerhört bristfällig och långsam support

2. De har ett bristfälligt webshopsystem som man inte riktigt kan lita på.

Men det var OT.

För övrigt finns det ju ett riktigt bra pianoljud i det här biblioteket. Inte riktigt lika vasst som dedikerade pianomjukvaruinstrument, men tillräckligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga kolon

Vad är det som är så bra med RD700? ( Eller försåtr ju att den är bra. Roland är mitt favvomärke vad gäller digitalpianon. ) Enligt mitt tycke blir själva klaviaturen på pianon bara uppgraderad till en viss prisklass ( runt 10.000-12.000 ) och sedan är det bara fläskigare ljud och mera komp som tillkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag tillbaka igen med ännu en ereverane fråga.

Är det någon som har den här midiklaviaturen?

oberheim_mc_1000-88_pimx_168155.jpg

Oberheim

MC 1000-88

Jag är nämligen väääääldigt nära på att slå till på ett sådant.

Funktionerna räcker gott och väl. Det enda jag egentligen vill veta är hur själva klaviaturen känns ( eftersom jag inte kommer ha möjlighet att prova det innan jag beställer. Tyskland är långt borta 😄 ).

Såg också någonting om att man kunde peta in några slags interna ljudkort i dem för att få ut lite ljud direkt. Hur funkar det här?

Eller är det jag som är ute och cycklar? 😛

Är det någon som vet om man kan få tag på denna i sverige eller är det bara thomann som gäller?

Edit: Den som kan hjälpa mig med det här får helt sonika den piggelin som jag är skyldig MusicNixon från min datortråd. Men säg ingenting till honom. Schhh....

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tappert försök.

Det är det väldigt svårt att hitta någon som helst sorts information om den. Verkar ha stor spridning i Tyskland, men that´s it. Kanske får köpa digitalpianot i säcken 🙁

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni sett det här förresten?

Ånej....nu måste man ju vänta och se vad dem där kommer att kosta när dem kommer ut 😆

Såg riktigt heta ut...men jag är fortfarande lite reserverad när dem skriver att priserna kommer att bli "oslagbara". "Oslagbar" skulle för mig vara runt 4.000, kanske lite över. Dem lär ju dock hamna på en 6-7.000 ( Jag pratar om det fullstora åbäket nu alltså ). Finns det ingen uppgift exakt när dem släpps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, jag blir schizo av det här....

Jag vill ha ett masterklaviatur med 88 vägda tangenter för att kunna plinka lite piano osv, och aftertouch vore ju grymt för då kan jag kanske byta ut min nuvarande "masterklaviatur"...

Men hur smidigt är det att behöva släpa på ett sånt där monster när man ska spela live?

Och undrar om man vänjer sig vid att spela på pianotangenter igen? Jag brukar bli helt slut i fungrarna när jag har varit hemma hos mappa och spelat på deras gamla ostämda piano....

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Förvånad över att det inte står så mycket om rolands digitalpianon. Men det kanske beror på som det står ovan, att de är av den dyrare varianten.

I höstas när jag gick i digitalpianoköpartankar!?! hmm är det där ett ord 😛

Så gick jag runt i hela stockholm och även vestfold fylke, för att provspela mig fram till ett beslut.

Jag provade hur många som helst, och kom fram till två alternativ. Den ena var en Yamaha som jag inte minns modellnamnet på, och den andra var en Roland FP-5. Roland-modellen vann mitt tycke på grund av det klara ljudet och den grymma basklangen. Den ligger tyvärr i det dyraste laget, jag betalade 15 600;- för den. Den är helt klart väd var enda krona.

Ett plus med den, är att den har midi via usb, men även vanliga midi portar förstås.

Vill man ha grymma ljud utan att betala skjortan, så kan man ju köpa någon av samplingvarianterna. T.ex. Steinberg virtual grand, eller sampletank 2.

Enligt mig, så är alltså roland Fp-5 det bästa digitalpianot på marknaden, helt oslagbart!

The Mr...

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt http://www.cme-pro.com/product.html så ska det stora åbäket gå för $599 vilket efter en snabb överslagräkning borde bli runt 5-6000kr, men säkert lite till med frakt och de svenska affärernas prispåslag...

Hmmm...olagbart...nåja...men när kommer åbäket?

För övrigt...Ja, Roland gör jättebra pianon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något stagepiano med ett val om det som kommer in på line-in också ska gå ut genom line-out, eller om det bara ska gå till de inbyggda högtalarna?

Om man t ex ska kompa någon, så vill man ju höra sången i de inbyggda högtalarna för att slippa släpa med sig en monitorhögtalare, men samtidigt så vill man inte ha sången med ut genom line out för då förstör man ju för den som mixar.

De stagepianon jag har sett (med line in, line out och högtalare) verkar bara lägga ihop line in med pianoljudet och skicka alltihop ut till både line out och ev högtalare.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...