Jump to content
Annons

Allt om digitalpianon - tips och erfarenheter


Pluffo

Recommended Posts

Jag har sökt runt lite på forumet och tycker att det finns väldigt tunt med information om digitalpianon ( nu snackar vi fullstora diton, med inbyggda högtalare och flygelljud, som dessutom kan stå i vardagsrummet utan att man måste skämmas för det. ) Därför startar jag härmed den officiella digitalpianotråden. Tipsa gärna om era favoriter, vad man ska tänka på vid köp, vilka tillverkare som är schyssta, vilka funktioner som är värda att betala för etc. etc. o.s.v. o.s.v.

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde titel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag ska inte sticka under stolen med att jag själv går i köptankarna. Vad jag egentligen är ute efter är ett fullstort piano utan en massa funktioner. I stort sett kräver jag bara en pedal, ett schysst pianoljud samt midiuttag ( en pigelin till den personen som kan nämna een nytillverkad digitalpianomodell över 5000:- som inte har midianslutningar 😄 ). Jag ska helt enkelt ha något att öva på. Klassiska stycken främst. Vill jag sedan att det ska låta bra också får jag spela det på min framtida flygel som jag ska köpa när jag blir rik. 😄

Två alternativ som jag bara slänger fram: Korg SP200 och Hemingway DP500.

Båda ligger strax under 7000:- vilket är en ganska lagom prisklass för mig. Är det någon som har erfarenhet utav någon av dessa pianon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag är mycket tacksam för tips...

En modell som jag är nyfiken på är Yamaha PF-500. Den finns även i en större model som heter Yamaha PF-1000. Hur dom är har jag ingen aning om men den ser fräsig ut... 😄

Ett tips är juh att man åker iväg och provspela. Känslan i tangenterna varierar väldigt mycket har jag märkt.... Och sedan ska man använda hörlurar när man provar. Högtalarna brukar inte vara speciellt bra... Fast hur dessa är nu för tiden har jag ingen aning om så jag håller tyst nu...

😄

Edit: Stavfel som vanligt...

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade lite recensioner på Yamahat-t-t här. Hmm...kanske borde pröva att titta efter mina alternativ där också 😛

Yamaha är ju annars trevliga. Har länge haft ett hyffsat dyrt Clavinova som har varit ganska mumma trots avsaknade av t ex Hammer Action.

Hammer Action är annars en sådan där funktion som egentligen är rätt tveksam att betala för. Jag har spelat piano länge men jag kan inte säga att jag tycker att det är obekvämare att spela på ett piano som är vägt likadant över hela klaviaturen. Jag antar att det är en vanesak.

Edit: Haha, dock gillar jag demonstrationsvideon av SP-200 på Korgs hemsida.

"Ideal for

home

Studio

Church" 😄

😄😆😆

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

...jag kom att tänka på att jag har, för några månader sedan, provat en Yamaha P-120. Ljudet var helt okej men jag tyckte inte om tangenterna. Den är tyngre i basen och så...

f.jpg

..så jag håller med dig. Gillar att det är jämn vikt över allt.

Men ljudet var helt okej på P-120.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska roligt egentligen att tillverkarna av digitalpianon eftersträvar att de ska bli precis som riktiga pianon. Ett vanligt piano har ju olika viktade tangenter o.s.v på grund av dess utformning. Det är ju möjligt att när Pianomakare nr.1 ( nä, jag är inte så bra på pianots historia ) satt och konstruerade sin första flygel samtidigt tänkte "Vad jobbigt det är att tangenterna känns olika tunga. Men jag antar att jag inte kan göra någonting åt saken. Jag låter framtidens pianomakare lösa det problemet".

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom jag missat den här tråden helt (märkligt, jag kollar ju alltid på alla nya inlägg sen sist) så ompostar jag ett annat inlägg:

--------------

Jag går i tankarna om att köpa ett digitalpiano (stagepiano) och tycker jag har hittat ett grymt bra för sitt pris - Yamaha P90 kostar 9.995 på Andreasson musik.

CODE

Klaviatur

88 tangenter, Graded Hammer-teknik, 4 Touch Sensitivity-inställningar

Ljudgenerering

AWM Dynamic Stereo Sampling (DSS)

Polyfoni

64 toner

Antal ljud

24

Effekter

Room, Stage, Hall 1, Hall 2, Chorus, Phaser, Tremolo, Delay

Reglar

Master volume, Brilliance

Klaviaturlägen

Single, Dual, Split

Pedal

Sustain

Sequencer

2 spår

Demosånger

En för varje ljud, 9 med pianoljud, 50 Preset-sånger

Anslutningar

PHONES x 2, OUTPUT L och R (6.25mm telejack), OUTPUT L/L+R och R (RCA),

DC IN, MIDI IN/OUT, TO HOST, SUSTAIN

Strömförsörjning

Nätadapter typ PA-3C (eller liknande av Yamaha rekommenderad typ)

Dimensioner

1347(😛 x 285(D) x 128(H) mm

Vikt

16.9 kg

Medföljande tillbehör

Notställ, Sustain-pedal, nätadapter

Ljuden i pianot låter riktigt bra, även om dom säkert inte är i samma klass som de dyra piano-vst:arna. Hur funkar ett digitalpiano internt? Används mer information internt än som skickas som midi till datorn (eg. nån avancerad hammarkänslig pryl som gör det interna ljudet mer verklighetstroget)?

Nån som har koll på detta? Jag kan inte hitta nått om det på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan åxå säg att jag har spelat på i stort sätt alla digitalpianon under 13.000:- i göteborgs musikaffärer och fastnat för Yamaha P90. Casio är jäkligt plastiga och osköna. Korg är okey, men lite för otunga tangenter som dessutom låter varje gång man släpper tangenten. Roland, okej - men även här är tangenterna för lätta.

Vad jag har förstått ska pianotangenterna vara tunga för att man skall kunna uttrycka sig bättre. Slitna pianon blir oftast otrögare, ungefär som Korgs digitalpianon. Det är iofs skönt att spela på men då tappar man lite expressionism.

YamahaP90:s ljud är lätt bäst.

Nackdelen med YamahaP90 är att man inte får något stativ eller några högtalare med - vilket suger lite hästballe. Antar att man mest spelar med hörlurar men det är ändå lite retsamt. Får väl bli en nödlösning med PC-högtalare när man ska ha konsert för spindlarna och råttorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

du skrev att pianot antagligen bara skickar hårdhet, längd och klang - vad menar du med klang?

Jag antar att även sustain och sustenuto skickas.

Då behöver man inte vara rädd för att det ska låta sämre med vsti-erna då om man t.ex spelar black grand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett billigt Casio PX-100 tillsammans med mjukvara, och det funkar toppenbra! De interna ljuden låter visserligen riktigt uselt men klaviaturen tycker jag är helt i klass med riktigt dyra digitalpianon. Jag är visserligen ingen konsertpianist men jag har ändå spelat i 16 år, både klassiskt och jazz, och för mig funkar casiot utmärkt... :rolleyes:

Så mitt tips är, skaffa ett bra klaviatur +midikabel och kör med vsti som t.ex. Sampletekk white/black grand eller Bösendorfer så har du ett riktigt bra ljud och klaviatur för lite pengar 🙂

...fast det är klart, yamaha p90 är ju också sjysst 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

du skrev att pianot antagligen bara skickar hårdhet, längd och klang - vad menar du med klang?

Jag antar att även sustain och sustenuto skickas.

Då behöver man inte vara rädd för att det ska låta sämre med vsti-erna då om man t.ex spelar black grand.

Ok, nu ska vi inte märka ord. Vad jag menade var att den skickar information precis som midi gör...finns ju hur många kommandon som helst men jag orkade inte ta upp alla.

Nä, med en riktig kraftig PianoVST sparkar du rumpa med dem flesta digitalpianons inbyggda ljud. Vad som är bra med att köra via datorn är ju också att man kan uppgradera varteftersom det kommer ny programvara ( även om jag personligen inte tror att det går att göra speciellt mycket bättre Virtuella Pianon än vad som redan finns. )

Jag håller het med. Yamaha gör sköna digitalpianon. Dock så är ju det här med tangenternas hårdhet verkligen enligt tycke och smak. Jag tycker att dem flesta digitalpianon har alldeles för hårda tangenter.

Vad man bör kolla in om man hade tänkt att köra pianot i sync med datorn är masterkeyboard som helt saknar ljud. Då brukar man få bättre prylar för mindre pengar. Men det är ju ett helt annat kapitell.

Edit: Några pianosamplingar som jag är riktigt sugen på är Bardstown samplade Bösendorfer. Länk

Tips: Kolla även in Jazzgitarren på samma sida. Och lyssna på Demosarna. Helt underbart :rolleyes:

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte nyligen ett Yamaha P80 (föregångare till P90) efter att provspelat

Roland, Korg, Kurzweil, Yamaha, och någon till.

Som sades ovan får du bättre ljud ur t.ex. East West Bösendorfer 290.

Men vad har du för nytta av grymma samplinger om du har ett skitklaviatur

att spela på?

Jag köpte Yamaha pianot eftersom jag trivdes med anslaget (i hård konkurrens

med Roland FP-3, FP-5...)

Vill jag sen ha ännu bättre pianoljud får man väl tjacka en vsti...

Hur som helst - min åsikt: det är yamaha och roland det står mellan. Provspela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har själv ett Korg SP-200 som jag är mycket nöjd med.

För 7000 kr tror jag knappast man kan få tag på ett nytt piano med bättre ljud och spelkänsla.

Om man tvunget vill ha inbyggda högtalare så finns ju SP-300, men det har jag inte testat.

/martinm

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Några pianosamplingar som jag är riktigt sugen på är Bardstown samplade Bösendorfer. Länk

Jo, jag kör med Bösendorfern ibland och det kan jag rekommendera, riktigt sjyssta samplingar är det! Men personligen tycker jag nog att Black Grand är det bästa jag har hört hittils, nästan läskigt bra.

En stor varning dock om någon här inne funderar på att skaffa ett M-audio keystation pro88 som masterklaviatur. Jag köpte ett sådant men lämnade snabbt tillbaks det igen p.g.a att klaviaturens velocity-kruvor var helt oacceptabla: så fort man spelade det minsta hårt så slog kurvan i taket och triggade den allra hårdaste samplingen på vsti´n jag använde(Bardstown bösendorfer). Det var minimal skillnad mellan mjukt och hårt anslag och det gjorde i praktiken att klaviaturen blev helt oanvändbart för mer dynamiskt spelande...

Försökte ändra på alla möjliga inställnignar men det gav inget resultat.

Sen så var ju inte själva klaviaturen den vassaste på marknaden heller men jag tänkte att för det priset och med de funktionerna så kanske man skulle kunna stå ut med ett klaviatur som känns som ett trasigt rhodes med spruckna tangenter.(inget ont om rhodes, är de i fint skick så är de helsköna.)

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett billigt Casio PX-100 tillsammans med mjukvara, och det funkar toppenbra! De interna ljuden låter visserligen riktigt uselt men klaviaturen tycker jag är helt i klass med riktigt dyra digitalpianon. Jag är visserligen ingen konsertpianist men jag har ändå spelat i 16 år, både klassiskt och jazz, och för mig funkar casiot utmärkt...

Själv tyckte jag inte alls om PX-100, kändes inte alls som ett piano tyckte jag.

Ok, nu ska vi inte märka ord. Vad jag menade var att den skickar information precis som midi gör...finns ju hur många kommandon som helst men jag orkade inte ta upp alla.

Det var inte meningen att märka ord, utan mest att den interna ljudmodulen kanske använder mer info än som skickas som midi och på så vis får bättre ljud. Men som du säger så är det antagligen inte alls så - vilket ju är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller verkligen med föregående talare som håller Roland oh Yamaha som de allra bästa tillverkarna. Korg SP-200 verkar dock vara ett riktigt schysst bugetalternativ.

Är det någon som kan uttala sig om Fatars Masterkeboard i Studiologic serien? Eller Deophlers ( jag lär mig aldrig hur det stavas. Nedrans tyskar 😉 ) diton också för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tyckte jag inte alls om PX-100, kändes inte alls som ett piano tyckte jag.

Nej, smaken är ju som baken och det finns ju andra pianon som är bättre, men min budgetgräns gick vid 6500 och då finns det inte så mycket att välja mellan...funderade på korg sp200 också men det blev Casiot av någon anledning...och det är ju såklart ingen steinway men jag tycker att klaviaturet funkar...sen så är ju Casiot så plastigt till formen och finishen så att man lätt väljer ett snyggare piano, men jag gillar anslaget i tangenterna, jag tycker att de ligger lite mellan korg/yamaha och roland...inte lika hårt vägt som roland, men inte lika löst som korg/yamaha...

Casio är ju ett "förbjudet" märke i musikersammanhang så jag förstår verkligen att folk har en viss distans till det(det hade jag med i början), men den här serien digitalpianon är nog det första ordentliga som Casio har gjort...med undantag av någon gammal synt kanske 😉

Men jag tycker iofs att de flesta digitalpianon inte når upp till någon riktig "pianokänsla", inte ens de riktigt dyra...jag vet inte, det är svårt att få känslan av en flygel när man sitter framför plasttangenter...

Ett annat Digitalpiano som är riktigt sjysst är ju annars Yamaha Gt2, men det går ju på 70-80 tusen så det är ju liiite prisskillnad...

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan uttala sig om Fatars Masterkeboard i Studiologic serien?

Jag hade tidigare ett FATAR SL880Pro som masterklaviatur och det är faktiskt helt okej...särskilt om man betänker att det går på runt 6-7000 spänn. Tyvärr så lyckades jag krascha det på en livespelning men det är en annan historia...

Men som sagt, helt okej klaviatur, lite "stumma" tangenter dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en Elka 88 Master keyboard med vägda trätangenter. Kommer inbyggd i en flightcase (men är satans tung . . . att flytta omkring 😉

Pianoljudet kommer från en Kurtzweil modul PX1000 (som inte har tillverkats på ett tag).

Får nån tag i en sådan modul så köp den! Stråkarna är inte att leka med. 😉

Att köpa ett digitalpiano för att öva/lära sig spela piano på är knepigt, i mitt tycke så duger bara Yamahas. Tänk på att köper man ett klaviatur med för lätt anslag så är det svårt att spela på ett verkligt/riktigt piano som är ändå det bästa att öva på.

Det går att hitta ack. pianon och flyglar för ett bra pris numera. Inget som går upp emot ett riktigt instrument.

Nån som vill ha lektioner? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att hitta ack. pianon och flyglar för ett bra pris numera. Inget som går upp emot ett riktigt instrument.

Bra pris? Folk ger ju tillochmed bort pianon till höger och vänster.

För övrigt ska man inte överdramatisera skillnaden mellan olika pianoklaviaturer. Visst, en är lite hårdare och en annan är lite lättare men det går egentligen att lära sig att spela piano på det mesta. Jag har hoppat runt mellan synttangenter, ditialpianotangenter och ackustiskt pianotangenter hela mitt liv och jag inte direkt säga att det har gett mig några men. Rock on.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har koll på FATAR SL880Pro? Tänkte smita iväg och checka det på musikbörsen i morgon. Har aldrig hört talas om märket innan - men det kostar 6.995:-

En MIDIklaviatur för den som vill spela! Inga

undermenyer och annat krafs som är i vägen

för dig och din musik, utan ett användarinterface

som låter dig vara i fred.

• 88 tangenter, Graded Hammer Action m.

aftertouch samt 4 zoner

• ett minne som, efter avstängning,

kommer ihåg senaste inställningar

• 2 parallella MIDI OUT

• pitch- och modulationshjul

• Ingångar för sustain- och volympedaler.

Det är kanske så att det inte finns någon ljudmodul i och därför är billigt? Har man det som master i datorn behövs ju inte ljudet, men det är ju ballt att kunna spela även utan att datorskärmen blinkar blå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Hemingway DP500, köp det inte. Värsta skit jag har hört. Men det är fint att se på.

Bäst just nu tycker jag är Rolands senaste HP107e... feta högtalare och grymt klart och fint flygelljud, med mycket resonansljud. Känns väldigt verklighetstroget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har koll på FATAR SL880Pro? Tänkte smita iväg och checka det på musikbörsen i morgon. Har aldrig hört talas om märket innan - men det kostar 6.995:-

Fatar gör klaviaturer åt många av synthtillverkarna, t.ex. har Alesis Andromeda (=nytillverkat analogmonster) Fatar-klaviatur... Har alltså hört mycket gott om deras synthklaviaturer, men har inte hört så mycket om kvaliteten på deras pianotangenter...

Kollade in deras masterklaviaturer igår (länk) och där finns även VMK-188 som har lite fler rattar och knappar om man är intresserad av sånt... 😏

Glöm inte bort att berätta vad du tyckte om SL880Pro!!

Det är kanske så att det inte finns någon ljudmodul i och därför är billigt? Har man det som master i datorn behövs ju inte ljudet, men det är ju ballt att kunna spela även utan att datorskärmen blinkar blå.

Det är därför man har nåt som kallas för synthmoduler... 😆

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju finnas en del Yamaha-förespråkare här och jag kan bara hålla med. Köpte själv deras billigaste Clavinova-modell efter att ha provklinkat mig igenom flera musikbutikers utbud. Bra ljud och bra känsla, utklassar budgetalternativen!

Har även använt den som midi-klaviatur med bärbar dator och mjukvarusyntar, funkar jättebra!

P120 har visserligen bra grundljud, men tänk på att den, liksom andra stagepianon, inte har så bra inbyggda högtalare. Om du vill ha en ersättare till ett vanligt piano är det de mindre portabla Clavinova-modellerna som gäller.

Tilläggas kan att Rolands digitalpianon också är riktigt bra, förmodligen bara en smaksak om man väljer ett sånt eller ett från Yamaha.

Finesser att kolla efter: inbyggd metronom och linjeutgång. Det senare finns inte på alla billiga modeller.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju finnas en del Yamaha-förespråkare här och jag kan bara hålla med. Köpte själv deras billigaste Clavinova-modell efter att ha provklinkat mig igenom flera musikbutikers utbud. Bra ljud och bra känsla, utklassar budgetalternativen!

Har även använt den som midi-klaviatur med bärbar dator och mjukvarusyntar, funkar jättebra!

P120 har visserligen bra grundljud, men tänk på att den, liksom andra stagepianon, inte har så bra inbyggda högtalare. Om du vill ha en ersättare till ett vanligt piano är det de mindre portabla Clavinova-modellerna som gäller.

Tilläggas kan att Rolands digitalpianon också är riktigt bra, förmodligen bara en smaksak om man väljer ett sånt eller ett från Yamaha.

Finesser att kolla efter: inbyggd metronom och linjeutgång. Det senare finns inte på alla billiga modeller.

/Mats

Om linjeutgång saknas får man väl helt enkelt micka upp de härliga budgethögtalarna! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...