Jump to content
Annons

Thimmie

Recommended Posts

Tjena!

Är det någon som äger en Vox AC15 eller känner till den på något vis? Jag ska köpa ny stärkare och funderar på AC15 eller AC30. Det är bara 15w i en AC15, kan den vara för klen i en replokal?

Tacksam för alla svar! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tror att 15 är för klent om du ska ha den i replokalen, då är 30w eller kanske 50w att föredra. det beror väl lite på vad du spelar för musik men är det inte väldigt soft musik så gärna mer än för lite.

100w är för mycket för då jobbar stärkaren sämmre än om du har en 50w som du vrider på för fullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den kanske är för klen. Man får kanske stå ut med att betala den mellanskillnad på 3500 kr som det är på en AC15 och en AC30.

Musiken vi spelar är pop/rock typ.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du säger AC15, menar du en rör-AC15 ? Gammal hederlig AC15 eller ny AC15CC ? Vi har en gammal AC15 på träningslokalen, den räcker hur bra som helst. Ifall en bra 15w rörförstärkare inte räcker på träningslokalen så spelar ni för j.vla hårt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När du säger AC15, menar du en rör-AC15 ? Gammal hederlig AC15 eller ny AC15CC ? Vi har en gammal AC15 på träningslokalen, den räcker hur bra som helst. Ifall en bra 15w rörförstärkare inte räcker på träningslokalen så spelar ni för j.vla hårt 🙂

Jag menar:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...tno=169116&fm=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror absolut att du klarar dig med en AC15 i replokalen, jag kan även tänka mig att den klarar mindre pubgig.

Jag kör själv på en fender 22 wattare med volymen nånstans mellan 3-4.

och då är det högt.

[edit: Vafalls!! är dom nere i sextusen nu?!? hmmmmm....!]

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

basshole// Ok, nu är det lite olika bud här. Jag får absolut provspela den då. 🙂

Jepp, den är sänkt sketmycket, det är därför jag fått upp ögonen för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thimmie!

Andra gitarristen i mitt band har en Matchless DC30 alltså Matchless variant av klassiska VOX AC 30.

På Matchlessen kan man switcha mellan 15 och 30 watts läge.

Skillnaden är om det skall vara 2 eller 4 slutstegsrör om jag har förstått det rätt.

Saken är den att han alltid spelar på 15 watt när vi repar. Det räcker gott och väl. Förstärkaren har ingen mastervolym så att man får kräma på gainen för att få rätt balans mellan dist och volum.

30 watt blir då alldeles för högt.

Så för att sammanfatta. 15 watt räcker och blir över för oss när vi repar. Vi har ändå en gammal metal-trummis som bankar tokhårt på trummorna.

Jag tror inte man skall stirra sig blind på watt talet. 15 klass-A rör watt tycker jag låter högt som fan.

För att jämföra så låter det som om DC 30 låter mycket högre än ENGL savage på 120 watt när man lyssnar på dem tillsammans.

Hoppas det hjälpte något.

Berätta här om du köper AC 15 stärkaren och vad du tyckte. Hade varit roligt.

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer garanterat klara dig på de 15W.

Jag äger själv en Fender Blues Jr på 15W som spelar på som bara faan trots storleken. Har aldrig behövt maxa den.

Så köp bara med tanke på det grymma priset!

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli problem att få till ett riktigt rent ljud med en 15W förstärkare i ett band, fast det beror ju på musikstil och hur hårt trummisen slår. Du har ju ett lägre headroom i den så att säga, den börjar dista på lägre volym än en kraftfullare förstärkare.

Detta kan ju såklart vara både en fördel och en nackdel beroende på vad man vill få ut av förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stolle, lavrell och Phobos// Tack för era svar. Det låter som att jag ska låna en AC15 och prova i replokalen helt enkelt. Det där att den distar "tidigare" än en AC30 är ju iof inte sååå kul. Men jag får prova.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer garanterat klara dig på de 15W.

Jag äger själv en Fender Blues Jr på 15W som spelar på som bara faan trots storleken. Har aldrig behövt maxa den.

Så köp bara med tanke på det grymma priset!

jag lirade på en polares 2 st. fender junior med stereo chorus, och det gick o dra påriktigt jävla överjävla högt..!!!! fastän de (bara?) ligger på 15 klass a rör-watt...!!!

du kommer klara dig gott o väl på en ac15.. jag tror kanske man skaköpa en själv.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer garanterat klara dig på de 15W.

Jag äger själv en Fender Blues Jr på 15W som spelar på som bara faan trots storleken. Har aldrig behövt maxa den.

Så köp bara med tanke på det grymma priset!

jag lirade på en polares 2 st. fender junior med stereo chorus, och det gick o dra påriktigt jävla överjävla högt..!!!! fastän de (bara?) ligger på 15 klass a rör-watt...!!!

du kommer klara dig gott o väl på en ac15.. jag tror kanske man skaköpa en själv.. 😳

hehe... så pass? Ja, det är ju gött. Hoppas du blir nöjd med din AC15 då! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer garanterat klara dig på de 15W.

Jag äger själv en Fender Blues Jr på 15W som spelar på som bara faan trots storleken. Har aldrig behövt maxa den.

Så köp bara med tanke på det grymma priset!

jag lirade på en polares 2 st. fender junior med stereo chorus, och det gick o dra påriktigt jävla överjävla högt..!!!! fastän de (bara?) ligger på 15 klass a rör-watt...!!!

du kommer klara dig gott o väl på en ac15.. jag tror kanske man skaköpa en själv.. 😳

Fast då använde du ju två stycken, då behöver du ju inte dra upp volymen lika högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

dessvärre harjag lovat frugan att inte köpa ngt på tokfördyrt.. utan det förstaskullebli ettgäng nyalcd-skärmar till de flesta burkarna, crt är för stort.. 🙁

o sen har jag hittat en hammond som jag vill köpa och lite sånt..

sen fastnar man alltid påvägen och hittar massa anant skoj!! 😳

men snart så ska jag fan köpa en ac15.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dessvärre harjag lovat frugan att inte köpa ngt på tokfördyrt.. utan det förstaskullebli ettgäng nyalcd-skärmar till de flesta burkarna, crt är för stort.. 🙂

o sen har jag hittat en hammond som jag vill köpa och lite sånt..

sen fastnar man alltid påvägen och hittar massa anant skoj!! 😳

men snart så ska jag fan köpa en ac15.. 😛

Ok, bäst att lyda då. 🙁

Själv har jag lite att byta in så jag hoppas att det går +/- noll. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med där är det svårt med rent ljud på hög volym. Men jag tokdiggar den ändå efter 13 års trogen tjänst.

Ok. Jag köpte för lite mer än ett år sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det längre. Alltså kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med där är det svårt med rent ljud på hög volym. Men jag tokdiggar den ändå efter 13 års trogen tjänst.

Ok. Jag köpte för lite mer än ett år sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det längre. Alltså kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😳

varför inteskaffa en vox big ben istället..

röroverdrive som låter asbra!!!

dont tvek,pröv and buy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med där är det svårt med rent ljud på hög volym. Men jag tokdiggar den ändå efter 13 års trogen tjänst.

Ok. Jag köpte för lite mer än ett år sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det längre. Alltså kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😳

varför inteskaffa en vox big ben istället..

röroverdrive som låter asbra!!!

dont tvek,pröv and buy!

Re-he-he-ally? Har du en sådan? Låter den sååå gött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med där är det svårt med rent ljud på hög volym. Men jag tokdiggar den ändå efter 13 års trogen tjänst.

Ok. Jag köpte för lite mer än ett år sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det längre. Alltså kanske en pressad AC15 kan vara gött! 🙂

varför inteskaffa en vox big ben istället..

röroverdrive som låter asbra!!!

dont tvek,pröv and buy!

Re-he-he-ally? Har du en sådan? Låter den sååå gött?

jag lirade asmkt påen sån nere på rylanders i kalmar ett tag.. jag var sjukt inne på att köpa den, men köpte ngt annat istället.. misstänker nya mikrofoner.. 😳

men jag rekomenderar den pedalen ngt överjävligt..

nästa gång du är i en musikaffär kolla upp den pedalen DIREKT...

den har den mjukaste o varmaste tonen jag hört av en pedal i hela mitt liv!!!

sen går de o få till sjukt snygg od på den me.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med där är det svårt med rent ljud på hög volym. Men jag tokdiggar den ändå efter 13 års trogen tjänst.

Ok. Jag köpte för lite mer än ett år sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det längre. Alltså kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😛

varför inteskaffa en vox big ben istället..

röroverdrive som låter asbra!!!

dont tvek,pröv and buy!

Re-he-he-ally? Har du en sådan? Låter den sååå gött?

jag lirade asmkt påen sån nere på rylanders i kalmar ett tag.. jag var sjukt inne på att köpa den, men köpte ngt annat istället.. misstänker nya mikrofoner.. 😳

men jag rekomenderar den pedalen ngt överjävligt..

nästa gång du är i en musikaffär kolla upp den pedalen DIREKT...

den har den mjukaste o varmaste tonen jag hört av en pedal i hela mitt liv!!!

sen går de o få till sjukt snygg od på den me.. 🙂

Då ska jag absolut kolla in den. Tack för tipset!

Men jag är ju sugen på en annan stärkare iaf... Du vet ju hur man är, alltid sugen på nya grejer... 🙁

edit: på jamshop.se så har de mellandagsrea på Vox-pedalen. 🙂

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på en 30 w Class A (Laney VC30), och till och med där är det svårt med rent ljud på hög volym. Men jag tokdiggar den ändå efter 13 års trogen tjänst.

Ok. Jag köpte för lite mer än ett år sedan en Roland JC-120 för att jag ville ha tokrent ljud, nu vill jag inte det längre. Alltså kanske en pressad AC15 kan vara gött! 😄

varför inteskaffa en vox big ben istället..

röroverdrive som låter asbra!!!

dont tvek,pröv and buy!

Re-he-he-ally? Har du en sådan? Låter den sååå gött?

jag lirade asmkt påen sån nere på rylanders i kalmar ett tag.. jag var sjukt inne på att köpa den, men köpte ngt annat istället.. misstänker nya mikrofoner.. 😳

men jag rekomenderar den pedalen ngt överjävligt..

nästa gång du är i en musikaffär kolla upp den pedalen DIREKT...

den har den mjukaste o varmaste tonen jag hört av en pedal i hela mitt liv!!!

sen går de o få till sjukt snygg od på den me.. 😛

Då ska jag absolut kolla in den. Tack för tipset!

Men jag är ju sugen på en annan stärkare iaf... Du vet ju hur man är, alltid sugen på nya grejer... 😮

edit: på jamshop.se så har de mellandagsrea på Vox-pedalen. 🙂

bra att du får upp ögonen för den, för den är tokunderskattad!!!!

grejjer är jag helt sugen på jämt!!!! men vem e inte det.. 😎

köp den illa kvickt!!! annars är det bara att säla den på vendolin.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En riktig AC15 lär funkar bra till repan. Dom spelar starkt dom jävla klassA stärkarna. Med AC15CC lär du väl klara dig rätt bra. Det kan ju vara den rena kanalen som kanske inte räcker till. Och då är en AC30CC ett bättre alternativ. Alltså den med 2X12or. Inte den med 1X12a.

Jag vill minnas att du hade en jc120 och den spelar rent starkt som fan! Så du lär säkert känna att du bytt ner dig i volym skulle jag tro.

Även om du skulel slänga på en voxpedal till JC120 så kommer den inte låta vox ändå. Jag har haft väldigt svårt att få min jc120 låta bra med pedaler. Och då har jag provat många!

Sen är rörljud något alldeles speciellt. Disten blir mycket varmare och inte så spretig som om du skulle ha en solidstate med distpedal

Hoppas att testen gick bra! Har också varit intresserad av att köpa en likadan. Mest bara för att ha nere i studion

Link to comment
Dela på andra sajter

. Jag har haft väldigt svårt att få min jc120 låta bra med pedaler. Och då har jag provat många!

men har du prövat big ben? 🙂

har du en jazz chorus?

😆

😮

Och för att tillägga något till tråden: Som sagt, en AC15 spelar högt som fan, men du lär inte få vlädigt cleant ljud om det är det du vill ha. Det kommer låta svinbra, men inte rent. Som sagt, AC30cc lär klara att spela rätt rent. Om du vill spela högt och så, kanske spara lite och köpa en AC50 och en annan låda? Kanske orange, det lär låta svinbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...