Jump to content
Annons

Bas- och git preamp


LejonLeo

Recommended Posts

Pga att jag flyttat och nu inte längre kan micka upp mina stärkare och trummor mm så håller jag på att skaffa "grannvänlig" utrustning med målet att kunna spela in med hörlurar utan att det låter lajnat och platt. Trummorna har jag löst med EZ drummer och nu kommer turen till bas och elgitarr. När jag lajnar basen rakt in i ljudkortet (M-Audio ProjectMix) låter det ju inte direkt som när jag mickar upp min Warwickstärkare...

Utan att veta har jag fått för mig att det är EBS ValveDrive eller EBS Microbass 2 jag är ute efter. Skulle nämligen vara betjänt av en bra basdist också vilket finns att tillgå i båda dessa pedaler vad jag förstår. Har också sett att det finns nåt liknande från Sansamp. Skulle gärna vilja ha åsikter från folk som vet hur dessa låter (och är det nån som har någon av dessa till salu kan jag bli intresserad)

Vad jag är ute efter är alltså ett varmt, naturligt basljud som låter stort och runt, och inte litet och platt som det gärna blir när man lajnar.

Samma sak gäller elgitarr. Jag har en tele och en Laney TT-20 helrörscombo och är sålades ingen metallgitarrist, utan är svag för det blues-rockiga amerikanska soundet.

Och även helt rena teleljud. Jag har en gammal zoom som bara låter 80 tal och det har ju sin charm, men inte i rock´n´roll. Har även en Yamaha DG stomp som låter ok i vissa sammanhang, men den låter lite väl digital. Det låter inte direkt uppmickad rörstärkare. (Man kan få den ganska nära ZZ-top soundet däremot).

Återigen utan att veta så tror jag att det är en Line 6 POD Live XT jag är ute efter,

då jag vill kunna låta som en uppmickad stärkare vid inspelning med lurar,

och gärna även kunna använda den i livesammanhang.

Någon som jämfört den med Vox motsvarande? Eller Boss?

tjipp

och

hajk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min solklara favorit är Pod-XT. Den har även ett bass expansion pack som gör den till en baspod 😕 Boss GT modellerna har bättre effekter för livespel men kommer inte i närheten när det gäller förstärkarsimulering. Vox tonelab har jag inte provat men den ska också vara bra.

Jag har två Pod-xt och ska sälja en av dom snart så skicka ett pm om du är intresserad.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

PodXt är fin och kan låta suveränt om man rattar den rätt. Och orkar man inte ratta själv så finns det väldigt fina patchar på nätet att utgå ifrån, inte minst om man letar lite på Line 6's officiella forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har behringers Bass VAMP-pro. Varit nöjd med din hittils. Spelar bara in bas med den. Antar att man kan använda den som en speakersimulator för en gitarrförstärkare också, men det har jag inte provat på ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till gitarren skulle jag lätt välja en Vox Tonelab om du gillar blues och har en Tele, Pod XT har inte alls samma värme och dynamik i soundet enligt mig.

Till basen är en Sansamp Bassdriver DI ett utmärkt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sådan. den låter ok, den inbyggda disten låter verkligen illa och utsignalen är något låg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Jag skulle istället rekommendera Ampeg SVX. eller en kombination av båda (om du inte redan har ngn D.I lösning in i datorn).

Lejonleo, är du enbart ute efter pod, tonelab etc? ett "riktigt" alternativ är ju annars Epiphone valve junior. Den finns även som combo.

Jag kör en sådan genom en 1x12 och är väldigt nöjd.

Den orkar nog inte med att överrösta en trummis men som uppmickningsbar hemmastudioförstärkare är den klockren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till gitarren skulle jag lätt välja en Vox Tonelab om du gillar blues och har en Tele, Pod XT har inte alls samma värme och dynamik i soundet enligt mig.

Till basen är en Sansamp Bassdriver DI ett utmärkt val.

Håller helt och hållet med på båda punkterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nån som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sådan. den låter ok, den inbyggda disten låter verkligen illa och utsignalen är något låg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Hur då illa? Låter disten bara BZZZZ?

Den (inte disten alltså) sägs ju ge övertoner som ska påminna om rörförstärkare, hur tycker du det funkar?

kan man mejsla fram många olika ljud, eller låter den mest som den låter?

Ah, får väl testa själv antar jag 😏

Men uppskattar svar ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. om du har schysst dator skulle jag vilja att du använder eller skaffar typ guitar rig eller amplitube, om inte schysst dator, skaffa en tone lab eller ring någon polare och snacka vett med din granne så du kan lira lite schysst blues 😲 Yeah!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du har en schysst dator så låter Tonelaben bättre än både Amplitube och Guitar-rig.

Nä... det tror jag faktiskt inte... Jag tycker personligen att realismen i förstärkar ljuden är närmare "riktigt" ljud än tone laben, som har någonslags vox vibe över alla sina stärkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för alla bra svar.

Verkar vara ett angeläget ämne...

Jodå, jag har en rätt schysst dator (Frost bärbar med 1 GB internminne) så mjukvara kan vara aktuellt, men jag ska villigt erkänna att jag föredrar lite mer "hands-on". Vill gärna kunna vrida på en fysisk ratt. Men jag blev verkligen överkörd av EZ Drummer. Inte trodde jag att mjukvara kunde vara så "levande".

Syntar känner jag mig bekväm med att jobba i datorn med, men när det kommer till gitarrer... jag vet inte.

Till saken hör att jag gärna även skulle vilja köra pedalen live vid vissa tillfällen, och då känns ju hårdvara trots allt mycket mer tillförlitligt änsålänge, även om det skulle vara möjligt att köpa typ Guitar Rig och styra den med en midipedal och köra ut alltihop genom datorn.

"Krasch Boom Bang" för att citera Roxette i ett märkligt sammanhang.

Till saken hör också att jag eventuellt står lite och funderar på att köpa en Line 6 Variax, och då skulle väl denna gitarr tillsammans med Line 6 POD XT LIVE bli en sällsamt välljudande kombination om jag förstått saken rätt?

Jag har kollat lite på trådar om Variax här på forumet, och det verkar ju trots allt vara ett fungerande koncept.

Jag har nämligen nyligen sålt både min nylonsträngade och min stålsträngade (Simon & Patrick) och dessförinnan min japanstratta, så jag har bara min kära tele kvar. Och vid ett liveframträdande hade det inte varit så dumt att snabbt kunna byta över till ett stålsträngat sound på vissa låtar.

De flesta av er verkar prata er varma för Vox-pedalen.

Jag kanske är petig men när jag testade Tonelab SE så var det första som slog mig att pedalerna hade så otroligt lite spelrum att jag aldrig ens brydde mig om att sätta på den med den förställningen att jag aldrig skulle känna mig bekväm med så fjuttiga pedalröresler.

And the Saga continous...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sådan. den låter ok, den inbyggda disten låter verkligen illa och utsignalen är något låg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Jag skulle istället rekommendera Ampeg SVX. eller en kombination av båda (om du inte redan har ngn D.I lösning in i datorn).

Lejonleo, är du enbart ute efter pod, tonelab etc? ett "riktigt" alternativ är ju annars Epiphone valve junior. Den finns även som combo.

Jag kör en sådan genom en 1x12 och är väldigt nöjd.

Den orkar nog inte med att överrösta en trummis men som uppmickningsbar hemmastudioförstärkare är den klockren.

Jag har redan ett "riktigt" alternativ jag är väldigt nöjd med, min Laney TT-20, men problemet är som framgår att jag för tillfället inte kan använda den där jag bor nu.

Ampeg pluggen till basen verkar vara ett bra mjukvarualternativ, men är inte den ohyfsat dyr?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sådan. den låter ok, den inbyggda disten låter verkligen illa och utsignalen är något låg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Jag skulle istället rekommendera Ampeg SVX. eller en kombination av båda (om du inte redan har ngn D.I lösning in i datorn).

Lejonleo, är du enbart ute efter pod, tonelab etc? ett "riktigt" alternativ är ju annars Epiphone valve junior. Den finns även som combo.

Jag kör en sådan genom en 1x12 och är väldigt nöjd.

Den orkar nog inte med att överrösta en trummis men som uppmickningsbar hemmastudioförstärkare är den klockren.

Jag har redan ett "riktigt" alternativ jag är väldigt nöjd med, min Laney TT-20, men problemet är som framgår att jag för tillfället inte kan använda den där jag bor nu.

Ampeg pluggen till basen verkar vara ett bra mjukvarualternativ, men är inte den ohyfsat dyr?

🙂

Om du inte ens orkade testa den i mina öron (och många andras också) klart bästa pedalen på grund av nåt spelrum är ju synd för din del. Vad gäller varma och krämiga ljud som låter som den äkta varan så spelar Tonelaben i en egen division enligt mig. Jag har förstärkare som kostat offantliga summor i jämförelse men jag använder mer och mer Tonelaben när jag spelar in eftersom den nästan låter lika bra och för att det är så sjukt smidigt.

Vad gäller Line 6 Variax så är den ju lite rolig ett tag men den har definitivt inte mycket att sätta emot de riktiga förlagorna.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

😏

Om du inte ens orkade testa den i mina öron (och många andras också) klart bästa pedalen på grund av nåt spelrum är ju synd för din del. Vad gäller varma och krämiga ljud som låter som den äkta varan så spelar Tonelaben i en egen division enligt mig. Jag har förstärkare som kostat offantliga summor i jämförelse men jag använder mer och mer Tonelaben när jag spelar in eftersom den nästan låter lika bra och för att det är så sjukt smidigt.

Jag kan ju inte köpa en pedal som inte är känns naturlig att använda.

Det är lika självklart för mig som att jag inte köper kläder jag inte tycker ser bra ut, även om de sitter skönt. Eller en rosa gitarr, hur bra den än låter.

Nu tog detta forumet en lite annan vändning och det var inte riktigt meningen.

Jag ska nog gå ut och ta en cigg och gå och lägga mig.

ses o hörs

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill lägga en till röst på Tonelab som tycker är den bästa simulatorapparaten för allt utom tunga distljud.

Det som jag tycker brukar vara svårt med direktinspelad gitarr är just disten som sällan låter riktigt bra ur simuleringarna. Kan du tänka dig att lägga på övriga effekter med mjukvara (eller ev med andra pedaler) så tycker jag du ska ta en titt på Damage Control Womanizer också. Mycket bra för blues och rockljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till gitarren skulle jag lätt välja en Vox Tonelab om du gillar blues och har en Tele, Pod XT har inte alls samma värme och dynamik i soundet enligt mig.

Till basen är en Sansamp Bassdriver DI ett utmärkt val.

Alltså, jag är på ingen sätt någon märkesfanatiker så jag menar inte att flamma. Men... jag har inte testat Voxen, bara hört ljudexempel men jag tycker att det jag har hört av mer distade ljud (inte nödvändigtvis metal) så låter Voxen mer gammal transistorradio. Är det kassa distljud i den? Det vet man ju inte när man inte har en själv. Testade en Pod (ej XT alltså) för ett par veckor sedan o lyssnade man på dess presets så ... well, jag hade aldrig köpt en sådan. Det gäller för den delen presetsen hos PodXT också, det låter uppriktigt sagt skit om 98 % av de förinställda ljuden. Fast jag vet ju att både Poden och /XT kan låta riktigt bra när man lägger ner lite tid på det. (Eller letar på Internet...)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 röst till på Tonelab SE! =)

Jag tycker denna pedalen överträffar alla andra pedaler ute på marknaden, just när det gäller rock/blues och rörkänslan. Det är ju en Valvetronix utan högtalare liksom. 😄 Min kompis/kollega har en sådan. Vox är ju ett klassiskt märke och man vet vad man får liksom. Tycker ingen av ovanstående är särskilt bra på att efterlikna någon slags rörhistoria, förutom Tonelab/Valvetronix då. Ypperlig lösning live med. Jag är inte gitarrist själv men min kollega är det som sagt och vi kör den både i studion och live. Han har dock som sagt Valvetronix, men det är ju samma sak fast som stärkarcombo då. Vi har provat båda och de funkar lika bra. Vid flera tillfällen då man inte hinner mika så lajnar vi hans stärkare rakt in i datorn, med mycket trevligt resultat. Förstärkaren är ju då snäppet över eftersom man blir mera fri då eftersom man kan mika om man vill, plus att det ser häftigt ut på scenen haha.. 😆

Pod Live XT har jag oxå använt här i studion. Det är en schysst pedal och den funkar bra till en hel del, smidigt oxå då när man kör live. Spelade in ett band i våras som lirar 70-tals rock/hårdrock. Funkade klockrent där. Men jag hann inte sätta mig in i den så mkt så det var mest deras gitarrist som donade med den, eftersom det var hans egna pedal.. 😆

Har kört andra V-Amps och Pod-ar men top två är Tonelab/Valvetronix och Live XT. Pod = Pop Rock Hårdrock Metal. Tonelab = Rock Blues Pop Jazz... osv osv...

Distarna i Tonelab = snygg, skitig, mums!

Distarna i Live XT = rå, metal, lagom gottigott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma ljud ur en Tonelab och lineutgång från en Valvetronix (AD)-förstärkare?

I så fall är det ju mer prisvärt att köpa hela kombon eftersom man får en komplett gitarrförstärkare, eller vad säger ni?

ja det beror ju på, du får många fler förstärkare/lådor/effekter med Tonelaben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma ljud ur en Tonelab och lineutgång från en Valvetronix (AD)-förstärkare?

I så fall är det ju mer prisvärt att köpa hela kombon eftersom man får en komplett gitarrförstärkare, eller vad säger ni?

ja det beror ju på, du får många fler förstärkare/lådor/effekter med Tonelaben.

Det är iofs sant. 😆 Delvis iaf... Eller i stora delar haha. Valvetronix AD120VT som min kompis har, har lika många förstärkarmodeller som Tonelaben. Annars är Tonelaben mera laddad med grejer. Så om man redan har bra PA å grejer när man kör live så är ju Tonelaben till helt klar fördel. Sen att inget går upp emot äkta mikning av förstärkaren är ju en helt annan grej.. 😆 Båda varianterna är helt klart prisvärda på sitt egna sätt. Sen är ju prisskillnaden på en 120W 2x12 förstärkare med den stora FC'n mot Tonelaben hyfsat märkbar av helt förklarliga orsaker.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tänkte ju på de små svarta AD30 eller AD50 som ju kostar ungefär som en Tonelab.

Jag är mest ute efter halcdistade pop-blues-rockljud.

Oavsett vilken Vox du bestämmer dig för så funkar det till alla dina val, tycker jag iaf.. Roland har ju sina Cube oxå, som låter väldigt bra.. ännu mera nedbantade historier.. men kolla in närmaste återförsäljare så lär de ju ha hemma som du kan kolla in 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyligen en Line 6 Variax och blev djupt besviken. Varför är det ingen som nämner att det är latency på ljuden? Blir ju som att spela ständigt uppkopplat mot ett dåligt ljudkort... Fan. Varför sålde jag mon japanstrata... 😳

Någon som testat den mindre golvbaserade POD:en?

Låter den lika bra som POD Live XT fast med färre ljud och inställningsmöjligheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyligen en Line 6 Variax och blev djupt besviken. Varför är det ingen som nämner att det är latency på ljuden? Blir ju som att spela ständigt uppkopplat mot ett dåligt ljudkort... Fan. Varför sålde jag mon japanstrata... 😳

Någon som testat den mindre golvbaserade POD:en?

Låter den lika bra som POD Live XT fast med färre ljud och inställningsmöjligheter?

De golvbaserade poden är en uppgradering av Pod 2.0 som låter fruktansvärt enligt mig. Hade en Pod 2.0 en gång i tiden men den blev som tur var stulen.

Link to comment
Dela på andra sajter

"blev som tur var stulen" 🥰

Aldrig har jag hört de orden i samma mening förut 😆

Jag fortsätter envist att botanisera bland olika lösningar att spela in bas/git direkt på datorn utan att vilja göra avkall på ljudet.

Och jag har kapitulerat för mjukvarurevolutionen. Till slut.

Såladess är det ännu mer att ta ställning till.

Line 6 har ju en mängd olika lösningar för dethär.

Jag trodde mig ha funnit helhetslösningen i Line 6 TonePort KB37.

Perfekt för en mobil inspelningsrigg! Bara ta laptopen under armen och promenera iväg.

Men så hörde jag att mickpreamparna i den var lite sådär och att mina i M-Audios Project Mix är mycket bättre. Dessutom vägde den misstänkt lite.

Istället blev jag rekomderad att köpa Line 6 GearBox Plug-in och använda min befintliga hårdvara. Är det någon som jämfört Gearbox med Guitar Rig ? Eller Amplitude?

Det är en djungel därute och jag sitter fortfarande på min Yamaha DG Stomp och vet inte riktigt vad den värdiga ersättaren ska bli...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju mycket på vad man är ute efter (som vanligt).

Jag tycker att NI Guitar Combos är bra på distade rockljud som man känner igen, alltså lite retro, men svårare att få till moderna eller nyskapande grejor.

Till bas är jag riktigt nöjd med Sansamp GT2 som egentligen är en gitarrburk.

Jag har också använt ett bra preset i gamla Amplitube (15' driven) som är grymt bra för plonkig distad bas.

Men helt nöjd blir man nog aldrig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...