Jump to content
Annons

Allt om digitalpianon - tips och erfarenheter


Pluffo

Recommended Posts

Mycket har blivit sagt i denna tråden.

Men vartill tjänar visdom, om den ej predikas? 😱

Jag går också i digitalpianoköpartankar.

När CSN väl kommer på att jag vill spela lite blir det dags att köpa.

Det lutar starkt åt Yamaha P90.

Jag har varit och provat det mesta som finns i Malmö/Lund-området och jag har satt ett pris på 10000-13000, och där är P90 bäst enligt vad jag testat mig fram till.

Mitt mål är att hitta ett med bra klaviatur, inbyggda högtalare vill jag inte ens ha egentligen, du måste upp i riktigt höga prisklasser för att utklassa ett PA live, eller ett par bra studiomonitorer för den delen. Bra ljud är en självklarhet förstås. Plus lite småkrafsfunktioner som kan bara bra att ha, t.ex. är volymkontroll ju alltid ett litet plus i kanten. 😆

Hörlurar funkar på natten, men jag kan inte stå ut med dem i längden. Grannarna får helt enkelt leva med mina cp-piano-Rebroff-Rammstein-covers i alla fall på dagtid... studiomonitorer är rätt billiga ändå.

Summan av det jag testat kommer här:

CASIO, nej tack, jag vill spela piano där det känns i alla fall i närheten av att spela piano, inte trycka på plasttangenter. Är du uppväxt med keyboards och inte pianon är det ett alternativ som funkar, men inte mycket mer, de har en del budgetmodeller som rent prismässigt och ljudmässigt är överkomliga, men vill du, så att säga, gå över till att spela piano, så får du "träna om dig" efteråt, om du inte är väldigt flexibel. Anslaget på samtliga Casio är helt enkelt keyboard.

ROLAND har ett par godingar förstås, men jag har hållit tassarna borta från deras dyrare grejer. Fp-2/Fp-3 är bra, riktigt bra faktiskt. För den som tycker om något lättare tangenter men ändå med finfin pianokänsla är dessa att rekommendera. Ralands klaviatur är ruskigt snabbspelade märkte jag, de är finfina, även om jag vill ha mer tyngd i anslaget. Har du gott om pengar rekommenderar hade jag förmodligen någon av Rolands dyrare, men lägg inte ner pengar på onödiga funktioner som du betalar 10 000 extra för, det är bara meningslöst. Som folk sagt här innan, det finns en gräns, efter den blir det bara mer eller mindre onödiga små funktioner som läggs till.

YAMAHA: Ja, det var här jag landade. P60 är... ganska okej faktiskt, men jag gillar det inte sådär jättemycket ändå. P80 vill jag prova, men det finns inte längre i affärer och begagnat är det svårt att hitta det någonstans. P120 är väl ok om man vill ha inbyggda högtalare.

P90 funkar utmärkt för mig. Det är kompakt, rent och clean, helt enkelt. Det har de inställningar jag vill ha, no more, no less. Inget onödigt alls faktiskt, vilket är imponerande, för det är alltför många digitalpianon som har inbyggda komp, cpautoackordblahoffs, giraffmönster, autoplay av diverse slag, fula lampor, inbyggd läskautomat m.m. Nej, sådant är inget för mig.

Vill du ha ett enkelt men funktionellt digitalpiano som till och med är bärbart för en späd, stackars, halvskabbig poppojke som jag är, är P90 att rekommendera.

Men skaffa ett case och en riktig pedal(inte en sådan där plastgrej som ligger på golvet och ser ut som en död svamp från Super Mario Bros 1) om du har tänkt spela och bära runt på det för kärlekens och nöjets skull eller för att du inte har råd att skaffa ett P90 extra för replokalen.

KORG, jag gillar Korgs synthar. Deras digitalpianon låter förvisso bra, men jag gillade inte tangenterna, de är för lätta att banka på, och de flesta modellerna låter när man spelar(thump thump bump...), iofs har detta inget med inspelning att göra, men jag upplevde det som irriterande(RD170 eller vad det nu heter tänker jag mest på nu) när man sitter och spelar med högtalare. SP300/200 är ok och är till och med ganska billiga, vilket ju alltid är ett plus, men som sagt, anslaget. Well well... njae.

KETRON har jag också provat. De är väl mest kända för Keyboards(i alla fall i mitt huvud), men de har gjort en del hyfsade digitalpianon. Kortfattat kan jag säga att jag inte gillade tangenterna på någon av de modellerna jag provade för att gilla dem tillräckligt mycket för att vilja köpa dem(härliga meningar jag hittar ikväll!).

HEMINGWAY, ja, jag provade bara ett, jag vet inte om de gjort fler, och avhållsamhet är det enda jag har att rekommendera både Hemingway själva(gör inte fler digitalpianon!) och köparna av deras grejer(köp inte dem!).

Ja, P90 lär det bli, om jag inte hittar ett billigt P80, vilket jag vill prova först. Men ljuden i P90 låter snäppet bättre, så jag är lite kluven. Jag lyckades till och med pruta ner priset med på det med sisådär 1500 på musikbörsen, fast jag hade ju inga pengar ändå, vilket ju var lite synd.

Men, läs gärna trådar och reviews och allt möjligt, och lyssna på samples på tillverkarnas hemsidor o.s.v...

Men prova själv, det är det enda rätta egentligen...

Jag tycker t.ex. om apelsiner jättemycket, medan vissa andra tycker mer om halstrade ostron. Det är lite som Roland och Yamaha, det är en smaksak vilket man gillar själv, men båda två är egentligen helt ok.

Lycka till.

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag köpte ett YamahaP90 för några veckor sen. Väldigt nöjd med det! 9995 fick jag ge för mitt inkl. en bonusmidikabel. Vad kunde du pruta ner ditt till?

Samma pris faktiskt, grejen var den att musikcentrum låg på 9995, men musikbörsen låg på 11500 typ, jag sade att om de kunde tänka sig gå ner till samma pris så kunde jag tänka mig köpa där 😳

Fördelen med att handla på musikbörsen är att alla smågrejer runtomkring är billigare där... plus att de gärna drar ner priset på smågrejerna om man köper mycket smått på samma gång, vilket musikcentrum eller vad det nu heter gör det på samma sätt, i alla fall inte enligt vad jag varit med om.

De gångerna jag köpt dyra grejer eller för många tusen totalt har jag ofta slängt med en massa sladdar och allt möjligt smått som man behöver och fått det snudd på gratis. "äsch, det där är ett dåligt micställ, du får det här som är mycket bättre för samma pris...", "men nu måste du ju ha det här också... du får den för, ja vi kan väl säga 100 kr eller nåt", "sade jag att sladdar ingick? nej det har jag nog inte, men det borde det ju göra, så de får du med"

o.s.v. 🙂

Det lönar sig att vara stammis, trevlig, snacka på och inte vara snål men samtidigt snällt och rättvist poängtera vad man betyder som återkommande kund på ett ställe.

Edit: haha, jag kollade just musikbörsens hemsida, de har gått ner i pris till 9995 nu officiellt, det måste ha skett de senaste 15 timmarna ungefär, lite lustigt...

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Verkar som att JAM och Musikbörsen har fått in de där röda CME UF-klaviaturerna nu... Är det nån som hunnit provspela UF8:an?

Uh! Nej, men nu ska jag defenitivt ge mig iväg för att prova. Återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena..

Går i tankar om att skaffa klaviatur i någon form. Är väldigt starkt inne på att köpa en Yamaha Motif Rack ES och sedan köpa ett digitalpiano med vägda tangenter och en med synthtangenter. Det enda problemet jag funnit med den lösningen är att Motif, även om det är väldigt bra pianoljud, kanske inte räcker till rent pianomässigt och har därför kollat lite på Rolands produkter, bla Fantom XR och XRS-korten, främst 11 - Complete piano.

Den stora nackdelen med dem är (förutom att Fantom XR är absolut för dyr och har sämre ljud än Motif Rack ES förutom pianot) är att SRX-kort bara fungerar med Rolands egna pianon (?) och att jag personligen inte gillar deras tangenter (tror jag... har inte testat deras dyrare modeller men då han man ekonomin att tänka på igen).

Som det ser ut nå så struntar jag i att bry mig om Rolands prylar och bara köpa Motif Rack ES (i sommar när jag åker till USA) men funderar samtidigt hur man kan lösa det.

Så vad vill jag veta?

Gärna en rekommendation på ett bra stage-piano med vägda tangenter, en med synth-tangenter, funderingar kring Roland och Motif Rack. samt priser

Redigerat av Challeman
Link to comment
Dela på andra sajter

FP-5_lg.gif

Roland FP-5

Jag har inte prövat att spela så mycket på den, men det jag kan konstatera är att den har ett väldigt skönt klaviatur, vilket jag tycker är det absolut viktigaste. 😛

INFO

    *  88 tangenter med progressiv hammarmekanik ger genuin flygelkänsla Mycket bra ljud av bästa Roland-kvalitet.

    * 64 toners polyfoni.

    * Förutom piano- och flygelklangerna finns det många andra typer av ljud att välja mellan, t.ex. stråkar. gitarrer och några mycket realistiska elorgelklanger. Den inbyggda tonhjulssimulatorn kan justeras per "drawbar"!

    * Inbyggda monitorhögtalare! 2 st. 10 cm bredbandshögtalare samt 2x 10 watt uteffekt.

    * FP-5 stöder funktionen "half-damper" ("halv-sustain") via den medföljande DP-8 sustain-pedalen. Även sostenouto- och soft-pedaler kan anslutas (tillbehör).

    * Öva tillsammans med den inbyggda Session-partner funktionen. 80 färdiga kompmönster och 90 olika ackordsföljder.

    * 7 olika program för egna inställningar, ljud mm.

    * Inbyggt USB-MIDI interface. FP-5 är också GM2-kompatibel

    * Linje in- och utgångari stereo

    * Stativ - FPS-11A - finns som tillbehör.

Link to comment
Dela på andra sajter

88 tangenter med progressiv hammarmekanik ger genuin flygelkänsla Mycket bra ljud av bästa Roland-kvalitet.
Hur fungerar hammarmekaniken i ett digitalpiano?

Jag vet inte exakt hur det fungerar på FP-serien men jag vet att vissa modeller kör med äkta hammare inne i lådan. Dvs, du får samma känsla som hos ett ackustiskt piano eftersom tangenterna är uppbyggda på samma sätt. Bara pianosträngarna som saknas 😛

Men som sagt. Antar att det finns olika lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte exakt hur det fungerar på FP-serien men jag vet att vissa modeller kör med äkta hammare inne i lådan. Dvs, du får samma känsla som hos ett ackustiskt piano eftersom tangenterna är uppbyggda på samma sätt. Bara pianosträngarna som saknas 😛

Men som sagt. Antar att det finns olika lösningar.

ok, så det finns alltså hammare däri (med filt och hela kitet hehe?) som hammrar på.. ingenting? är det inte lättare att bara konstruera vikter då?

om de har en mekanik med vikter för att få känslan i klaviaturet så kan jag förstå det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet att det finns en del digitalakustiska uprightpianon. bl a från yamaha, där hammarna slår mot en platta som åker ner typ 3mm framför strängarna i digitala läget. sedan avläses anslagskänslighet med laser 😆 som jag har fått det beskrivet för mig iaf.

men när det står hammarmekanik på stagepianon/midiklaviatur så blir jag lite fundersam vad de menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jo, jag vet att det finns en del digitalakustiska uprightpianon. bl a från yamaha, där hammarna slår mot en platta som åker ner typ 3mm framför strängarna i digitala läget. sedan avläses anslagskänslighet med laser 😆 som jag har fått det beskrivet för mig iaf.

men när det står hammarmekanik på stagepianon/midiklaviatur så blir jag lite fundersam vad de menar.

Precis. Det finns det ju. Praktiskt att ha om man vill kunna välja mellan att vräka på med ackustiskt ljud eller köra med hörlurar.

Det dem menar med hammerteknik är väl bara att tangenterna känns tyngre i basen och lättare i diskanten...?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag inte tänka mig 😆 Vilket bra piano/flygel känns annorlunda i diskant/bas anslagsmässigt?

Jag vet inte. Jag är inte pianotillverkare 😛

Dock så tillverkas många nya digitalpianon på det här sättet. Dock tror jag att begreppet jag tänker på är "Progressive Hammer-Action". "Hammer action" självt handlar nog bara om att det är byggt med hammare. Det finns ju t ex "hammer action II" och "hammer action III" vilket är ännu mer förfinade konstruktioner.

Från länk 2:

"And now, Fatar has added an even more piano-like feel by developing the "Contoured Strike Force" keybed. CSF applies slightly more force to notes played in the bass register while reducing, slightly, the force applied in the treble region - thus more closely reproducing the physics of a "regulated" acoustic piano."

Intressanta länkar:

1

2

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det måste väl ha med själva ljudet att göra. En lika anslagen ton i basregistret är ju starkare än en i diskanten, men jag har då aldrig märkt av att det ska behövas mer kraft att slå an tangenterna i basregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det måste väl ha med själva ljudet att göra. En lika anslagen ton i basregistret är ju starkare än en i diskanten, men jag har då aldrig märkt av att det ska behövas mer kraft att slå an tangenterna i basregistret.

Aha.... 🙂

Fan, jag har stått i musikaffärer och försökt känna den där känslan men svurit över att jag aldrig kännt någon skillnad. Har alltid tyckt att det verkar lite skumt.

Skäms 😄 Aja, lika bra att man lär sig någon gång under stor förnedring istället för att gå ovetande hela livet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland FP-5

Jag har inte prövat att spela så mycket på den, men det jag kan konstatera är att den har ett väldigt skönt klaviatur, vilket jag tycker är det absolut viktigaste. 🙂

INFO

    *  88 tangenter med progressiv hammarmekanik ger genuin flygelkänsla Mycket bra ljud av bästa Roland-kvalitet.

    * 64 toners polyfoni.

    * Förutom piano- och flygelklangerna finns det många andra typer av ljud att välja mellan, t.ex. stråkar. gitarrer och några mycket realistiska elorgelklanger. Den inbyggda tonhjulssimulatorn kan justeras per "drawbar"!

    * Inbyggda monitorhögtalare! 2 st. 10 cm bredbandshögtalare samt 2x 10 watt uteffekt.

    * FP-5 stöder funktionen "half-damper" ("halv-sustain") via den medföljande DP-8 sustain-pedalen. Även sostenouto- och soft-pedaler kan anslutas (tillbehör).

    * Öva tillsammans med den inbyggda Session-partner funktionen. 80 färdiga kompmönster och 90 olika ackordsföljder.

    * 7 olika program för egna inställningar, ljud mm.

    * Inbyggt USB-MIDI interface. FP-5 är också GM2-kompatibel

    * Linje in- och utgångari stereo

    * Stativ - FPS-11A - finns som tillbehör.

Tog och testade den idag men jag (även om jag ska erkänna bara tog en mycket kort tid att lyssna) tyckte den inte riktigt föll mig i smaken.. Ska testa en Yamaha s90 om jag får möjlighet, den verkar bra.

Tankar om moduler då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bild

Roland FP-5

Jag har inte prövat att spela så mycket på den, men det jag kan konstatera är att den har ett väldigt skönt klaviatur, vilket jag tycker är det absolut viktigaste.  😛

INFO

    *  88 tangenter med progressiv hammarmekanik ger genuin flygelkänsla Mycket bra ljud av bästa Roland-kvalitet.

    * 64 toners polyfoni.

    * Förutom piano- och flygelklangerna finns det många andra typer av ljud att välja mellan, t.ex. stråkar. gitarrer och några mycket realistiska elorgelklanger. Den inbyggda tonhjulssimulatorn kan justeras per "drawbar"!

    * Inbyggda monitorhögtalare! 2 st. 10 cm bredbandshögtalare samt 2x 10 watt uteffekt.

    * FP-5 stöder funktionen "half-damper" ("halv-sustain") via den medföljande DP-8 sustain-pedalen. Även sostenouto- och soft-pedaler kan anslutas (tillbehör).

    * Öva tillsammans med den inbyggda Session-partner funktionen. 80 färdiga kompmönster och 90 olika ackordsföljder.

    * 7 olika program för egna inställningar, ljud mm.

    * Inbyggt USB-MIDI interface. FP-5 är också GM2-kompatibel

    * Linje in- och utgångari stereo

    * Stativ - FPS-11A - finns som tillbehör.

Tog och testade den idag men jag (även om jag ska erkänna bara tog en mycket kort tid att lyssna) tyckte den inte riktigt föll mig i smaken.. Ska testa en Yamaha s90 om jag får möjlighet, den verkar bra.

Tankar om moduler då?

Om jag hade ett elpiano (tex FP-5:an), skulle jag lätt koppla in den till HALion med typ Black Grand inladdad i samplern... då är vi ganska nära en riktig flygel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det måste väl ha med själva ljudet att göra. En lika anslagen ton i basregistret är ju starkare än en i diskanten, men jag har då aldrig märkt av att det ska behövas mer kraft att slå an tangenterna i basregistret.

Aha.... 🙁

Fan, jag har stått i musikaffärer och försökt känna den där känslan men svurit över att jag aldrig kännt någon skillnad. Har alltid tyckt att det verkar lite skumt.

Skäms 😄 Aja, lika bra att man lär sig någon gång under stor förnedring istället för att gå ovetande hela livet 🙂

Fast det stämmer iofs på flyglar då klubborna i diskanten är mycket mindre än basklubborna och därmed säkert även lättare. Jag vet inte exakt hur flygelmekaniken fungerar (pinsamt egentligen) men viktskillnaden kanske beror just vikter och inte bara klubbornas storlek/vikt.

Får ta reda på det ordentligt, men visst är det en skillnad i anslag i bas och diskant på en bra flygel.

R/ nu säger jag imot mig själv märker jag haha. Jag går med på att det är en viss viktskillnad på en flygel, men om det fyller en funktion vet jag inte förutom att man kanske inte använder lika chopsiga figurer i basregistret. att väga ett digitalpiano på samma sätt kan tyckas vara overkill.

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade ett elpiano (tex FP-5:an), skulle jag lätt koppla in den till HALion med typ Black Grand inladdad i samplern... då är vi ganska nära en riktig flygel 🙂

Fast om nu FP-5:an har samma högtalare som FP-2:an, så är det ju den som sätter begränsningen IMHO. Då blir det inte bättre oavsett vilka fantastiska samplingsbibliotek man än har...om man inte byter högtalare också, vill säga.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade ett elpiano (tex FP-5:an), skulle jag lätt koppla in den till HALion med typ Black Grand inladdad i samplern... då är vi ganska nära en riktig flygel 🙂

Fast om nu FP-5:an har samma högtalare som FP-2:an, så är det ju den som sätter begränsningen IMHO. Då blir det inte bättre oavsett vilka fantastiska samplingsbibliotek man än har...om man inte byter högtalare också, vill säga.

// David

Dah... man kör ju inte genom syntens högtalare 😠 Eftersom du använder ett samplingsbibliotek i datorn så kör du ju genom dina monitorer/hörlurar...

Det är dock värre Live, men då kör du ju inte genom de inbyggda högtalarna heller, då kör du ju genom PA;t eller hur!? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra på inbyggda högtalarna kan aldrig bli bra i större sammanhang, men du kan ju testa att micka upp dem hehe. Eller sätta en sladd på line out 😄

m precis 🙂 Det är inte många inbyggda högtalare som fixar Live-sammanhang, på sin höjd konsert för mormor & morfar i vardagsrummet kanske :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...