Jump to content
Annons

Line 6 Spider II Head 75


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Jag är på jakt efter en topp till min 4x12.

Jag undrar om någon har testat:

Line 6 Spider II Head 75

Den är ju så billig 149 Euro.

Tänkte koppla den till min Vox ValveTronix Tonlab.

Kan det vara något?

Eller finns det bättre alternativ.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en sådan, definitivt prisvärd. Dock rätt få användbara ljud (den har bland annat en fullständigt HEMSK octaver eller vad det är på en kanal 😄 ). Distljudet är rätt bra i mitt tycke, även om det finns bättre. Cleanljudet är även det helt okej. Det finns fyra kanaler på den, men om du köper ett pedalbord, så kan du uttöka till typ 36 kanaler (eller vad det nu var) + wah-wah. (Ja, jag vet, det finns inbyggd wah-wah i stärkaren som du inte kan komma åt utan att köpa en extra pedal. Suger stenhårt...)

Låter kanske lite smånegativ, men i den prisklassen finns det ändå få utmanare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Line6 spider-förstärkare låter generellt sett alldeles utmärkt, speciellt för priset.

Vox Tonelab är däremot löjligt bra och låter förmodligen (nu handlar det ju om tycke och smak) ännu en hel del bättre. Plus att den har många fler ljudmöjligheter. Går såklart att koppla in den i effektloopen på Line6-toppen, men det borde finns lite robustare alternativ ändå.

Sammanfattningsvis, du kommer nog inte få någon ljudmässig uppgradering av att köpa line6-toppen.

Handlar det däremot om att du vill använda Tonelaben i en rep/live-situation så är det nog ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tre högtalarutgångar på baksidan av Crate-toppen. En mono och två stereo (eller rättare sagt, det är ju två mono-utgångar som blir en stereo, men alla förstår säkert vad jag menar, hoppas jag! 😉). Så det går nog fint att köra med en högtalarlåda också. Kolla bara att impedansen på din låda är 8 ohm (det är monoutgången på Craten).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ska du koppla ihop Tonelaben för dess eget grundljud ska du definitivt skaffa en förstärkare med effekt-loop, så att du kan koppla in Tonelaben efter förstärkarens försteg.

Alternativet är annars att stänga av (om det går i Tonelaben? är osäker) själva förstärkare delen, och använde den som en mångsidig och välljudande effektbox. Då funkar det säkert helt ok med Epiphone-förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

line 6 funkar i hemma studio, men inte live eller på någon större nivå.

Däremot har jag hört bra saker om spider 3 men har inte själv testat den.

Håller inte riktigt med där.

Har gjort ca 60 gig i år med en POD direkt line:ad in i PA:t.

Enbart för att jag är på tok för lat för att släpa förstärkare när jag ändå måste rigga pa:t, och för att jag får lika mycket betalt ändå.

Så om jag nu lever på musiken, spelar live kontinuerligt inför publik och de fortsätter att boka mig så lär det uppenbarligen inte ha ett skit att göra med om jag har en stärk eller en POD.

Link to comment
Dela på andra sajter

line 6 funkar i hemma studio, men inte live eller på någon större nivå.

Däremot har jag hört bra saker om spider 3 men har inte själv testat den.

Håller inte riktigt med där.

Har gjort ca 60 gig i år med en POD direkt line:ad in i PA:t.

Enbart för att jag är på tok för lat för att släpa förstärkare när jag ändå måste rigga pa:t, och för att jag får lika mycket betalt ändå.

Så om jag nu lever på musiken, spelar live kontinuerligt inför publik och de fortsätter att boka mig så lär det uppenbarligen inte ha ett skit att göra med om jag har en stärk eller en POD.

Måste säga detsamma. Jag har använt en Spider II Head och kabinett live flera gånger, och faktum är att det fungerar riktigt bra.

Däremot vet jag inte om jag skulle micka upp det i studion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...