Jump to content
Annons

Allt om digitalpianon - tips och erfarenheter


Pluffo

Recommended Posts

TimeStop (oregistrerad)

Tack.

Jag har tittat lite på Yamaha P-80 och P-140. Är de bra när det gäller känsla o ljud (att det ska likna ett riktigt piano)?

10.000 kr är nog gränsen för mig skulle jag tro... Annars får det bli ett gratis piano från blocket 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag köpte ett P-140 förra året och är helnöjd med det. Det är bättre ljud i det än vad som låter genom de interna högtalarna, så bäst resultat blir det om man lajnar ut det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Personligen så tycker jag att du ska skaffa ett akustiskt piano om det är en möjlighet. Läs på lite på nätet om vad du ska titta på när du köper ett beggat piano.

Klaviaturen på ett digitalpiano tycker jag brukar vara rätt "naturtrogen". Men ljudet från ett digitalpiano blir aldrig som det från ett akustiskt piano.

Att stämma ett piano tror jag går lös på ungefär en tusenlapp. Är det nedstämt mera än en kvarts ton kan det kräva flera stämningar innan det blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Jag köpte ett P-140 förra året och är helnöjd med det. Det är bättre ljud i det än vad som låter genom de interna högtalarna, så bäst resultat blir det om man lajnar ut det.

Håller med P-140 är verkligen en lyckad produkt som dykt ner i pris

Börsen säljer det för runt 10.000 kr , ett sådant funderar ja själv på nu .

Link to comment
Dela på andra sajter

Eva (oregistrerad)

Jag köpte ett Yamaha P-140 i fredags. Har tidigare ägt svarta fina akustiska pianon och har ganska svårt för det digitala pianot.

Men, P140 duger (=givetvis inte att jämföra med ett akustiska men ändå, digitalpianot har ju andra fördelar som kan kompensera för avsaknaden av det riktigt äkta pianoljudet etc).

Jag är än så länge nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är sugen på ett digitalpiano....jag vill ha det för bättre spelkänsla och för att på 2 sekunder kunna sätta mig och spela utan att dra igång datorn.......är inte pianist men har spelat lite brukspiano större delen av mitt liv....

skulle vilja ha ett yamaha p140 men har inte råd så jag kollar efter ngt gammalt beggat på blocket.....

för inspeling gissar jag på att pianot kommer att få styra ngn bättre sampling eller dedikerad piano VSTi.....

vad är er erfarenhet av det....funkar det bra eller är det ibland svårt att få elpianots anslagskurva att matcha VSTi:en?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat både Yamaha P 140, P 70 och sen uppgraderingen från P70 till P85.

Och slutsatsen är att du får i stort sett samma piano om du köper P140 eller nya P85 som har samma polyfoniska röster, 4ljud mindre och precis lika bra om inte bättre klaviatur den största nackdelen inte lika många ut/in på baksidan men prismässigt P140 ca: 10000:- och P85 ca: 6300:- från thomann... jag köpte p85 och köpte till stativ och 3pedalsenheten som fungerar fin fint.

Det är enligt mig det bästa digital/stagepianot i den prisklassen.

KÖP...

//Reine

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Har en fråga faktiskt, är detta ett bra nybörjar-digital piano?

http://macoteket.se/product_list.jsp?group...duct_id=1132043

Inte om du vill ha digitalpiano då det du länkade till är ett midiklaviatur, det innehåller alltså inga ljud i sig utan du måste använda ett mjukvaruinstrument i datorn eller någon extern burk med ljud i.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

MAudio ProKeys 88 har jag nu funderat på ett tag.

Dess specs osv verkar vara precis det jag vill ha. Nu undrar jag bara eftersom jag inte har så mycket erfarenhet inom Piano:

Hur är den att spela på? Är dess Hammer Action något att hänga i julgranen eller ska jag leta vidare? 4000:- är iofs rätt precis på min budget... Gymnasiestudent - Javisst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hopes (oregistrerad)

Tjena!

Ny som jag är här på sidan så är det mycket möjligt att jag gör bort mig i nedanstående text, men jag ska göra mitt yttersta för att undvika detta 😎

Jag har börjat se mig runt lite efter ett elpiano (heter det så?) som jag tänkte plinka lite på här hemma. Hittade då en mycket lätt begagnad Yamaha DGX-500, som gick på strax under 5000 lappen. Jag undrar egentligen bara om någon här har spelat på en sådan, om den går att rekommendera och huruvida priset är någorlunda ok (dumt att bli lurad 😄). Eventuellt så kanske någon har tips på lite andra schyssta elpianon till en nybörjare som jag.

All hjälp mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag (som många andra, vilket är ett tecken på att denna sidan verkar vara bra och seriös och lockar folk) är ny på forumet.

Jag har haft en Yamaha P-140 i snart ett halvår. Tycker verkligen att den är prisvärd (9200 på 4sound). Jag har spelat på den ganska mycket och även haft med den på diverse 40-fester och sånt där jag spelat.

Nu är det så att jag är fattig student samtidigt som jag verkligen vill hafler möjligheter(ljud) att använda Live.

Min fråga är vad jag göra. Jag har kört den genom datorn hemma med olika MIDI program vilket fungerar bra men det är en klumpig stationär dator och bara en massa krångel.

Jag vill inte sälja den och köpa ett nytt för det har jag varken ork eller pengar till. Vad ska jag köpa till? MIDI rack? Blev förälskad i Yamaha Motif Rack men olyckligt kär eftersom priset inte var på min planhalva.

Vad rekomenderar ni att köpa?

Tack på förhand.

Jag fattar att det kan va jobbigt med new guys som kommer och ställer frågor på fel ställe i forumet men jag vet verkligen inte var jag ska ställa frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...