Jump to content
Annons

Tant Fransa

Medlem
  • Antal inlägg

    180
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då Tant Fransa senast vann var 2 december 2022

Tant Fransa hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

1 Neutralt

5 följare

Om Tant Fransa

  • Födelsedag 1909-05-11

Om mig

  • Kön
    Kvinna

Min musik online

Socialt

  • Skype
    tant.fransa@hotmail.com
  1. Tant Fransa

    iPod 4G

    Freeloader... Min iPod nano har hängt sig. Hur tusan gör man för att göra en reset???
  2. Tack snälla alla som svarat! "Platsen är tillsatt" eller vad man brukar säga, men jag är väldigt tacksam för alla svar! Vänliga hälsningar, Fransa
  3. Jag har ett gig på gång i centrala Stockholm den 7 maj - en kort spelning ( ~20 min) under lunchpausen på en konferens. MEN: jag behöver någon som kompar. Det finns inget spikat program men för mig ligger det nära tillhands att dra några bossalåtar, eller några jazzstandards. Kanske en egen låt (din eller min) kan slinka med också. Du är pianist/keyboardist, van vid att kompa och inkörd på bossa/standardjazzrepertoar. Du har ditt eget instrument ev. PA. Du finns i Stockholm och kan slinka förbi och tjäna en liten men snabb peng en onsdag lunch. Du har tid att träffa mig för att repa en eller två gånger innan spelningen. Skicka PM om det låter intressant. Hälsningar, Malin
  4. Bröstklang är det man skall använda (om man är en "riktig" sångare), falsett tar man till för att spara rösten, sen så finns ju sådana som Eric Gadd, Prince, Bee Gees som gjort falsettsång till en hipp innegrej men det är en annan historia! Oj, ju kände jag att jag måste opponera mig. Det finns en mängd olika benämningar på sångsätt som är mer eller mindre väldefinierade. Man brukar huvudsakligen tala om huvudklang respektive bröströst. Ordet falsett används ofta istället för "huvudklang" när man pratar om manliga sångare. Både mäns och kvinnors huvudklangsregister är (vanligtvis) förskjutet uppåt jämfört med bröstklangen, men det innebär inte att det är "fusk" att sjunga i falsett/huvudklang, precis lika lite som det är fusk för en operasopran att gå över i bröströsten när huvudklangsregistret inte räcker till nedåt. Att det däremot inte låter likadant som om man håller bröströsten är ju en annan sak, och har man vant sina lyssnare vid en speciell röstklang på sina skivor blir det förstås konstigt om man sedan låter helt annorlunda på scen. En parallell är kontrabas som kan spelas med stråke eller knäppas med fingrarna. Båda sätten är lika "rätta" men lika uppenbart ger det olika resultat och används för olika stilar. Här finns kanske lite mer att läsa om saken.
  5. Jag är anmäld till ovanstående evenemang, men sitter här och får helt plötsligt kalla fötter. Vilken nivå är egentligen det här seminariet på? Själv är jag fortfarande på absoluta newbie-nivån och jag har dessutom inte Cubase 4 utan studio 4. Kommer jag att ha något utbyte av seminariet...? Är det någon annan här som ska gå? Hrm... jag antar att alla som ska gå redan är där... 😎 /TF
  6. Jag är anmäld till ovanstående evenemang, men sitter här och får helt plötsligt kalla fötter. Vilken nivå är egentligen det här seminariet på? Själv är jag fortfarande på absoluta newbie-nivån och jag har dessutom inte Cubase 4 utan studio 4. Kommer jag att ha något utbyte av seminariet...? Är det någon annan här som ska gå?
  7. ...men...

    nu är jag ju inte hemlig längre...

    :-)))

  8. Hej hemliga tordA /Fransa

  9. Jo, då jag har fått igång mitt baktalade ljudkort, som det alltså inte alls är något fel på, icke heller mina inställningar i Cubase, det var verkligen den gamla DELLen som var KASS Tyvärr låter jag fortfarande inte som Christina Aguilera när jag sjunger - det var lite av en missräkning. Kan det vara buffertstorleken tror ni? 😛 Jag har inte riktigt sett hela slutet på historien än, men jag hoppas att det ska ordna sig snart.
  10. Tant Fransa

    Sustain i midi

    Jag har letat efter ett svar till detta men inte hittat. Så jag dristar mig till att skapa en ny tråd: När jag spelar in MIDI- piano klingar sustaineffekten av alldeles för fort, och det är f.ö. likadant om jag håller nere en tangent. Jag vet att man kan editera detta i efterhand, men det är alltså inte det jag är ute efter just nu. Finns det ett sätt att ställa in det i Cubase och hur gör man i så fall? Eller är det snarare nåt i synten som ska ställas in. I så fall, hur gör jag? Jättetacksam för svar...
  11. Det blev en Frost! Beställde idag och kan hämta imorgon. Och jag vet vad ni tänker - att jag kunde fått mer dator för mindre pengar. Men för mig är det nog faktiskt värt några extra tusenlappar för den supporten, från ett företag som inte har råd att slarva med sitt rykte. En stor gullstjärna till alla er som svarat - utan er hade jag inte kunnat fatta detta beslutet!
  12. Jag försöker jämföra Macbook och Ftecs FAM550. Den här uppgiften har jag fått från Ftec: "Finns bara 4/6-pin med enda skillnaden att 6-pin levererar ström också. Det finns nästan inga bärbara med 6-pin och dom klarar oftast ändå inte att leverera tillräckligt med ström. Du måste alltså använda en extern strömadapter (medföljde) till ditt ljudkort. Jag har svårt att värdera detta uttalande. Om man har en Macbook, fixar man strömförörjningen till ljudkortet via firewire? Eller beror det också på vilket ljudkort man har? undrar Malin
  13. Håller på och kollar upp detta nu: http://www.ftech.nu/audio/fam.asp Verkar toppen. Nån som har egen erfarenhet? /Malin
  14. Vad är det för fel på Saffire LE-kortet? Jag har kollat att felet ligger uteslutande hos datorn. Kortet är helt nytt och alldeles som det ska vara. Mina skäl till att byta ljudkort är att 1 jag har utveckat en antipati mot Firewire i allmänhet 2 det ett kanska komplicerat kort, många rattar, ingångar och reglage = många grejer som en nybörjare kan koppla och ställa in fel 3 kortet gillar inte mig. Det där sista är jag iofs inte säker på... Är du spekulant på ett ljudkort? 😉
×
×
  • Skapa ny...