Jump to content

Tant Fransa

Medlem
  • Content Count

    180
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Tant Fransa

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 05/11/1909

Profilinformation

  • Kön
    Kvinna

Personlig information

  • MSN
    tant.fransa@hotmail.com
  • Hemsida
    http://www.myspace.com/fransa
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

8,530 profile views
  1. Tant Fransa

    iPod 4G

    Freeloader... Min iPod nano har hängt sig. Hur tusan gör man för att göra en reset???
  2. Tack snälla alla som svarat! "Platsen är tillsatt" eller vad man brukar säga, men jag är väldigt tacksam för alla svar! Vänliga hälsningar, Fransa
  3. Jag har ett gig på gång i centrala Stockholm den 7 maj - en kort spelning ( ~20 min) under lunchpausen på en konferens. MEN: jag behöver någon som kompar. Det finns inget spikat program men för mig ligger det nära tillhands att dra några bossalåtar, eller några jazzstandards. Kanske en egen låt (din eller min) kan slinka med också. Du är pianist/keyboardist, van vid att kompa och inkörd på bossa/standardjazzrepertoar. Du har ditt eget instrument ev. PA. Du finns i Stockholm och kan slinka förbi och tjäna en liten men snabb peng en onsdag lunch. Du har tid att träffa mig för att repa en eller två gånger innan spelningen. Skicka PM om det låter intressant. Hälsningar, Malin
  4. Bröstklang är det man skall använda (om man är en "riktig" sångare), falsett tar man till för att spara rösten, sen så finns ju sådana som Eric Gadd, Prince, Bee Gees som gjort falsettsång till en hipp innegrej men det är en annan historia! Oj, ju kände jag att jag måste opponera mig. Det finns en mängd olika benämningar på sångsätt som är mer eller mindre väldefinierade. Man brukar huvudsakligen tala om huvudklang respektive bröströst. Ordet falsett används ofta istället för "huvudklang" när man pratar om manliga sångare. Både mäns och kvinnors huvudklangsregister är (vanligtvis) förskjutet uppåt jämfört med bröstklangen, men det innebär inte att det är "fusk" att sjunga i falsett/huvudklang, precis lika lite som det är fusk för en operasopran att gå över i bröströsten när huvudklangsregistret inte räcker till nedåt. Att det däremot inte låter likadant som om man håller bröströsten är ju en annan sak, och har man vant sina lyssnare vid en speciell röstklang på sina skivor blir det förstås konstigt om man sedan låter helt annorlunda på scen. En parallell är kontrabas som kan spelas med stråke eller knäppas med fingrarna. Båda sätten är lika "rätta" men lika uppenbart ger det olika resultat och används för olika stilar. Här finns kanske lite mer att läsa om saken.
  5. Jag är anmäld till ovanstående evenemang, men sitter här och får helt plötsligt kalla fötter. Vilken nivå är egentligen det här seminariet på? Själv är jag fortfarande på absoluta newbie-nivån och jag har dessutom inte Cubase 4 utan studio 4. Kommer jag att ha något utbyte av seminariet...? Är det någon annan här som ska gå? Hrm... jag antar att alla som ska gå redan är där... /TF
  6. Jag är anmäld till ovanstående evenemang, men sitter här och får helt plötsligt kalla fötter. Vilken nivå är egentligen det här seminariet på? Själv är jag fortfarande på absoluta newbie-nivån och jag har dessutom inte Cubase 4 utan studio 4. Kommer jag att ha något utbyte av seminariet...? Är det någon annan här som ska gå?
  7. Ät inte ihjäl dig på churrascaria Fasen vad hungrig jag blev. Nej då - jag är smart och väntar på picanhan
  8. ...men...

    nu är jag ju inte hemlig längre...

    :-)))

  9. På måndag bär det iväg till Rio igen, för tre och en halv veckas semester. Lägenhet i Ipanema med stor balkong och tre kvarter från stranden. Jag ska tänka på er. Kanske.
  10. Hej hemliga tordA /Fransa

  11. Nu har jag fått tips av en kompis. Han bodde i SP i fem år och var förmodligen ute 6 i snitt 6 dagar i veckan. Dock var det ett tag sedan han flyttade därifrån, så allt kanske inte är dagsaktuellt, men här kommer det i allfall: "Avenida (brasiliansk gammeltjo, dvs 30+ dansar samba) http://www.avenidaclub.com.br/ Borboun Street - Salsa danshak i Moema http://www.allaboutjazz.com/php/entity.php?id=6185 Carioca Club (Axé, Pagode) http://www.cariocaclub.com.br/index2.asp Tom Brasil http://www.tombr.com.br/default.asp Credicard Hall http://www.credicardhall.com.br All About Jazz (Vila Olímpia - http://www.allaboutjazz.com (vet inte hur man söker för SP) Köpa biljett http://www.ticketmaster.com.br/ (typ ticnet.se) Shower (konsertlokal = casa de show) http://pop.guiadasemana.com.br/events.asp?...3&cd_city=1 http://pop.guiadasemana.com.br/search.asp?...7&cd_city=1 Kolla också... http://www.gringoes.com/articles.asp?ID_Noticia=1574 Info till mobil http://www.hands.com.br/han_home_parceiros...par_id=66" Ha det så roligt! /Malin
  12. Jo, då jag har fått igång mitt baktalade ljudkort, som det alltså inte alls är något fel på, icke heller mina inställningar i Cubase, det var verkligen den gamla DELLen som var KASS Tyvärr låter jag fortfarande inte som Christina Aguilera när jag sjunger - det var lite av en missräkning. Kan det vara buffertstorleken tror ni? Jag har inte riktigt sett hela slutet på historien än, men jag hoppas att det ska ordna sig snart.
  13. Maresias känner jag inte till. Jag har varit i Sao Paulo några gånger men det var ett tag sedan. Får återkomma i ämnet Rent allmänt finns det i allafall ett otroligt stort kulturutbud i allmänhet även i Sao Paolo, men den kan vara lite svårare att komma åt - man måste veta vart man ska. I Rio kan man promenera och spontanbesöka en bar man passerar. I SP är man mycket mer beroende av bil för att ta sig runt, dels av säkerhetsskäl, dels för att hela staden är full av motorvägar. Äh, nu överdriver jag kanske en smula... men Riobor har stora svårigheter att hitta något positivt att säga om SP, och omvänt gäller också. Det finns en stor rivalitet mellan de båda städerna.
  14. Jag har letat efter ett svar till detta men inte hittat. Så jag dristar mig till att skapa en ny tråd: När jag spelar in MIDI- piano klingar sustaineffekten av alldeles för fort, och det är f.ö. likadant om jag håller nere en tangent. Jag vet att man kan editera detta i efterhand, men det är alltså inte det jag är ute efter just nu. Finns det ett sätt att ställa in det i Cubase och hur gör man i så fall? Eller är det snarare nåt i synten som ska ställas in. I så fall, hur gör jag? Jättetacksam för svar...
×
×
  • Create New...