Bröstklang är det man skall använda (om man är en "riktig" sångare), falsett tar man till för att spara rösten, sen så finns ju sådana som Eric Gadd, Prince, Bee Gees som gjort falsettsång till en hipp innegrej men det är en annan historia!
Oj, ju kände jag att jag måste opponera mig. Det finns en mängd olika benämningar på sångsätt som är mer eller mindre väldefinierade. Man brukar huvudsakligen tala om huvudklang respektive bröströst. Ordet falsett används ofta istället för "huvudklang" när man pratar om manliga sångare. Både mäns och kvinnors huvudklangsregister är (vanligtvis) förskjutet uppåt jämfört med bröstklangen, men det innebär inte att det är "fusk" att sjunga i falsett/huvudklang, precis lika lite som det är fusk för en operasopran att gå över i bröströsten när huvudklangsregistret inte räcker till nedåt. Att det däremot inte låter likadant som om man håller bröströsten är ju en annan sak, och har man vant sina lyssnare vid en speciell röstklang på sina skivor blir det förstås konstigt om man sedan låter helt annorlunda på scen. En parallell är kontrabas som kan spelas med stråke eller knäppas med fingrarna. Båda sätten är lika "rätta" men lika uppenbart ger det olika resultat och används för olika stilar.
Här finns kanske lite mer att läsa om saken.