Jump to content
Annons

Unga öron föredrar 128 kbps framför okomprimerat


Martin

Recommended Posts

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Om brus, knäpp och dist från en vinylskiva är "värme" om man vuxit upp med det, så kan väl diskantslafset på mp3or vara positivt om man är van vid det...

Har extremt svårt att se hur man av detta drar slutsatsen att music is dead eller att människor är urdumma. Sen när består "livet" i musik av diskreta nyansskillnader i diskanten, eller intelligensen hos människor av deras förmåga att uppfatta dessa? Hrm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hey tbruce! Hur vore det om du släpade dig ut i vårsolen någon dag...? 😄

"music is dead" är det ju artikelförfattaren som ironiskt(?) påstår - inte jag. 😄

den moderna ungdomen (inte hela) är faktiskt väldigt lat och kanske en av femtio har orkat tagit reda på

hur mp3-tekniken ens fungerar - och denna slapphet fördummar.

Om dom visste att 128 kbps var under all kritik skulle dom inte tillvänja sig dess sound.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hey tbruce! Hur vore det om du släpade dig ut i vårsolen någon dag...? 😄

"music is dead" är det ju artikelförfattaren som ironiskt påstår - inte jag. 😄

den moderna ungdomen är faktiskt väldigt lat och kanske en av femtio har orkat tagit reda på

hur mp3-tekniken ens fungerar, förstår du hur jag menar nu? och denna slapphet fördummar.

Nej jag förstår ärligt talat inte ett jota av dina resonemang här, men jag är väl för dum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej du är inte dum! Men det kanske var lite långsökt av mig dock.

Jag förstod dock hur DU menade och jag håller med dig, musik är mer än små nyanskillnader i diskanten.

note to self:

face it martin. om du absolut ska göra trådar. var tydlig och skriv ut vad du menar. 😄

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Väntar med späning på ett 19" låda för 25000:- som återksapar ljudet av tidiga mp3 encoders. Naturligvis med rör som ingen riktigt vet

vad de har för funktion. Kommer även som en plugin två år senare med foto av frontpanelen men kostar endast 2000.

Suck. Jag tycker mig höra mp3 artifakter på radion titt som tätt. Man är väl helst skadad och inbillar sig en massa saker. Speciellt cymbaler och hihats. Inte är det väl så illa att radio kör med mp3:or med låg bitrate?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Väntar med späning på ett 19" låda för 25000:- som återksapar ljudet av tidiga mp3 encoders. Naturligvis med rör som ingen riktigt vet

vad de har för funktion. Kommer även som en plugin två år senare med foto av frontpanelen men kostar endast 2000.

Suck. Jag tycker mig höra mp3 artifakter på radion titt som tätt. Man är väl helst skadad och inbillar sig en massa saker. Speciellt cymbaler och hihats. Inte är det väl så illa att radio kör med mp3:or med låg bitrate?

Hahha vilken mardröm 😄

Det skulle inte förvåna mig om radio kör mp3 med låg bitrate. Det ska gå snabbt nu för tiden...

Och vad gammal jag låtar hahha. Jag låter som en gammal stofil, som jag fastnat i en tidsmaskin som är svart och vit och avlång och grå.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl det gamla vanliga. Man sitter med en spelare för 5000 spänn och lirar komprimerade MP3:or. Man sitter med ett hemmabiosystem för 30000 kr och kollar på DivX-filmer. Doh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär blir det när folk väljer att uppskatta tekniken bakom snarare än själva musiken. Men det är väl där skillnaden ligger, vi kommer aldrig att förstå varandra.

Du kommer aldrig tycka en låt med crappig inspelningsteknik/mp3-kodning/whatever går att lyssna på, och jag kommer aldrig att tycka att kvalitén spelar roll, så länge jag får lyssna på den där grymma my enhanced little rhubarb-låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Människan är ju lite så. Vi anpassar oss och vänjer oss vid, och lär oss själva att uppskatta det som omger oss mest. Vare sig det är satanism eller gudfruktighet, besprutad eller obesprutad mat, mp3 eller 24/96. Det är inte så att vi uppfattar något som är av större kvantitet eller mest konsekvent som bra, eller att något är bra rakt av oavsett vi tycker det eller inte. Karameller kan upplevas som gott eller vidrigt, helt beroende på vad vi är van att tycka sen innan. Vi åtrår, och man lär sig åtrå det man ser, känner och upplever varje dag. Det är ju därför folks åsikter och uppfattningar är så dramatiskt olika, överallt i världen 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Nej det är helt sant folk kommer aldrig att förstå varandra för de vill helt enkelt inte, eller det kräver nog för mycket. Men Martin har rätt... ut i solen istället för att sitta här och drälla hela dagarna 🙂 Det gör underverk för humöret, välmåendet och framförallt toleransen 🙂 Då kanske till med skräpiga mp3:or blir riktigt lyssningsbara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknikutveckling är lustigt.. Självklart tycker jag att man borde uppskatta hög ljudkvalité mer.. Jag menar lagringsutrymme har aldrig varit så billigt som just nu och 96 Khz samt 24 bitar borde vara mer lämpligt.. Men men.. Som sagt teknikutvecklingen kan ta konstiga vägar.. Ett exempel är väl t.ex SMS via mobilen.. Alltså.. det går fortare att säga nåt direkt och få svar direkt och blir billigare.. Men ändå är det många som föredrar SMS.. För mig är det som att gå tillbaks till telegrafens tidevarv, ni vet innan telefonen fanns...

Vad hände med videokonferensen? Nästan alla moderna mobila telefoner har stöd för videosamtal.. Men majoriteten använder den knappt.. etc.. etc..

Det här med ljudkvalitet kontra tillgänglighet.. Tror att många prioriterar tillgänglighet och snabbhet faktiskt.. Har man vant sig vid 128 Kb/S mp3 och lyssnar på halvlåg volym så innebär ju komprimeringen att diskanten blir mjukare.. kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer aldrig tycka en låt med crappig inspelningsteknik/mp3-kodning/whatever går att lyssna på, och jag kommer aldrig att tycka att kvalitén spelar roll, så länge jag får lyssna på den där grymma my enhanced little rhubarb-låten.

🙂 Ny låt på gång, kommer om ett par veckor kanske!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja herre gud. Det skall tydligen vara trasigt ljud nuförtiden. Inte undra på att ungarna laddar ner och inte tycker musik har ett värde.

Får väl slänga upp prylarna man har på Blocket innan alla andra kommer på samma sak. Hmmm.... hade jag inte en gammal Clas Ohlsson mikrofon som ungarna brukade leka med? Och jag undrar om det gamla Soundblaster-kortet ligger och någon låda i garaget? Måste leta! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en låt är kanonbra så är den lika bra på en liten monoradio för en hundring, som i en stereoanläggning för en miljon. Om låten är skitdålig så blir den inte bättre när den spelas upp på miljonanläggningen heller.

Musiken är och förblir alltid det primära (det kan nog inte ens de mest inbitna tekniknördarna säga emot) - MEN det är ju ännu mer njutbart om det dessutom låter bra och inte är söndermanglat till kasst MP3-format och spelas upp genom trasiga högtalare, utan det mest naturliga är att ständigt sträva efter högre ljudkvalitet.

Att många sedan kan leva med att det låter sämre, är en annan femma. I många fall beror det säkert också på att de aldrig har hört musiken spelas upp i en bra anläggning, så att de inte vet vad de går miste om... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja herre gud. Det skall tydligen vara trasigt ljud nuförtiden. Inte undra på att ungarna laddar ner och inte tycker musik har ett värde.

Sådär sa fascisterna på 50-talet när elvis kom. Så sa morlatanterna på 70-talet då punken kom! Trasigt ljud FTW!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär sa fascisterna på 50-talet när elvis kom. Så sa morlatanterna på 70-talet då punken kom! Trasigt ljud FTW!

Det går inte att jämföra. På den tiden körde man ändå med bästa tänkbara ljud som den tidens teknik kunde ge. Även punken gavs ju ut på CD i okomprimerat 16/44.1-format. Med dagens MP3-söndermangling så blir ljudet mycket sämre än vad som är möjligt att skapa - och det har ingenting alls med musikens eventuella rebellattityd eller liknande att göra, utan bara att man komprimerar sönder ljudet. Musiken är som sagt lika bra/dålig, medan ljudet får stryka på foten i ivern att skapa så små filer som möjligt. En väldigt tråkig utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt argumentationen.

Skönhet ligger i betraktarens ögon/öron.

Vad avser sönderkomprimerad musik så kan jag ofta uppfatta själva låten i sig (inte ljudkvalitén) som bättre när jag hör den sönderkomprimerad (t ex i en preview på internet, eller i någon livemix) för att sedan bli besviken när jag hör den i bra kvalitet.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom visste att 128 kbps var under all kritik skulle dom inte tillvänja sig dess sound.

Så du menar att även fast de tycker det låter bra så skulle de tycka det lät dåligt och börja köra FLAC-filer så fort de får reda på att man inom branschen tycker 128 är dåligt? Känns väl bara onödigt om de redan är nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att många sedan kan leva med att det låter sämre, är en annan femma. I många fall beror det säkert också på att de aldrig har hört musiken spelas upp i en bra anläggning, så att de inte vet vad de går miste om... 😉

Det handlar inte om att "leva med det". Okej, för väldigt många gör det det, inklusive mig och dig, men många gillar dåliga mp3:or bättre för att det är det de är vana vid. Precis som man gillar vinylens värme om man är van vid det, så gillar de här personerna mp3:ornas väsande diskant för att de är vana vid det.

Sen tycker jag också att lossless låter bättre och skulle aldrig i livet lyssna på musik i mobilhögtalare, men det är en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja herre gud. Det skall tydligen vara trasigt ljud nuförtiden. Inte undra på att ungarna laddar ner och inte tycker musik har ett värde.

Nuförtiden med dagens stora och billiga lagrinsutrymme så är det nästan standard att skivor finns att ladda ner i lossless. Finns hur mycket som helst därute i okomprimerat format. Men varför vissa ändå väljer att ladda ner i mp3 format är lite märkligt. Bättre att ha ett rent original och sedan göra om det till mp3 om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nuförtiden med dagens stora och billiga lagrinsutrymme så är det nästan standard att skivor finns att ladda ner i lossless. Finns hur mycket som helst därute i okomprimerat format.

Jag skulle väldigt gärna skaffa musik i lossless. Har du några länkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck. Jag tycker mig höra mp3 artifakter på radion titt som tätt. Man är väl helst skadad och inbillar sig en massa saker. Speciellt cymbaler och hihats. Inte är det väl så illa att radio kör med mp3:or med låg bitrate?

Tycker också att man hör detta titt som tätt... funderar på att ringa nästa gång och fråga faktiskt.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...