Jump to content
Annons

Hörselskydd?


Con-bah (oregistrerad)

Recommended Posts

Con-bah (oregistrerad)

Letar efter ett par bra hörselskydd (öronproppar),inga classes skumproppar eller julgransmodellen utan "riktiga" dyra hörselskydd 😄

Vad bör man tänka på?

Vad rekommenderas ?

Tänkte använda dessa för studio- och dj-bruk!

Redigerat av Con-bah
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Letar efter ett par bra hörselskydd (öronproppar),inga classes skumproppar eller julgransmodellen utan "riktiga" dyra hörselskydd 😉

Vad bör man tänka på?

Vad rekommenderas ?

Tänkte använda dessa för studio- och dj-bruk!

Jag har jobbig tinnitus på vänstra örat. Tjackade "julgrans"varianten på Birka för nåt år sen, kostade typ 150 spänn eller nåt, men jag är fortfarande inte nöjd. Visst dämpar dom men man har jäkligt svårt att hänga med i sång o körer tycker jag. Tar också gärna emot tips på nåt som skyddar men ändå släpper igenom en del diskant....(hur nu det är möjligt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Vad ska du ha hörselskydd till?

Jobbar du på bygge eller?

När det gäller musik är det ju bara patetiskt att peta in barriärer mellan hörselorganen och själva ljudet. Då kan man ju lika gärna stänga av eller gå hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker faktiskt att Apotekets julgransproppar är riktigt ok. Det kunde väl iofs ha dämpat lite mer (får tinitus ändå efter en festivalnatt), men ljudet som släpps igenom tycker jag låter riktigt bra. Iallafall jämfört med vanliga gula skumgummiproppar... 😉

Men nu är jag ju nere på en helt annan nivå än vad som efterfrågades. Apotekspropparna tror jag kostar runt 30 spänn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du ha hörselskydd till?

Jobbar du på bygge eller?

När det gäller musik är det ju bara patetiskt att peta in barriärer mellan hörselorganen och själva ljudet. Då kan man ju lika gärna stänga av eller gå hem.

Höh...? 😉

Man kan ju också se det som att om man inte är rädd om sina öron så får man nästan garanterat stänga av och gå hem efter ett tag.

Fast du kanske bara var ironisk och cool...?

Har alltid lite lite tinitus, och det blir mycket värre om jag varit på konsert eller disco, även om jag använt proppar.

Brukar inte köra med proppar på spelningar, eftersom man oftast har en del att säga till om angående nivån på scenljudet. Men spelar man i ett rockband med trummis och gitarrstackar så tror jag nästan att man inte har nåt val om man nu inte har plåtöron...

Link to comment
Dela på andra sajter

"När det gäller musik är det ju bara patetiskt att peta in barriärer mellan hörselorganen och själva ljudet. Då kan man ju lika gärna stänga av eller gå hem."

-Ja, för att slippa livslånga problem med tinnitus och annan risk för hörselskada. Men knappast ett funktionellt råd till den som sysslar med musik.

Var uppmärksam på följande varningssignaler:

-Ljudexponering (ex musiklyssning) som ger upphov till övergående tinnitus eller "lomhördhet" är ett bevis på att ljudet varit för kraftigt. Nästa gång kan hörselskadan vara permanent och man vet aldrig VEM som drabbas. Detta är högst individuellt (man pratar om "glasöron" och "stenöron").

DÄMPA volymen i första hand eller använd hörselskydd. Kolla www.bellman.se

Deras ER-20, runt 200 spänn, ger bättre diskantåtergivning än vanliga gula proppar. Finns någon billighetsvariant på apoteket som många är nöjda med.

Bellman Symfoni kräver formgjutning av yttre hörselgång och inre delen av ytteröra och kostade för några år sedan runt 2500:- De kan beställas med 9, 15 eller 25 dB:s dämpningsfilter.

Att skydda sig själv från livslångt lidande av tinnitus och kanske hörselnedsättning är inte patetiskt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att det blivit så att man som musiker inte kan spela utan hörselskydd.

Borde vara dags att skruva ner snart.

Var det inte i nån Douglas Adams-bok som världens mest högljudda band spelade på en planet och ljudriggen stod på en annan? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att det blivit så att man som musiker inte kan spela utan hörselskydd.

Borde vara dags att skruva ner snart.

Jo, håller med. När både musiker och publik har hörselskydd tycker man ju att nån borde förstå att nåt inte riktigt är som det ska... Men det kanske inte händer nåt förrän det blir så högt att även ljudteknikerna måste ha proppar... 🙂

Var det inte i nån Douglas Adams-bok som världens mest högljudda band spelade på en planet och ljudriggen stod på en annan? 😄

😉😉

Jappz, det stämmer bra... "Restaurangen vid slutet av universum".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jappz, det stämmer bra... "Restaurangen vid slutet av universum".

Favorit-trilogin!! 😉

Utöver vanlig bok har jag Hitchhiker's Guide to the Galaxy som eBook, ljudfiler OCH film. Filmen är verkligen i sin egen klass... tänk er en extremt låg budget för att sätta Douglas Adams fantasi på film! Folie på väggarna fan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Favorit-trilogin!!  😉

Utöver vanlig bok har jag Hitchhiker's Guide to the Galaxy som eBook, ljudfiler OCH film. Filmen är verkligen i sin egen klass... tänk er en extremt låg budget för att sätta Douglas Adams fantasi på film! Folie på väggarna fan...  😉

Instämmer, det är den bok jag läst flest gånger, absolut utan konkurrens. Hittade 6 delar av tv-serien för ett tag sedan, men jag har inte hunnit med att titta på den än; samma gäller för radioprogrammen...

Den ska ju komma som hollywood-film snart också har jag hört ryktas... Blev lite skrämd när Jim Carrey nämndes i rollistan, men han har ju faktiskt gjort en del bra filmer nu också så det kanske inte vore så hemskt... Dessutom kanske det inte alls stämmer...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar efter ett par bra hörselskydd (öronproppar),inga classes skumproppar eller julgransmodellen utan "riktiga" dyra hörselskydd 🙂

Vad bör man tänka på?

Vad rekommenderas ?

Tänkte använda dessa för studio- och dj-bruk!

Jag har jobbig tinnitus på vänstra örat. Tjackade "julgrans"varianten på Birka för nåt år sen, kostade typ 150 spänn eller nåt, men jag är fortfarande inte nöjd. Visst dämpar dom men man har jäkligt svårt att hänga med i sång o körer tycker jag. Tar också gärna emot tips på nåt som skyddar men ändå släpper igenom en del diskant....(hur nu det är möjligt?)

Hmm Tinitus ja, en annan har massiva sprakningar

i vänster Öra vid vissa frekvenser.

Ex en Högfrekvent Vanguard som väser är ett

ont MÅSTE för min del 😛

Vissa sångfrekvenser kan också skapa dett problem.

Bara att ta bort lurarna eller stänga av Örona 😏

Ang proppar ska man nog va lite försiktig.

Det enda som ska finnas i ett öra är kroppens egna saker :rolleyes:😛

Link to comment
Dela på andra sajter

De formgjutna propparna fr bellman kan jag verkligen rekommendera! De är de bästa proppar jag provat. Jäkligt häftig upplevelse första gången man provar dem. Har kompisar som gått runt och letat efter propparna bara för att upptäcka att de redan sitter i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gadamnit! Hörseln är inget att skoja om 🙂 ! Mitt jädra vänsteröra har sista året börjat tjuta så att den eventuella nattsömnen är i fara. Och här är det inte snack om att man njutit av musiken på för hög volym i sin goa studio, nä utan snarare att man har örat 50 cm från crash-cymbalen i 3-4 timmar när man försöker överrösta nån full gitarrist i "Born to run" eller "Tush".....

Men som Nattis säger, trummor går väl an, men när man petar in nåt i örat emellan när man försöker sjunga t ex då är det nåt fel. Alternativet är väl regelrätta hörlurar på scen, men då ser man väl ut som Howard Jones eller prinsessan Leia.

OT: Tummen upp för Jim Carrey som Zaphod Beeblebroox och Hugh Laurie som Arhur Dent, om man får tro ryktena. Men vem ska lira Ford Prefect? Jag skulle vilja se Tommy Lee Jones, men det kanske bör vara en inglishmän...?

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Tummen upp för Jim Carrey som Zaphod Beeblebroox och Hugh Laurie som Arhur Dent, om man får tro ryktena. Men vem ska lira Ford Prefect? Jag skulle vilja se Tommy Lee Jones, men det kanske bör vara en inglishmän...?

Jag hade ju tyckt att om nu Jim Carrey tvunget skulle va med så skulle han nog funkat rätt så bra som Ford Prefect...

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Tummen upp för Jim Carrey som Zaphod Beeblebroox och Hugh Laurie som Arhur Dent, om man får tro ryktena. Men vem ska lira Ford Prefect? Jag skulle vilja se Tommy Lee Jones, men det kanske bör vara en inglishmän...?

Jag hade ju tyckt att om nu Jim Carrey tvunget skulle va med så skulle han nog funkat rätt så bra som Ford Prefect...

...eller Arthur Dent, eller inte alls. Jag skulle nog helst slippa se jänkare i HHGTG... det är inte deras humor, hela boken passar mer att spelas av britter och kanske oz:are. Inte storhetsvansinniga hjältejänkare. Nä tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller Arthur Dent, eller inte alls. Jag skulle nog helst slippa se jänkare i HHGTG... det är inte deras humor, hela boken passar mer att spelas av britter och kanske oz:are. Inte storhetsvansinniga hjältejänkare. Nä tack.

Håller med om det, men just Zaphod är ju lite skränig jänkar-typ så just därför skulle Carrey vara perfekt.

Sen borde C3PO spela Marvin... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

På min lokala musikaffär i Bålsta tjackade jag ett par genomskinliga pluggar med ett litet litet hål i. De täcker hörselgången och är gjutna för att passa i snäckan.

Tanken är att det lilla koniska hålet ska "komprimera" volym, utan att ta bort diskant. Det verkar också som om dom fungerar med sång.

De fanns i olika storlekar och vi provade ut min storlek. Kostade 175:- och jag är jättenöjd.

Jag gillar inte att spela med proppar, men klarar inte längre att spela utan heller 😆 , men de här fungarar riktigt bra tycker jag.

Man blir heller inte "blöt" i öronen som med proppar.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Alpines gamma proppar var grymt bra. Relativt rak gång och satt bra men deras nya är dåliga som satan. Tyvärr finns det inte så mycket annat att välja på än formdjutna om man vill ha något bättre än granarna. Tänk bara på att det är ingen investering för livet utan du måste göra nya om kanske 4 år igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...