Jump to content
Annons

Ljud man gillar skadar inte lika mycket?


osiris

Recommended Posts

Det sägs att man inte tar lika stor skada av höga ljud som man uppskattar, mot då ljud man retar sig på... Faen vet om det stämmer, kanske till en viss gräns dock.

Det där stämmer inte alls.

Hög volym är alltid skadligt även om det är ljud/musik man uppskattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du helt säker på det osiris!?

Det är nämligen ett ganska omdiskuterat ämne.

Är nog bra om information är korrekt i ett ämne som är känsligt för väldigt många personer.

Tänk efter själv. Ha jobbat med musik i många år. Njutit av det. Levt med musik...

Sen en dag inte kunna göra det mer för att det är en pina....

Var noga i dina ordval.

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt säker på det osiris!?

Det är nämligen ett ganska omdiskuterat ämne.

Är nog bra om information är korrekt i ett ämne som är känsligt för väldigt många personer.

Tänk efter själv. Ha jobbat med musik i många år. Njutit av det. Levt med musik...

Sen en dag inte kunna göra det mer för att det är en pina....

Var noga i dina ordval.

Take care!

/Cruncharn'

Ja, Bellman och Symfon var och föreläste på vår skola och dom presenterade fakta från forskning om att högt ljud är skadligt oavsett om du uppskattar det eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är på det klara med att högt ljud definieras olika för alla människor?

Och att alla människors kapacitet för högt ljud är olika i form av trumhinnor etc.?

... att vissa människor med lätthet klarar 130 db utan problem medans vissa kan få bestående men vid 110 db?

Låter som en generell kam det där!?

Vad tror du själv?

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är på det klara med att högt ljud definieras olika för alla människor?

Och att alla människors kapacitet för högt ljud är olika i form av trumhinnor etc.?

... att vissa människor med lätthet klarar 130 db utan problem medans vissa kan få bestående men vid 110 db?

Låter som en generell kam det där!?

Vad tror du själv?

/Cruncharn'

Ja, det är säkert så att människor klarar olika starka ljud utan att få problem.

Men det vi fick lära oss var inte vid vilken dB det blev skadligt utan att trevligt ljud är lika skadligt som otrevligt ljud.

Tex. klassisk musik som spelas lika högt som hårdrock vid 120 dB är alltså lika skadligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Har aldrig använt hörselkydd av nån form... Jag är ofta liveljudtekniker.. Låter det så högt när jag mixar så tillvida att det är fara för "min" hörsel så brukar jag sänka tills det låter bekvämt.. Jag är 45 år och har fortfarande perfekt hörsel enl. återkommande tester jag gör.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.... på det viset.

I rest my case!

... lämnar tråden.

Här hör inte jag hemma!

Take care!

/Cruncharn

Ja stick bara lilla fröken. 😄

Bra initiativ med forumavdelningen!

Det behövs verkligen en plats för tips och diskussiojn kring detta, utbyta erfarenheter musiker emellan. Hörselproblem är mycket vanligare än folk i branschen låtsas, bra att det kommer upp till ytan, här finns mycket sjuk machoattityd kvar att bryta ner (hej Hegobald).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt säker på det osiris!?

Det är nämligen ett ganska omdiskuterat ämne.

Är nog bra om information är korrekt i ett ämne som är känsligt för väldigt många personer.

Tänk efter själv. Ha jobbat med musik i många år. Njutit av det. Levt med musik...

Sen en dag inte kunna göra det mer för att det är en pina....

Var noga i dina ordval.

Take care!

/Cruncharn'

Jag är helt säker på att det inte stämmer. Vore det så logiskt skulle mat jag tycker om inte skada mig. Bilar jag gillar skulle inte kunna skada mig. Människor jag älskar skulle inte kunna såra mig. Och så vidare... 😄 Och då skulle jag aldrig fått tinnitus av att lira rock/metal på hög volym men det fick jag - till slut. Det kan säkert vara olika från olika människor men jag är övertygad om att det handlar om fysiska och psykiska förutsättningar och absolut inte om huruvida man gillar något eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

snygg zeppelin grej du har, hur har du fixat den?

för övrigt är det nog så att man rent psykist kanske orkar med längre stunder med subjektivt njutbara ljud i motsat till äckliga etc etc, därmed inte sagt att dom inte skadar dig vid för höga lyssningsvolymer, försiktighet förespråkas härmed!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.... på det viset.

I rest my case!

... lämnar tråden.

Här hör inte jag hemma!

Take care!

/Cruncharn

Ja stick bara lilla fröken. 😉

Onödig kommentar. Ännu så länge har jag inte sett ett enda underlag i denna tråd som bevisar den ena tesen eller den andre.

Bra initiativ med forumavdelningen!

Det behövs verkligen en plats för tips och diskussiojn kring detta, utbyta erfarenheter musiker emellan. Hörselproblem är mycket vanligare än folk i branschen låtsas, bra att det kommer upp till ytan, här finns mycket sjuk machoattityd kvar att bryta ner (hej Hegobald).

Kul att du gillar den! Verkar som att många ämnen snabbt blossade upp 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns forskare som menar att tinnitus är kopplat till käkmuskler på något sätt, och att det inte alls behöver vara cellerna i öronen som blivit skadade, utan att man spänner sig. Prova att bita ihop hårt, så kan man ibland uppfatta ett pipande ljud. Dessa spänningar ska kunna uppkomma vid exempelvis stress.

Om så är fallet, är det faktiskt ganska troligt att ljud man tycker illa om skadar mer än sånt man gillar.

Men jag vet inte. Onödigt att chansa, jag kör med öronproppar även på bra spelningar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den sammanlagda ljudenergin som avgör om man riskerar hörselskada eller inte. För j-ligt att myten "önskvärda ljud kan inte skada" ska leva vidare år efter år! 😕 Man kan heller inte "härda hörseln" som man tidigare trodde i det militära med idiotiska tillvänjningsövningar. MEN vid vilken ljudnivå

man riskerar bestående hörselnedsättning kan variera. Det finns alltså en individuell faktor som dock inte är så stor. Tinnitus och lomhördhet efter spelning eller konsert skall man absolut ta som en varningssignal. Ofta är allt normalt morgonen därpå men en vacker(?) dag är det inte det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med på det Fidden säger. Tinnitus är i många fall kopplat till spänningar. Och de spänningarna borde ju uppkomma lättare om man utsätts för höga ljud som man inte uppskattar.

Men hörselnedsättning är ju en helt annan sak. Där tror jag det spelar mindre roll om man gillar ljudet eller ej. Fast i regel brukar ju kroppen lättare ta skada av saker när man spänner sig. Men jag tvivlar på att det gäller även hörselceller.

Själv har jag något underligt problem med högerörat som läkarna inte hittat orsaken till. Har för diagnos på allt från tinitus till överhörsel. Jobbigt är det oavsett vad det är iaf. Har svårt att lyssna på normalt höga volymer tillåmed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur säker man ska vara på de här sakerna... Jag skulle definitivt kunna tänka mig att psykologiska faktorer spelar in när det gäller uppkomsten av tinnitus. Min tinnitus blir t ex mycket värre när jag är stressad och dyl., och om jag koncentrerar mig på att helt slappna av, kan jag i princip "stänga av" pipet och bruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att man upplever det som att ljud man gillar inte är lika skadligt då man inte spänner sig på samma vis som när det kommer ett hemskt skärande ljut från vinkelslipen tex. Var på en koncert med DM för många herrans år sedan och jag gillade VERKLIGEN det ljudet, men det slutade med att mina öron pep i tre dagar iaf. Var på en annan koncert med Accept på kåren (GBG) där de hade fruktansvärt dåligt ljud och så hög volum att mina öron till slut lät som en spräckt högtalare och jag var tvungen att gå och hämta proppar för att klara att vara kvar. Kände dock ingenting efter den spelningen dagen efter.

Jag skulle dock tro att de gjorde lika illa mot mina "höron" tyvärr och nu använder jag alltid öronproppar, undantaget Blind Guardians koncert på Trägårn (GBG) senast där de faktiskt hade riktigt behaglig ljudnivå! HURRA!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tinnitus blir värre av trötthet och stress och det kan säkert ha med käkmuskler och annat att göra. MEN i grunden är detta dock en hörselskada! Den går inte bort och blir bara värre ju längre tiden går. Därför använder jag alltid hörselskydd numera. Man vill ju behålla det man har kvar och gärna syssla med musik framöver också.

Till dem som vill sluta gissa om "bra musik ger inte hörselskador" och annat trams kan ju antingen läsa eller, som jag, bli medlem i "Artister och musiker mot tinnitus". Ni kan ju börja läsa här till exempel:

När är för högt för högt?

Link to comment
Dela på andra sajter

för mig är det jättestor skillnad på om jag är stressad eller ite när jag får tinitus.

Fick detta bevisat för mig själv då jag under ett år gick till en hrselpsykolog som det så fint heter :rolleyes: och jag blev faktiskt riktigt hjälpt av det.

Nu har jag dock kommit på en grej som får bort pipet ibland också, den är dock lite våldsam.

Man slår sig själv på örat, dock inte så att handen täcker hörselgången eftersom lufttrycket kan skada trumhinnan.

Fungerade för fem minuter sedan o säkert 20 gånger innan det 😏

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...