Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Varför?

har kört med FL's inbyggda sedan start och förstår inte varför man ska uppgradera, en te.x kompressor är ju alltid en kompressor?

Annons
Posted

Det finns olika slags kompressorer för olika ändamål. själv använder jag aldrig fls inbyggda.

Posted
Varför?

har kört med FL's inbyggda sedan start och förstår inte varför man ska uppgradera, en te.x kompressor är ju alltid en kompressor?

Jag säger exakt samma sak, och det är därför jag fortfarande som dator använder min gamla C64 från 1982. En dator är ju alltid en dator. 😛

Posted
Jag säger exakt samma sak, och det är därför jag fortfarande som dator använder min gamla C64 från 1982. En dator är ju alltid en dator. 😛

Du har väll kvar den för att den passar dig? Jag kör inte med fls kompressor för den passar inte för mig, helt enkelt och det är iallafall min anledning att jag har uppgraderat. 😛

Posted
Du har väll kvar den för att den passar dig? Jag kör inte med fls kompressor för den passar inte för mig, helt enkelt och det är iallafall min anledning att jag har uppgraderat. 😛

Jag skämtade. 😛 Har inte sett en C64 på rätt länge faktiskt.

Posted
Jag skämtade. 😄 Har inte sett en C64 på rätt länge faktiskt.

Haha, C64ans tid är nog så gott som ute.... För ettpar generationer sedan.

Posted (edited)

Varför ska man uppgradera??:. hmm.. tja.. Varför ska man köpa ny bil, ny mp3 spelare, ny mobil etc.. På tal om mobiltelefon.. en Nokia 3210 borde väl vara den optimala telefonen även i dag?

Jag menar "en mobiltelefon är ju alltid en mobiltelefon" 😄

Nokia_3210.jpg

Edited by hegobald
Posted
Varför ska man uppgradera??:. hmm.. tja.. Varför ska man köpa ny bil, ny mp3 spelare, ny mobil etc.. På tal om mobiltelefon.. en Nokia 3210 borde väl vara den optimala telefonen även i dag?

Om det var bra nog för min farfar så är det bra nog för mig! 😉

Posted

Uppgradera, i mina öron låter det som att förnya den man har - en ny version eller en mjukvarumässig uppgradering. En sån uppgradering gör man mest för att tillverkaren har hittat små brister i funktionaliteten eller kompatibiliteten och rättat till dem.

Men om uppgradera betyder "skaffa sig en bättre" ... ja då skiljer det mellan om man upplever ett problem med det man har, och att det är därför man skaffar en annan ... eller om det helt enkelt är så att man har köpsjukan, och vill köpa sig till känslan av tillfredsställelse, genom att köpa en kompressor som är dyrare i inköp än den man har, och att funktionalitet och ljud har väldigt lite med saken att göra.

Posted
Haha, C64ans tid är nog så gott som ute.... För ettpar generationer sedan.

SID chippet i 64 kommer aldrig dö, det borde ni musiksnillen veta....

eller är kanske bara jag som gör tvspelsmusik här =p

Posted
Jag menar varför måste det finnas massa olika tillverkare av datorer typ Apple , Ibm , Toshiba , Compaq osv asså jag menar

" En dator är en Dator "

tänk vad lätt livet vore om det bara fanns ett musik program =p

Posted

Enkelt! Då skulle det bara hänga på musikernas skicklighet... Och vad bra support det skulle finnas 🙂

tänk vad lätt livet vore om det bara fanns ett musik program =p
Posted

Nej, nu vill jag höra ett inlägg utan att det ska skämtas. Jag skulle gärna veta mer om detta, då jag inte är något vidare insatt i ämnet. Det har sagts att olika kompressorer låter olika och har olika ändamål. Ge gärna exempel på vilka kompressorer ni använder, och till vilket ändamål och på vilket/vilka sätt de låter annorlunda (bättre?) än FLs egna. Det lär ju finnas ett otal trådar om kompressorer på Studios forum, men finns det något som jämför dessa med FLs egna? Jag tycker detta skulle vara lite intressant iaf 🙂

Posted
Nej, nu vill jag höra ett inlägg utan att det ska skämtas. Jag skulle gärna veta mer om detta, då jag inte är något vidare insatt i ämnet. Det har sagts att olika kompressorer låter olika och har olika ändamål. Ge gärna exempel på vilka kompressorer ni använder, och till vilket ändamål och på vilket/vilka sätt de låter annorlunda (bättre?) än FLs egna. Det lär ju finnas ett otal trådar om kompressorer på Studios forum, men finns det något som jämför dessa med FLs egna? Jag tycker detta skulle vara lite intressant iaf 🙂

I jämförelse med FLs kompressor är (av mina erfarenheter).

Så är...

  • Waves c1 - Hårdare, mer "punch" i den.
  • Waves rcomp - Varmare, funkar bäst på basar tycker jag.
  • Gersic Pressure (mastring) - Brutal, den är inget att leka med!
  • PSP Vintage Warmer - Varmare? 🙂 Den är mycket fyllig.
  • Ultrafunk FX:Compressor - Mer exakt, man kan skriva in olika värden istället för att snurra på en knapp.
  • URS 1970/75/80 - Får till riktigt tryck i dessa.

Bara att ladda ned från tillverkarnas sidor och prova på vad som passar bäst, Pressure finns gratis som fullversion på KVR förövrigt.

Sen får jag faktiskt erkänna att jag inte får till dynamiken speciellt bra med FLs egna kompressor. Om det beror på mig eller på pluggen vet jag inte riktigt.

Några andra kompressorer att rekommendera?

Posted

Fast å andra sidan behöver Du inte köpa nytt eller uppgradera. I en annan tråd på detta forum får Du reda på att t ex alla eq-pluggar är uppbyggda likadant och att det inte är någon skillnad på gratis och dyrt. Det har lärt mig att sluta använda öronen. Sen har det också gjort studion så väldigt mycket billigare.

Posted
Haha, C64ans tid är nog så gott som ute.... För ettpar generationer sedan.

Haha aldrig!! Tvspels musik for life 😐

SID chippet i 64 kommer aldrig dö, det borde ni musiksnillen veta....

eller är kanske bara jag som gör tvspelsmusik här =p

Haha du har helt rätt. I min musikvärld kommer C64 aldrig dö ut! Älskar skiten 😏

Posted
SID chippet i 64 kommer aldrig dö, det borde ni musiksnillen veta....

eller är kanske bara jag som gör tvspelsmusik här =p

Jag kan få tag i en för några hundralappar. Är det värt det?

Inte bara enbart till musik, utan för en massa roliga spela också! ^ 😏

Posted
Fast å andra sidan behöver Du inte köpa nytt eller uppgradera. I en annan tråd på detta forum får Du reda på att t ex alla eq-pluggar är uppbyggda likadant och att det inte är någon skillnad på gratis och dyrt. Det har lärt mig att sluta använda öronen. Sen har det också gjort studion så väldigt mycket billigare.

Men EQ är EQ, kompressorn är annorlunda. Olika "knee" funktioner osv.

Vill man inte emulera någon gammal kompressor så finns det ju alltid nytänkande. Studio tipsar ju själva att Sonalksis TBK3 är utmärkt för techno 😏

Posted
Fast å andra sidan behöver Du inte köpa nytt eller uppgradera. I en annan tråd på detta forum får Du reda på att t ex alla eq-pluggar är uppbyggda likadant och att det inte är någon skillnad på gratis och dyrt. Det har lärt mig att sluta använda öronen. Sen har det också gjort studion så väldigt mycket billigare.

Det är en lite väl grov generalisering av den trådens innehåll... :rolleyes:

Det som framkommer där, är att "i princip alla icke faslinjära eq är identiska".

Tråden hittar du här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208 . Det är väldigt intressant läsning. 😲

Posted (edited)
Det som framkommer där, är att "i princip alla icke faslinjära eq är identiska".

Tråden hittar du här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=60208 . Det är väldigt intressant läsning. 🙂

Trådstartaren hävdar åtminstone att sex olika digitala linjära eq's har uppvisar liknande egenskaper. Själv har jag ingen aning eftersom jag inte jämfört eq's på det sättet. Men tidningen Studio har faktiskt gjort ett liknande test för flera år sedan. Har för mig att det redan då uppmärksammades att flera eq's uppvisade liknande egenskaper.

Edited by joachime
Posted
...Det har lärt mig att sluta använda öronen...

Det är väl lite dumt i den här branschen? 🙂

Posted
Trådstartaren hävdar åtminstone att sex olika digitala linjära eq's har uppvisar liknande egenskaper. Själv har jag ingen aning eftersom jag inte jämfört eq's på det sättet. Men tidningen Studio har faktiskt gjort ett liknande test för flera år sedan. Har för mig att det redan då uppmärksammades att flera eq's uppvisade liknande egenskaper.

Visst - men den springande punkten är att det är liknande egenskaper och att de inte är identiska - och angående testen i Gearslutz står det att "i princip alla icke faslinjära eq är identiska". Man kan alltså inte hävda att alla eq är precis lika, med dessa formuleringar som grund.

Att det sedan kanske är väldigt små skillnader som många aldrig skulle uppmärksamma på grund av otränade öron, dålig lyssning eller att det i vissa fall kanske verkligen inte är någon skillnad, är en annan femma.

Petitesser kan tyckas - men ibland är det trots allt mikroskopiska detaljer som skiljer ett "skitbra sound" från ett "magiskt bra sound"... 🙂

Ibland kan också användarinterfacet göra sitt till så att man trivs bättre med en viss eq än med andra - och gör ett bättre jobb eller jobbar effektivare tack vare att man trivs med miljön. Användarinterfacet har därför troligen effekt på resultatet oftare än man tror - och då kanske det trots allt kan vara värt att lägga ner de extra pengarna även om det egentligen skulle ha kunnat gå att få samma resultat med gratispluggar...

Själv kör jag oftast med eq:n som finns med i Cubase5 - eller så kör jag med PSP MasterQ (som tillhör de förhållandevis billiga alternativen 😉 ).

Guest DieHard
Posted (edited)

Det är skit samma om de är i stort sett identiska. De har alla sina egna ljud och det är det som spelar roll för mig. Men å andra sidan kör jag mest med UADpluggar och vet inte om de kvalificerar in sig i det här resonemanget också. Men som sagt var, vem bryr sig. Gillar man en plugg bättre än den andra så är det som är det enda viktiga. Sen kan alla viktigpettrar som inte har något bättre för sig sitta där med med sina argument och debattera i all evighet över något inte spelar någon roll . Det är inte med dem argumenten som man skapar sin musik med.

Edited by DieHard
Posted
Trådstartaren hävdar...

Trådskaparen [i den där andra tråden] är en nolla som inte kan uttrycka sig! Jag vet att han förgäves försökte förmedla att man i de flesta fallen faktiskt kan ta en gratis-EQ och en $$$-EQ och få till EXAKT samma resultat — men att parametrarnas respektive värden, på respektive EQ, inte nödvändigtvis måste "visa" samma värden för att uppnå resultatet. Tråden blev dock lite skev när meddebattörer — dvs $$$-pluggsägare — började komplicera debatten med filterkurvor o.d. samt påpeka att "om jag drar på 2dB på X-EQ och lika mycket på Y-EQ så blir resultatet inte alls samma." Vilket, som sagt, var helt käpp rätt ifrån poängen.

Fast jag rekommenderar trådskaparen av den här tråden att följa Claes länktips ovan.

Posted
Jag menar "en mobiltelefon är ju alltid en mobiltelefon" 😄

Nokia_3210.jpg

Helt rätt! Jag använder Nokia 3210 än idag (tro det eller ej)! Så de finns ingen anledning att uppgradera.. haha 😄

Posted
Varför?

har kört med FL's inbyggda sedan start och förstår inte varför man ska uppgradera, en te.x kompressor är ju alltid en kompressor?

Så länge du är nöjd med slutresultatet så är det väl bara köra på 🙂.

Posted
Helt rätt! Jag använder Nokia 3210 än idag (tro det eller ej)! Så de finns ingen anledning att uppgradera.. haha 🙂

Men jag hade ju den gamla hederliga 3310'an ett bra tag 😄. Bytte precis till en halvny sonyericsson som jag fick av min kompis, WOW vilken ny värld!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.