Jump to content
Annons

Varför ska man uppgradera pluggarna?


djstyler

Recommended Posts

Trådskaparen [i den där andra tråden] är en nolla som inte kan uttrycka sig! Jag vet att han förgäves försökte förmedla att man i de flesta fallen faktiskt kan ta en gratis-EQ och en $$$-EQ och få till EXAKT samma resultat — men att parametrarnas respektive värden, på respektive EQ, inte nödvändigtvis måste "visa" samma värden för att uppnå resultatet. Tråden blev dock lite skev när meddebattörer — dvs $$$-pluggsägare — började komplicera debatten med filterkurvor o.d. samt påpeka att "om jag drar på 2dB på X-EQ och lika mycket på Y-EQ så blir resultatet inte alls samma." Vilket, som sagt, var helt käpp rätt ifrån poängen.

Fast jag rekommenderar trådskaparen av den här tråden att följa Claes länktips ovan.

Förlåt Valle! Jag syftade på den person som skapade tråden på Gearslutz, inte på dig. Därav det opersonliga epitetet "trådskaparen".

Angående din tråd tror jag många (inklusive mig själv) har svårt att hålla en diskussion om liknande resultat utan att blanda in tekniken bakom. Jag ser de tekniska kunskaperna som en förutsättning för att kunna hitta substituten till de eftertraktade $$$-pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Förlåt Valle! Jag syftade på den person som skapade tråden på Gearslutz, inte på dig. Därav det opersonliga epitetet "trådskaparen".

Angående din tråd tror jag många (inklusive mig själv) har svårt att hålla en diskussion om liknande resultat utan att blanda in tekniken bakom. Jag ser de tekniska kunskaperna som en förutsättning för att kunna hitta substituten till de eftertraktade $$$-pluggarna.

Åh, ingen fara på taket! 😲

Förresten:

Jag kommer inte ens i närheten av t.ex. dina tekniska kunskaper... Men visst kan väl otekniska som jag ändå hitta substituten till de "eftertraktade" $$$-pluggarna — eller var min tråd skapad i dumdristighetens tecken?

Ouch!

En annan intressant sak: eftersom man, med "rätta" kunskaper, faktiskt kan finna substituten till de eftertraktade $$$-pluggarna — kan man då tolka det som att t.ex. WAVES verksamhet delvis bärs upp av att det alltid finns någon idiot därute som inte begriper bättre? (Jag vet att några anser att det är så, men vad tycker du?)

Ouch!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst kan väl otekniska som jag ändå hitta substituten till de "eftertraktade" $$$-pluggarna — eller var min tråd skapad i dumdristighetens tecken?

Jag tror inte att man kan hitta substitut till varenda plugg, men som jag vill minnas att du själv var inne på i den andra tråden (pust! det börjar bli svårt att hålla isär alla referenser) kommer man långt med en uppsättning orentliga grundpluggar och lite färgande saker som dist- och fasförskjutningspluggar.

Nu är det ju inte alls ofta jag försöker efterlikna en viss plugg med en uppsättning andra pluggar, men vad jag menar är att jag får en annan förståelse för hur man kan nå dit i och med att jag hela tiden lär mig mer och mer om de tekniska förutsättningarna.

Något jag är mycket intresserad av och som jag upplever så smått börjar röra sig framåt är pluggar som ersätter hela mixerbord (!). Tänk att kunna addera färgning av preampen och eq (av valfri konsol) på varje kanal i musikprogrammet och även lägga på den analoga bussens egenskaper på varje buss. En helhetslösning här vore trevligt!

En annan intressant sak: eftersom man, med "rätta" kunskaper, faktiskt kan finna substituten till de eftertraktade $$$-pluggarna — kan man då tolka det som att t.ex. WAVES verksamhet delvis bärs upp av att det alltid finns någon idiot därute som inte begriper bättre? (Jag vet att några anser att det är så, men vad tycker du?)

Nä, det tycker jag inte. Det finns ett värde i att använda en väl utvecklad plugin med vars hjälp du direkt når ett resultat. Det är lite som att det finns en massa trumpluggar och bibliotek som erbjuder inget mer än vad du kan spela in själv - om du har tillgång till ett trumset och några mickar och vet hur du spelar in det på ett bra och passande sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett värde i att använda en väl utvecklad plugin med vars hjälp du direkt når ett resultat. Det är lite som att det finns en massa trumpluggar och bibliotek som erbjuder inget mer än vad du kan spela in själv - om du har tillgång till ett trumset och några mickar och vet hur du spelar in det på ett bra och passande sätt.

Ah, du är en av dem som köper extraminuter för $800! Här ska minsann inte pillas en minut längre än nödvändigt. Najs! 😄

Liknelsen med trumsetet... Man behöver inte nödvändigtvis vara geni för att få en gratis-plugg att låta som en $$$-plugg — typ EQ. Däremot måste du först kunna behärska (fysiska) trummor jävligt bra för att dels få det att låta som trummor, dels kunna mäta resultatet med motsvarande pluggar som t.ex. AD. Jag menar, du får trots mitt kvidande inte tro att jag inte försöker vara seriös här. Jag kan mycket väl använda (och har använt) gratispluggar i komersiella produktioner, men jag skulle givetvis aldrig propsa på en halvtaskig trummis... Nästan aldrig.

Å andra sidan: hårdvara != mjukvara

Link to comment
Dela på andra sajter

Liknelsen med trumsetet... Man behöver inte nödvändigtvis vara geni för att få en gratis-plugg att låta som en $$$-plugg — typ EQ. Däremot måste du först kunna behärska (fysiska) trummor jävligt bra för att dels få det att låta som trummor, dels kunna mäta resultatet med motsvarande pluggar som t.ex. AD. Jag menar, du får trots mitt kvidande inte tro att jag inte försöker vara seriös här. Jag kan mycket väl använda (och har använt) gratispluggar i komersiella produktioner, men jag skulle givetvis aldrig propsa på en halvtaskig trummis... Nästan aldrig.

Håller med. Det är inte helt jämförbart, men i tanken hade jag nog redan lämnat gratis vs köpe och tänkte mer i banorna att man genom att köpa Wavesbundles eller trummor på burk spar tid och ansträngningen att lära sig ett hantverk. 🙂

BTW jag är stolt ägare av noll Waves-pluggar. Senast jag använde en Wavesplugg var för tre år sedan och då i en studio som ful-demade någon bundle med en crack som återställde demotiden var 3:e vecka eller så. Just när jag var där misslyckades dock återställningen och jag fick göra just det vi diskuterat i den här tråden: Hitta ersättningar med hjälp av annan mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...