Jump to content
Annons

Hjälp med gitarrljud i logic!


Gäst

Recommended Posts

Hej! Jag skulle behöva hjälp med gitarrljud i logic. Dvs vilka effekter så som eq, reverb, guitar amp pro m.m som jag kan använda för att få ett skönt, lite punk-rockigt ljud på gitarrerna.

Musik jag syftar på med "punk-rock" är band så som Green Day, Good Charlotte och annat i samma stil. Tacksam för svar.

Redigerat av viktornoren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag skulle behöva hjälp med gitarrljud i logic. Dvs vilka effekter så som eq, reverb, guitar amp pro m.m som jag kan använda för att få ett skönt, lite punk-rockigt ljud på gitarrerna.

Musik jag syftar på med "punk-rock" är band så som Green Day, Good Charlotte och annat i samma stil. Tacksam för svar.

Jag brukar blanda två eller flera ljud om jag vill få det så där "amerikanskt tjockt". Jag spelar in en (dubbelt) uppmickad gitarrförstärkare + en linebox-signal.

Förstärkarljudet brukar vara tjockt och mulligt med mycket naturlig rörkompression, men jag brukar sakna lite rakbladsvass attack i ljudet. Då använder jag min inspelade linebox-signal och kör genom någon av logics pluggar. Om jag inte missminner mig så brukar jag använda någon Angus Young-inställning.

Sedan blandar jag förstärkarljudet med pluggljudet tills jag är nöjd.

Om du inte har möjlighet att spela in en mickad förstärkare, så borde det fungera utmärkt att kopiera det inspelade line-spåret till två kanaler med olika pluggar.

Vill man ha en hel vägg med gitarrljud. så ska man dubba gitarrerna och ha dom pannade till vänter och höger.

Jag läste någonstans att Billy Joe Armstrong (Green Day) brukar dubba alla kompgitarrer med en akustisk gitarr som han urholkar hårt med eq i mixen, men det har jag faktiskt aldrig provat.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för ett bra svar! jag har ju tyvärr inte tillgång till att micka stärkare så jag får prova det där med dubbning osv. 😉

Jag tänkte även på, går det att fixa det där amerikanska ljudet genom att använd guitar amp pro i logic och sen lägga diverse pluggar och effekter....Och isf HUR-

Redigerat av viktornoren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr finns det ingen " Magisk " EQ eller Guitar Amp inställning för att få ett visst sound.

Vad du har för spelteknik , gitarr , basljud , trumljud , övriga ljud spelar in på inställningarna.

Ett par generella tips dock :

- Om du dubbar gitarrer behöver du mindre dist då varje dubb ökar disten och för mycket får det att bli grötigt.

- Man kan oftast skära bort rätt mycket lågbas på gitarren så att basen i sig och kaggen får utrymme i mixen.

- Som det sagts , ibland kan en kombination av ett rent och ett distat ljud vara det man behöver för låten.

- Logics Guitar amp är helt okej och med Eq , gate och kompressor samt bra teknik går det att få till bra ljud men kolla även in

Amplitube 2 , Amplitube Metal och framför allt Ampex från IK Multimedia.

- Vad du har för preamp kan oxå spela in på hur ljudet färgas , En Neve Preamp in i ett RME Ljudkort låter annorlunda från en Mbox in i datorn.

Men det är bara att spela in laborera , spela in på nytt laborera mera , skrota , börja om från början osv osv tills du hittar rätt.

En sista sak , Ett albumspår är även mastrad så om du tycker att dina låtar inte låter lika högt, tydligt och bra som tex Green Day är det en av orsakerna.

Här är ett ljudexempel på Logics Guitar Amp och Bas Amp , Lite tyngre genre äv vad du söker men i alla fall.

Stains - Violent Work Of Art - Tiny Remix

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder uteslutande Mainstage för gitarrpålägg hemma. Där finns allt man kan behöva i gitarrljudsväg (iaf för mina behov).

hur använder man mainstage i logic, har bara fått det att funka som ett eget program liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...