Jump to content
Annons

Spela in efter klick eller ej?


Tubeass

Recommended Posts

Min fråga riktar sig kanske främst till de lite mer erfarna inspelarna/producenterna eftersom jag vill höra åsikter från folk som har hört båda delarna så att säga, och därför kanske har lite mer kött på benen:

Alltså,

Vi är ett rock/popband som snart ska gå in i studion. Har funderat ett tag på om vi ska spela in allt efter klick eller inte...

Jag funderar över att om man använder klick (förmodligen då i trummisens lurar), så finns det kanske risk att förlora känsla, sväng, dynamik osv.

Jag har också funderat på hur mycket jag stör mig på när det sackas i tempo i replokalen... Förmodligen krävs det en duktig trummis för att kunna spela till klick, och det betvivlar jag inte att våran trummis kan fixa. Det ultimata vore ju att spela efter klick, utan att det påverkar soundet på musiken negativt.

Hade varit intressant att höra era åsikter om detta dilemma, om det nu är ett dilemma överhuvudtaget.

Värt att nämna är väl att musiken vi spelar är inte vidare experimentell, utan alla låtar går i fast tempo hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Underlättar en hel del vid mixning med klick, men en hel del får problem med att jaga tempot.. Låt trummisen köra låtarna ni ska spela in med klick i rätt tempo ett par gånger innan ni går in i studion, så slipper ni få vänta på 100 försök på varje låt, om han inte är van att lira med klick vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar över att om man använder klick (förmodligen då i trummisens lurar), så finns det kanske risk att förlora känsla, sväng, dynamik osv.

Är ni ute efter att få till en livekänsla i inspelningen? Spela in så många som möjligt samtidigt och kör utan klick. Det är enda sättet för trummisen att vara responsiv mot andra instrument.

Att betrakta alla lagda instrument som skarpa ökar också på livekänslan. Dels därför att varje musiker anstränger sig mer och dels därför att det är lättare att spela tillsammans om alla gör det på samma premisser. Kan vara ganska avtändande med en gitarrrist som sitter och strummar igenom låten för att vara sällskap till trummor och bas.

Om det är möjligt, försök lägga skarp sång tillsammans med trummor, bas, gitarr etc. Det kan ge en otrolig nerv! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga riktar sig kanske främst till de lite mer erfarna inspelarna/producenterna eftersom jag vill höra åsikter från folk som har hört båda delarna så att säga, och därför kanske har lite mer kött på benen:

Alltså,

Vi är ett rock/popband som snart ska gå in i studion. Har funderat ett tag på om vi ska spela in allt efter klick eller inte...

Jag funderar över att om man använder klick (förmodligen då i trummisens lurar), så finns det kanske risk att förlora känsla, sväng, dynamik osv.

Jag har också funderat på hur mycket jag stör mig på när det sackas i tempo i replokalen... Förmodligen krävs det en duktig trummis för att kunna spela till klick, och det betvivlar jag inte att våran trummis kan fixa. Det ultimata vore ju att spela efter klick, utan att det påverkar soundet på musiken negativt.

Hade varit intressant att höra era åsikter om detta dilemma, om det nu är ett dilemma överhuvudtaget.

Värt att nämna är väl att musiken vi spelar är inte vidare experimentell, utan alla låtar går i fast tempo hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med Joachime i denna fråga. För att få en bra bandkänsla måste man nästan alltid slopa klicket och skjuta skarpt. Många band börjar gå tillbaka till denna traditionella och fina typ av inspelning nuförtin.

Även riktigt vassa trummisar som har spelat hur bra som helst live (skarpt om något!) Har totalt tappat fokus och närvaro i en studio med klick i lurarna. Detta smittar av sig på restan av bandet och resultatet blir ofta en stel men temporiktig inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga riktar sig kanske främst till de lite mer erfarna inspelarna/producenterna eftersom jag vill höra åsikter från folk som har hört båda delarna så att säga, och därför kanske har lite mer kött på benen:

Alltså,

Vi är ett rock/popband som snart ska gå in i studion. Har funderat ett tag på om vi ska spela in allt efter klick eller inte...

Jag funderar över att om man använder klick (förmodligen då i trummisens lurar), så finns det kanske risk att förlora känsla, sväng, dynamik osv.

Jag har också funderat på hur mycket jag stör mig på när det sackas i tempo i replokalen... Förmodligen krävs det en duktig trummis för att kunna spela till klick, och det betvivlar jag inte att våran trummis kan fixa. Det ultimata vore ju att spela efter klick, utan att det påverkar soundet på musiken negativt.

Hade varit intressant att höra era åsikter om detta dilemma, om det nu är ett dilemma överhuvudtaget.

Värt att nämna är väl att musiken vi spelar är inte vidare experimentell, utan alla låtar går i fast tempo hela tiden.

Har han inte spelat med klick tidigare så är det ofta ingen ide att börja med det första gången i studion. Självklart tycker jag ni ska testa men om han inte spelat med det tidigare kan det jaga i tempot och förlora känsla.

Sedan finns det andra som spelar utan och det går hur bra som helst men det förutsätter ju att trummisen håller tempot från start till mål. Jag själv har spelat in 3 demos utan klick och det har fungerat hur bra som helst.

En annan sak ni annars kan göra är att spela in gitarren först till klick sedan trummor på det. Eller spela utan och gitarr samtidigt med trummor. Antagligen så han hör gurran i hörlurar eller avskärma och mica, eller mica efter igen. Hör lite med studio killen han kanske har lite förslag men ni ska inte låta honom bestäma. Vill ni inte spela med och han vill så gör ni inte det. Ni är kunden, vi är bara slavar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på trummisen. Som musiker vill man ju givetvis kunna göra det mesta av varje låt och är man det minsta lilla osäker på nån aspekt gällande inspelningssammanhanget så kommer man reta ihjäl sig på det när låten är inspelad. 'Jag kunde gjort det bättre om ...' osv. Jag är trummis själv och hade valt att spela in till klick av flera anledningar, det blir lättare att mixa låten, lättare att lägga pålägg, lättare att redigera om man vill göra det etc. MEN är man inte bekväm att köra till klick så blir det kaka av alltihop. Vissa trummisar har ägnat stor del av tiden man lägger ner på sitt instrument på att öva till metronom och då faller sig klick-spelandet naturligt.

MEN om ni väljer att spela till klick så är mitt råd att inte bara trummisen ska höra det utan allihopa. Om alla hör klicket blir det mycket lättare för alla att förhålla sig till beatet. Om bara trummisen hör klicket så har han helt plötsligt ett jätteansvar att axla, inte nog med att han ska hålla tempot efter klicket, han ska dessutom se till att alla andra förstår var klicket är. Om han skulle svaja så kommer alla andra hänga på honom och att ta sig tillbaka till beatet blir genast mycket krångligare. Att spela till klick är en liten vetenskap men man får ge det tid som allt annat.

Lycka till!

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om ni har spelat in tidigare och hur mycket tid nu har i studion nu men....minsta fel ni inte gillar gör om det på en gång och säg till även om det börjar bli trööökigt. Visa saker kan man mixa till i efterhand men inte allt. Även om inte andra märker det så vet du, kommer du bli galen på det och tänka på det hela tiden.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte har erfarenhet av att spela tillsammans med klick så avråder jag nog.

Den musik ni har repat på och uppenbarligen är så nöjd med att ni ska spela in, ja den upplever ni på ett sätt nu, men ni kommer garanterat uppleva den annorlunda om det sitter en trummis som har ett klick som fiende i lurarna.

Risken finns att ni tappar allt sväng/driv/häng ni hade innan.

Sedan finns det naturligtvis en massa "om"- och "men"-faktorer:

*Olika musikstilar påverkas olika av "grisighet".

*Trummisar har mer eller mindre fallenhet för att spela till klick .

*Hur lång tid ni har på er innan att repa med klick för att vänja er.

*Har ni tänkt att använda instrument som kräver fast bpm?(tremoloe, arpeggiator osv.) Då underlättar ju klick.

Vad ni kan göra är att ta ut tempo till låtarna och låta trummisen lyssna in klicket innan ni kör igång.

Sedan rekomenderar jag naturligtvis att ni spelar in så många som möjligt på samma gång om ni inte använder klick, annars kan det bli svårt.

Personligen blir jag glad varje gång jag hör en genuin tagning, där man hör hur ett band verkligen spelat tillsammans efter sina egna klockor.

Hellre lite otajt och livfullt än stelt och slätt. (Detta är ingen generalisering om hur det ska vara, det går att spela fruktansvärt svängigt till klick, men det ställer lite högre krav på musikern)

Berätta gärna hur ni gjorde och hur ni tycker det blev!

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med klick är, som många här sagt, att trummisen lyssnar sig blind på klicket och får till en någorlunda taktfast tagning HELT utan groove.

Jag förespråkar nog att skita i klicket..

Slöfocken i mig håller inte med eftersom det blir lättare att copy/paste'a körer, svåra passager etc om allt ligger rätt i datorn men handen på hjärtat: det är ju ändå musikernas framförande/prestation som ska spelas in och därmed blir klicket en onödig distraktion.

OM ni nu måste köra med klick av någon anledning föreslår jag att ni inte kör med TICK-tock-tock-tock-TICK-tock-tock-tock- etc utan lägg ett klick med percussion som accentuerar som t.ex gitarriffet kombinerat med en stadig 4/4. Alltså ett klick som har samma rytmik som det viktigaste i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är att skita i klicket, men att i replokalen med hjälp av en metronom spika exakt vilket tempo som är bäst för varje låt. I studion spar man då tid på att fundera om man spelat för sakta eller fort (vill gärna bli för fort när man är uppjagad).

Kan ni sitta och lyssna på metronomen före och mellan tagningarna är chansen större att ni sätter hela låten rätt. Är det rocknroll är det snyggast om tempot omärkligt ökar en aning tycker jag. Börjar man på 118 bpn kan man öka till 120. På mina backtrax har jag nästan alltid gjort så. Och så är mycket äldre klassiker gjorda också. Rejäla tempoändringar alltså. Honky Tonk woman med stones är ett exempel.

Strunta i klicket, men var spiksäkra på tempot i början av varje låt. Teknikern borde kunna fadea bort klicket efter några takter.

Är ni inte alla vana med det blir det nog bara skit med klick i hela låten.

Och att tempot ändrar sig måste inte vara dåligt, det kan tvärtom vara nödvändigt. Jag brukar ibland försöka tvinga mina medmusiker till tempoändringar, oftast ökning.

Hm, BPM heter det nog. bpn blir väl bruttonationalprodukten? Haha.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där är ju svårt vilket som passar bäst! Har trummisen aldrig lirat efter klick så är det nog dömt att ens försöka. MEN det är INTE svårt att lära sig lira efter klick. Om trummisen vill prova så ge han/hon en veckas övande. Det går fortare än vad man tror att få in känslan med klicket. Sen är det viktigt att göra ett bra klick.

Ett TICK tock tock tock som basshole skrev, är bara att glömma. Finns ju miljoner med knep att få till ett bra klick. Det är ju ändå tycke och smak vad som passar en. Det är synd att min burk är död annars hade jag kunnat lägga upp ett klick som ett exempel. Men det gäller att lägga klicket där det inte spelas trummor.

Ett "TICK tock tock tock" hör man inte förräns man är utanför beatet. Om man ökar eller sackar. Och då är man ju i det läget där alla drar olika. Ett annat tips är att låta bara trummisen få höra klicket.

Jag brukar lägga en inräkning med koklocka, 1...2...1.2.1234. Sen det som driver kan vara en galloperande shaker. ihop med det två congas som ligger mellan ett vanligt två/fyra!

På så sett så är det som att lira trummor sittandes i en fåtölj. Man bara glider med.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack så hemskt mkt för alla svar!

efter att ha funderat över era inlägg, och dessutom läst ekbark's länk (tack!)

så har jag bestämt mig för att iaf fråga trummisen om han vill öva i några veckor med klick.

jag tror i slutändan att man har mest att vinna på det. många av våra låtar är väldigt drivna

av fasta pulser, om det börjar svajja då så... tappar man liksom hela grejen känner jag.

så det är lika bra att få honom att vänja sig vid att spela efter klick så snart som möjligt.

återigen, tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu kanske jag är sent ute, men detta kan ändå va kul!

på vår myspace kan man lyssna på de två första spåren, som båda är inspelade till klick av en ovan (vad gäller klick alltså) trummis. Han själv hävdar att det blev ganska skumt, och om man lyssnar noga kan man ibland höra hur han jagar ikapp eller bromsar beatet. Efter truminspelningen är alla andra instrument inspelade separat.

Med hela projektet i ryggen kom jag fram till att det, i alla fall med detta band, är bäst att spela in utan klick (och gärna med hela kompet samtidigt).

god hjul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är ni börjar spela med klick när ni repar. Men bara trummisen (kanske git med i början) så ni får in det ordentligt. Sedan kommer ni kunna använda det utan problem i studion. Men testa i alla fall se hur det går. Alltid värt ett försök 🙂

Lycka till!

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ge en otrolig nerv! 🙂

och gå otroligt på nerverna om allt brakar när nån lirar fel gång på gång

Javisst. Spelar man ideligen fel kan man fundera på om man valt rätt tillfälle att gå in i studion.

rätt igen

http://www.recordingreview.com/blog/10-click-track-myths

sa förresten det som behöver sägas i ämnet

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Klicket är ju till för att avhjälpa i huvudsak 2 problem:

1. Om en musiker ska spela parallellt med en dator eller annan maskin som ännu inte har något annat ljud musikern kan spela till. Alternativt om man har för avsikt att klippa upp och göra 1, 2, 4 - 8 takters loopar av en musikers insats.

2. Om musikerna ska lägga sina stämmor separat, och trummisen är den första som lägger sin stämma, och låten innehåller t.ex. ett 16 takter långt parti där trummisen inte spelar alls, men däremot gitarr och sång gör. Då måste de musiker, som ska lägga till sin insats senare, höra en referens så att de inte slirar i osynk till hur trummisen kände tempot under sin insats.

Om inget av de här förhållandena är aktuella, så ser jag ingen direkt fördel med klick. Snarare tvärtom.

Musiker som är ovana vid klick, kommer inte att spela med stake och ryggrad - oavsett dom lyckas hålla sig till klicket eller inte. Det blir ingen stake och ryggrad när man spelar sitt instrument som om man gick på lina och är nervös för att trampa lite off. Att spela efter klick är inte svårt; men att spela tajt efter klick som om man spelade fritt, det är svårt. Jag skulle hellre rekommendera att man ber första musikern lägga sin insats utan klick, och sen synkar man sequencern att följa hans flytande tempo. Det kan i stort sett alla inspelningsprogram av rang göra idag utan problem, och att göra så går oerhört mycket fortare än att be en trummis göra 25 fluktuerande omtagningar efter klick.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte alls igen mig i att det skulle bli dåligt på något sätt bara för att man kör med klick.

Som andra har varit inne på, så är det ingen idé alls om man aldrig har gjort det tidigare, men annars ser jag bara fördelar.

Det är ju egentligen inte konstigare att följa klick, än att man följer andra musiker som spelar - och det blir inte sämre känsla eller något, utan det gör i stället att man kan känna sig säkrare på att det verkligen blir rätt tempo hela tiden. Det går också att hänga eller driva även om man kör med klick. Det är bara en vanesak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte alls igen mig i att det skulle bli dåligt på något sätt bara för att man kör med klick.

Som andra har varit inne på, så är det ingen idé alls om man aldrig har gjort det tidigare, men annars ser jag bara fördelar.

Det är ju egentligen inte konstigare att följa klick, än att man följer andra musiker som spelar - och det blir inte sämre känsla eller något, utan det gör i stället att man kan känna sig säkrare på att det verkligen blir rätt tempo hela tiden. Det går också att hänga eller driva även om man kör med klick. Det är bara en vanesak.

Ja, vill man ha ett statiskt tempo och alla är bekväma med clicktrack så är det ju inga problem.

I övriga fall tycker jag verkligen det är motiverat att ställa sig frågan: Vad vinner vi på att spela in med click?

Det finns t ex tempoförändringar som är svåra att återskapa i ett clicktrack. Tro mig, jag har jobbat med sånt. Att lägga upp och justera ett komplext clicktrack kan bli ett slöseri på både tid och resurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte alls igen mig i att det skulle bli dåligt på något sätt bara för att man kör med klick.

Som andra har varit inne på, så är det ingen idé alls om man aldrig har gjort det tidigare, men annars ser jag bara fördelar.

Det är ju egentligen inte konstigare att följa klick, än att man följer andra musiker som spelar - och det blir inte sämre känsla eller något, utan det gör i stället att man kan känna sig säkrare på att det verkligen blir rätt tempo hela tiden. Det går också att hänga eller driva även om man kör med klick. Det är bara en vanesak.

Ja, vill man ha ett statiskt tempo och alla är bekväma med clicktrack så är det ju inga problem.

I övriga fall tycker jag verkligen det är motiverat att ställa sig frågan: Vad vinner vi på att spela in med click?

Det finns t ex tempoförändringar som är svåra att återskapa i ett clicktrack. Tro mig, jag har jobbat med sånt. Att lägga upp och justera ett komplext clicktrack kan bli ett slöseri på både tid och resurser.

Det beror på musiken förstås, men den mesta musik har ett fast tempo (om man räknar bort klassiskt). Om man däremot inte vill köra med ett fast tempo, så är det, som du säger, ganska meningslöst med ett klicktrack eftersom det blir för svårt att fixa klicket då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...