Jump to content
Annons

tengen

Medlem
  • Antal inlägg

    20
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om tengen

  • Födelsedag 1983-02-12

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  1. Ja så kan det ju vara såklart. Konstigt, dom här snubbarna brukar iofs vara ganska anala/nogranna. Håller med, 10% av kabellängden byts ut och det blir så stor skillnad... Han har kanske spons och måste fjäska lite. Jag håller mig till mina skräpkablar från Thomann!
  2. Ofta så brukar ju mixningen bli klar när folk är nöjda. Sen så brukar folk lämna kvar inställningarna till nästa morgon för ev. ändringar. Sen så mixar folk ner i "stems", dvs grupper om instrument för att kunna ändra grova balanser, typ trummor mot bas, sång mot restan av mixen etc. Men analogt mixar många. Och destruktiva grejer gör dom, och bra låter det också. Och mycket headroom får dom. Dom skulle kunna göra det digitalt, men det gör dom inte. Och dom är många och duktiga!
  3. http://www.benlindell.com/2012/12/do-cables-really-make-a-difference/ Tycker att man hör ganska stor skillnad i det här A/B-testet. Dyrt som skam med såna kablar dock
  4. Och just det ja, det brukar funka med samma strängar till 3/4 och 4/4 basar så vitt jag vet. Sorry för allt mitt basordbajsane, men det är så kul att nörda in sig på bassträngar ju!
  5. Jag tycker att obligato är mkt sköna strängar och inte så tokigt dyra. Dom "rullar" lite vid anslaget, men det vänjer man sig vid ganska snabbt. Thomastiksträngarna är mycket hårdare och inte lika följsamma bmed stråken. Nu när du har så gamla strängar på basen är dom nog mjuka, så det kan vara skönt för fingrarna om det inte blir en så hård övergång. Om man ska ha sensträngar får man tänka på att de ofta inte har så bra levnadstid, låter mycket dovare (vilket iofs ger det coola,nischade soundet) samt är mycket svårspelade med stråke. Hybridsträngar är ett alternativ, men dom är ofta väldigt dyra. Kom ihåg att stryka spåren i stallet med ett lager blyerts så fastnar de inte lika mycket när du stämmer upp basen!
  6. Kolla in den här sidan, finns massa information om vad som kan låta snett hos en rullbandare!
  7. tengen

    Analog Studio!

    Så här ser det ut i Vincent Gallo´s studio, helt analog med myyycket smarriga saker från en svunnen tid! Drowning In Brown Studios Kanske är det läge att att köpa Ampex rullbandare, Fairchild fjäderreverb och dittan och datten, eller? Databrum eller gammalt brus? Analogt eller digitalt?
  8. På den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstärkning och alla trivdes bra. Det går inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen. Jag har spelat många akustiska gigs med kontrabas och trummor där det låtit utmärkt, och några där jag inte har nått fram alls med min kontra. Anslaget och stränghöjden på kontrabasen spelar förstås stor roll, men det är ofta trumslagarens attityd som är problemet. På 50/60-talet gick inte trummisarna på kommunala musikskolan och drämde fram metallica och Dave Weckl- beats med gigantiska skyddskåpor runt öronen 😄 (inget ont om musikskolan dock), utan lärde sig att spela så allting hördes. Det finns också de idag som har släppt trum-egot, och då är det alltid ett nöje att lira akustiskt!
  9. JAG SUGER PÅ ATT LÄSA IBLAND, och ber om ursäkt för detta meningslösa inlägg i tråden!
  10. Testa att köpa ett set slipade (flatwound) strängar. Du tappar lite briljans och ton, men slipper gnisslet helt och hållet! Om gnisslet förekommer i ackord/lägesbyten, så kan det faktiskt hjälpa att bara lätta lite på handen mellan bytena! 😕
  11. tengen

    Portable vocal booth

    Läste en del om olika typer av portabla akustikskärmar. Kom då på att en crash-pad för klättring borde funka exakt lika bra att skärma av med. Den är ju även byggd med flera lagers dämpningar för att man ska falla mjukare... Kommer detta att bli den stora revolutionen för oss hemstudio-entusiaster? Återkommer med bilder och ljudexempel med min crash-pad 😉
  12. Det är bra att utnyttja rim och återkommande fraser/ord för att skapa en miljö Ta inspiration och låna från den första versen till resten av verserna Tänk inte att allt är dåligt, utan försök bevara en halvbra idé och utveckla den till något stort! Think you´re writing in vain? Don´t let go without fight! All what´s inside that brain Longs to see the daylight Yes I know what a pain It may be to stay true But in this falling rain Words came out of the blue And sometimes you will gain A good feeling inside Gotta´practise restraint To reveal things I hide
  13. Jag håller helt med Joachime i denna fråga. För att få en bra bandkänsla måste man nästan alltid slopa klicket och skjuta skarpt. Många band börjar gå tillbaka till denna traditionella och fina typ av inspelning nuförtin. Även riktigt vassa trummisar som har spelat hur bra som helst live (skarpt om något!) Har totalt tappat fokus och närvaro i en studio med klick i lurarna. Detta smittar av sig på restan av bandet och resultatet blir ofta en stel men temporiktig inspelning.
  14. Tack för tipset! Jag har hört mycket bra om den och det lutar åt att jag köper den inom en snar framtid. Tillsammans med min UA Solo-610 jag köpte beggad idag så kommer jag då att kunna laborera fram mången klang!!!!! Vad gav du för din Vintage Design?
  15. Allt med Ennio Morricone, Bill Frisell, Kind of blue med Miles Davis, 50-tals jazz a´la Dean Martin,tidig Simon & Garfunkel, Anthony and the Johnsons, Nick Drake. Akustisk musik med mycket rymd och närhet. Inte så mycket modern "Hängmatta". Jag spelar även in musik för reklamfilmer och annat folks akustiska musik, Så jag vill ändå kunna erbjuda ett brett spektra av ljud.
×
×
  • Skapa ny...