Jump to content
Annons

Tubeass

Medlem
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Tubeass

  • Rank
    Medlem
  1. Hej, Haller pa att programmera nagra batch commands for min iPad med Eucon appen for Pro Tools. Men har fastnat vid ett problem - ett steg i den process jag vill gora ar att konvertera en vanlig Edit selection till en Object selection genom att bara anvanda tangentbordet. Problemet ar att det anda sattet jag kan hitta att gora det pa involverar ett dubbelklick med musen pa grabber-knappen. Ngn som vet ett annat satt att gora det pa, alt. vet om man kan programmera musklick pa specifika knappar i menyn?
  2. Nej det är inte datorn som inte pallar, absolut inte. Jag har ju bara ett spår och två effekter igång samtidigt. CPU'n jobbar knappt...
  3. stötte idag på ett problem som jag aldrig haft innan. jag gjorde ett audiospår som jag kopplar till min elgitarr, sätter på monitorn och lirar. allt e fine, ingen fördröjning. som insert har jag en ampsimulator. jag har sedan tidigare gjort ett fx spår med reverb på, men när jag ska skicka min gitarr dit så blir det plötsligt en märkbar fördröjning i signalen, så pass att det inte går att spela. jag testar då att avaktivera senden jag gjort från mitt gitarr-audiospår genom att klicka på on/off knappen, men fördröjningen försvinner inte. inte förrän jag helt tar bort senden från spåret så blir det normalt igen. det har ju inte ngt att göra med att reverbet har ett långt pre-delay eller liknande, eftersom det påverkar den torra signalen också. ganska frustrerande eftersom jag inte kan spela med effekter på i realtid. något som vet vad som kan vara snett?
  4. OK, vad menas med reampbox? Och har inte varit inne o ändrat ngt i ljudkortets routing så det borde vara rätt. Ska testa ta tillbaka pedalens signal till en av instrumentingångarna och se om det hjälper. Men vad är det egentligen som skiljer signalen som jag skickar ut från ljudkortet mot signaler som pedaler vanligtvis får jobba med? Känner mig lite vilse där...
  5. Jag hade tänkt testa använda några av mina gitarrpedaler (Holy Grail och RAT i detta fallet) som externa effekter i Cubase 5, men får inte riktigt rätt på det... Jag går in i Devices, VST Connections, External FX, väljer rätt send- och returnkanaler (i detta fall skickar jag ut i mono på kanal 8 och tar tillbaks den på kanal 7). Jag skapar sen en FX Channel där jag väljer effekten jag nyss skapade och skickar sedan från spåret jag vill använda. Problemet är att jag bara får rundgång och ingen signal. Vad har jag gjort fel? Är det ngn inställning i Cubase, eller har det med hårdvara att göra (balanserad/obalaserad, har inte riktigt koll på det där). Eller kan det vara ngn inställning i ljudkortet eller ljudkortets mixer? Jag vet att det ska gå att göra så vore tacksam för svar. Använder ett Focusrite Saffire Pro40 med Cubase 5 på en Macbook Pro.
  6. Tack så mycket för tipsen! Har kollat runt lite och just nu är det Focusrite Saffire PRO 40 och Presonus Firepod 10 som står i fokus, kanske Motu 8pre också. Det jag nu undrar är om de har firewire 800 anslutningar? Jag skulle samtidigt vilja köpa en extern hårddisk (firewire) att ha som seperat inspelnings- och musikdisk, men då blir det ju problem eftersom min laptop bara har en firewire-port (800 då). Brukar det bli problem om man seriekopplar en extern hårddisk med ett ljudkort in i datorn? Någon som har eller har haft samma problem? Går det att lösa?
  7. Hej, Har just införskaffat mig en ny MacBook Pro i5, min första mac efter många med PC. Eftersom mitt gamla ljudkort i min gamla stationära PC var ett EMU 1820 som var PCI baserat, behöver jag köpa ett nytt. Jag vill ha ett externt med 8 XLR in då jag vill kunna spela in trummor och få in på separata kanaler om det behövs. Dels så står standardfrågan kvar, USB eller Firewire? Jag har tänkt Firewire då jag tror att jag kommer behöva de två USB-portar som finns, och jag kommer inte behöva Firewire-porten till något annat. Detta vore väl den smidigaste lösningen? Man kan ju också köpa ett mindre ljudkort med 2 XLR och ADAT in o ut, och isåfall köpa en separat AD/DA konverterare med 8 XLR på. Jag har aldrig sysslat med ADAT och vet därför inte hur det funkar riktigt, pålitlighet och funktionalitet osv. Det finns en djungel av kort därute, skulle uppskatta alla tips och hjälp jag kan få! Förresten, jag planerar att använda Cubase 5 som jag ska köpa. Har inte hittat ngt om hur det funkar på Mac's i5'or så om någon vet så tar jag gärna emot era tips och rekommendationer där också!
  8. tack så jättemycket för all hjälp! jag provade att ta bort all onödig tystnad från spåren (använde mig dock aldrig av detect silence-funktionen) och det blev mycket bättre! vill dock påpeka, eftersom diskussionen gled in på stereospår, att jag använde mig av 35 monospår... en gång så rippade jag en massa referenslåtar från cdskivor inne i cubase, till stereo wav's, och jag hade aldrig problem med cache-peakar när jag spelade upp då, jag tror att det kan ha varit en ca 30 stereospår då. det borde ju vara som 60 monospår? hursomhelst, jag tror jag kan sätta igång med mixningen utan problem nu. tack igen!
  9. ok, jag provade att höja latencyn till max, i detta fallet var det 100ms, men det hjälpte inte tyvärr. jag har win xp SP2, 2GB Ram, mitt moderkort heter ASUS p5vd2-mx, och jag har inga problem med processorkraft.
  10. hallå alla! jag har ett problem jag stött på för första gången i min dator. jag har nyss spelat in med protools i en studio, och tagit hem nedbouncade filer för mixning i cubase. jag importerade in ljudfilerna i ett projekt (35st audio spår, alla mono) igår kväll, tryckte på play och allt funkade bra, inga avbrott i ljudet någon gång, jag kunde till och med lägga på effekter för att testa lite grejer på trummorna osv. jag sparade inga ändringar när jag stängde ner. när jag idag, ett dygn senare, öppnar samma projekt och lyssnar, så peakar mätaren bredvid 'cpu usage'-mätaren, den som heter 'disk cache usage'. när den gör det, så försvinner ljuden i små korta intervaller och det hackar o har sig, helt oacceptabelt när man ska mixa alltså. någon som vet vad det beror på? tycker bara det är så konstigt då allt funkade bra igår. jag har inte gjort några ändringar eller så. jag provade att öka latencyn från ca 6ms till 20ms, men ingen förbättring. jag antar att det kan ha något att göra med antalet spår, det är 35 wavefiler på ca 30 min vardera, som jag dock tänkt klippa till och göra olika projekt av. jag har aldrig nånsin haft det problemet innan, och om jag minns rätt så har jag haft lika många spår förr utan några problem. mitt ljudkort är ett e-mu 1820, om det skulle hjälpa. hjälp, någon?
  11. ok, tack så hemskt mkt för alla svar! efter att ha funderat över era inlägg, och dessutom läst ekbark's länk (tack!) så har jag bestämt mig för att iaf fråga trummisen om han vill öva i några veckor med klick. jag tror i slutändan att man har mest att vinna på det. många av våra låtar är väldigt drivna av fasta pulser, om det börjar svajja då så... tappar man liksom hela grejen känner jag. så det är lika bra att få honom att vänja sig vid att spela efter klick så snart som möjligt. återigen, tack alla!
  12. förlåt, men vad menas med att något är "skarpt"?
  13. Min fråga riktar sig kanske främst till de lite mer erfarna inspelarna/producenterna eftersom jag vill höra åsikter från folk som har hört båda delarna så att säga, och därför kanske har lite mer kött på benen: Alltså, Vi är ett rock/popband som snart ska gå in i studion. Har funderat ett tag på om vi ska spela in allt efter klick eller inte... Jag funderar över att om man använder klick (förmodligen då i trummisens lurar), så finns det kanske risk att förlora känsla, sväng, dynamik osv. Jag har också funderat på hur mycket jag stör mig på när det sackas i tempo i replokalen... Förmodligen krävs det en duktig trummis för att kunna spela till klick, och det betvivlar jag inte att våran trummis kan fixa. Det ultimata vore ju att spela efter klick, utan att det påverkar soundet på musiken negativt. Hade varit intressant att höra era åsikter om detta dilemma, om det nu är ett dilemma överhuvudtaget. Värt att nämna är väl att musiken vi spelar är inte vidare experimentell, utan alla låtar går i fast tempo hela tiden.
  14. Hej, Har länge varit väldigt nyfiken på Max/Msp som program och vill gärna lära mig hur det fungerar. Har provat det vid ett fåtal gånger men har bara suttit som ett stort frågetecken framför skärmen... (Och ja, jag har läst artikeln i det nya numret av tidningen som recenserar version 5, men det hjälper ju inte någon som inte kan det från början) Finns det någon därute som kan det och vill förklara hur man kommer igång lättast möjligt och även kan förklara grunderna i detta program? Det verkar ju som att man kan göra i princip vadsomhelst och eftersom många artister jag influeras av använder sig av det så skulle jag gärna vilja ha koll på hur det fungerar. Någon?
  15. Jag kör på Cubase SX3 i Windows XP Pro...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.