Jump to content
Annons

Musikerforum och skapandet


nattvaktaren

Recommended Posts

Alltså: klicka sig in på tråden, trycka på play och kunna läsa om låten samtidigt som man lyssnar... Hade ju varit näst intill okristligt smidigt!

Det har varit uppe som förslag ett antal gånger. Men det skadar ju inte att gnälla lite till.

Hursomhelst har det inte så mycket med Nattvaktarens fråga att göra tycker jag. Det handlade väl mer om att ifrågasätta de nerdar på forumet (mig inkluderad) som lägger mer tid på (ur musikskapandets synvinkel) irrelevanta struntsaker än på att göra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Alltså: klicka sig in på tråden, trycka på play och kunna läsa om låten samtidigt som man lyssnar... Hade ju varit näst intill okristligt smidigt!

Det har varit uppe som förslag ett antal gånger. Men det skadar ju inte att gnälla lite till.

Hursomhelst har det inte så mycket med Nattvaktarens fråga att göra tycker jag. Det handlade väl mer om att ifrågasätta de nerdar på forumet (mig inkluderad) som lägger mer tid på (ur musikskapandets synvinkel) irrelevanta struntsaker än på att göra musik.

Sant! Men får väl hoppas att det händer något snart.

Är nog lite så att många gör mycket musik, men att de drar sig för att lägga upp det då det inte ger särskilt mycket!

För min del handlar det nog mest om att jag aldrig får på någon sång på mina låtar, så känns lite poänglöst att lägga upp något halvfärdigt. Tror jag har en 10 låtar som i stort sett är färdiga men utan sång...

Sen har det väl blivit en del låtar som jag inte skulle skylta med att jag har gjort och därför inte lägger upp dem, till stor del för att texterna är vad folk skulle kalla "osmakliga", "stötande", "vidriga" och barnsliga. Ni förstår varför här: Necrotema, Jesus Black Hat.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Alltså: klicka sig in på tråden, trycka på play och kunna läsa om låten samtidigt som man lyssnar... Hade ju varit näst intill okristligt smidigt!

Det har varit uppe som förslag ett antal gånger. Men det skadar ju inte att gnälla lite till.

Hursomhelst har det inte så mycket med Nattvaktarens fråga att göra tycker jag. Det handlade väl mer om att ifrågasätta de nerdar på forumet (mig inkluderad) som lägger mer tid på (ur musikskapandets synvinkel) irrelevanta struntsaker än på att göra musik.

Sen har det väl blivit en del låtar som jag inte skulle skylta med att jag har gjort och därför inte lägger upp dem, till stor del för att texterna är vad folk skulle kalla "osmakliga", "stötande", "vidriga" och barnsliga. Ni förstår varför här: Necrotema, Jesus Black Hat.

Men det är sånt som är intressant och kul, kontroversiella saker. Behövs mer sånt övehuvudtaget, både här på forumet och i livet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju så oerhört mycket lättare att diskutera teknik, eftersom det rör sig mer om konkreta saker, inställningar, siffror, tekniker, koncept, verktyg .. Men att diskutera musiken i sig själv .. det är grymt svårt.

Vissa gör musik genom att lyssna till någon inre känslogång, något inre landskap

Vissa gör musik för att showa lite, väcka beundran hos tjejer och respekt av killar

Vissa gör bara något, och pusslar vidare på det, och går efter vad man tycker funkar och skippar det man provar som inte funkar

Vissa gör musik som en blues, för att blöda ur sig, sjunga om all skit, eller om saker som är kungliga

Vissa gör musik efter mönsterprinciper, de har en modellen eller koncept i huvet som de vill bryta mot och att det är drivkraften

Vissa vill ha ett komp, att improvisera, att släppa fram vad som blir och spela "mot" det för att göra snygga, roliga, vackra och kärva grejor

Vissa gör musik genom att tänka "det här gillar nog massan, det här lär nog gå hem rätt bra".

Och alla har lite av allt ovanstående, i olika mängd och olika kombination ..

Vissa tänker evighet, vissa tänker kärlek, andra tänker "nu jävlar!", somliga tänker "tänk om man tar hela den här iden och vänder den bakåfram?", vissa tänker "Skit i allt, men det skiter väl jag i", vissa tänker pengar och guldfärg, andra tänker "mänsklig solidarisk orakad jointrökare" ...

... alla har så olika koncept i huvet, alla gör musik med så olika utgångspunkter, vad de vill, vad de gillar, vad de ska bli. Jag gjorde en grej en gång, och de flesta kommentarer var "jamen hur ska man kunna dansa till det här då?". Jag bara stirrade rakt ut i förvåning ...

Teknik är ju så oerhört mycket lättare att prata runt, för där har vi alla en gemensam grund som ser nästan likadan ut, och den är lätt att beskriva för andra som har mindre erfarenhet av det. Försök att förklara känslan av en melodi till någon annan. Inte toner, rytm, klangfärg, noter eller traditionella teorem .. utan känslan i sig själv. Det är ap-svårt.

Så sant, så sant.

En annan faktor är ju att om man inte har så många musiknördar i sin närhet så är det trevligt att hamna på ett ställe där alla delar samma passion. Det känns bra att veta att man inte är ensam om att ligga sömnlös och sukta efter en ny plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, såg att Nattvaktaren (aka trådskaparen) lyckats pressa fram exakt noll (0) egna filer för lyssning ... :rolleyes:

Cheers!

Det var också min första tanke faktiskt.

Skulle vara intressant att få höra nånting av dig Nattvaktaren.

Är lite nyfiken på vilken typ av musik du pysslar med - men nånting säger mig att det är techno? Typ, grötig, riktig techno?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för många bollar i luften(på både gott och ont). Önskar jag bara kunde koppla bort allt och verkligen producera klart de låtar jag börjat på men fan det är svårt.

Som det ser ut för mig i veckorna:

* Arbetar nätter 00.30 - 08.00 mån - fre

* Tränar 3ggr veckan totalt ca 8 timmar varav jag dessutom är instruktör

* Planerar bröllop till maj 2009

* Skissar på 3st(!) företags idéer.

Sen ska man hinna med att producera musik också(vad sägs om att utäka dygnet till 36 timmar?)

Helgen brukar tyvärr försvinna sjukt fort som alltid då man vill skaffa sig lite umgänges tid med gumman och vänner.

Har verkligen otroligt mycket material som bara väntar på att bli färdigproducerat.

Till mitt försvar kan jag tillägga att låtarna kommer att bli grymma! Ska försöka få upp en hel del efter nyår då det mesta kommer att vara avklarat till bröllopet.

I övrigt vill jag bara säga att Forumet är väldigt givande även om man inte får feedback för sina låtar.

Bort med dessa 'JAG KAN BÄST NISSAR', väldigt tråkigt att läsa inlägg som blir aggressiva och som innehåller en hel del personangrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag är för självkritisk och får sällan nånting klart.

2. Inte riktigt "van" med min egen röst. Bättre på att spela än att sjunga.

3. Min Myspace är inte uppdaterad.

4. Får man inte lägga upp egenskrivna "stimmade" verk här som Claes sa?? 😛

5. Ni andra är så duktiga på mixning etc så man törs inte riktigt....kanske lägger upp en snutt från en låt under helgen för sågning.

6. Hoppas ni mår bra och känner ångerna från mitt wiskeyglas ☺️

7. Jag jobbar häcken av mig så jag säger som många andra....ge mig tid. / Skalman

8. Och oftast är mina inlägg ganska onödiga o inte speciellt kunskapsberikande 🙂

9. MATLAGNINGSDAX!!!

10. Har en massa idéer som ska spelas in men när......(((FINNS TIDEN)))............spelar dagligen inom jobbet o hemma men man måste ju sova åxå.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Pattpaktar´n! Kan ju kanske inte uttala mig helt tvärsäkert kategoriskt om alla här på forumet men i verkliga livet träffar jag på dem överallt, dessa tekniknördar med kunskap om alla saker som har med musikteknik att göra. Liveljudtekniker, ljustekniker, roddare, inspelningstekniker plus en hel hoper wannabees som talar om för mig hur dåligt ljud jag har i gitarren, hur dålig spelteknik jag har, vilken dålig låt jag har gjort och hur skrämmande det är att jag inte kan nästan någonting om elektronik etc i all veighet, amen! När man lärt känna dem lite bättre så visar det sig att de är ganska fina och känsliga killar, de flesta. Dock visar det sig skrämmande ofta att det bor en misslyckad basist i dem! Likaså med de, tekniskt, väldigt duktiga killar jag anlitar för installationer, service och annat på den ljudinstutition jag förestår. De kan alla aspekter av alla ljudprogram, synthar, ljus- och ljudbord - kort sagt - de kan hjälpa mig med allt. Ett par av dem har jag blivit såpass polare att jag varit hemma hos dem. De har imponerande hemmastudios med bra mycket mer utrustning än vad jag någonsin kommer att kunna köpa - än mindre bemästra. De flesta av dem åstadkommer inga låtar utan de erkänner utan omsvep att de gillar att "pilla och ratta".

Jag är glad att de finns. De är roade av allt det där som jag skiter i. Jag vill bara spela och spela in mina små truddelutter och det är tack vare bl a mig som många av de här killarna hittar en födkrok!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant! Men får väl hoppas att det händer något snart.

Är nog lite så att många gör mycket musik, men att de drar sig för att lägga upp det då det inte ger särskilt mycket!

För min del handlar det nog mest om att jag aldrig får på någon sång på mina låtar, så känns lite poänglöst att lägga upp något halvfärdigt. Tror jag har en 10 låtar som i stort sett är färdiga men utan sång...

Sen har det väl blivit en del låtar som jag inte skulle skylta med att jag har gjort och därför inte lägger upp dem, till stor del för att texterna är vad folk skulle kalla "osmakliga", "stötande", "vidriga" och barnsliga. Ni förstår varför här: Necrotema, Jesus Black Hat.

Så jävla bra, skulle uppskatta om du la upp mer sånt här :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, såg att Nattvaktaren (aka trådskaparen) lyckats pressa fram exakt noll (0) egna filer för lyssning ... :rolleyes:

Cheers!

Det var också min första tanke faktiskt.

Skulle vara intressant att få höra nånting av dig Nattvaktaren.

Är lite nyfiken på vilken typ av musik du pysslar med - men nånting säger mig att det är techno? Typ, grötig, riktig techno?

Eller så var det hans hat mot sig själv som drev han till att starta denna tråd? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör en massa musik, men jag brukar inte presentera den på forumet. Låtkritikavdelningen hänger ju nästan ingen i och jag känner inte att jag skulle få ut nåt av det i alla fall.

Av att någon hänger däri, eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte råd, dvs jag har inte pengar för studiotid eller för hyfsade grejer att spela in med. Dock börjar det ljusna på den fronten och nästa år kanske jag kan få ur mig all den där musiken i skallen..

Äsch, det är bara undanflykter. Musik är i stort sett gratis att göra idag (om man inte räknar tiden i pengar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, det är bara undanflykter. Musik är i stort sett gratis att göra idag (om man inte räknar tiden i pengar).

"Uh... Mr. President. That's not entirely accurate." [independence Day, 1996, Albert Nimzicki]

Jo det är ju faktiskt det. Om man verkligen vill göra musik och spela in den så går det att göra i stort sett gratis (och ändå med hyffsad kvalité). Så att man inte har råd är en dålig ursäkt.

"Jag vill vänta med att spela in mina låtar tills jag har möjligheter till riktigt bra ljud" vore väl en vettigare ursäkt isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med självkritik är på gott och ont. Den senaste tiden har jag känt att jag inte vill outa något jag inte är 100% nöjd med. Och när man väl är nöjd med en låt finns det liksom inte längre någon anledning att lägga ut den. Sedan kanske det till viss del handlar om att jag är rädd för dålig kritik. Till och med konstruktiv sådan. Dumt och omoget, men inte destå mindre möjligt. Oj, det blev visst en spontan bikt såhär på fredagsnatten...

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med självkritik är på gott och ont. Den senaste tiden har jag känt att jag inte vill outa något jag inte är 100% nöjd med. Och när man väl är nöjd med en låt finns det liksom inte längre någon anledning att lägga ut den. Sedan kanske det till viss del handlar om att jag är rädd för dålig kritik. Till och med konstruktiv sådan. Dumt och omoget, men inte destå mindre möjligt. Oj, det blev visst en spontan bikt såhär på fredagsnatten...

Nä, det här kände jag igen mig i, som fan. Precis så känner jag med. Vill jag ha synpunkter så spelar jag upp för andra, för att få hjälp med att välja gitarrljud A eller gitarrljud B; men bara om jag inte kan bestämma själv, eller blivit musikaliskt närblind.

Men är jag nöjd själv, då är det bra och låten är liksom klar. Och då ... då är den ju klar 😆 Jag skulle också känna mig lite oroad, för ifall jag lägger ut något jag är nöjd med och någon kommer med någon kommentar eller vinkel som jag inte tänkt på så kan det lätt sabba min egen uppskattning av vad jag innan var nöjd med. Stenhård bikt 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, det är bara undanflykter. Musik är i stort sett gratis att göra idag (om man inte räknar tiden i pengar).
"Uh... Mr. President. That's not entirely accurate." [independence Day, 1996, Albert Nimzicki]

Jo det är ju faktiskt det. Om man verkligen vill göra musik och spela in den så går det att göra i stort sett gratis (och ändå med hyffsad kvalité). Så att man inte har råd är en dålig ursäkt.

"Jag vill vänta med att spela in mina låtar tills jag har möjligheter till riktigt bra ljud" vore väl en vettigare ursäkt isåfall.

Nej — precis som "Nimzicki" säger, inte "entirely". För vad sign. kajan sa var att han inte hade "pengar för studiotid eller för hyfsade grejer att spela in med". Han (sign. kajan) kanske menar att han saknar instrument, eller dator (well, kanske inte dator), eller programvara, eller kunskap, eller...

Fast nu tänker jag slå röven i bingen — Go'natt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej — precis som "Nimzicki" säger, inte "entirely". För vad sign. kajan sa var att han inte hade "pengar för studiotid eller för hyfsade grejer att spela in med". Han (sign. kajan) kanske menar att han saknar instrument, eller dator (well, kanske inte dator), eller programvara, eller kunskap, eller...

Fast i dagens slit-och-släng-samhälle kan man få hyffsade grejer till skänks eller till låns. Programvara finns gratis. Kunskap finns här. Erfarenhet finns i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pff, tid finns det alltid. Prioritera.

Känns krystigt.

Äh. Jag menade bara att om man verkligen vill spela så finns det alltid tid, oavsett hur många ungar, tentor eller bröllop som pågår.

Åh okej! Och jag menade om man egentligen inte vill så ska man inte sätta sig att klämma ur sig låtar bara för att det förväntas av en för att man betraktar sig själv som en kreativ person.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Helt oförklarligt... vissa saker är nog bäst att man inte försöker förklara eller ta upp till ytan.

Sanningen är helt enkelt för hemsk att skåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...