Jump to content
Annons

Musikerforum och skapandet


nattvaktaren

Recommended Posts

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Jag gör massor av musik och vet nästan inget om syntar, akustik och mikrofoner 😆

EDIT: Nattvaktaren, du är väldigt välkommen att komma med tips på hur en hårt arbetande kreatör som jag skulle kunna få lite ordning på låtarna ! 😉

(OCH, klart att teknik ÄR kul, man e ju kille för bövelen)

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det är väl inte alltid så att intresse för inspelning är synonymt med intresse för eget musikskapande.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Jag har också gjort massor av låtar och vet inget om syntar fötutom att jag hatar dem. I början på 80-talet skrev jag tom en hatlåt, "Moogmaskinen" som var baksidan på vår första singel. Baksidan vann en tävling i Kungsträdgården och blev veckans singel i Radio Stockholm. Framsidan Angelica blev också omtyckt, och låten Moogmaskinen skämdes jag så inihelvete över att jag efteråt ljög ihop att det var Angelica som blev veckans singel. Moogmaskinen har jag alltid försökt förtränga. Utan resultat. Det låter en hel del som Eddie Meduza.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Jag gör massor av musik och vet nästan inget om syntar, akustik och mikrofoner 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väll så att det finns en tid för allt. Vissa perioder är det nog så att man tycker att dom enbart tekniska aspekterna är roligare än att faktiskt skapa musik. I synnerhet var det mycket så i början för mig. Spela och skriva låtar kunde jag ganska hyfsat men jag kunde absolut ingenting om inspelningsteknik, mixning etc. så jag kände att jag hade oerhört mycket att lära där. Samtidigt var det en helt ny och spännande värld så jag tyckte helt enkelt att dom tekniska bitarna var mycket intresantare just då.

Har fortfarande mycket att lära inom båda områdena men balansen är nu bättre. Jag vill nog påstå att jag skapar en hel del musik igen men jag postar inte den på forumet då jag tycker att sakerna drunknar i det stora utbudet och att man därför inte får så mycket konstruktiv kritik på det man håller på med här. Däremot så har jag folk som kan ge bra kritik utanför forumet och vi utväxlar låtideer och kritik till varandra desstomera.

Hur som helst ser jag inget problem i om man lägger mer tid på tekniken än komponerande för det behövs alla sorter i den här världen.

Det viktiga är att man är inspirerad och känner sig lycklig i det man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väll så att det finns en tid för allt. Vissa perioder är det nog så att man tycker att dom enbart tekniska aspekterna är roligare än att faktiskt skapa musik. I synnerhet var det mycket så i början för mig. Spela och skriva låtar kunde jag ganska hyfsat men jag kunde absolut ingenting om inspelningsteknik, mixning etc. så jag kände att jag hade oerhört mycket att lära där. Samtidigt var det en helt ny och spännande värld så jag tyckte helt enkelt att dom tekniska bitarna var mycket intresantare just då.

Har fortfarande mycket att lära inom båda områdena men balansen är nu bättre. Jag vill nog påstå att jag skapar en hel del musik igen men jag postar inte den på forumet då jag tycker att sakerna drunknar i det stora utbudet och att man därför inte får så mycket konstruktiv kritik på det man håller på med här. Däremot så har jag folk som kan ge bra kritik utanför forumet och vi utväxlar låtideer och kritik till varandra desstomera.

Hur som helst ser jag inget problem i om man lägger mer tid på tekniken än komponerande för det behövs alla sorter i den här världen.

Det viktiga är att man är inspirerad och känner sig lycklig i det man gör.

Håller med. Ibland är det tekniska saker som är det roliga och andra gånger sitter man med en gitarr i en vrå och tycker man är hårt driven, lidande konstnär. 😉

Nej, men skämt åsido. Jag skriver mycket musik och spelar in mycket men forumet använder jag inte för att få bekräftelse utan för att få konstruktiv kritik om det är något jag är osäker på. I det fallet nämner jag oftast inte vilka moment jag är osäker på utan vill mest se om andra tänker på samma saker som jag själv gör. Vissa skriver musik för bekräftelsen, för andra är själva skapandet och producerandet ett självuppfyllande behov och syfte. Det sistnämnda gäller för mig. Och visst, det finns sina nackdelar med det. Man har inte samma drivkraft att visa upp sig, promota sig själv etc. Hade jag haft ett större behov av bekräftelse så kanske jag hade lagt mer energi på att söka upp skivbolag, musikförlag etc. Man är ju inte i branschen för pengarna precis. 😆

Så för att återgå till trådskaparens krav, dvs. mitt försvar så skulle jag vilja säga följande:

-Jag har ett liv och jag musicerar utanför forumet också men om jag undrar eller är osäker på nåt i nån låt så lovar jag att jag ska fråga dig först! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det säger väl sig självt: De (eller "vi", kanske jag ska skriva) har fullt upp med att skriva på forumet.

Skämt åsido, nu gör jag inte särskilt många inlägg på forumet, men jag gör inte sådär vansinnigt många låtar heller. I mitt fall handlar det om tidsbrist -- det är helt enkelt för mycket som lockar. Resultatet blir en massa låtar i olika skeden av "färdighet".

Kanske är läge att damma av en idé jag fick för ett tag sedan: "Sju minuter/vecka" -- alla som är med ska leverera sju minuter musik per vecka. I övrigt är det ganska löst: Det kan vara en sjuminuterslåt, 21 tjugosekunderslåtar, tre 2:20-låtar eller vad du vill. Poängen är helt enkelt att du ska göra en massa musik. Sedan lägger vi upp alla låtar i en tråd här och kritiserar/berömmer varandras alster. Någon som är taggad? 😆

Redigerat av royen
matematik är inte min starka sida idag...
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara så, att man gör en massa musik, men inte känner för att presentera den musiken på forumet - eller inte kan göra det av andra skäl.

Formellt räcker det ju egentligen att vara STIM-ansluten för att man inte ska få lägga upp sin musik på ett webutrymme som någon annan äger. Jag har sett något om att dessa mossiga regler skulle ändras, men har inte sett något officiellt uttalande om det, så som vanligt tar det lång tid med förändringar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag är mest orolig över är att folk, inklusive jag själv, hänger här hela dagarna istället för att ta itu med jobb/plugg. Egentligen är det kanske inte så konstigt att vi inte får något kreativt gjort, då vi måste spendera kvällar och helger med att antingen jobba in all den tid vi förlorat, eller ligga vaggandes i fosterställning i ett hörn pga ångesten över att vi INTE gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta jag gör i musikväg vill/kan jag inte presentera eftersom det är material till mitt bands uppföljare av vårt debutalbum.

Senaste åren har jag dock nästan blivit mer intresserad av att skapa den "perfekta" in-the-box DAW:en än att göra låtar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Förstår dock inte vad du menar med försvar, Nattvaktaren. Jag har inget att försvara. Jag gör ju precis som jag vill när det gäller musiken. Den är ju helt och hållet mitt ansvar/behov/funktion etc. 😆 Det jag kan säga är att jag gillar ta mycket god tid på mig göra låtar innan jag ens spelar in dem. Jag vill inte göra något som känns halvhjärtat. Då kan jag lika gärna låta bli. Sen när den är klar sitter jag och övar om och om och om igen med AD med både gitarren och basen. En låt ska sitta i ryggraden innan jag spelar in. Sen är jag ju kräsen med vad som är bra och inte bra. Eftersom jag tar god tid på mig hinner en låt utvecklas rejält innan den är klar. Det finns för mig enbart fördelar ta god tid på sig. Sen det där med att lägga upp en låt här känns ju inte så kul. Kommentarerna är allt för få och tycker det behöver ett bättre sätt för ladda upp låtar. Men visst nån gång ska jag göra det. Men göra musik gör jag ju en hel del likväl som hänger här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker iofs att jag spelar lite för lite men jag lägger inte heller ut allt jag spelar in. Delvis för att jag är självkritisk. Bara för att man skriver mycket här är inte lika med att man inte spelar in... förstår inte riktigt var du får det ifrån, men det kanske bara är fredagstrådsprovocerande anda som du skriver så? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt att skapa.

Jag har nog mest hängt här för att jag inte är så "skapande" just nu.

Men är liksom med, fast ändå inte...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker iofs att jag spelar lite för lite men jag lägger inte heller ut allt jag spelar in. Delvis för att jag är självkritisk. Bara för att man skriver mycket här är inte lika med att man inte spelar in... förstår inte riktigt var du får det ifrån, men det kanske bara är fredagstrådsprovocerande anda som du skriver så? 😉

Ja lite kanske. 😉

Men nog brukar det vara så att de som är mest nördiga med sina instrument sällan spelar på dem?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker iofs att jag spelar lite för lite men jag lägger inte heller ut allt jag spelar in. Delvis för att jag är självkritisk. Bara för att man skriver mycket här är inte lika med att man inte spelar in... förstår inte riktigt var du får det ifrån, men det kanske bara är fredagstrådsprovocerande anda som du skriver så? 🙂

Ja lite kanske. 😉

Men nog brukar det vara så att de som är mest nördiga med sina instrument sällan spelar på dem?

Jo det tror jag oxå.. Det finns nog folk som gärna hävdar sig men som egentligen inte kan ett dyft.

Visst var det så du menade?

😉

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite trend med. Vi är ju killar, och vi gillar en flygplans-cockpit (studio med knappar, lampor och teknik) nästan mer än att göra musik. Helst vill vi ju att vår utrustning ska ge ifrån sig något som visar vad vi kan, medan musik och kranande är en så abstrakt värdegrund .. det är så svårt att skapa och skruva samtidigt. Mängden studios, av mindre storlek, håller ju formligen på att explodera. Om några år finns en inspelningsstudio på varje gata nästan - ljudisolerad lokal för inspelning av ljud, och inte bara en dator + högtalare - och skillnaden mellan musiker och tekniker är i stort sett utraderad. Detta samtidigt som musik håller på att bli den lägst lönsamma handelsvaran, alla kategorier.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nog brukar det vara så att de som är mest nördiga med sina instrument sällan spelar på dem?

Yep så är det oftast. Kommer att tänka på dendär snubben som har världens största hagström-samling men inte kan spela ett ackord på gitarr.

Det är väl visserligen inget fel i det. Men det är lite synd att en massa fina gitarrer hänger där och aldrig blir spelade på.

För mig går det i perioder. De senaste 1,5 åren har jag inte haft någon lust eller ork till att göra musik över huvud taget, men intresset för musiken har funnits kvar så jag har tagit den tiden till att försöka samla på mig lite teoretisk kunskap istället. Nu har jag börjat skriva låtar igen så nu blir det förhoppningsvis ett par år med låtskrivande och inspelande istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite trend med. Vi är ju killar, och vi gillar en flygplans-cockpit (studio med knappar, lampor och teknik) nästan mer än att göra musik. Helst vill vi ju att vår utrustning ska ge ifrån sig något som visar vad vi kan, medan musik och kranande är en så abstrakt värdegrund .. det är så svårt att skapa och skruva samtidigt. Mängden studios, av mindre storlek, håller ju formligen på att explodera. Om några år finns en inspelningsstudio på varje gata nästan - ljudisolerad lokal för inspelning av ljud, och inte bara en dator + högtalare - och skillnaden mellan musiker och tekniker är i stort sett utraderad. Detta samtidigt som musik håller på att bli den lägst lönsamma handelsvaran, alla kategorier.

Tjejer då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl skrivit och spelat in ca 40 låtar sen jag började hänga här, men faktiskt aldrig brytt mig att ladda upp nåt.

Jag är ju helt medveten om att kvaliteten på ljudet skulle sågas eftersom jag gör demos på låtar.

Tycker det är väldig stor skillnad att fråga efter recensioner på mixning/mastring jämfört med att recensera låtarna i sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, själv hänger jag ju här då (formellt) för att lära mig saker för att sen kunna använda det i mitt musikskapande. (Informellt för att det är roligare än att jobba, vilket jag borde göra). Har svårt att förstå hur man kan läsa och snacka en massa om att göra musik utan att det kliar i fingrarna... Så en hel del musik blir skapad! 😉

Kolla http://www.myspace.com/secretcircusband (mitt band tillsammans med tvillingbrorsan) om du/nån är intresserad av hur det låter då.

Fidden, jag hajar PRECIS vad du menar 😉

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det dels beror på att alla inte gillar att göra musik utan att mixa/mastra och då blir det ju mest snack. Sedan är det ofta många låtar som aldrig besvaras med någon kritik vilket nog gör att folk inte laddar upp så mycket mer.

Själv skulle jag helst bara syssla me musiken o slippa tänka på tekniken som tar så mycket tid o pengar. Sedan är det ju tiden allmänt som är en bristvara, annars hade mycket mer musik från min sida skapats iallafall. 😛 Måste ju hålla igång fysiskt samt vara social också.. 😉

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju så oerhört mycket lättare att diskutera teknik, eftersom det rör sig mer om konkreta saker, inställningar, siffror, tekniker, koncept, verktyg .. Men att diskutera musiken i sig själv .. det är grymt svårt.

Vissa gör musik genom att lyssna till någon inre känslogång, något inre landskap

Vissa gör musik för att showa lite, väcka beundran hos tjejer och respekt av killar

Vissa gör bara något, och pusslar vidare på det, och går efter vad man tycker funkar och skippar det man provar som inte funkar

Vissa gör musik som en blues, för att blöda ur sig, sjunga om all skit, eller om saker som är kungliga

Vissa gör musik efter mönsterprinciper, de har en modellen eller koncept i huvet som de vill bryta mot och att det är drivkraften

Vissa vill ha ett komp, att improvisera, att släppa fram vad som blir och spela "mot" det för att göra snygga, roliga, vackra och kärva grejor

Vissa gör musik genom att tänka "det här gillar nog massan, det här lär nog gå hem rätt bra".

Och alla har lite av allt ovanstående, i olika mängd och olika kombination ..

Vissa tänker evighet, vissa tänker kärlek, andra tänker "nu jävlar!", somliga tänker "tänk om man tar hela den här iden och vänder den bakåfram?", vissa tänker "Skit i allt, men det skiter väl jag i", vissa tänker pengar och guldfärg, andra tänker "mänsklig solidarisk orakad jointrökare" ...

... alla har så olika koncept i huvet, alla gör musik med så olika utgångspunkter, vad de vill, vad de gillar, vad de ska bli. Jag gjorde en grej en gång, och de flesta kommentarer var "jamen hur ska man kunna dansa till det här då?". Jag bara stirrade rakt ut i förvåning ...

Teknik är ju så oerhört mycket lättare att prata runt, för där har vi alla en gemensam grund som ser nästan likadan ut, och den är lätt att beskriva för andra som har mindre erfarenhet av det. Försök att förklara känslan av en melodi till någon annan. Inte toner, rytm, klangfärg, noter eller traditionella teorem .. utan känslan i sig själv. Det är ap-svårt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Som många nämnt, för lite respons på uppladdade låtar för att man ska lägga upp det..

Förslag: på förstasidan för forumet gör man en egen kolumn, högst upp, på de senaste aktiva trådarna där man har de kanske 5 senast diskuterade, alternativt uppladdade, trådarna/låtarna. Samt ett bättre sätt att streama musiken på istället för att man först ska öppna tråden, läsa, klicka på länken, få upp ett nytt fönster för att få en ny länk och sen dra ner låten för att efter det - äntligen - få leta upp den och spela den i sin egen mediaspelare. Och all infon i det fönstret som dyker upp där låten finns för att laddas ner, där det stårt medverkande osv borde ju rimligtvis kunna läggas direkt i tråden istället.

Alltså: klicka sig in på tråden, trycka på play och kunna läsa om låten samtidigt som man lyssnar... Hade ju varit näst intill okristligt smidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många nämnt, för lite respons på uppladdade låtar för att man ska lägga upp det..

Förslag: på förstasidan för forumet gör man en egen kolumn, högst upp, på de senaste aktiva trådarna där man har de kanske 5 senast diskuterade, alternativt uppladdade, trådarna/låtarna. Samt ett bättre sätt att streama musiken på istället för att man först ska öppna tråden, läsa, klicka på länken, få upp ett nytt fönster för att få en ny länk och sen dra ner låten för att efter det - äntligen - få leta upp den och spela den i sin egen mediaspelare. Och all infon i det fönstret som dyker upp där låten finns för att laddas ner, där det stårt medverkande osv borde ju rimligtvis kunna läggas direkt i tråden istället.

Alltså: klicka sig in på tråden, trycka på play och kunna läsa om låten samtidigt som man lyssnar... Hade ju varit näst intill okristligt smidigt!

Håller med till 100%

Till who ever's in charge: Se till att låtarna streamas istället!!!! Det som avskräcker folk är nog krånglet med att ladda ner låten. Kan väl inte vara nån konst att direktlänka så att man kan spela låten direkt i fönstret (och där ev välja om man vill ladda hem låten)...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...