Jump to content
Annons

Musikerforum och skapandet


nattvaktaren

Recommended Posts

Problemet med många av våra forumexperters utlåtanden är att man inte har den blekaste aning om deras ljud- och musikideal. Om forumexpert X rekommenderar en mikrofon jag aldrig hört och jag heller inte har en aning om hur dennes produktioner låter spelar det ingen roll hur bra koll personen har på frekvensgångar, rumsakustik, DAW eller inspelningsteknik; han/hon kanske vill att det ska låta på ett sätt som jag själv tycker är ren skit. Hade forumexperten däremot haft ett par upplagda låtar man kunde lyssna av så hade den referensen funnits. Även om mikrofonen i fråga inte användes i inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Jag har inte råd, dvs jag har inte pengar för studiotid eller för hyfsade grejer att spela in med. Dock börjar det ljusna på den fronten och nästa år kanske jag kan få ur mig all den där musiken i skallen..

Äsch, det är bara undanflykter. Musik är i stort sett gratis att göra idag (om man inte räknar tiden i pengar).

Skitsnack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte råd, dvs jag har inte pengar för studiotid eller för hyfsade grejer att spela in med. Dock börjar det ljusna på den fronten och nästa år kanske jag kan få ur mig all den där musiken i skallen..

Äsch, det är bara undanflykter. Musik är i stort sett gratis att göra idag (om man inte räknar tiden i pengar).

Skitsnack

Ja inte är det gratis med grejer, även om det inte kostar 100.000 som på en 24-kanalsstudio på typ 70-talet. Man kan ju ha så pissdåligt med pengar att man inte ens har råd med makaroner. Då är det mörker.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Problemet med många av våra forumexperters utlåtanden är att man inte har den blekaste aning om deras ljud- och musikideal. Om forumexpert X rekommenderar en mikrofon jag aldrig hört och jag heller inte har en aning om hur dennes produktioner låter spelar det ingen roll hur bra koll personen har på frekvensgångar, rumsakustik, DAW eller inspelningsteknik; han/hon kanske vill att det ska låta på ett sätt som jag själv tycker är ren skit. Hade forumexperten däremot haft ett par upplagda låtar man kunde lyssna av så hade den referensen funnits. Även om mikrofonen i fråga inte användes i inspelningen.

Håller med VacUm. Det finns så olika förutsättningar på forumet.

Och så många åsikter vilket man kanske söker eftersom man är här.

Studios forum är ju inte direkt Gearslutz high end forum om man säger så.

Min take har sedan länge varit att det mesta av grejerna idag låter ok för hemmastudion.

Det är skillnad om man söker efter hemmaprylar eller "dyra" grejer

(Läs "dyra" det där lyxiga dyra som gör sig bäst under bra förutsättningar och inte hemma i lägenheten).

Klart att det underlättar om folk hade en portfölj med arbeten så man förstår vad de flesta håller på med.

Så det viktiga är att man förstår vad folk har för behov och inte rekommenderar en Sony c800 mick till hempularen och tvärtom kanske inte kommer med en Clas Ohlosson mick till proffset.

Just nu är jag inne på hårt komprimerade och distade grejer och massvis med reverb, på allt!

Kanske inte ett ideal för dom som vill lira in Jazz...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har inte råd, dvs jag har inte pengar för studiotid eller för hyfsade grejer att spela in med. Dock börjar det ljusna på den fronten och nästa år kanske jag kan få ur mig all den där musiken i skallen..

Äsch, det är bara undanflykter. Musik är i stort sett gratis att göra idag (om man inte räknar tiden i pengar).

Skitsnack

Ja inte är det gratis med grejer, även om det inte kostar 100.000 som på en 24-kanalsstudio på typ 70-talet. Man kan ju ha så pissdåligt med pengar att man inte ens har råd med makaroner. Då är det mörker.

Har man en dator så kan man i princip köpa en mick från Clas Ohlson och börja spela in. (ni vet min 89 spänns mick...)

Det finns massvis med gratis mjukvaror.

Ett beggat keyboard för några hundra och du kan börja lira synt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte är det gratis med grejer, även om det inte kostar 100.000 som på en 24-kanalsstudio på typ 70-talet. Man kan ju ha så pissdåligt med pengar att man inte ens har råd med makaroner. Då är det mörker.

Nej ska man köpa nya grejer så är det klart att det kostar pengar. Men det finns så mycket helt ok prylar som skänks bort eller rent av slängs. Och knyter man lite kontakter så kan man säkerligen låna lite grejer också, mikrofoner och instrument tex.

Och som Opus99 skrev så finns det snart en liten studio i vartenda kvarter, det lär ju sitta folk med hyffsade hemstudios tycker det är kul att spela in andra lite då och då.

Jag hävdar bestämt att det går att göra gratis om man bara är tillräckligt driven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar bestämt att det går att göra gratis om man bara är tillräckligt driven.

Javisst. Grundkravet är egentligen bara att man äger (/har tillgång till) en dator. Instrument äger man ju självklart om man spelar musik, så det är ingen extrakostnad heller. Mina första två heminspelade låtar är fixade på noll kronors budget. De låter förstås illa, men vems förstlingsstudiojobb gör inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör en massa musik, men jag brukar inte presentera den på forumet. Låtkritikavdelningen hänger ju nästan ingen i och jag känner inte att jag skulle få ut nåt av det i alla fall.

Av att någon hänger däri, eller vad?

Nä, av att visa upp min musik där. Som nån sa så vill man inte visa upp sånt man inte är nöjd med, och är man nöjd med det så finns det ingen mening med att visa upp det för att få kritik. Och inget illa menat mot nån, men jag tycker inte att nivån på låtkritikforumet är så hög så att jag skulle få ut nåt av att visa min musik där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Hahaha....

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Hahaha....

😄

Vissa har förmågan att kunna roa sig själva... 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Hahaha....

🙂

Vissa har förmågan att kunna roa sig själva... 😉

Ja verkligen HAHAHAHAHA 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Hahaha....

🙂

Vissa har förmågan att kunna roa sig själva... 😉

Ja verkligen HAHAHAHAHA 😆

HEHEHEHEHEHE 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Hahaha....

🙂

Vissa har förmågan att kunna roa sig själva... 😉

Ja verkligen HAHAHAHAHA 😆

HEHEHEHEHEHE 😉

HÖHÖHÖHÖHÖHÖÖÖÖÖÖÖÖ 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder, nu är det dags att tala allvar - det är ju fredag och Valle sover visst.

Det tycks mig som om de som pratar mest på musikerforum, de som vet bäst och inte är sena att låta världen få veta det, också gör minst musik. Varför är det så?

Vad är det för mening med att kunna allt om syntar, akustik och mikrofoner om man aldrig tillämpar sina kunskaper?

Jag vill veta vad ni har att säga till ert försvar!

Det stämmer inte, jag känner en som jobbar inom äldrevården och han har aldrig skrivit i ett musikerforum. Men ÄNDÅ har han aldrig gjort en enda låt! Förklara det!

Hahaha....

😆

Vissa har förmågan att kunna roa sig själva... 😉

Ja verkligen HAHAHAHAHA 😉

HEHEHEHEHEHE 😉

HÖHÖHÖHÖHÖHÖÖÖÖÖÖÖÖ 😉

HE HI HA HÖ HO HO HI HI HI HAHAHAHAHAHAHA!

Tror jag skiter ner mig av garv! 😆😄😆😄

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Pff, tid finns det alltid. Prioritera.

Känns krystigt.

Äh. Jag menade bara att om man verkligen vill spela så finns det alltid tid, oavsett hur många ungar, tentor eller bröllop som pågår.

Prioritera, my ass! Jo, det är visserligen alldeles sant som du säger. Men hur lätt är det i praktiken att prioritera bort ungar, tentor, bröllop, förvärvsarbete, husrenovering, träning & motion, umgänge med släkt och vänner och inte minst SÖMN bara för att man "verkligen vill spela". De andra sakerna är ju ofta rätt livsnödvändiga också. Till råga på allt så kan det ju vara så att musik inte är det enda fritidsintresset man har... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Pff, tid finns det alltid. Prioritera.

Känns krystigt.

Äh. Jag menade bara att om man verkligen vill spela så finns det alltid tid, oavsett hur många ungar, tentor eller bröllop som pågår.

Prioritera, my ass! Jo, det är visserligen alldeles sant som du säger. Men hur lätt är det i praktiken att prioritera bort ungar, tentor, bröllop, förvärvsarbete, husrenovering, träning & motion, umgänge med släkt och vänner och inte minst SÖMN bara för att man "verkligen vill spela". De andra sakerna är ju ofta rätt livsnödvändiga också. Till råga på allt så kan det ju vara så att musik inte är det enda fritidsintresset man har... 😉

Ja vad vill man göra? Det är allt det handlar om:Priotering. Ja arbeta kanske är nödvändigt för att kunna göra musik och köpa det man behöver och betala alla nödvändiga räkningar och äta. Svårt annars göra musik. Men man kan välja träna mindre, eller åtminstone varje vecka istället, umgås mindre med släkt och vänner (fan släkt är väl mer ett bekymmer än tillgång?). Man behöver inte umgås jämt eller jämt när de vill. Bara säga man inte har tid. Är de riktiga vänner fattar de det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja jag håller med. Det finns ju vissa här på forumet som man lyssnar lite extra på då man får ett intryck att de har mycket erfarenhet. I mitt fall är det bland andra Claes och Opus99 men jag har fan inte hört ett skit de producerat, haha! Det jag hört av Claes är det som ligger på hans testsite och det enda jag kan konstatera är ju att Claes inte har någon vidare bra sångröst. 😉

Jag försöker göra så mycket musik jag kan. Jag sitter mestadels hemma då jag jobbar som fotograf och redigerar bilder typ 80% av tiden jag jobbar. Störigt nog är det när jag egentligen inte har tid att göra musik som jag är som mest kreativ och inte kan hejda mig själv från att skriva och spela in musik. Jag lägger upp i princip allt färdigt här. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...