Jump to content
Annons

Mix Tutorial / Om ni är intresserade


crillemannen

Recommended Posts

Hallå,

Tänkte att jag kanske skulle slänga ihop en mixnings tutorial om det är några som är intresserad.

Det jag tänkte gå igenom är t.ex. vilka effekter som har används på mastern, de olika bussarna och på de olika kanalerna.

Jag tänkte visa detta genom screenshots och kanske råa audio filer.

Detta riktar sig mest till de som håller på med rock/metall, men all information är ju bra eller hur 😄

Detta kanske är aktuellt för tidningen också?? Isåfall kan ju en moderator höra av sig 🙂

Ge gärna kritik på mixen, men som det står i tråden (på engelska) så har jag mixat låten på ganska få timmar, så var

inte allt för petiga på automationen.

Har lagt upp en tråd på detta forumet, och där hittar ni låtlänken:

http://www.ultimatemetal.com/forum/rate-my...-drums-etc.html

Jag skulle nog vilja ha ett 20-tal som säger JAAA att ni är intresserade innan jag lägger ner tiden på arbetet.

Ha d' gött // Christian

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det låter jätte intressant, jag vill gärna veta exakt hur du eq´at gitarrerna mot varandra och hur du använt reverb (exakta inställningar) för sånt har jag problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet tyckte jag var kul som fan.

Det kan vara kul att höra hur den mattan har skapats.

Trummorna...

...hmmm

...kanske borde mixa in lite mer överhäng så att man hör att det är trummor liksom.

Ganska vanligt att plocka ner överhänget i mix för att man ska få plats med allt annat.

"Stort" trumljud är ganska lätt att få fram men ett helvete att placera i mix.

Lycka till med tutisen!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på låten, men skulle det inte vara roligare om du gjorde en film? Jag tycker det är roligare än att läsa iaf. Vet dock inte hur man gör på ett enkelt sätt, men det vet säkert någon annan här.

MVH

Anders

I dagsläget är det inte så knepigt. En mobiltelefon och ett konto på Youtube så är du redo liksom... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trevligt initiativ och som någon annan skrev: Varför inte göra en hel mixtutorial med gitarrer, sång o hela paketet?

Om det är bra gjort och skiljer sig från de halvpedagogiskt kommersiella grejerna som redan finns på marknaden, kan det säkert vara både tidningar och andra nätbaserade företag du kan sälja den till sen.

Vill du ha tips eller bollplank på vad jag tycker saknas i de kommersiella produkterna som finns ute ( för att de ska tilltalas av en mycket bredare publik) får du gärna skicka ett PM.

ehmm.. höll på att glömma:

JAAA

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...