Jump to content
Annons

IrieNixon

Medlem
  • Antal inlägg

    137
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

3 Neutralt

Om IrieNixon

  • Födelsedag 1977-02-26

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Örebro
  1. Ok. Cool. Gissningsvis är det metal-gitarrer vi snackar om va? GuitarHack's impulser i all ära, men testa även dessa; http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/486916-new-fredman-style-awesometime-impulses.html och en av mina favoriter - Lolzgreg ASEM Recto (bör finnas i någon av dropbox-länkarna); http://www.ultimatemetal.com/forum/gear-sale/622013-fs-custom-impulses.html
  2. Hej, antar att du (eftersom du refererar till GuitarHack) menar Impulsfiler, sk. IR-files? Om så är fallet är det bara att öppna dessa filer i Space Designer. Finns givetvis andra alternativ också (LA Convolver, Recabinet) men eftersom den pluggen följer med gratis så varför inte? Antar att du använder en ampsim, t.ex Guitar Rig, Amplitube, Revalver eller TH1 men vill inte använda dig av de medföljande högtalarsimuleringarna?
  3. IrieNixon

    Distpedal

    Använder alltid TS808 innan både Mesa och Peavey (5150 och dess varianter). Världens bästa. Utan Overdrive-reglaget dock. Bara Level och Tone efter behag.
  4. Hej, med risk för att framstå som en oinsatt idiot, detta trots att jag lirat ihop med Dropkick Murphy's ett antal gånger, undrar jag ändå lite försiktigt om det inte kan vara Gary Moore's "Over the Hills and Far Away"? Med tanke på att vi pratar radiostationen Rockklassiker, menar jag. Jag står nu beredd med dumstruten...
  5. Tyckte nog inte att det var något superår för mig personligen men... Kvelertak - Kvelertak Andreas Grega - En sak i taget Gaslight Anthem - American Slang Masshysteri - Masshysteri The National - High Violet Ghost - Opus Eponymus Watain - Lawless Darkness Arcade Fire - The Suburbs ...har jag lyssnat en hel del på.
  6. Håller med Wonko, har precis samma uppsättning på min metalgurka. Brukar ibland (oftast kanske) köra med en TS-808 med Drive 0, Level efter behov och "eq:a" efter tycke och smak med Tone. Mumma för en liten gumma.
  7. Tycker det är olyckligt om någon känner sig påhoppad av vad jag skrev angående icke röstande deltagare. Vet att det skrivna ordet ibland kan uppfattas starkare och hårdare än talet och ber därför om ursäkt. Har full förståelse för att en del, i motsats till mig själv, drivs av någon sorts tävlingsinstinkt och kommer i fortsättningen respektera det. Har alltid ställt mig till ledet som säger att man inte kan tävla i musik och min syn på punkfestivalen kanske speglas lite väl mycket av det. För mig handlar det om att man gör något man älskar (punkmusik) utifrån ett enklare regelverk för att sedan kunna få lite feedback från ett musikkunnigt och kompetent forum. Om någon sedan tycker att man lyckats göra något lyssningsbart som är värt några poäng ser jag det som en ren bonus. Eller ett mer konkret bevis på att man gillar det man hör, om man så vill. /Niklas Sixties: Ja. En Voice Of A Generation gubbe är med.
  8. Ärligt talat, "för tävlingsinriktad för att rösta" och "dold röstning"? Tjena. Vad är det som står på spel? Nej, halva nöjet är ju att se hur folk röstar och framför allt läsa kommentarerna. "Det låter som en blandning av the Crack och Menace" osv. skulle ju vara fantastiskt roligt att läsa t.ex. Nej, hade jag fått bestämma hade alla tävlande som inte röstat blivit diskade. Punkt slut. Batong (som givetvis inte är ett riktigt band) träffades klockan 17.00 dagen innan deadline i mitt vardagsrum. Efter tre stadiga groggar och ett högljutt spisande av Blitz "Voice of a Generation", Cockney Rejects "Greatest Hits Volume One" och UK Subs fantastisk monsterstänkare "Left for Dead" bestämde vi att det var dags att börja spela in. Allt lades mer eller mindre med en enda regel; inga omtagningar! När musiken var klar började det mödosamma arbetet med att skriva text (tog säkert tre minuter) och med Blitz färskt i minnet blev texten som den blev. Ni hatade den och jag förstår varför men eftersom vi hade så roligt när den gjordes spelar det ingen som helst roll. Förhoppningsvis fattar ni att vi, Batong, inte kan/vill/vet hur man slåss på stan utan är ansvarstagande småbarnsföräldrar i lugna villaområden med v70's på garageuppfarten. Sant. En är t.om gift. Huga. Vad jag försöker säga är att alla som ställer upp i tävlingen måste rösta, motivera sitt röstande och framför allt inte ta allt på för stort allvar. Vi är väl alla mer eller mindre glada amatörer? Slutligen vill jag bara passa på att säga att många av bidragen var sjukt bra. Fantastiskt jobb. Och grattis till vinnaren. Oi! Oi! Oi! /Niklas
  9. Angående folkölsfrågan blir svaret något tvetydigt; ja och nej. Jag gillar folköl, eller punköl om man vill, och anser att en god dryck och en trevlig melodi är en utomordentligt trevlig kombination. Oavsett dryck och/eller musikgenre. I just det här fallet är det dock lite annorlunda. Jag upplevde Dead Inside, och framförallt dess trumkomp, något enformigt och gav därför heller inte låten några poäng. Däremot utnyttjade jag tiden till att njuta av två kalla "nödraketer". 😕
  10. Ok, 1. Hearts At War Duktigt hantverk, låter lite som om det skulle vara ett sånt där band på Theologican Records i mitten på 90-talet som man tyckte om (men inte nog mycket för att veta eller komma ihåg vad de faktiskt hette) på något gammalt blandband i en bil. Senare blev de signade till Fat Wreck Chords men man kunde ändå inte komma på vad de hette... Nu vet jag att det är den där snubben Soxic eftersom låten har florerat här förut så mina teorier faller redan där...Bra som sagt. Du (Soxic) tycker om Green Day. Lite Billy Joe Armstrong vibbar på andra delen av refrängen. Bra, som sagt. 2. White Trash War. Borde inte det här vara de där 77-gubbarna från Eskilstuna? Hmm...låten har vad vi i mitt kompisgäng brukar kalla en Boston-(inte bandet, staden)refräng. Lite sådan där modern 77-punk. Ni vet sådana där band som låter som Bombshell Rocks men vill låta som the Clash. Bra anspråkslös punk. 3. Dead Inside. Ezdrummer va? Dfh expansionen? Drack två folköl under den här låten. 4. This Is Me. Skitbra. Hurra (med rim). Cocksparrer med England Belongs To Me hör jag någon säga inne i mitt huvud. Och det är ju alltid bra. Hurra (med rim igen). 5. Got To Be Free. Well, här är man lite kluven. Musikaliskt sett låter det sjukt härligt, läs första självbetitlade Clash-plattan (speciellt delay-breaket ala Lee Perry), men sångmässigt...vet jag faktiskt inte. Klyschan hellre än bra kommer verkligen till sin rätt här. Och om jag ska vara helt rak och ärlig tyckte jag väl att sången var sådär (och då uttrycker jag mig ändå relativt diplomatiskt). 6. Perfekt. Perfekt. Bra så in i bängen. Refrängen är typ kass men det vägs upp av versen (ombytta roller) som är så in i h*****e bra. Smällde på KSMB's Sex Noll Två och Flyktsoda med Ebba Grön direkt efteråt. Skönt svensk 80-tals punk. Superklasse, som tysken skulle ha sagt. 7. Skinhead - Hardcore Style. Världsklass. 8. One Minute You're Gone, Two Minutes... Puckapuckapuckapuckapucka. Blev lite trött. Passade på att dricka Norrlands igen. 9. One Way Ticket. Pro punk ljud! Sjukt bra punksound! Bra (lång och lite trött) låt. Nu fanns det väl regler för huruvida låten fick vara så här lång (och trött) men eftersom det är punk vi pratar så är väl antagligen regler till för att brytas...Bra men här tycker jag nog att man kan ana tonvis med potential. Kan det vara så att det här inte är den första punkrökarn man ger sig på? Befintligt band? Bra iaf och hatten av. 10. It's My Day. Tyckte att det lät lite 80-tals Saint Paul, Minnesota. Husker Du och senare Sugar, ni vet. Vet inte varför men det var de vibbar jag fick. Bra låt. Bra överlag. Bra. 11. You're Treading On Me. Inte min kopp av té direkt, förutom NYHC breaket. EzDrummer igen va? 12. Jagad. Skitmullig låt förutom en sak; trummorna. Herregud, kan inte jag få programmera om dom trummorna. Epilepsifaktorn är ju helt abnorm. Annars är ju allt helt outstanding som de säger i det stora landet i väst. Skitmosig svensk (lite post-)punklåt som skulle ha platsat på Ny Våg samlingen när det begav sig. Springanakenöverstan-bra. 13. Mera Sprit. När jag gick i högstadiet fanns det en snubbe i min bondhåla till skitstad som spelade in egenkomponerade låtar på en kassettporta som sedan distribuerades på skolorna till självkstnadspris. Givetvis var det trummaskin och överdistad gitarr i bästa Onkel Kånkel stil med låtar som handlade om kukar, sprit, lättfotade flickor och knark. Han sa till mig en gång att om han fick välja en artist i hela världen, som skulle spela ett gratisgig i hans vardagsrum, skulle det vara Eddie Meduza. Kassetten med låtar om kukar, sprit, lättfotade flickor och knark jag har i en låda i källaren lät ungefär så här. 14. I Hate The Radio Girl... Hmmm..."they are babbeling around", sjungs det så? I så fall tycker jag att det är superkul. Annars bara ok. Nu till det viktiga: 10 poäng - Pefekt 08 poäng - This Is Me 06 poäng - One Way Ticket 04 poäng - Jagad 03 poäng - White Trash War 02 poäng - Hearts At War 01 poäng - It's My Day Tack för mig. /Niklas
  11. Hej, efter att ha finkammat/läst samt begrundat varje tråd angående sånginspelning på Studio forum, Kontrollrummet och Andy Sneap's forum på Ultimate Metal känner jag mig snart redo för att ge klartecken för sånginspelning hemma hos mig. Det är tänkt att vi ska lägga hård, men relativt dynamisk skrik- growl och bröl-sång ala Randy Blyth (han skriker här; http://www.youtube.com/watch?v=aVeKmxIbSOs) på en låt som jag jobbat med ett tag. Förutsättningarna är som följer: Mikar: Studio Projects B1, Shure Sm57, Shure Sm58 DAWs: PC med Cubase Studio 4 och ett EMU 1820, Macbook Pro med Logic 8 och Apogee Duet. Utöver det har jag ett spontandämpat rum med madrasser, filtar och så vidare, en Studio Project VTB preamp samt ett sE Electronics Reflexion Filter. Har insett att det bör laboreras en hel del med mick-avstånd och gain på signalen in, beroende på sångtyp. Är även införstådd med att vissa röster fungerar bättre med vissa mickar men nu är det som sagt de ovan nämnda förutsättningarna som gäller. Mot denna bakgrund undrar jag helt sonika om det är något speciellt jag bör tänka på, lyssna efter eller undvika? Finns det någon konfiguration som ni tror ger bättre resultat än någon annan (preampen i Dueten mot VTB:n t.ex)? Mick-val rent spontant? Och ja, hela det här inlägget är ett desperat försök att tidsmässigt försöka minimera timmar och åter timmar av "trial and error" ☺️ Tackar på förhand.
  12. Om du införskaffar Toontracks EZ Player Pro så är saken biff. Finns nämligen en lätthanterlig"ommappnings-funktion" i det programmet. Bara och välja midifil (EZ Drummers bibliotek dyker upp automatiskt), välj i en rullgardinsmeny vilket trumprogram den ska mappas om till (tex SSD eller Addictive Drums osv) och sedan är det bara att drag-n-drop till din DAW. Bingo.
  13. Nu har jag inte uppgraderat från åttan till nian än men finns inte den där low latency knappen kvar? Den gula fina som jag använder dagligen?
×
×
  • Skapa ny...