Jump to content
Annons

Melodyne visar ny het teknik för tonkorrigering


Björn Olsberg

Recommended Posts

MUSIKMESSE, Frankfurt: Celemony, tillverkaren bakom Melodyne, visar upp imponerande teknik som tar tonhöjdskorrigering till en ny nivå. Den nya tekniken gör det möjligt att justera tonhöjd, timing, med mera - för enstaka noter i flerstämmigt inspelat material. Tekniken, kallad Direct Note Access, kommer ingå i alla framtida versioner av Melodyne.

post-1-1205331849_thumb.jpg

Läs mer på www.studio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 129
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

oj jävlar.. det skulle kunna innebära att man kan plocka bort ett instrument ur en stereomix.. helt sanslöst..

Kanske skulle funka på den eviga frågan om att plocka bort sången från en låt 😄 Tror dock inte att det kommer att funka så pass bra..........än...

Link to comment
Dela på andra sajter

"As a user of Melodyne plugin (Version 1.x), you will certainly wish to know how much the update costs: the price of the update is US$129 (129 Euro), the full version of Melodyne plugin 2 costs US$399 (349 Euro). If you have purchased Melodyne plugin only recently and you have not installed it yet, you can save even more, since the update is free of charge for all copies of Melodyne plugin registered after 12th March 2008!"

Det känns ju nästan för bra för att vara sant 😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

As a personal note, tycker nog detta är en av de hetare grejerna på mässan i år i fråga om ny användbar teknik. Men, vi har bara varit här en dag ännu, fler nyheter kommer! Och det är Royen, min hjälpreda ( 😆 ) hemma i Sverige, som kommer knåpa ihop en del av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju riktigt coolt. Vet inte om jag kommer använda det dock... men ändå... riktigt coolt!

Å andra sidan så kanske man ska passa på och köpa v.1 av pluggen nu, om man vill ha 2:an lite billigare.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju helt sanslöst sjukt!!! Öppnar helt nya dörrar... Jag känner att mina kreativitetsknölar börjar pulsera!!

Enligt mig är detta årtiondets nyhet

edit: kollade datumet för säkerhets skull, det är inte 1:a april än!!!

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

I like. Nu är det bara att vänta tills någon tillverkar bygger in detta överallt i ett mer komplett musikprogram.

Tja... Digidesign gav oss elastic time som jag tycker fungerar battre an melodyne nar det galler quantizera audio...

Nu vantar vi bara pa elastic pitch.... Dock har jag svart att tro att det skulle inebara samma forutsattningar som melodyne visar upp nu..... Vi far se!!

Link to comment
Dela på andra sajter

As a personal note, tycker nog detta är en av de hetare grejerna på mässan i år i fråga om ny användbar teknik. Men, vi har bara varit här en dag ännu, fler nyheter kommer! Och det är Royen, min hjälpreda ( 😐 ) hemma i Sverige, som kommer knåpa ihop en del av dem.

Avis pilsnerna är ju så goa inne på mässan

eller rättare sagt kombination en kaffe och ostmacka

som man sköljer ner med en kall

tack för senast förresten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser framför mig hur snacket går i studion inom kort.

"- Äsch, vi borde haft slide guitar på den här. Ty låtit D:et i ackordet bendas upp från ett C...

- Ok, vi fixar det i mixen."

"- Här är alla körtagningarna till låten, bouncade till ett stereopar färdig körmix.

- ...bara en stereokanal? En av sångarna sjunger lite falskt.

- Och? Fixa det då?"

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag ser framför mig hur snacket går i studion inom kort.

"- Äsch, vi borde haft slide guitar på den här. Ty låtit D:et i ackordet bendas upp från ett C...

- Ok, vi fixar det i mixen."

"- Här är alla körtagningarna till låten, bouncade till ett stereopar färdig körmix.

- ...bara en stereokanal? En av sångarna sjunger lite falskt.

- Och? Fixa det då?"

Det är nya tider nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

oj jävlar.. det skulle kunna innebära att man kan plocka bort ett instrument ur en stereomix.. helt sanslöst..

Nej, men det kommer antagligen att funka delvis - men alla instrument som spelar samma ton samtidigt, klumpas i så fall ihop till en gemensam ton (står i infon hos Celemony) - för det går inte att analysera och bryta ut enskilda instrument om man inte vet exakt hur de låter ensamma - och det kan man ju aldrig veta om man bara har en färdig mix...

Efter att de har kommit med denna grymma funktion, ska man kanske för säkerhets skull lägga till ett litet "ännu" på slutet av den förra meningen... 😐🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får kanske äta upp följande ord en dag, eller så kan jag med viss uppstudsighet hänvisa till vad jag sagt:

Jag finner hysterin kring "fantasipluggen" Melodyne 2 och särskilt dess Direct Note Access lite väl... komiskt? Några måste dubbelkolla så att det inte är ett skämt. Andra ska börja spara pengar. En del prisar övre/undre makter medan andra talar om revolution och (!) ökad kreativitet...

Vi är väl överens om att detta inte är annat än ett "korrigeringsverktyg", eller hur?

Vi talar om ett bland mängden korrigeringsverktyg som — i alla fall som det presenteras idag — "bara" kommer att användas på tracking- och grovmixnivå. Och som plugg är Melodyne 2 inget märkvärdigare än till exempel Elemental Audio Systems då unika NEODYNIUM — vars liknande hysteri dock uteblev. (Jag är medveten om att Neodynium och Melodyne 2 är två skilda koncept.)

För mig har Celemony Software visat att de dels har kommit med ett intressant (men ej revolutionerande) verktyg, dels att de är några riktiga jävlar på marknadsföring (kanske till skillnad från Elemental Audio Systems). Fast det betyder inte att jag tänker spara några pengar, eller att jag måste dubbelkolla datumet. Jag är dessutom ganska trygg i känslan att min kreativitet inte kommer att halka efter om jag inte införskaffar pluggen.

Som sagt, kanske får jag äta upp orden. Men jag tror inte det.

Häpp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Graden av hysteri beror kanske på vilken musik man pysslar med. För samplingsbaserad musik som t ex hiphop är det här en fantastisk uppfinning då man kommer att få en helt annan flexibilitet när det gäller hanteringen av samplingar. För inspelningar som man gör själv är det kanske inte fullt lika upphetsande, förutsatt att man har möjligheten att göra en ny tagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Graden av hysteri beror kanske på vilken musik man pysslar med. För samplingsbaserad musik som t ex hiphop är det här en fantastisk uppfinning då man kommer att få en helt annan flexibilitet när det gäller hanteringen av samplingar. För inspelningar som man gör själv är det kanske inte fullt lika upphetsande, förutsatt att man har möjligheten att göra en ny tagning.

Hmmm... Du har nog rätt i att pluggens (eller rättare sagt, teknikens) användningsgrad beror på arbetsområde/genre. Jag sysslar i princip inte alls med samplingsbaserad musik, vilket säkert delvis också förklarar varför jag inte "begriper" pluggens värde.

Men vi talar fortfarande om, i och för sig avancerad, "tonhöjdskorrigering"... Att stretcha, pitcha, choppa, blippa och bloppa en sampling i sin helhet är säkert OK. Men att ändra delvis i en sampling, t.ex. tonarters färgningar, klanger och/eller karaktär kommer nog att ta upphovsrättsbiten till en ny nivå (Oj oj oj, nu vet jag en ivertoppa som kommer att anmäla det här inlägget 😛🙂).

Jag hoppas bara att Melodyne 2 kommer att smaka mer än den kommer att kosta, so to speak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Jovisst, personligen är jag mest imponerad av att det fungerar (förutsatt ATT det fungerar), eftersom jag inbillar mig att jag har en aning om hur svårt problemet faktiskt är att lösa.

I hear you! Jag är också imponerad, det är ju en ganska så häftig grej. Men jag är inte överväldigad som många tycks vara (inte nödvändigtvis du). Flera användare på ett annat forum jag brukar "hänga på" håller på att upplösas i atomer av exaltering över "tekniken".

Link to comment
Dela på andra sajter

Graden av hysteri beror kanske på vilken musik man pysslar med. För samplingsbaserad musik som t ex hiphop är det här en fantastisk uppfinning då man kommer att få en helt annan flexibilitet när det gäller hanteringen av samplingar. För inspelningar som man gör själv är det kanske inte fullt lika upphetsande, förutsatt att man har möjligheten att göra en ny tagning.

Hmmm... Du har nog rätt i att pluggens (eller rättare sagt, teknikens) användningsgrad beror på arbetsområde/genre. Jag sysslar i princip inte alls med samplingsbaserad musik, vilket säkert delvis också förklarar varför jag inte "begriper" pluggens värde.

Men vi talar fortfarande om, i och för sig avancerad, "tonhöjdskorrigering"... Att stretcha, pitcha, choppa, blippa och bloppa en sampling i sin helhet är säkert OK. Men att ändra delvis i en sampling, t.ex. tonarters färgningar, klanger och/eller karaktär kommer nog att ta upphovsrättsbiten till en ny nivå (Oj oj oj, nu vet jag en ivertoppa som kommer att anmäla det här inlägget 😛🙂).

Denna typ av editering finns inte hos någon annan och har länge ansetts vara omöjligt - så på det sättet är det verkligen en revolution! Tänk bara på en kompgitarr där allt äntligen sitter som ett spjut efter tagning nr 378 och fingrarna börjar blöda på gitarristen. Han slipper spela om kompet för att få bort det där lilla retliga felet som gör att den i övrigt perfekta tagningen låter apa.

Jag hoppas bara att Melodyne 2 kommer att smaka mer än den kommer att kosta, so to speak...

Den smakar mycket mer än den kostar: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna_intro4&L=0 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna typ av editering finns inte hos någon annan och har länge ansetts vara omöjligt - så på det sättet är det verkligen en revolution! Tänk bara på en kompgitarr där allt äntligen sitter som ett spjut efter tagning nr 378 och fingrarna börjar blöda på gitarristen. Han slipper spela om kompet för att få bort det där lilla retliga felet som gör att den i övrigt perfekta tagningen låter apa.

Hey, Claes, my homeboy! 🙂

Jag misstänker bara att Melodynes DNA bygger på samma tankeprinciper som Neodynium (som jag nämnde i ett inlägg ovan). Den förra jobbar i och för sig med klang, den senare med dynamik. Den gemensamma nämnaren ligger i att man kan "peta" i delar av en ljudbild på ett sätt som (man) tidigare inte (trodde) var möjligt. Men jag tror inte att någon riktigt erkände Neodynium som revolutionerande.

I ett annat inlägg ovan citerar jag ur Celemony's FAQ, som skvallrar lite försiktigt om att DNA-tekniken har en lång väg kvar att gå. I alla fall för att övertyga super-pessimister som jag, he he...

I kompgitarristens fall så får jag anta att "det retliga lilla felet" inte är distad eller fasat på ett taskigt sätt, så att det försvårar "extraktionen", om vi kan kalla det så. Undra förresten hur Melodyne reagerar när man skapar flasholetter (eller hur 17 det nu stavas)... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna typ av editering finns inte hos någon annan och har länge ansetts vara omöjligt - så på det sättet är det verkligen en revolution! Tänk bara på en kompgitarr där allt äntligen sitter som ett spjut efter tagning nr 378 och fingrarna börjar blöda på gitarristen. Han slipper spela om kompet för att få bort det där lilla retliga felet som gör att den i övrigt perfekta tagningen låter apa.

Hey, Claes, my homeboy! 🙂

YO! Dude! 🙂

Jag misstänker bara att Melodynes DNA bygger på samma tankeprinciper som Neodynium (som jag nämnde i ett inlägg ovan). Den förra jobbar i och för sig med klang, den senare med dynamik. Den gemensamma nämnaren ligger i att man kan "peta" i delar av en ljudbild på ett sätt som (man) tidigare inte (trodde) var möjligt. Men jag tror inte att någon riktigt erkände Neodynium som revolutionerande.

Vad jag kunde hitta, så ser det ut som en helt vanlig multibandskompressor med lite större kontrollmöjligheter än andra, eftersom man kan specificera frekvensområdena på ett annat sätt. Inget revolutionerande direkt, även om det kanske kan vara bra ibland... Själv använder jag sällan multibandskompressor, så jag ser en MYCKET större nytta med Melodyne's DNA, än med Neodynium...

I ett annat inlägg ovan citerar jag ur Celemony's FAQ, som skvallrar lite försiktigt om att DNA-tekniken har en lång väg kvar att gå. I alla fall för att övertyga super-pessimister som jag, he he...

..och med tanke på hur otroligt bra Melodyne fungerar i dag, så har jag fullt förtroende för att de lyckas göra vad de säger att de ska göra... 😎

I kompgitarristens fall så får jag anta att "det retliga lilla felet" inte är distad eller fasat på ett taskigt sätt, så att det försvårar "extraktionen", om vi kan kalla det så. Undra förresten hur Melodyne reagerar när man skapar flasholetter (eller hur 17 det nu stavas)... 😄

Jag kan tänka mig att de filtrerar bort så mycket övertoner som möjligt när analysen ska ske, så att sådant påverkar väldigt lite, men som sagt, så får vi se hur det blir i slutänden... 🙂

Det stavas förresten "flageoletter"... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kunde hitta, så ser [Neodynium] ut som en helt vanlig multibandskompressor med lite större kontrollmöjligheter än andra, eftersom man kan specificera frekvensområdena på ett annat sätt. Inget revolutionerande direkt, även om det kanske kan vara bra ibland... Själv använder jag sällan multibandskompressor, så jag ser en MYCKET större nytta med Melodyne's DNA, än med Neodynium...

Njae... Neodynium (eller som den heter sedan Roger Nichols Digital köpte upp hela rasket: DYNAM-IZER) är ingen multibandskompressor, eller för att citera den inledande informationen på dess hemsida "Don't get confused - this is not multi-band compression. DYNAM-IZER is an entirely different beast."

På tal om revolution, alltså... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...