Jump to content
Annons

Melodyne visar ny het teknik för tonkorrigering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Som tbruce sa och D Vibe sa. Det är tämlingen ointresant om man kan spela eller inte.

Här lägger jag till mina egna tolkningar: Kan man åka i ett dike och koncentrera sig på teknik är det stort. En god teknik är en gigantisk fördel men det är ingen garant för stor konst.

Som musiker är man en hantverkare men som konstnär är det inte alltid säkert att ett gott hantverk behövs.

Uttryck är allt. Kan man uttrycka något så är de instrument man använder tämligen ointressanta.

Använd ett mjölkpaket eller Melodyne. Same shit different day!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 129
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Som musiker är man en hantverkare men som konstnär är det inte alltid säkert att ett gott hantverk behövs.

Uttryck är allt. Kan man uttrycka något så är de instrument man använder tämligen ointressanta.

Använd ett mjölkpaket eller Melodyne. Same shit different day!

Otroligt sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten: 🙂 Du är lustig. Bara för att jag i dag har en firma där jag säljer musikprylar och har en hemstudio, så utgår du från att det alltid har varit så och dessutom att min erfarenhet av "riktiga" studios är obefintlig. Nåja - var och en blir salig på sin tro... 😛

Jag har verkligen inte försökt berätta för dig hur DU borde göra, men du har hela tiden pratat om hur hemskt det är att tillåta sig redigera en tagning och verkar se Melodyne som det ultimata vapnet mot alla seriösa musiker eller något. Jag har bara diskuterat vilka möjligheter som öppnar sig och hur bra det är att dessa möjligheter kommer. Hur du har kunnat tolka diskussionen till att jag säger hur du borde driva din verksamhet, förstår jag över huvud taget inte... 😮

claes, du verkar bli så upprörd så du läser igenom inläggen rätt slarvigt 😄

jag har aldrig påstått att din erfarenhet i en studio är obefintlig

men det är rätt tydligt att du inte jobbar med det lika lite som jag jobbar med att sälja prylar - även om jag både köpt en å annan pryl i min dag

du talar inte om för mig hur jag ska jobba utan du talar om för mig hur en inspelning funkar

tack för lektionen 😐😛

och du missar totalt min poäng: att laga nåt blir sämre än att göra det bra från början

det är inte upp till mig att fixa din basgång - det är upp till dig

hur andra gör med olika redigeringsverktyg är helt upp till dom - du FÅR leka hur mycket du vill med melodyne2, men ursäkta om jag hellre leker med människor 😉

vill du fortsätta käbbla får du ta det via pm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta börjar bli en märklig pajkastning

En enkel fråga till er som är lite reserverade mot Melodyne. Hade ni hellre sett att detta verktyg inte skapats överhuvudtaget? Motivera gärna, utifall ni nu väljer att svara.

Mvh Ken, den objektive lille djävulen

först ägnar du ett halvt inlägg till att kritisera att man uttrycker olika åsikter

sen fiskar du efter dom?

men min ståndpunkt kan du få ändå, det kräver inte så mycket energi som du tycks tro 😐

personligen skiter jag i melodyne2 å många andra verktyg

tekniken är redan - å har varit - så pass långt framme så att det utan problem går att göra fantastiska produktioner långt bättre än på rullbandens tid

så länge man använder sig av människor i sammanhanget som är duktiga förstås

begränsningen idag sitter inte i tekniken utan hos utövarna

det roliga i mitt arbete är att uppleva den talang som man möter hos dom man jobbar med

att mer eller mindre eller gradvis byta detta mot "talangen" hos en programvara skulle göra arbetet jävligt mycket tråkigare helt enkelt

jag känner flera som sitter med inspelningar av möhippor å liknande

för dom är säkert detta ett utmärkt arbetsverktyg

och det är väl mest i såna sammanhang det kommer användas - som det var tänkt

sen kan jag tänka mig att någon - precis som med den vanliga autotunern - kommer på ett helt annat sätt att använda den som en ball effekt istället

kan förresten se ETT scenario där man kan ha riktig nytta av detta: liveinspelning av en vokalgrupp där någon nånstans sjunger lite off pitch å där inspelningen ligger på stereokanaler, där konserten som helhet är riktigt lyckad

men handen på hjärtat... detta kommer precis som autotunern istället mest användas till att halvtaskiga talanger får hjälp att låta mycket bättre än dom egentligen klarar

fler marie lindberg

jag får inte ut nåt av att vara killen som fixar "din" sång eller "ditt" gitarrspel med ett musklick eller två - då gör jag hellre nåt annat

vad andra vill syssla med är helt å hållet upp till dom

mvh

den subjektive fan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det verkar vara en fantastisk produkt!!

Om jag köper in den skulle jag förmodligen leka fram ett par nya låtar som inte låter som det jag gjort innan och det är ju alltid roligt. Som kreativt verktyg verkar det helt enkelt skitballt och kommer garanterat påverka väldigt många producenters arbetsflöde.

Som redigeringsverktyg för inspelning av t ex ett rockband är det ju inte speciellt märkvärdigt; som många säger, spela in bra musiker och pluggen är helt meningslös. Jag kan hålla med. I detta läget kommer det antagligen inte bli speciellt mycket bättre musik tack vare Melodyne precis som att musik inte blir speciellt mycket bättre av autotune. Det kan dock kanske spara lite tid vid en inspelningssituation (samtidigt som den stackars producenten får desto mer att göra)...

Men tänk möjligheterna för experimenterande.. Dunka in en stråkkvartett från Bartok och ändra om!!! Eller ta en stereoinspelad kör och anpassa till låten man håller på med. Skitspännande och garanterat jävligt skoj att leka med. Spela in en låt och gör om den till en annan och se vad som händer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tbruce sa och D Vibe sa. Det är tämlingen ointresant om man kan spela eller inte.

Här lägger jag till mina egna tolkningar: Kan man åka i ett dike och koncentrera sig på teknik är det stort. En god teknik är en gigantisk fördel men det är ingen garant för stor konst.

Som musiker är man en hantverkare men som konstnär är det inte alltid säkert att ett gott hantverk behövs.

Uttryck är allt. Kan man uttrycka något så är de instrument man använder tämligen ointressanta.

Använd ett mjölkpaket eller Melodyne. Same shit different day!

Amen nummer 2!

Det finns de som ställer in maskinen, och det finns de som arbetar med maskinen när den är inställd... Ibland gör samma person båda sakerna, men det ena förutsätter inte det andra..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

"A gun is a tool, Marion. It's no better or worse than the man who uses it."

Vilket gnäll överallt :-) Celemony presenterar en tidigare otillgänglig möjlighet att arbeta med ljud. Hur man använder det och varför (eller varför inte) kan väl knappast dras över en kam? Själv har jag t ex använt Melodyne för att subtilt "försämra" en sångtagning där vokalisten var så tonsäker att det lät platt :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

jag vill ha denna.. då kan man få slide gitarr liret att låta mer pedalsteel genom att sänka dur tonen till moll på passande ställen..

samt stämma ner gitarren så att strängarna fladdrar, men ändå få det att låta välstämmt

jag kan inte vänta..hoppas det inte är ett april skämt!

/drömmer mig bort

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...