Jump to content
Annons

Melodyne visar ny het teknik för tonkorrigering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Vad jag kunde hitta, så ser [Neodynium] ut som en helt vanlig multibandskompressor med lite större kontrollmöjligheter än andra, eftersom man kan specificera frekvensområdena på ett annat sätt. Inget revolutionerande direkt, även om det kanske kan vara bra ibland... Själv använder jag sällan multibandskompressor, så jag ser en MYCKET större nytta med Melodyne's DNA, än med Neodynium...

Njae... Neodynium (eller som den heter sedan Roger Nichols Digital köpte upp hela rasket: DYNAM-IZER) är ingen multibandskompressor, eller för att citera den inledande informationen på dess hemsida "Don't get confused - this is not multi-band compression. DYNAM-IZER is an entirely different beast."

På tal om revolution, alltså... 😉

...men det ÄR ju en multibandskompressor, med lite fler inställningar än "normala" multibandare. Lite i stil med Sonalksis' multibandare, men på ett annat sätt. Jag kan i alla fall inte tolka beskrivningen på något annat sätt... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 129
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

...men det ÄR ju en multibandskompressor, med lite fler inställningar än "normala" multibandare. Lite i stil med Sonalksis' multibandare, men på ett annat sätt. Jag kan i alla fall inte tolka beskrivningen på något annat sätt... 😕

Om Olsberg ursäktar (efter som jag glider ifrån ämnet lite):

Skillnaden mellan DYNAM-IZER och multibandskompressorer, så som vi känner till dem, är följande:

En multibandskompressor komprimerar, som du ju givetvis vet (jag ska inte lära dig något här 😉), si och så mycket inom bestämda frekvensområden. En inställning för t.ex. 250Hz–1,7kHz, en annan för 1,7kHz-3kHz osv.

DYNAM-IZER, skiter fullständigt i frekvensområde (principiellt sett) och komprimerar istället si och så mycket inom bestämda dB-värden. En inställning för t.ex. -6dB ner till -18dB, en annan för -18dB ner till -30dB osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vem orkar bry sig?

Är det inte bättre att spela rätt från början istället?

alternativt

Låta det felaktiga ingå som charmfaktorhöjande?

Det var visst någon som sa att om musiken saknade fel helt och hållet, så försvann dess själ

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem orkar bry sig?

Är det inte bättre att spela rätt från början istället?

alternativt

Låta det felaktiga ingå som charmfaktorhöjande?

Det var visst någon som sa att om musiken saknade fel helt och hållet, så försvann dess själ

🙂

:musik

Måste hålla med dej här till fullo 😉

Dessa program e säkert skitbra, men spär på regält fördomarna från både gammaldax musiker och ickemusiker,

*att man inte behöver kunna spela några instrument längre, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra musik*

Vet inte hur många ggr jag stött på dessa fördomar från folk 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa program e säkert skitbra, men spär på regält fördomarna från både gammaldax musiker och ickemusiker,

*att man inte behöver kunna spela några instrument längre, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra musik*

Vet inte hur många ggr jag stött på dessa fördomar från folk 😉

Jag tycker dessa fördomar sås av tjatiga det-var-minsann-mycket-bättre-förr-predikare (säkert någon som känner sig träffad). På 70-talet var det hippt att spela in guran först efter att trummisen och bassisten gjort sitt. Och råkade man göra fel någonstans i mitten av tagningen, så var det bara att "puncha" in från där felet begicks. Wow... Idag är sådant skåpmat för de flesta av oss. Men 30-talisterna som gjorde karriär i mitten av 50-talet i sina en- eller på sin höjd tvåspårsstudios skulle nog tycka att det var "fusk", för på deras tid så handlade det om kamratanda och att om en gjorde fel, så fick man minsann bryta och köra om hela skiten från början. "Nu på 70-talet" behöver man ju inte ens kunna spela en låt helt från början...

Det är något att tänka på — för de som tycker att Melodyne 2 (hur överreklamerad den än må vara) utgör fara för "ungdomarna". Tänk på hur vi utan att skämmas slänger in t.ex. Addictive Drums istället för att ringa "Nisse" som ju annars är så förbannat bra på trummor, och fråga om han kan tänka sig att kila ner till studion en stund. Nä, det tar sån tid att rigga etc... *man behöver inte kunna spela trummor, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra ett bra trummspår* Perfekt!

Näste man vi förmodligen kommer att dumpa utan att skämmas är "Olle", bassisten. Det är bara det att ingen plugg är tillräckligt bra ännu — tycker jag. Men när "Olle" väl är ute ur bilden, så är han det. Och det är inget att tjafsa om — datorn klarar helt enkelt av jobbet minst lika bra, plus att vi vinner både tid och pengar på det.

Live with it!

Link to comment
Dela på andra sajter

"As a user of Melodyne plugin (Version 1.x), you will certainly wish to know how much the update costs: the price of the update is US$129 (129 Euro), the full version of Melodyne plugin 2 costs US$399 (349 Euro). If you have purchased Melodyne plugin only recently and you have not installed it yet, you can save even more, since the update is free of charge for all copies of Melodyne plugin registered after 12th March 2008!"

Det känns ju nästan för bra för att vara sant 😉🙂

Fan vad nice. Då kan jag ju köpa nu och få det hela gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa program e säkert skitbra, men spär på regält fördomarna från både gammaldax musiker och ickemusiker,

*att man inte behöver kunna spela några instrument längre, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra musik*

Vet inte hur många ggr jag stött på dessa fördomar från folk 😉

Jag tycker dessa fördomar sås av tjatiga det-var-minsann-mycket-bättre-förr-predikare (säkert någon som känner sig träffad). På 70-talet var det hippt att spela in guran först efter att trummisen och bassisten gjort sitt. Och råkade man göra fel någonstans i mitten av tagningen, så var det bara att "puncha" in från där felet begicks. Wow... Idag är sådant skåpmat för de flesta av oss. Men 30-talisterna som gjorde karriär i mitten av 50-talet i sina en- eller på sin höjd tvåspårsstudios skulle nog tycka att det var "fusk", för på deras tid så handlade det om kamratanda och att om en gjorde fel, så fick man minsann bryta och köra om hela skiten från början. "Nu på 70-talet" behöver man ju inte ens kunna spela en låt helt från början...

Det är något att tänka på — för de som tycker att Melodyne 2 (hur överreklamerad den än må vara) utgör fara för "ungdomarna". Tänk på hur vi utan att skämmas slänger in t.ex. Addictive Drums istället för att ringa "Nisse" som ju annars är så förbannat bra på trummor, och fråga om han kan tänka sig att kila ner till studion en stund. Nä, det tar sån tid att rigga etc... *man behöver inte kunna spela trummor, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra ett bra trummspår* Perfekt!

Näste man vi förmodligen kommer att dumpa utan att skämmas är "Olle", bassisten. Det är bara det att ingen plugg är tillräckligt bra ännu — tycker jag. Men när "Olle" väl är ute ur bilden, så är han det. Och det är inget att tjafsa om — datorn klarar helt enkelt av jobbet minst lika bra, plus att vi vinner både tid och pengar på det.

Live with it!

Bra sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa program e säkert skitbra, men spär på regält fördomarna från både gammaldax musiker och ickemusiker,

*att man inte behöver kunna spela några instrument längre, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra musik*

Vet inte hur många ggr jag stött på dessa fördomar från folk 🙂

Jag tycker dessa fördomar sås av tjatiga det-var-minsann-mycket-bättre-förr-predikare (säkert någon som känner sig träffad). På 70-talet var det hippt att spela in guran först efter att trummisen och bassisten gjort sitt. Och råkade man göra fel någonstans i mitten av tagningen, så var det bara att "puncha" in från där felet begicks. Wow... Idag är sådant skåpmat för de flesta av oss. Men 30-talisterna som gjorde karriär i mitten av 50-talet i sina en- eller på sin höjd tvåspårsstudios skulle nog tycka att det var "fusk", för på deras tid så handlade det om kamratanda och att om en gjorde fel, så fick man minsann bryta och köra om hela skiten från början. "Nu på 70-talet" behöver man ju inte ens kunna spela en låt helt från början...

Det är något att tänka på — för de som tycker att Melodyne 2 (hur överreklamerad den än må vara) utgör fara för "ungdomarna". Tänk på hur vi utan att skämmas slänger in t.ex. Addictive Drums istället för att ringa "Nisse" som ju annars är så förbannat bra på trummor, och fråga om han kan tänka sig att kila ner till studion en stund. Nä, det tar sån tid att rigga etc... *man behöver inte kunna spela trummor, utan det räcker att vara en duktig datorbearbetare för att göra ett bra trummspår* Perfekt!

Näste man vi förmodligen kommer att dumpa utan att skämmas är "Olle", bassisten. Det är bara det att ingen plugg är tillräckligt bra ännu — tycker jag. Men när "Olle" väl är ute ur bilden, så är han det. Och det är inget att tjafsa om — datorn klarar helt enkelt av jobbet minst lika bra, plus att vi vinner både tid och pengar på det.

Live with it!

Så är det - och jag tycker att utvecklingen är väldigt positiv, eftersom man kan göra sin EGEN musik helt utan kompromisser. Om man spelar med ett band, så måste man ju oftast göra en del kompromisser, för att någon tycker att det ska spelas annorlunda, någon annan klarar inte av att spela det man har tänkt sig när man gjorde låten etc. Med alla hjälpmedel som finns, så kan man alltså göra sin egen musik - och t o m spela alla instrument och redigera misstagen tack vare midi - och tack vare Melodyne (nuvarande) kan man sjunga själv och korrigera om man inte är tillräckligt tonsäker eller om man har för dålig timing. Med Melodyne 2, kan man lära sig spela gitarr hjälpligt och sedan redigera bort alla fel man gör vid inspelningen. Helt underbart! Då kanske rentav JAG kan våga skaffa en gura... 🙁

Som motpol till detta, ska jag också nämna att det är skitkul att spela tillsammans i ett band och låta låtarna växa fram efter hand genom allas gemensamma ansträngningar - så det behöver inte vara negativt att vara flera om att skapa musiken. Det beror på vad var och en tycker är bra för dem själva. Det är svårt att hitta en härligare känsla än att stå på scen och spela sin egen musik för en publik som har kommit dit för att lyssna på det - men sådant är ju omöjligt om man inte sätter ihop ett band som kan spela live. Det är alltså lite av två världar - men det ena utesluter inte det andra.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur många ggr jag stött på dessa fördomar från folk 🙂

det värsta är att dom närmar sig sanningen

teknik är kul

utveckling är kul

men att sitta å justera en halvtaskig insats för att artisten inte orkar/kan/fattar själv går fetbort

sitter inte stämsången - gör om, gör rätt - eller gå hem

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte resultatet som räknas? Om jag gillar en låt så bryr jag mig inte om skaparen har suttit med mus och pianorulle eller gjort inspelningen i en tagning.

beror på ur vems synvinkel du tittar

du tittar ur lyssnarens antar jag

jag tittar ur min egen - jag ser mer pilljobb för att få halvtaskigt material att låta bra, istället för att materialet blir bra framfört från början

och all teknik i all ära - det slår aldrig riktigt bra prestationer

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte resultatet som räknas? Om jag gillar en låt så bryr jag mig inte om skaparen har suttit med mus och pianorulle eller gjort inspelningen i en tagning.

Jag tycker att det låter tristare ju mer digitalt det låter. Man får inte den här mänskliga känslan i låten. Så detta med ny teknologi blir ett problem för mig eftersom det är sådan sönderproducerad musik med den senaste teknologin som man blir bombarderad av i dagens samhälle. I radio och TV framförallt. Hade det varit lite bredare utbud på radio och teve hade det varit bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte resultatet som räknas? Om jag gillar en låt så bryr jag mig inte om skaparen har suttit med mus och pianorulle eller gjort inspelningen i en tagning.

beror på ur vems synvinkel du tittar

du tittar ur lyssnarens antar jag

jag tittar ur min egen - jag ser mer pilljobb för att få halvtaskigt material att låta bra, istället för att materialet blir bra framfört från början

och all teknik i all ära - det slår aldrig riktigt bra prestationer

Det är klart att om band får nys om det här och kräver att vilken inspelning som helst ska fixas till ett bra resultat så förstår jag din oro. Men det är väl upp till dig som producent att kräva en ny tagning om den föregående är dålig och möjligheten att gå in och ändra en ton i en i övrigt bra tagning är ju ganska bra.

Och vad det gäller slutresultatet så gäller det endast om pianorullealternativet låter lika bra som liveprestationen, vilket jag tror att det kan göra i vissa situationer. Tekniskt sett verkar det inte finnas några begränsningar, men det betyder ju inte att vem som helst kan programmera solon a la Coltrane. Kunnande och kreativitet kommer alltid att vara centralt och besitter man det så tror jag absolut att man kommer att kunna göra välljudande saker med nya Melodyne.

Du har rätt i att vi ser det från olika perspektiv, är man producent i traditionell bemärkelse (spelar in band) är kanske detta inte så upphetsande, men om man som jag producerar hiphop och dansmusik (dvs gör beats och spelar in en och annan rappare) och i princip är ett enmansband tror jag att den här tekniken kommer att underlätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte resultatet som räknas? Om jag gillar en låt så bryr jag mig inte om skaparen har suttit med mus och pianorulle eller gjort inspelningen i en tagning.

beror på ur vems synvinkel du tittar

du tittar ur lyssnarens antar jag

jag tittar ur min egen - jag ser mer pilljobb för att få halvtaskigt material att låta bra, istället för att materialet blir bra framfört från början

och all teknik i all ära - det slår aldrig riktigt bra prestationer

Det är klart att om band får nys om det här och kräver att vilken inspelning som helst ska fixas till ett bra resultat så förstår jag din oro. Men det är väl upp till dig som producent att kräva en ny tagning om den föregående är dålig och möjligheten att gå in och ändra en ton i en i övrigt bra tagning är ju ganska bra.

Och vad det gäller slutresultatet så gäller det endast om pianorullealternativet låter lika bra som liveprestationen, vilket jag tror att det kan göra i vissa situationer. Tekniskt sett verkar det inte finnas några begränsningar, men det betyder ju inte att vem som helst kan programmera solon a la Coltrane. Kunnande och kreativitet kommer alltid att vara centralt och besitter man det så tror jag absolut att man kommer att kunna göra välljudande saker med nya Melodyne.

Du har rätt i att vi ser det från olika perspektiv, är man producent i traditionell bemärkelse (spelar in band) är kanske detta inte så upphetsande, men om man som jag producerar hiphop och dansmusik (dvs gör beats och spelar in en och annan rappare) och i princip är ett enmansband tror jag att den här tekniken kommer att underlätta.

du har helt rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte resultatet som räknas? Om jag gillar en låt så bryr jag mig inte om skaparen har suttit med mus och pianorulle eller gjort inspelningen i en tagning.

beror på ur vems synvinkel du tittar

du tittar ur lyssnarens antar jag

jag tittar ur min egen - jag ser mer pilljobb för att få halvtaskigt material att låta bra, istället för att materialet blir bra framfört från början

och all teknik i all ära - det slår aldrig riktigt bra prestationer

Det är klart att om band får nys om det här och kräver att vilken inspelning som helst ska fixas till ett bra resultat så förstår jag din oro. Men det är väl upp till dig som producent att kräva en ny tagning om den föregående är dålig och möjligheten att gå in och ändra en ton i en i övrigt bra tagning är ju ganska bra.

Och vad det gäller slutresultatet så gäller det endast om pianorullealternativet låter lika bra som liveprestationen, vilket jag tror att det kan göra i vissa situationer. Tekniskt sett verkar det inte finnas några begränsningar, men det betyder ju inte att vem som helst kan programmera solon a la Coltrane. Kunnande och kreativitet kommer alltid att vara centralt och besitter man det så tror jag absolut att man kommer att kunna göra välljudande saker med nya Melodyne.

Du har rätt i att vi ser det från olika perspektiv, är man producent i traditionell bemärkelse (spelar in band) är kanske detta inte så upphetsande, men om man som jag producerar hiphop och dansmusik (dvs gör beats och spelar in en och annan rappare) och i princip är ett enmansband tror jag att den här tekniken kommer att underlätta.

du har helt rätt

Japp. Men de som tycker att det hela är onödigt och falskt får väl sitta hemma

och ruttna vid sina analoga mixerbord och tapeinspelning medans vi andra klarar oss

utmärkt.. och har kul. Vilket det hela ofta går ut på, right?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också skeptisk till tekniken. Det ser ju bra ut på videon men.... det gör ju TV-shops disktrasor oxå.

Jag testade melodyne för några år sen. Funkade ibland, men åtminstone på ett par av mina sångtagningar (några av er vet hur jag låter, rätt kråkigt o allehanda skrap o whiskey), hittade melodyne inga toner alls. Det blev ett rakt streck, och nånstans i analysen/konverteringen whatever adderades en hel del blippblopp. Så det ska bli mig ett nöje att skicka in trestämmig bengsång i nån testversion (förmodar att det blir tillgängligt) och utvärdera.

Ett argument var visst att man kan stämma instrumentet i efterhand. Då blir jag lite hallå..... nånting ska man väl kunna begära av musikern; en stämd gitarr t ex.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de som tycker att det hela är onödigt och falskt får väl sitta hemma

och ruttna vid sina analoga mixerbord och tapeinspelning medans vi andra klarar oss

utmärkt.. och har kul. Vilket det hela ofta går ut på, right?

för egen del tycker jag det är mycket roligare att jobba med duktiga människor än att sitta å pilla med häftiga tekniska hjälpmedel

men man tager vad man haver 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också skeptisk till tekniken. Det ser ju bra ut på videon men.... det gör ju TV-shops disktrasor oxå.

Jag testade melodyne för några år sen. Funkade ibland, men åtminstone på ett par av mina sångtagningar (några av er vet hur jag låter, rätt kråkigt o allehanda skrap o whiskey), hittade melodyne inga toner alls. Det blev ett rakt streck, och nånstans i analysen/konverteringen whatever adderades en hel del blippblopp. Så det ska bli mig ett nöje att skicka in trestämmig bengsång i nån testversion (förmodar att det blir tillgängligt) och utvärdera.

Ett argument var visst att man kan stämma instrumentet i efterhand. Då blir jag lite hallå..... nånting ska man väl kunna begära av musikern; en stämd gitarr t ex.

tjong

Nej, läser man vissa inlägg här så verkar det helt onödigt att ha med musiker i ett projekt - än mindre att kunna spela !!

Man får verkligen hoppas att inte livemusiken dör ut framöver, om datatekniken skall dominera musikskapandet...

Teknik i all ära men levande musiker på scen är oslagbart..

Jag skulle inte åka på Sweden Rock om det stod datamaskiner på scen å lirade helt perfekt 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ni hur folk reagerade på Mellotronen (ni vet, den där proto-samplaren som använde rullband istället för digitala minnen) när den var ny? Musiker försökte få apparaten förbjuden eftersom de var rädda att förlora jobbet. Och voilá, idag finns det inga violinister, flöjtister, cellister, trombonister (förutom Mats, då) m fl kvar över huvud taget, och världen är en bättre plats tack vare detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknik i all ära men levande musiker på scen är oslagbart..

Jag skulle inte åka på Sweden Rock om det stod datamaskiner på scen å lirade helt perfekt 🙂[Valles formatering]

He he... "data-maskin"... det var ett tag sen man hörde någon säga det ... 🙂

Kraftwerk gjorde väl i och för sig ganska bra ifrån sig på scen med datamaskiner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknik i all ära men levande musiker på scen är oslagbart..

Jag skulle inte åka på Sweden Rock om det stod datamaskiner på scen å lirade helt perfekt 🙂[Valles formatering]

He he... "data-maskin"... det var ett tag sen man hörde någon säga det ... 😉

Kraftwerk gjorde väl i och för sig ganska bra ifrån sig på scen med datamaskiner...

Javisst gjorde de d men nån sa att musikerna (Olle hette en bassist) kunde bortsorteras i denna tråd,

således återstår datorerna med sina *bra-att-ha-program* kvar på scenen eller i studion 😛

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt!

Men jag spelar heller om det och spar tid och live går det snabbare att testa sig fram än att dra på tonerna. Har inte saknat en sån plugg tidigare så klarar mig nog. Ändå j*vligt coolt att det går att göra. För de som gillar att programmera sin musik måste det vara en dröm.

PS. nu ligger nog sånt som gamla coola intron i farozonen som grund till andras musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Vet inte hur många ggr jag stött på dessa fördomar från folk 🙂

det värsta är att dom närmar sig sanningen

teknik är kul

utveckling är kul

men att sitta å justera en halvtaskig insats för att artisten inte orkar/kan/fattar själv går fetbort

sitter inte stämsången - gör om, gör rätt - eller gå hem

Håller fullständigt med dig här! Kan man göra det ordentligt så ska man se till och göra det också. Inte acceptera en halvtaskig tagning bara för att det går att redigera i efterhand.

Sen var det nån som nämnde Addictive Drums som en "tänk vad fuskigt"-grej

Jag tycker att det är stor skillnad på att säga

"Jag programerade dessa trummor för jag kan inte själv spela trummor/har ingen trummis" än att säga:

"Jag spelade in det här gitarrkompet" när det sen visade sig att han/hon spelade in i g-dur hela vägen för det är det enda akordet han/hon kan ta. Sen användes Melodyne2 till att fixa till kompet till d-g-a för att det skulle passa in i låten"

Vad tycker ni låter mest som hyckleri?

Jag skulle inte ha några problem alls med allt det här ifall alla skulle börja nämna vart de använt Melodyne. Lite ärlighet mot sin egen musik och de personer som lyssnar skadar aldrig.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog med om att jag aldrig känt ett behov av en sådan plugg som nu det talas om här, jag gör hellre om och om musikerna inte kan spela så tycker jag nog att de kan öva lite istället. Jag har melodyne essential som följde med PT, jag har testat att fixa till lite sångspår i det, men i slutändan har jag aldrig använt det på en produktion, utan har gjort om 🙂 Kul att en sådan plugg kommer, men ett behov av den, njaee, det har jag inte. Jag menar, Gibsons modell med mulit out ( HD 6, eller något sådant heter den, om jag inte minns fel) blev ju aldrig så populär vad jag har märkt.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen var det nån som nämnde Addictive Drums som en "tänk vad fuskigt"-grej...

Jag vet inte om du kanske missförstod Nåns poäng. Nån tycker inte att Addictive Drums på något sätt är "fusk", tvärt om — pluggen helt enkelt är så pass bra att den rent ut av kan ersätta en "riktig" trummis. Kanske inte alltid, men i många fall.

Över till studion...

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Sen var det nån som nämnde Addictive Drums som en "tänk vad fuskigt"-grej...

Jag vet inte om du kanske missförstod Nåns poäng. Nån tycker inte att Addictive Drums på något sätt är "fusk", tvärt om — pluggen helt enkelt är så pass bra att den rent ut av kan ersätta en "riktig" trummis. Kanske inte alltid, men i många fall.

Över till studion...

Sorry... läste inte inlägget riktigt lika bra som jag borde ha gjort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

voilá, idag finns det inga violinister, flöjtister, cellister, trombonister (förutom Mats, då) m fl kvar över huvud taget, och världen är en bättre plats tack vare detta!
😎
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ändå som att det blir mer och mer bara trycka på en knapp för att skapa ett konstverk. Visst det kanske säljer men hur trist blir det inte om man jämför med nånting folk lagt ner energi och själ i? För mig kommer musik alltid att vara konst och inte någon massproducerad vara så därför är det lite trist för min del. Tur det finns annan musik än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara att trycka på en knapp! Märkligt argument när folk som är med i forumet och som troligen har jobbat en hel del med DAW-program, borde veta att det aldrig har varit att bara trycka på en knapp för att skapa en bra låt... 😎

Det nya Melodyne ger bara större möjligheter att redigera sådant som blir lite fel, så att man slipper ta om en inspelning som nästan är perfekt, bara för att upptäcka att nästa inspelning blir sämre och nästa igen blir ännu sämre när man blir allt tröttare...

Man skapar inte hela låtar med detta verktyg, utan det handlar om redigering, precis som när man lägger till rätta mididata med valfri sorts kvantisering alternativt manuell flytt av toner som råkade bli fel - något som nog alla i forumet gör titt som tätt. 😮

Kuggfråga: Om man lägger en massa extra tid på omtagningar eller om man lägger mer tid på redigering av en nästan perfekt tagning; Vilket är egentligen mest "fusk"...? 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kuggfråga: Om man lägger en massa extra tid på omtagningar eller om man lägger mer tid på redigering av en nästan perfekt tagning; Vilket är egentligen mest "fusk"...? 😉

Oavsett vilket man väljer är det "fusk"! HA! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...