Jump to content
Annons

Sweet Ann - Vocaloid 2


Majken

Recommended Posts

m_351b86ec6be5d93a81bf7939fec457dd.jpg

Sweet Ann är den första virtuella sångerskan baserad på nya Vocaloid 2. Bakom produkten står svenska Power FX som i detalj samplat en riktig sångerska för att skapa ljudbiblioteket. Sweet Ann ska enligt företaget bjuda på en realistisk röst med ett varmt vibrato. Precis som alla andra musiker har Sweet Ann en egen myspace-sida där du kan avnjuta en handfull ljudexempel.

http://www.myspace.com/vocaloidsweetann

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
m_351b86ec6be5d93a81bf7939fec457dd.jpg

Sweet Ann är den första virtuella sångerskan baserad på nya Vocaloid 2. Bakom produkten står svenska Power FX som i detalj samplat en riktig sångerska för att skapa ljudbiblioteket. Sweet Ann ska enligt företaget bjuda på en realistisk röst med ett varmt vibrato. Precis som alla andra musiker har Sweet Ann en egen myspace-sida där du kan avnjuta en handfull ljudexempel.

http://www.myspace.com/vocaloidsweetann

hm...coolt må jag säga, men jag hade problem att höra vad hon sjöng största delen av tiden. Men sen satt jag med riktigt kassa lurar också och då menar jag riktigt kassa!!! Jag skulle dock kunna tänka mig detta som stämplägg och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy vilka hemska ljudexempel på myspacen! Urk.

Jag får dock lite halvvåta drömmar av den iallafall, rätt använt tror jag det kan vara mycket effektfullt. Dvs i elektronisk musik a'la air eller Thom Yorke typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli kul å se vad som kommer hända med såna här program inom dem närmsta tio åren eller så.Som det låter nu så låter det alldeles för själlöst för att vara intressant för mig.Men med lite tweakande så kan man säkert få till en del använbara saker av det men att använda som sång på en hel låt känns lite trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det låter bra, lyssnade på Killing me softly och det är stelt å hemskt.

Visst det är grymt bra för att vara "datoriserad sångerska" jämfört med andra speech grejjer.

Men jag skulle inte betala för det programmet, det är skit svårt att bara få det att låta hyffsat bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta skulle kunna vara kul som en gimick men det är ju aldrig något man skulle använda...Förutom som bakgrundskörer...Möjligtvis!

Edit: Det låter ju som hon lespar och har hela käften full med potatismos! 😆

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fascinerande rent tekniskt, fast vill jag har röstsyntes tar jag hellre någon riktigt mekanisk gammal atariröst. Det är ju själva charmen, liksom.

Vi har Vocaloid Lola (version 1) på redaktionen 😉 Den går inte av för hackor, jag lovar! (Bevis)

Linus var till och med inne och gjorde en "remix" på det, se denna tråd 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det inte låter något vidare men klangmässigt låter det ju riktigt bra. Dom klangliga förändringarna som uppstår vid svagt och starkt är riktigt bra fångat. Bland det bästa som jag har hört i allafall. Men röstsyntes är oerhört komplext så tekniken behöver nog minst tio år till på sig om ens det räcker. I alla fall då det gäller virtuella sångerskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså hur funkar detta? Känns som att det borde vara ganska lätt att bygga in möjligheter att ändra klangen (kön/ålder etc) utan att köpa en helt ny programvara? Klart att själva uttalet blir samma iofs...

Lola-klippet lät förövrigt som ett sjungande munspel. 😛

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är GUI:t nuförtiden? Jag vet att jag testade Vocaloid precis när det kom, och jag ruttnade direkt eftersom det var så meckigt att få till det.

Förresten, är det verkligen www.vocaloid.com som är hemsidan? Den är ju inte ens uppdaterad?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ser jag bara som en inkörsport till en emulerad sång och passar idag till en mer elektronisk musikstil.

Kommer nog bli vanligare, speciellt doa och körspår. Där det saknas uttalsproblemet som uppstår vid texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter för jävligt!!! Har de lagt upp dem sämsta exemplen eller har de jobbat dygnet runt i ett helt år utan paus och inte kunnat höra till slut om det var bra eller dåligt? Jag betalar gärna en slant för att aldrig mer höra detta hemska... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni inte nåt ljudexempel med Leon i stället? "han" lät faktiskt bättre.. Check it out http://www.zero-g.co.uk/media/mp3/LEON_Demo_Check_It_Out.mp3

Eller om Leon och Lola tillsammans blir lite percusiva så lät det så här.. http://www.zero-g.co.uk/media/mp3/LEON_LOL...reaky_Sheep.mp3

😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...