Jump to content
Annons

Itzhak

Medlem
  • Antal inlägg

    1 429
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

10 Bra
  1. jajaja... sent svar men det kanske hjälper någon annan. kolla så att du Inte har hyper-threading aktiverat i ditt bios; när jag bytte dator så var det en av de första sakerna jag fick ändra för att få bort cpu-peakarna.
  2. vanligaste varianten är att den används när potentiometern ska fungera som tonkontroll.
  3. min aspekt är att dansband är "funktionsmusik"; i grunden gjord för att kunna dansa till, vilket knappast har främjat något nyskapande inom genren. stilen, ljuden och produktionen är enligt mig mer än lagom likriktad, vilket gör att jag inte upptäcker något nytt i musiken. ingen vokalist som pressar sig till sitt yttersta, inga spännande riff på gitarrerna, inga intressanta variationer på basen etc. jag känner samma sak inför mycket av ex. dance-musiken som hörs i radio. det finns undantag. naturligtvis.
  4. jag funderar lite över vad du har för akustik i det rum du befinner dig när du ska micka upp dragspelet. om det är ett "odämpat" utrymme med dålig akustik så tenderar man att flytta mickrofonen nära ljudkällan, men precis som du skriver så hasar man runt på bas-sidan en del när man spelar. har du funderat(redigerat "t") på någon mikrofon som du fäster på spelet?
  5. mycket bra. jättebra faktiskt. jag är övertygad om att du har en stor "publik" över hela världen. det borde du ha.
  6. intressant påpekande ifrån dig, jag fick nämligen ett tag för mig att du ville prata om din tumme. jag tror att det har framkommit relativt tydligt vilka tekniker du väljer och vilka du ratar. jag har inga synpunkter på det, utan svarar och ger exempel till trådstartaren på hur intryck av avstånd kan påverkas. för egen del så har jag inga principiella problem med att använda reverb, så det använder jag oftare än det du kallar "naturliga tidsförskjutningar" genom att dubba. ditt resonemang kring att den faktiska omständigheten inte behöver vara på det sätt som en person får intryckav (jämför din tumme) tillför dock inte något, eftersom det är det som är hela tanken. man kan alltid hävda att ett ljud åtminstone teoretiskt faktiskt kan uppkomma på fler än ett sätt, och om det var det du ville ha sagt så är det ju inte något revolutionerande uttalande.
  7. nej, "aldrig skulle kunna" och "alltid är långt bort" spelgar din förmåga att se nyanser i detta. roligt att höra att du åtminstone ibland låter din tumme vila över mobiltelefoners högtalare. övrig tid kan jag bara spekulera kring, men väljer nog att avstå.
  8. det intressanta i det fallet blir ju inte vad du upplever, eftersom du håller telefonen i din hand och kan känna att den är där. för för mig som inte vet att du håller den, men hör den ringa, skulle det upplevas som att den inte är i närheten av mitt öra. fast du kanske i ett omvänt förhållande ändå skulle utgå ifrån att telefonen är i närheten av ditt öra, men antagligen har gått sönder, eftersom det kanske stämmer bättre med dina erfarenheter. skulle du det?
  9. tänk på att dina (och även mina, och säkert många andras) öron (eller egentligen hjärna) anpassar sig till ett givet ljud. när du pratar om "avstånd" och "rymd" så avser du antagligen i förhållande till andra ljud i samma mix. tänk själv på vad det är som får dig att uppleva att uppleva exempelvis avstånd. ett exempel kan vara hög diskant som oftast upplevs närliggande. jämför ringsignal från en gammal mobiltelefon och vad som präglar ljudet om telefonen ligger framför dig, eller om du har lagt den i innerfickan på din vinterjacka som ligger på golvet en bit framför dig. ett trumsets stereobild kan i vissa fall också påverka hur du upplever ljudet. jämför med hur du upplever hihat och ride när du står och hänger över hängpukorna, jämfört med om du lyssnar från tio meters avstånd; panoreringen av de olika delarna i settet kommer inte att upplevas lika påtaglig. ljud som har en avlägsen källa upplevs sällan speciellt starkt panorerad, eftersom ljudvågor sprider ut sig. attack i ett ljud påverkar; jämför ex. att lyssna på plektrumkomp på en akustisk gitarr precis intill, eller några meter ifrån. detta blir tydligt om du använder någon plugin för att påverka attacken på en närmickad akustisk gitarr. inget av dessa exempel berör direkt tradionella reverbeffekter.
  10. gosse, du kommer inte få det lätt här i världen.
  11. frågan du ställer är egentligen en fråga som du själv bäst kan besvara. jag har provat den och min uppfattning är att den mångsidig och ingen lär säga till dig; "per-xerxes, jävligt bra mix, men synd att du förstörde soundet genom att använda guitar-rig" på basen. tycker du att den känns "sådär" så prova något annat. andras uppfattning gör som tur är inte att den blir rätt för dig, och till sist handlar det om hur du själv rattar ljudet.
  12. Det är kanon för ensamma personer och folk med social fobi att internet och forum finns. Men det är inte hälsosammt att sitta framför datorn och tvn för mycket, sen lägg på all den tid vissa här också lägger på sitt instrument stillasittande. Så gå ut och rör på er och motionera lite. Det är bra för både hälsan och kreativiteten, och den där hemska bitterheten som verkar drabba oss män ju äldre vi blir. http://www.expressen.se/halsa/1.1566296/for-mycket-tv-ger-daligt-hjarta Mvh även om henber både ur ett medicinskt och psykiskt perspektiv har en poäng, så tror jag att du, valle, läser in lite fel saker i mitt inlägg. verkar som att du blev väldigt ledsen, nästan som att jag angrep ditt sätt att leva. men det gör jag knappast? inte om du läser vad jag skrev. när människor blir så upprörda att de börjar skriva inlägg som drar på sig anmälningar och blir raderade, så kan lite distans till diskussionen vara ganska bra; om det är framför datorn eller i ett motionsspår eller på annan plats är lämnat därhän. nå, det är förståss min subjektiva åsikt, vilket du också hade sett i förra inlägget, om du brytt dig om att läsa ordentligt istället för att brusa upp.
  13. om man upplever reklamen som allt för jobbig är det ju inte svårare än att låta bli att komma hit på en eller ett par veckor? det är ju den typen av statistik som faktiskt styr mängden och presentationen av reklam på sidan, och förresten får jag intrycket av att en hel del personer som är aktiva här, skulle må bra av att göra något annat en stund.
  14. fattar inte varför en del snöar in på "kundskap" som en parameter. frågeställningen handlar ju om "skillnaden mellan demo-sound och riktigt full kvalitets sound", och kunskapen förändras ju inte bara för att det handlar om en demo. snarare är det ju så att syftet skiljer; en demo spelas in med ett huvudsakligt syfte att i olika sammanhang demonstrera hur bandet låter, stil etc. emedan en mer påkostad inspelning ofta är tänkt att fungera kommersiellt och att det därför läggs mer tid på arrangemang, fler tagningar, längre tid åt mix etc. ett givet band med en given ljudtekniner/producent kan ju både producera en demo och en mer påkostad inspelning, även om utrustningen i övrigt är densamma.
  15. Itzhak

    Ny medlem

    välkommen, välkommen.
×
×
  • Skapa ny...