Jump to content
Annons

Bör Sverige dra sig ur Eurovision?


Overkill

Bör Sverige dra sig ur Euroviosn Song Contest?  

75 röster

  1. 1. Bör Sverige dra sig ur Euroviosn Song Contest?

    • Ja
      18
    • Nej
      17
    • Nej, men man bör göra om formen på tävlingen
      20
    • Bryr mig inte/vet ej
      20


Recommended Posts

Annons

Har hållit mig utanför debatten i Sverige (flydde till Berlin istället), men tänker lite som följer:

Man måste fundera igenom om man vill att ESC (där C ju står för Contest!) ska vara en Tävling eller ett folkligt jippo. Sverige klagar ofta på att det grannröstas, och faktum är att Västeuropa är klart marginaliserat numera. Men vi är inte bättre, Sverige fick sina enda poäng nästan endast från grannar (utom UK, 7p och Spanien, 2p).

Personligen föredrar jag att ESC går mot en tävling, och då måste man arbeta om röstförfarandet rejält. Inte låta folket rösta på det sätt som det görs idag. Problemet är troligtvis att ett uteslutande av folkröstningar skulle underminera hela jippots ekonomi, så i praktiken är jag rädd för att vi kommer vara ungefär där vi är idag med tävlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har sjunkit så låg att det är i nivå med firmafest å korp där musiken inte längre är i fokus. Istället så satsas det på image, dans, färger, glamour, glitter, pride och vidare fånigheter. Att man sen HUR ska hålla i en mik, eller veta vad för tonart man sjunger i, så skiter artisterna i det. Bara man är i fronten å får publicitet. Såpa i musiknivå. I klass med karaoke. Vad hände med liveorkester? Dirigent? Äkta kör? Nu är det bara backtracks med bandade körer och dubbad lead. Och ÄNDÅ låter det fylleskata om det.

Sen för det andra, det favoriserar nåt så vidrigt mycket att det är uppenbart och förbannat töntigt och låter andra tusentals låtskrivare inte ens få syl i vädret. Fattar inte hur man kan få skicka in hur många bidrag som helst och över hela eurovision. Ta exempelvis G-Son. Hur många låtar hade han med i svenska uttagningen? Hur många andra länder var han med i? Det ger ju inte en sula till chans för andra tonsättare/textförfattare. Jag tycker att man ska få skicka in hur många bidrag som helst men bara till den nation man tillhör, det är ju en tävling mellan länder eller hur? Och sen om man kommer med så får man bara tävla med EN låt!

Men det är vad jag tycker och det kommer aldrig slå igenom den idén ändå. Så jag bryr mig inte längre direkt. Jag jämför jippot med att grannen har fest typ. Roligare blir det inte!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte bry mig. Det är ju inte som om vi diskuterade den globala uppvärmningen eller nåt...

Är det bara jag eller händer det så lite i Sverige att detta är ett hett debatt-ämne?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Inte låta folket rösta på det sätt som det görs idag"

Denna synpukt förstår jag mig inte riktigt på. Tävlingen är ju öppen för alla och utformat på ett demokratiskt sätt. Ska man då begränsa röstandet efter avstånd då? Givetvis ska man få rösta på sitt grannland det är väl individens egna beslut och ingen annans?

Nu grannröstas det kopiöst, nu såg jag inte årets men det samma gäller även röstandet i den västliga delen av europa. Men som vanligt ska vi göra en uppdelning i ett vi och dem tänkande. Men det är väl det orientaliska tänkandet som ligger rotat en gång för alla, att vi ska distansera oss...

Låt det vara en folkfest för alla, Salos tårar till trots

Link to comment
Dela på andra sajter

"Inte låta folket rösta på det sätt som det görs idag"

Denna synpukt förstår jag mig inte riktigt på. Tävlingen är ju öppen för alla och utformat på ett demokratiskt sätt. Ska man då begränsa röstandet efter avstånd då? Givetvis ska man få rösta på sitt grannland det är väl individens egna beslut och ingen annans?

Som sagt, jag ser det som att det beror på vad det är vi vill att ESC ska vara, ett jippo eller en rättvis tävling.

Jag säger inte detta för att The Ark kom långt ner i listan, jag säger det för att jag tycker musiken alldeles för ofta håller skratt(humor)klass och att det inte är en tävling i musik utan i röstningar. Vad ska vi sätta i fokus?

Som jag skrev senare i inlägget, jag tror inte ESC:s fokus kommer ändras mycket mot idag, och då är vi där vi är. Och då har du naturligtvis helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man tävla i musik?

Kan man tävla i smak?

Kan man ifrågasätta att någon annan har annorlunda smak än en själv? Kanske, men oftast så kommer man inte längre än att man får konstatera att man tycker olika.

Jag förstår att tidningarna har massa utrymme som dom vill fylla, men någon måtta får det väl va'!

Själv tycker jag att ESC är bra familjeunderhållning på TVn, inte mer inte mindre. Det är ett av dom få TV programmen som verkligen kräver att man är flera framför dumburken, för att se det ensam är lika trist som att räkna snöflingor.

Det stavas underhållning, as simple as that 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att ESC är bra familjeunderhållning på TVn, inte mer inte mindre. Det är ett av dom få TV programmen som verkligen kräver att man är flera framför dumburken, för att se det ensam är lika trist som att räkna snöflingor.

Det stavas underhållning, as simple as that 😎

Fast i år vet jag inte om jag håller med där. Jag har för mig att det har varit roligare att titta förr om åren men i år så var det en riktig pina. Massa dåliga låtar, två stycken snabbgenomgångar av dem och sedan röstning med 42 länder. För att inte tala om den enormt tråkiga rosaklädda människan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att ESC är bra familjeunderhållning på TVn, inte mer inte mindre. Det är ett av dom få TV programmen som verkligen kräver att man är flera framför dumburken, för att se det ensam är lika trist som att räkna snöflingor.

Det stavas underhållning, as simple as that 😎

Fast i år vet jag inte om jag håller med där. Jag har för mig att det har varit roligare att titta förr om åren men i år så var det en riktig pina. Massa dåliga låtar, två stycken snabbgenomgångar av dem och sedan röstning med 42 länder. För att inte tala om den enormt tråkiga rosaklädda människan.

Vi satt 5 pers framför TV och hade kul. Jag tyckte det var roligare än förra året 😄

Du hade inte kul, varför vet inte jag, kan ju bero på sällskapet och miljön man upplever spektaklet i 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att ESC är bra familjeunderhållning på TVn, inte mer inte mindre. Det är ett av dom få TV programmen som verkligen kräver att man är flera framför dumburken, för att se det ensam är lika trist som att räkna snöflingor.

Det stavas underhållning, as simple as that 😎

Fast i år vet jag inte om jag håller med där. Jag har för mig att det har varit roligare att titta förr om åren men i år så var det en riktig pina. Massa dåliga låtar, två stycken snabbgenomgångar av dem och sedan röstning med 42 länder. För att inte tala om den enormt tråkiga rosaklädda människan.

Vi satt 5 pers framför TV och hade kul. Jag tyckte det var roligare än förra året 😄

Du hade inte kul, varför vet inte jag, kan ju bero på sällskapet och miljön man upplever spektaklet i 😎

Det skiljer sig ju naturligtvis från person till person, men för mig - trots bra sällskap och miljö - så var det så tråkigt under röstningen att jag somnade ett par gånger. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Juryröstning säger jag, så blir det lite ordning på det. Strunt samma om det inte är folket som får bestämma. Folk i allmänhet har ingen smak i vilket fall.

Underbart!

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

KillwithSkill, håller inte med om att det hela har att göra med huruvida det är livemusiker och körer som förr eller om det är förinspelat med autotuner etc. Det finns dålig och bra musik i båda dessa kategorier.

Håller inte med Dingbats om att införa en jury skulle lösa saker och ting, de brukar ofta förstöra i Melodifestivalen så de skulle nog bli dåligt även i ESC. Det grannröstas mycket, men enda sättet att komma ifrån det är att man inte kan rösta på grannländer heller. Det är inte folkets fel att en dålig låt vinner, det är hela systemets fel som i sin tur leder till i princip bara dåliga låtar. Om Melodifestivalen, ESC, etc kunde bidra med bra låtar skulle det bli annorlunda resultat också.

Jag håller med sounden, The Arks låt var inte bra. Det var inte konstigt att den fick en dålig placering. Tycker dock att de har gjort bra låtar förut, men det är en annan femma.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig är jag inte särskilt förtjust i musiktävlingar. Då är det mer underhållningsvärde i ett spektakel som det här.

ESC är ett folkjippo för hela Europa (med omnejd). De senaste åren har länderna i öst stått för det mesta av underhållningen. Jag tycker det var "rätt låt" som vann.

Att Ukraina (eller om det var Vitryssland) kom tvåa visar ju på att en stor del av Europas befolkning har vulgär humor, en dragning åt det burleska.

Att dra sig ur eller kräva "rättvisa" är att var småsint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig är jag inte särskilt förtjust i musiktävlingar. Då är det mer underhållningsvärde i ett spektakel som det här.

ESC är ett folkjippo för hela Europa (med omnejd). De senaste åren har länderna i öst stått för det mesta av underhållningen. Jag tycker det var "rätt låt" som vann.

Att Ukraina (eller om det var Vitryssland) kom tvåa visar ju på att en stor del av Europas befolkning har vulgär humor, en dragning åt det burleska.

Att dra sig ur eller kräva "rättvisa" är att var småsint.

Bra sagt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går aldrig att göra tävlingar som bygger på bedömning helt rättvisa. Ett 100-meterslopp är ju i princip _alltid_ oerhört mycket mer rättvist än en fotbollsmatch, för att inte tala om en danstävling.

Dopningsfrågan utelämnad såklart, men säkert intressant att ta upp i musiksammanhang. Tänk om man strök alla bidrag där kompositören druckit alkohol under skapandet. Eller för mycket kaffe? 😛

Hursomhelst. 100 meter; Den som kommer först i mål vinner. Ytterst sällan några tveksamheter. Fotboll. Den som gör flest mål vinner. Ibland kan det dock avgöras på tveksamma domslut åt ena eller andra hållet (för mig helt obegripligt varför man inte har video-domare i sådana här sporter!??!?!). Dans, konståkning och liknande. Ren bedömning, och kan aldrig bli lika rättvist som 100-metersloppet.

MEN. De som tävlar vet vad som gäller, den som ger sig in i leken får leken tåla liksom...

Och har man tillräckligt bra låt eller uppträdande (helst en kombination) så kan det ju gå ganska bra ändå. För ni har väl inte glömt vem som vann förra året? Då var det minsann inget snack om grannröstning, även om Finland för all del faktiskt gränsar till några så kallade öststater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ärligt. Vem bryr sig om melodifestivalen, överhuvudtaget? 😛

Att tävla i musik är vansinnigt tycker jag och att tävla i dåliga musik är ju fullkomligt idiotiskt. Hur många av låtarna som är med är så pass bra att de hamnar i era spelningslistor, om jag får fråga?

Ukrainas låt har jag stött på på några fester. Rolig låt när man är onykter och vill dansa men vad i övrigt duger den till?

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många av låtarna som är med är så pass bra att de hamnar i era spelningslistor, om jag får fråga?

Jag har haft alla ESC låtar från 2007 i min playlista. 😄

Några är tillräckligt bra för att få stanna kvar där. Enligt min musiksmak. Som kanske är usel enligt andra. Jag älskar hur diskussionerna alltid till slut handlar om bra och dålig smak 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...