Jump to content
Annons

Studio Forum: Säg vad du tycker om vår framtid


Björn Olsberg

Vilket av alternativen föredrar du? (läs först nedan)  

187 röster

  1. 1. Vilket av alternativen föredrar du? (läs först nedan)

    • Alternativ 1 - nya communityn
      7
    • Alternativ 2 - gamla Studio Forum uppgraderas
      154
    • Alternativ 3 - jag är med oavsett
      15

Den här enkäten är låst och går inte att svara i


Recommended Posts

Mycket bra och ett härligt initativ att göra såhär, Olsberg. Vart är karmafunktionen nu då? 😛

Hmmm, jag ser bara "Oväsen" vid min avatar. Vem fan har slängt dit den?

😉

Tack, Overkill.

Vaddå? Jag ser inte den vid din avatar 😉

Skojja 😛😎

(It's good to be back..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Gallupen har inte legat uppe länge, och jag har svårt att se hur något alternativ ska kunna gå om alternativ 2 som ligger på över 90 procent.

Som en markering och direkt följd har jag tagit bort texten som låg överst på sidan och som sa att denna sajten ligger kvar under en övergångsperiod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gallupen har inte legat uppe länge, och jag har svårt att se hur något alternativ ska kunna gå om alternativ 2 som ligger på över 90 procent.

Som en markering och direkt följd har jag tagit bort texten som låg överst på sidan och som sa att denna sajten ligger kvar under en övergångsperiod.

Antar att det ska diskuteras och möten ska hållas och kaffe ska drickas - men vad betyder det här för communityt? Blir det tillslut ett Studio forum/community/whatever eller kommer de att köras parallellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det ska diskuteras och möten ska hållas och kaffe ska drickas - men vad betyder det här för communityt? Blir det tillslut ett Studio forum/community/whatever eller kommer de att köras parallellt?

Inget ska köras parallellt. På Studio kommer det vara ett forum som gäller. Denna Gallup kommer ligga uppe några dagar till för att verkligen säkerställa att inget dumt görs. Av allt att döma så här långt så är det uppgradering av detta forumet som gäller.

Då händer följande:

1. Server ska installeras

2. Ny mjukvara installeras

3. Gamla forumet ska migreras till nya versionen

4. Utseendet ska anpassas och justeringar göras. Denna punkt kommer jag tillåta ta lite tid och låta alla vara med och påverka.

5. Forumet ska buggtestas i minst en vecka 😉 Ärligt talat, jag uppskattar att det inte kommer ta mer än några få dagar, plattformen är stabil.

När detta är klart, kommer Studios nya community stängas ner och alla forumadresser hänvisas hit.

Så... tid för kaffe får det bli en annan gång 😛

Snarast några öl när allt är klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag ser fram emot en plats där alla samlas, inte som det är nu med tre olika forum istället för ett.

Kontrollrummet var lite av ett nyhetens behag när det kom, nu är det inte så upphetsande stämning där längre. Jag röstar på en uppdaterad version av det här forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är bra med gamla forumet är just dessa egenskaper:

*Användarvänligt

*Överskådligt

*Enkelt och rent utseende

*Seriöst

*Lagom öppet och lagom anonymt

*Väl inarbetad med en stor resurskälla att gräva fram info ur

*Att just vid inloggningen kunna bestämma om man vill visas eller ej.

*Laddar snabbt, och lätt att ta sig från den ena sidan till den andra.

*Trevlig stämning

*Tolerans

*Stort medlemsantal

*Öppen för all typ av musik

Egenskaper som dels grundar sig på ett forums uppväxt och verkartid, och även de som hjälpt till på vägen alltså medlemmarna och de ytterst ansvariga.

Jag kommer att hålla mig ajour med vad som händer eftersom jag fortfarande är en Studio Forum medlem.. 😉

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

hallå

otroligt bra initiativ som ni tar på red och gör en gallup. jag tror att det inte bara är jag som har förståelse över hur mycket jobb ni har lagt ner på att skapa det nya community t, som ni har vurmat för. Jag förstår också att ni har haft stora ambitioner och önskemål men nu när facit ligger på bordet så verkar mycket av ert arbete ha gjort i onödan. Folk, inklusive jag, vill ha det gamla, det beprövade. Personligen tror jag att folk är så vana med det här forumet, hur det ser, layouten, allt. En del har ju skrivit över tusen inlägg och fler och plötsligt så förändras allt. Då känns det inte så roligt. Varför får det inte vara enkelt och simpelt? Varför måste man alltid försöka göra varje forum så fyllda med mängder med funktioner?

Osis för er att det har blivit den här utvecklingen. Ni ville ju verkligen inte det, det kan jag förstå. Folk här på studio forum reagerar, protesterar, fixar en egen sajt. Jag blev medlem där idag, känns som ett bra komplement till studio forum, inte det där community. Så nu måste ni försöka reda upp det här. ni har börjat bra med gallupen och att ni vill höra på oss. När det gäller kontrollrum sajten så tycker jag att ni skall inte se varandra som konkurrenter, försök sammarbeta, göra det bästa av det hela.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser fram emot en plats där alla samlas, inte som det är nu med tre olika forum istället för ett.

Kontrollrummet var lite av ett nyhetens behag när det kom, nu är det inte så upphetsande stämning där längre. Jag röstar på en uppdaterad version av det här forumet.

Håller med fullständigt. Med tre platser så kommer någon slags struktur att saknas. Bättre är ju om alla intresserade kan samlas under samma tak, alla vinner på det.

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Trevligt trevligt. Om det bestäms för att gamla forumet uppgraderas, hur lång tid kan det tros dröja innan det är upp and running igen? Känner personligen att tålamodet tryter, och det är nog många andra som känner likadant.  😉

Kaffe blir det som sagt inte, men tidningen ska göras och en morfar begravs inom kort. jag kommer dock lägga varje stund och natt som jag kan till projektet. Om jag får ge en rimlig tidsuppskattning så är det en vecka innan vi kan börja betatestning. Några dagar till utöver det och voila.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade "Alternativ 2 - gamla Studio Forum uppgraderas". Jag vet ju inte exakt vad som är problemen med detta gamla forum men jag vet att problem ofta finns med för gammal utdaterad mjukvara osv. Jag tycker inte alls att en communitydel skulle vara fel, med möjligheter för blogg o lite sånt smått o gott. Men det måste vara forumdelen som är basenheten, den som allt utgår från på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativ 2 tror jag blir finemang...!

Men herre gud va jobb ni har lagt ner på det nya forumet helt i onödan då...

Jag har svårt att se något svenskt musikforum som seriöst skulle kunna mäta sej med studios forum.

Kör på, det verkar ju inte vara någonting att vänta på...

PS. Går det helt åt skogen får får du väl höra av dej, jag har lite kontakter på tidningen Land... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade också alternativ 2, men det hänger också lite på vilken forummotor som kommer att användas i det fallet. Det som jag gillar med detta forum är den överskådlighet och att det inte alls känns rörigt att navigera detta forum. När jag är inne på nya Studio forum så känner jag inte alls att jag har översikt på vad som har skrivits sedan jag var där sist. Det känns litet och plottrigt. Jag känner även att jag har svårt att följa en diskussion under en längre tid av samma anledning (Det är lätt att tappa tråden kan man säga... 😉 ).

Det är också ungefär samma anledningar till att jag inte använder mig av IDGs Eforum mer än någon enstaka gång, då överblicken på det är totalt värdelös. Jag förstår att ifall man utvecklar sin egen applikation för det hela så är det mycket lättare att styra åt det hållet man vill. Problemet är ju däremot att det är väldigt kostsamt att utveckla själv, och man blir hamnar alltid i ett läge där man väger kostnaden på att införa en ny funktion mot priset det kostar att lägga dit den. Eftersom jag själv jobbar med utveckling så vet jag att det är väldigt kostsamt (både räknat i tid och pengar) och att man ofta hamnar i val mellan funktionalitet och kostnad. Risken är att man hamnar någonstans där pengarna har tagit slut och man har endast ett mediokert forum.

Kontrollrummet tycker jag också till viss del lider av att sidornas layout är rörig. Det är däremot lätt att följa de diskussioner som man är intresserade av och man får lätt överblick över vad som har hänt sedan man var där sist. Det uppskattar jag.

Att ha en communitydel på forumet tycker jag vore schysst också. Själva idén med detta tycker jag inte alls är dum, även om jag känner att i dagsläget så skulle jag själv kanske inte använda det överdrivet mycket.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vote på tvåan.

Jag kan väl uttrycka mig så här:

När communityt kom på tapeten så fick jag panik.Loggade in på en hel del olika saiter.Allears,nån USA baserad sait,My space,yoursound osv.. Ingenstans kände jag mig hemma.Saknade nog mest den kunskap och gemenskap som fanns på det gamla studio forumet.

Så hittade jag till kontroll rummet,och min lycka var total.Där droppade det in kända namn,och jag kände mig som hemma.Saiten är kanon vad gäller upplägg och användar vänlighet.Nog om det.

För egen del så funkar det alldeles utmärkt med två forum.

Får ni till detta så blir det två ställen att lägga upp demos på och hämta/dela ut kunskap från,och det vore perrens.Det finns ju en kunskaps bas här som är gigantisk,och som har lärt mig och flera mycket kring det tekniska runt inspelning och musicerande.

Helt klart så bör tidningen studio ha ett fungerande forum,och efter att ha läst ovanstående samt det som skrevs på kontrollrummet,så förstår jag att det kommer att bli så.Det glädjer mig visserligen,men det tog lite tid och många förslag och önskningar togs inte riktigt på allvar tidigare.

Dock kan vi släppa det och se framåt nu,det blir spännande att se vad du hittar på Olsberg.

Exploaterings saiter för musik finns det ju redan en uppsjö av,däremot så är det ont om saiter som kombinerar detta.Så kör hårt,det går att hänga på bägge!

Ser framemot vad som bliva månde..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Henning och tack för din input. De allra flesta synpunkter rör sig åt precis detta håll men du sätter bra ord på situationen.

Jag röstade också alternativ 2, men det hänger också lite på vilken forummotor som kommer att användas i det fallet.

Vad vi pratar om är alltså samma motor som detta forum använder, men i uppdaterad version.

EDIT:

Harmonica mike: Också väl formulerat!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vi pratar om är alltså samma motor som detta forum använder, men i uppdaterad version.

Aha, det missade jag. Gick tillbaks till ditt första inlägg, läste om och begrundade igen:

Att det är separat inloggning för forumet och på IDG tycker jag inte gör något för min del. Är dock medveten att integration är bra och att ha små "surdegar" som ligger separat utanför kan vara väldigt krävande för de som skall sköta dessa. Och det är väl kanske där den stora nackdelen ligger. Vi vill ju inte att du skall behöva jobba ihjäl dig Olsberg. Det går ju ett tag att slita hårt, men i längden så är det inte så kul.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade nummer två. 😉

Det är väl inte så mkt att lägga till mer än att jag ur djupet av mitt hjärta känner mig 1000 gånger mer hemma här än både på communityn och kontrollrummet. Många anledningar har tagits upp redan på båda plattformarna men för min del så har jag inte riktigt förstått hypen med kontrollrummet, men det är ju kanske inte så intressant nu när det talas om Studio Forum igen. 😛 Men det känns som att det är onödigt mkt tjafs på kontrollrummet eftersom det drivs ideellt och det blir mkt mera persolnligt då. alla åsikter blir angrepp osv osv.. Kör på med Studio Forum! 😎 It was born to make me happy 😛

/Robban

P.S. Enda saken som det troligtvis aldrig blir skillnad på är att oavsett om man hänger här eller nån annanstans så är det alltid vissa som bli populära och man får slå sig fram i motvind för att få en ärlig chans till lite respekt om man inte skriver 50 inlägg varje dag.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom herr Olsberg tog sig tid att förklara läget för oss borta på Kontrollrummet, så skäms jag inte för att göra detsamma här, så att alla är med på noterna:

För det första skulle jag vilja avdramatisera situationen lite. Det är en illusion att tro att det pågår en konflikt forumen emellan, för det gör det inte (iaf inte som jag ser det!). Jag säger inte att någon har påstått det heller, men ett officiellt klargörande kan väl inte skada. Däremot kommer folk inte i slutändan att vara samlade under ett tak, eftersom KR fortsättningsvis kommer att leva och sträva efter sina mål. De målen är oberoende av vad som händer med Studioforum och de är oförändrade sedan vi tog beslutet att göra KR till verklighet. Målet är inte att vara någon slags motståndsrörelse till Studio.

Vissa kommer att vistas här, andra kommer att vistas på KR. Många kommer säkert att vara aktiva på bägge ställena. Harmonica mike här ovan uttrycker det hela mycket bra. Finns ingen anledning att tro att vi inte skulle kunna leva i samförstånd... och som ett tecken på detta bjuder jag Olsberg på en öl vid nästa IRL - oavsett vilket forums IRL det handlar om. 😉 (Låt oss hoppas att Pazo och jag inte korkar upp en Ouzo nästa gång, så att vi kommer i tid!)

Hoppas jag inte har hävt ur mig något som mina kolleger i KR crew slår ihjäl mig för. Får väl lägga i nån liten brasklapp att "Observera att detta uttalande inte nödvändigtvis representerar Kontrollrummets åsikter och blablabla..." Så.

Nu är det dags att sova.

EDIT: Jag röstade blankt.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är separat inloggning för forumet och på IDG tycker jag inte gör något för min del. Är dock medveten att integration är bra och att ha små "surdegar" som ligger separat utanför kan vara väldigt krävande för de som skall sköta dessa. Och det är väl kanske där den stora nackdelen ligger. Vi vill ju inte att du skall behöva jobba ihjäl dig Olsberg. Det går ju ett tag att slita hårt, men i längden så är det inte så kul.

/H.

Tack för omtanken. Egentligen handlar det mest om tydlighet mot våra läsare, prenumeranter och medlemmar. Vi som tidningsprojekt vill och kommer röra oss mer mot webben, och då har vi sett det som viktigt att sajten inte består av flera inloggningar där förvirring riskerar att råda om vad som gäller var. Detta ska vara enkelt och tydligt. Slipper vi på redaktionen lite administrationsjobb så kommer det som en bonus.

Men, inget av detta är något värt om inte besökarna finns. 😄 På sikt kanske vi kan lösa det ändå, men det tar vi i så fall då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Forum "kanske" uppstår igen...Good!

Kontrollrummet finns nu också...thats also Good!..

Det är vi användare som väljer... 🙂

och man uppskattar ju att bli sedd och hörd.. 😄

Diplomati är att föredra, men ibland tappar vi bort oss i orden..

Btw..jag röstade på alt 2 om det nu kan intressera någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...