Jump to content
Annons

Studio Forum: Säg vad du tycker om vår framtid


Björn Olsberg

Vilket av alternativen föredrar du? (läs först nedan)  

187 röster

  1. 1. Vilket av alternativen föredrar du? (läs först nedan)

    • Alternativ 1 - nya communityn
      7
    • Alternativ 2 - gamla Studio Forum uppgraderas
      154
    • Alternativ 3 - jag är med oavsett
      15

Den här enkäten är låst och går inte att svara i


Recommended Posts

Nu gör jag något jag förmodligen kommer få utskällning för imorgon bitti. Men vad tusan, forumet är inte IDG:s. Sajten är inte Studios. När vi startade den 2003 var det klart uttalat att sajten skulle vara våra medlemmars, det vill säga din. Och det arbetar jag för att den ska vara.

Därför vänder jag mig nu till dig, för att blicka framåt och inte bakåt. Har du någon åsikt om framtiden så säg den nu (or be forever silent). 🙂

Alternativ 1 (nya sajten studioforum.idg.se): Ny plattform, har fortfarande en del buggar. Fördelarna är främst att plattformen i hög grad kan anpassas och byggas ut för våra framtida behov, samt att man som medlem har ett och samma inlogg på IDG och på Studios sajt (kan sköta adressändringar mm online). Typsnitt, storlek på typsnitt samt att bredden på inlägg ska ökas är något som åtgärdas inom ett par veckor.

Alternativ 2 (denna gamla sajt): Kan uppgraderas till modern version av välanvända och vältestade Invision, nya versionen har bloggar, bra filhantering för låtrecensioner, och rejält uppgraderat och väl fungerande forum. Här finns många bra moduler att komplettera med om behov uppstår, såsom Wiki för kunskapsdatabas med mera. Nackdelarna är främst att man inte har ett gemensamt inlogg och att det endast är jag som kan sköta underhåll. Går vi vidare med detta, kommer nya inlägg på nya sajten inte importeras, däremot förstås alla inlägg som redan finns här. Går vi vidare denna väg, gäller vägvalet under överskådlig framtid.

Alternativ 3: Spelar ingen roll, jag är med oavsett vilken väg sajten tar.

Diskutera gärna och gör det resonerande. Detta är inte tråden för att rapportera buggar på nya sajten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bakgrund för den nyfikne

Under fyra år har Studio samlat intryck från medlemmarna på Studio Forum, tagit med våra egna visioner och sytt ihop en plan som för något år sedan hade gjort att Studios community hade legat i den absoluta framkanten. Av flera olika anledningar utanför vår kontroll har projektet försenats ordentligt. Men det egentliga byggarbetet inleddes sommaren 2006.

Motiveringen att ta fram denna nya plattform var att fler tidningar inom förlaget skulle använda den, samt att vi fick fördelen av att bli betydligt mer flexibla än vi har varit på detta gamla Studio Forum.

För att alls kunna hålla tidsplanen fick flera av de funktioner och tjänster som ursprungligen fanns med i Studios kravspec helt enkelt tas bort, och inkluderas i ett senare skede. Tyvärr fanns en del mycket viktig forumfunktionalitet med bland det som skalades bort. Och vi landade i flera avseenden helt fel.

Sedan dess har jag och Majken på redaktionen lagt ner mycket tid på att samla buggrapporter och arbeta med prioriteringen.

Vad som har hänt under denna tid är att vår gamla forumplattform har uppgraderats ganska ordentligt och nu innehåller flera av de viktigaste funktionerna vi hade velat ha från början - med styrkan av det gamla forumet bevarad.

Så nu står valet mellan denna sajt i ny modern tappning, och vidareutveckling av vår communityplattform (studioforum.idg.se). Vad anser du?

Lite mer i ämnet finns i detta inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta är lite intressant då jag själv föreslog en gallup och blev näst intill hånad för det. "Det nya kommer att vara och allt annat är ointressant" - typ var svaret jag fick på den tråden - kommer inte ihåg vilken tråd. Men se där - det verkar finnas lite intresse i alla fall 🙂

Jag kommer vara kvar så länge det gammla finns. Inget ont om att vara radikal osv men jag gillar verkligen inte den nya communityn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta är lite intressant då jag själv föreslog en gallup och blev näst intill hånad för det. "Det nya kommer att vara och allt annat är ointressant" - typ var svaret jag fick på den tråden - kommer inte ihåg vilken tråd. Men se där - det verkar finnas lite intresse i alla fall 🙂

Jag kommer vara kvar så länge det gammla finns. Inget ont om att vara radikal osv men jag gillar verkligen inte den nya communityn.

Hej, oj, så hoppas jag verkligen inte att du uppfattade Majkens svar som finns direkt efter ditt förslag i denna tråd

Anledningen till svaret var att detta forum lätt hackas, behöver uppgraderas och vara mer flexibelt. Enda lösningen som av olika skäl var aktuell då var nya plattformen. Jag vet att Majken aldrig skulle håna någon, det vet nog alla här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen, verkligen det gamla forumet.

Jag har gett det nya flera chanser och "försökt" gilla det, men för mig funkar det inte. Jag förstår att det innehåller en massa bra funtioner, men i mitt fall kommer jag aldrig dra nytta av det som är communityn, för mig är det bara en massa störmoment för att komma till informationen som jag vill se. Det finns en helt annan lättillgänglighet i det gamla forumet tycker jag.

Dessutom känns det nya väldigt anonymt, kan väl till stor del bero på att det är mindre folk där, men jag tycker överhuvudtaget att medans det gamla kändes väldigt välkommnade och enkelt så är det nya rätt kallt och omständigt på något vist.

Jag kommer ihåg att jag tyckte det var tråkigt när det gamla forumet försvann för man kände på sig att det skulle resultera i en stor förändring och ett stort bortfall av aktivitet på forumet. Därför känns det bra att frågan ställs till alla som använder forumet, och jag hoppas ju såklart att vi snart har vårt gamla forum tillbaks och att aktiviteten kommer åter. 🙂

hare gött alla.

/Cliff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar enkelheten och överskådligheten på detta gamla forum.

Jag tycker det är mycket lättare att koncentrera mig på det jag vill se, nämligen texten när det inte är för mycket andra plottriga grejor och banners som stör synfältet. Jag orkar sitta och läsa betydligt längre på detta forum än på det nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Olsberg!

Ja, nu kommer du och Majken att få en jävla massa "vad-var-det-jag-sa" repliker från en jävla massa medlemmer som tror dom vet allt. 🙂

Men det är sånt man får ta när man vågar satsa! Jag tyckte ni gjorde rätt i att försöka uppdatera och få till något bra med IDG, men det gick inte riktigt som planerat. Nu finns medlemmarna på ett annat forum, som ÄR som detta forum skulle BLIVIT. Jag tror tyvärr att det kommer bli jäkla svårt att få alla medlemmer från det så kallade "KONTROLLRUMMET" och hit igen. Vi "gamla" forumister har fått "fotfäste" där. Jag tycker att "KONTROLLRUMMET" är allt det ni på studio skulle blivit när vi uppdaterade och envisades om att gå under IDG. När ni så envist inte ville lyssna på oss forumister och medlemmar. Det är ju vi som ÄR forumet. Eller hur? "Vad-var-det-jag-sa"...

En möjlighet kan ju vara att studio på något sätt får till ett samarbete med kontrollrummet. Det tror jag är ett måste, för jag tror inte att dom "etablerade" forumister som var på studio`s forum som nu hänger på kontrollrummet kommer tillbaka til studio.

Du säger att du kommer göra mycket själv? Jobba mycket med forumet och uppdatera själv. Varför? Du har en enorm kompetens i medlemmarna! Det visar ju bara dem som startade kontrollrummet. Där blev gamla studio forumister moderatorer och administratorer. Använd kompetensen i huset...

Jag ser fram emot att följa denna diskutionen. Studio`s framtid står på spel . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du kommer göra mycket själv? Jobba mycket med forumet och uppdatera själv. Varför? Du har en enorm kompetens i medlemmarna! Det visar ju bara dem som startade kontrollrummet. Där blev gamla studio forumister moderatorer och administratorer. Använd kompetensen i huset...

Vad jag menar med att bygga själv är att det är mycket som måste göras innan fronten i form av webbsidan är uppe och rullar. Server ska konfas, mjukvara ska installeras och uppdateras, därefter ska forumet in och det gamla ska importeras.

Men när väl det är på plats kommer jag - precis som när detta forum startade och drevs - självfallet bjuda in alla att delta i både vidareutveckling och moderering.

Men att släppa in alla som root på servern tror jag inte på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kan bli svårt att rodda över folk från kontrollrummet tror jag

skeppet bröndes lite i böda ändar men.

det finns nog lösningar som ligger i ett utbyte mellan de två vad vet jag.

jag älskade gamla forumet o folket som var där. dom hönger jag ju med nu fast på annan adress. 🙂

känner mycket värme fö rstudioforum som det var men som sagt det var ju medlemarna som gjorde det .

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

kan bli svårt att rodda över folk från kontrollrummet tror jag

skeppet bröndes lite i böda ändar men.

det finns nog lösningar som ligger i ett utbyte mellan de två vad vet jag.

jag älskade gamla forumet o folket som var där. dom hönger jag ju med nu fast på annan adress. 🙂

känner mycket värme fö rstudioforum som det var men som sagt det var ju medlemarna som gjorde det .

ynot

Förstår helt din poäng. Samtidigt är det inte alls lika många samtidigt inloggade där, faktiskt inte fler än vi har på nya studiosajten.

Tvärtom tror jag att många hänger lite på båda ställen, medan en stor andel i en allmän förvirring inte känner sig hemma någonstans och låter bli att komma till forumen helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett forum lika stort och livligt som Studios var tidigare är allt jag hoppas på. Varken Kontrollrummet, det här eller Studios nya har varit speciellt livliga i jämförelse. Marknaden är nog inte tillräckligt stor för flera forum utan nyckeln ligger i att samla alla under samma precis som tidigare.

Hoppas på att Studios kan nå gammal god form men är tyvärr inte helt övertygad om att det är så lätt gjort i dagsläget. Håller tummarna gör jag iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut mycket bättre om detta gamla forumet, än om community-forumet.

Jag har, som så många andra, också gått vidare till Kontrollrummet - och jag har även sett en rejäl ökning av aktiviteten på mitt "hemma-forum", VST-forum - men det finns ju inget som hindrar att det finns ett tredje forum som känns lite som "hemma". Det nya community-forumet har jag inte lyckats trivas på, även om jag har deltagit en del i de trådar som har dykt upp där, i förhoppningen att det skulle bli bättre så småningom...

Får man fråga varför kursändringen har kommit upp? Är det att vissa önskade funktioner inte går att lösa i det nya, eller är det kritiken från medlemmarna som är anledningen...?

Mycket jobb för dig? Hoppas att det bara blir i början i så fall, så att du inte behöver slita med det helt på egen hand hela tiden... Du måste ju hinna vara med i diskussionerna här också - och på VST-forum och i Kontrollrummet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket jobb för dig? Hoppas att det bara blir i början i så fall, så att du inte behöver slita med det helt på egen hand hela tiden... Du måste ju hinna vara med i diskussionerna här också - och på VST-forum och i Kontrollrummet... 🙂

Det har blivit för mycket de senaste månaderna, och jag ser inte att det ger det resultat jag vill (med många andra, förstås). Det är också anledningen till öppningen för eventuell kursändring. Som ansvarig måste jag se till det bästa för våra medlemmar och det kan ingen policy ta ifrån oss 🙂

Även om det tar tid att bygga upp en ny sajt med gamla Studio Forum som grund så tar det mindre tid än det vi lägger nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativ 4 : Samarbeta med Kontrollrummet.

Då går vi ut direkt och använder vår samlade kompetens: Hur ser du att ett sådant samarbete skulle se ut?

Kontrollrummets idé med länkar, är ett trevligt sätt att samarbeta. Vet inte om det finns så många andra sätt som två forum kan samarbeta på...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ska vara studio forum för mig, tycker jag att det ska vara den gamla sajten med samma funktioner. Jag ser ingen anledning att börja uppgradera och hålla på.

Som nån vis människa sa: "Gräset är inte alltid grönare på andra sidan".

Men det är bara som jag tycker, håller mig mest till kontrollrummet nuförtiden och kommer förmodligen vara där så länge det är drag där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte kontrollrummet på något sätt "BLI" studios nya forum?  🙂

Det kanske skulle vara en nice ide! 🙂🙂

Kan vi inte alla bara flytta hem igen? Jag saknar mitt blåa studio-forum 🙂

Hänger mest på Kontrollrummet för att alla man känner igen är där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ska vara studio forum för mig, tycker jag att det ska vara den gamla sajten med samma funktioner. Jag ser ingen anledning att börja uppgradera och hålla på.

Som nån vis människa sa: "Gräset är inte alltid grönare på andra sidan".

Men det är bara som jag tycker, håller mig mest till kontrollrummet nuförtiden och kommer förmodligen vara där så länge det är drag där 🙂

Så länge själva forumfunktionerna är lika bra som de alltid har varit, så finns det ju inget hinder för att förbättra...

Gräset är grönare på andra sidan ibland - speciellt om uppgraderingen innebär högre säkerhet än den gamla versionen, så att det blir svårare att hacka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativ 2 i gallupen för mig.. Gillade renheten och fokuseringen i det traditionella studioforumet. Det som Kontrollrummet tagit fasta på helt enklet och som gjort att de fått över så många gammla studioister dit.. (inkl mig). Jag håller ögonen på nya communityn varje dag.. Men det känns inte ok.. Blidder bladder och störande navigering..

Näe.. Fortsätt som det var men med en uppgradering.. Sen har ni ju alltid tidingen studio i ryggen också..

Ta en ordentlig titt på hur kontrollrummet funkar.. Det är idealliskt.. Betänk att det uppstod under några få dagar och lyckads ändå ragga över så pass många aktiva medlemmar.. 🙂

EDIT: lägg märke til hur många gammlingar som är aktiva helt plötsligt sen du påannonserade denna gallup Oldsberg 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte alla bara flytta hem igen? Jag saknar mitt blåa studio-forum  🙂

Hänger mest på Kontrollrummet för att alla man känner igen är där...

Jag har saknat din avatar 🙂

Puss på dig Olsberg! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger där de gamla studiorävarna hänger vilket för tillfället är på Kontrollrummet. Dock tänker jag inte hänga på communityt. Fördelen för det här forumet gentemot Kontrollrummet är ju längsta... 🙂

Mycket bra och ett härligt initativ att göra såhär, Olsberg. Vart är karmafunktionen nu då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge själva forumfunktionerna är lika bra som de alltid har varit, så finns det ju inget hinder för att förbättra...

Gräset är grönare på andra sidan ibland - speciellt om uppgraderingen innebär högre säkerhet än den gamla versionen, så att det blir svårare att hacka...

Ja jo, så långt tänkte jag inte. Nä men mera säkerhet och så är ju bra. Men funktioner som blogg osv. är inget jag eftersträvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...